2010-07-15, 23:11
Medlem
Krehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMD FB
Det är grymt svårt att få utskrivet. Mycket beroendeframkallande och ges bara ut till patienter med mycket svåra smärtor. Får du inte ens ut kodein så är fentanyl inget att tänka på.

Vad kan jag eventuellt försöka få då?
Citera
2010-07-16, 10:58
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDoors1
Tack för svar.
Nu har jag lite mer klarhet i detta känns det som.
Att börja ta Heroin i två år för att få sub känns väl inte så lockande alls.

Jag är dels nervös inför nertrappningen. Men också hur mitt liv bli utan morfin.
Jag har noll egan endorfiner kan man säga. Dom dagar jag slarvar med min med mår jag kastt.

Under två perioder har vi försökt att trappa ner förut. senast för 3 månader sedan. Mådde så dåligt psykiskt att jag då försökte ta mitt liv. (har självklart fler andledningar, men brist på morfin var helt klar en av dem.)

Vad innebär det för dig i praktiken att "registrera" sig som missbrukare?

Det är ju en jävligt dryg situation du befinner dig i, på många vis =/

Dels att du har de problem du har, kroppsligt då och allt som kommer med det. Bara det räcker ju för att göra en deprimerad liksom. Sen har du tyvärr fastnat på din medicin, både fysiskt och psykiskt... Att man fastnar fysiskt är ju inte konstigt när man käkat det så länge men det brukar och ska läkare fixa genom en urtrappning. Det är ett hanterbart problem liksom.

Värre är ju att du fastnat psykiskt... Jag tycker det blir lite extra sorgligt när en person blir beroende pga sjukdom. Känns så "onödigt" liksom. Då har man inte "valt" att bli beroende på samma vis som många andra. Kan vara så att du fastnade psykiskt för att du "behövde" det... alltså psyket insåg att du faktiskt mådde bättre på medicinen. Eller så kan det vara så att psyket vant sig vid medicinen och att du faktiskt inte alls behöver den egentligen. Om man förstår hur jag menar... skillnaden.

För precis som MrsQ skriver så är det svårt att veta om du faktiskt behöver drogen psykiskt... innan du avgiftat dig.

Jag vet ju inte hur du mådde innan du började med Oxyn... om Oxyn förändrade ditt liv till det bättre. Jag menar innan du blev sjuk och behövde Oxyn då. Är det så, att medicinen förändrade ditt liv, så kan det bli betydligt svårare att klara sig utan sen.

Men återigen... Så länge du går på medicinen så är det helt naturligt att du mår uselt de dagar du slarvar och det kan ta väldigt lång tid innan allt återgår till det normala i skallen. Det betyder egentligen inget att du mår dåligt just nu om du hoppar över medicinen. Det är hur du mår efter ett tag som är viktigt. Både kropp och hjärna kommer protestera som 17 när du slutar men det är det en urtrappning ska hjälpa till med, lindra det iaf.

Kan skriva hur det var för mig... när jag började med Kodein (som är mycket svagare). Där förändrades hela mitt liv! Jag mådde uselt innan jag började, hade inget livslust alls... vara totalt apatisk inför livet. När jag fick Citodon förändrades det totalt och jag fick ett mer normalt liv. Jag tackade Gud för Kodeinet! Jag fick underbara rus och de här rusen fick mig att må så bra att jag orkade ta itu med viktiga saker... Men även för mig så kan det faktiskt vara så att jag skulle klara mig utan Opioiderna idag, jag kan inte veta hur det skulle vara förrän jag varit utan en lång tid. Först då kan man säga om jag fortfarande behöver Opioiderna för att fungera.

Och sedan finns det dom som faktiskt hade ett fungerande liv INNAN Opioiderna och där är det drogen som "lurar" en att tro att man inte klarar sig utan, pga att man vant sig vid dom. Man känner inte den här livsförändringen utan beroendet smyger sig mer på en och plötsligt inser man att "Det här kan jag fan aldrig vara utan! Det går bara inte!" Då har dom glömt att dom faktiskt klarade av att leva livet bra innan. Det är bara "nu" som gäller... prioriteringarna har förändrats.

Men jag har som sagt var ingen aning om ifall Opioiderna har räddat dig psykiskt (hur du mådde innan) eller om du (och din hjärna & kropp) bara vant dig vid dom. Hoppas du får den hjälp du behöver iaf... och du kan ju iaf ge en urtrappning en chans, se hur det är på "andra sidan". Men då måste du ha tålamod och ork för det också... vilket inte är lätt.
Citera
2010-07-16, 11:53
Medlem
Ja, det där med psykiskt beroende kontro fysiska "äkta" smärtor är ett gissel. För den fysiska smärtan får en att må dåligt psykiskt och psykisk smärta får en att få ont(fast kanske inte så extremt). Min mamma hade ett långt gånget opiatberoende efter åtskilliga diskbråcksoperationer på 80 å 90-talet. Då visste man inte bättre än att bara ge mer å mer -den dagen man skulle bryta medicineringen existerade liksom inte. Idag har man väl lite mer koll (ibland är dom lite väl återhållssamma med medic.). Men iaf -min morsa hade fruktansvärda smärtor kommer jag ihåg, och kunde varken gå eller sitta -bara ligga i ett läge. Då fick man ju det ädla nöjet att välja om man ville höra sin morsa gny av smärta eller ligga å va helt väck nästan dregglandes. Jag valde ju att slippa se henne ha ont (som de flesta hade gjort). Detta höll på i några år -dividerandet mellan smärta och lugn å ro så att säga. Man valde ju alltid lugnet och precis som i många alkoholismförhållandet väljer den anhöriga att låta honom/henne dricka fr att få ett lugn hemma. Eller väljer man att själv dricka för att slippa uppleva allt så jobbigt -och det var detta som hände mig när jag bodde hemma. Jag började sno somadril och citodon av morsan när jag var 18-19 år bara för att stå ut. Då hade morsans fysiska smärtor övergått till totalt beroende.
Det svåra är att få en beroende (och framförallt nån i komb. med sjukdom)att inse att det gått för långt. Det ska till att nåt drastiskt händer. Och det är synd att det alltid ska behöva gå FÖR långt och fr vissa som min morsa dog i en överdos för 4 år sen. Och då tycker man ju att hon borde kunde vara försiktig å ha lärt sig mängderna osv, men det kan bli så jävla fel ibland.
Citera
2010-07-18, 18:07
Awaiting Email Confirmation
TrasigFlummares avatar
kört sub varje dag i nån vecka nu, ligger på kanske 1 - 2mg om dagen, kör mest på kvällen då jag jobbar på dagen å helst inte är subbad på jobbet. Bör jag räkna med nån AT om ja bryter nu? Haft lite huvudverk å så på morgonen de senaste 2 dagarna som gått över efter lite ikto.
Citera
2010-07-18, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TrasigFlummare
kört sub varje dag i nån vecka nu, ligger på kanske 1 - 2mg om dagen, kör mest på kvällen då jag jobbar på dagen å helst inte är subbad på jobbet. Bör jag räkna med nån AT om ja bryter nu? Haft lite huvudverk å så på morgonen de senaste 2 dagarna som gått över efter lite ikto.

Något kommer du säkerligen få känna av, men lär väl inte bli sängliggande direkt. Sug efter mera 2-3 dagar efter sista dosen, lättirriterad och div. andra semi-jobbiga grejer, men tror inte det blir sängfrossa, feber osv. efter bara en vecka.

btw, något gbg folk i tråden?
Citera
2010-07-19, 17:34
Medlem
Illegals avatar
Boostar paracetamol buprenorfin på samma sätt som med tramadol?
Citera
2010-07-19, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Illegal
Boostar paracetamol buprenorfin på samma sätt som med tramadol?

Det boostar varken bup eller tram, däremot så får man mer smärtlinding. Men inget ökat rus tyvärr. Nikotin däremot funkar fint ihop med bup (och andra opi's).
Citera
2010-07-19, 21:05
Medlem
Illegals avatar
Buprenorfin + Paracetamol

Citat:
Ursprungligen postat av Carnalito
Det boostar varken bup eller tram, däremot så får man mer smärtlinding. Men inget ökat rus tyvärr. Nikotin däremot funkar fint ihop med bup (och andra opi's).

Jag har då känt ett ökat rus med tramadol + paracetamol. Och jag hade ingen smärta som behöver lindras varje gång så det kan inte varit det som jag känt. Det där med nikotin, jag brukade nästan alltid spy om jag rökte och promenerade samtidigt. Var tvungen att ligga ner för jag blev så snurrig. Snus däremot har jag inte märkt något av. Men nu har jag både slutat röka och snus och jag tycker det är onödigt att börja igen bara för att boosta.

Men buprenofin + paracetamol ger annan effekt i alla fall?
Senast redigerad av Illegal 2010-07-19 kl. 21:55.
Citera
2010-07-19, 23:04
Medlem
TheSpacePopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnalito

Det enda sättet man kan boosta opioider med smärtstillande som paracetamol är att paracetamolet lindrar en del av smärtan vilket gör att opioiderna inte behöver göra det lika mycket, vilket ger ett starkare rus. Så det kräver att man har smärta. Men det är nog knappt en kännbar skillnad.
Citera
2010-07-20, 12:45
Medlem
madvillains avatar
Testade 2-3 lines igår första gg skulle tippa på en halv kant kanske sammanlagt, men fan va jag har hulkat och mått skit av o till hela natten. Vad är eran erfaranhet av att blanda sub med speed och alkohol, BRA/ANUS? Eller tog jag bara för mycket?
Citera
2010-07-20, 13:10
Medlem
Krim1s avatar
Att överstiga 1/16 av tabletten när man inte har tollerans är bara idiotiskt.
Det räcker gott och väl för att bli redigt bäng.
Högre doser kan få dig riktigt illamående, och förstöra hela upplevelsen.
Så börja lite försiktigt med 0.3-0.5mg och vänta någon timme för att se vad som händer.
Citera
2010-07-21, 14:14
Medlem
Subutex avtändning.. Någon som har tips?

Hej allihop!
Har nu gått på subutex i 3 år och är fruktansvärt trött på detta nu. Har inte fått det av läkare lr så så ni vet. Jag har gått igenom 1 hel avtändning förut men då gick jag på tjack ist och ehöde inte lida särskillt mycket, plus att jag inte hade gått lika länge på det. Körde en cold turkey i vintras då jag stod ut i lite mer än 2 veckor av lidande men klarade inte mer, mina ben kunde inte bära mig. Så jag gav upp(dum som jag var, jag vet).
Men nu till frågan.. Vill verkligen tända av en gång för alla, vill inte droga mer överhuvudtaget. Tar enbart subutex och tar inte mer än jag behöver för att hålla mig frisk. Har trappad ner kraftigt senaste månaderna från ca 4mg/d till.. ja, ja tar nasalt men kanske mellan 06-max 1mg/d. De senaste 3 dagarna har jag enbart tagit 2 liner som var extremt små och känner givetvis av en at, men ganska mild hittills. Fryser, svettas, ryser, dålig mage. Men inte jätte kraftigt. Det jag undrar är vad man kan använda för någon slags nedtrappnings medicin för underlätta det värsta? Funderar på dexofen, tramadol eller codein? Och var kan man få tag på detta? Katepresan fick jag sist och det hjälpte mej inte ett smack. Benso törs jag inte riktigt ta eftersom jag haft ett beroende för ca 2 år sedan..
Alla tips uppskattas.. Tack på förhand och ta hand om er! Mvh pettan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in