Citat:
Ursprungligen postat av wsb
Mitt sporadiska bruk (tidigare veckor-månader på kodein, senare ca 5-9 dagar på buprenorfin, oxykodon och heroin) har löpt över mer än två år. Jag har mellan intagen tagit mellan 5 dagar-4 månaders uppehåll.
Skulle ni säga att de uppehåll jag har, som precis som ni beskriver är en enda stor längtan efter nästa rus, fortfarande bara är en början på vad som komma skall? Kommer jag till slut komma till en punkt, trots att jag bryter varje romans efter en vecka och göra ett lika långt uppehåll, helt plötsligt kommer ge upp? Hugget i sten?
Ja, du skriver ju själv att du under uppehållen längtar efter den dag du får ta droger. Det är ju en riskfaktor helt klart. Hugget i sten är det inte, du har fortfarande en fungerande självdisciplin vilket betyder en hel del. Men du kan ju t ex ställa dig frågan: om något oerhört tragiskt inträffade i ditt liv imorgon, skulle du då döva dig själv med droger eller skulle du trots detta klara att låta bli? För mig var det så att jag tappade kontrollen över mitt bruk just pga att tragiska händelser började avlösa varandra - det var som en enda lång mardröm som pågick i flera år och som gjorde att jag inte orkade leva utan att ta någon form av drog varje dag. I mitt fall gick det aldrig längre än till tramadol/kodein/benso/Sub (det sista fastnade jag aldrig för som tur var) men hade någon erbjudit mig annat hade jag förmodligen sagt ja.
Jag har läst dina inlägg här och där på FB sen du började fundera på att testa opiater, och du har ju definitivt avancerat i ditt bruk om man säger så... Så - jag skulle som sagt säga att du ligger i riskzonen för att fastna i ett dagligt bruk men det MÅSTE inte bli så. Allt hänger på din självdisciplin och hur du ser på framtiden samt givetvis på yttre omständigheter. Har man ett s k "fungerande liv" är det förmodligen lättare att hålla strikt på sina uppehåll än om man står utanför samhället av någon anledning (dvs är arbetslös, sjukskriven eller går på soc - vilket iofs inte är att stå utanför samhället om man ska vara petnoga men vad jag menar är att det är viktigt att man känner att man ingår i ett sammanhang och att man betyder något för andra människor).
Hinner inte skriva mer nu men kan utveckla tankegången senare.
Mvh
/marilyn