2010-07-15, 13:39
Medlem
mrsQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDoors1
Tack för svar.
Nu har jag lite mer klarhet i detta känns det som.
Att börja ta Heroin i två år för att få sub känns väl inte så lockande alls.

Jag är dels nervös inför nertrappningen. Men också hur mitt liv bli utan morfin.
Jag har noll egan endorfiner kan man säga. Dom dagar jag slarvar med min med mår jag kastt.

Under två perioder har vi försökt att trappa ner förut. senast för 3 månader sedan. Mådde så dåligt psykiskt att jag då försökte ta mitt liv. (har självklart fler andledningar, men brist på morfin var helt klar en av dem.)

Vad innebär det för dig i praktiken att "registrera" sig som missbrukare?

Du skriver att du mår kasst dom dagar du slarvar med dina mediciner.. Det är ju inte så konstigt egentligen, det handlar ju inte om den mängd endorfiner som fortfarande fungerar hos dig. Det handlar ju mer om att din kropp är inställd på att ta dessa mediciner, och tar du dom inte dagligen, så får du ju abstinens/mår dåligt.
Sen kan det ju gott o väl vara så att endorfin-grejen är rubbad, men det ser man ju inte förrän man är avgiftad från opiaterna.
Så länge du är i abstinens, så är det ju självklart att du mår dåligt, oavsett om endorfinerna fungerar som dom ska..
Citera
2010-07-15, 13:45
Medlem
mrsQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDoors1
Vad innebär det för dig i praktiken att "registrera" sig som missbrukare?

Att registrera sig som missbrukare betyder i stort att du berättar för sjukvården(vårdcentralen,beroendecentrum etc) att du missbrukar. Så att den dagen du ansöker om programmet så finns det dokumenterat att du har vart beroende av t ex "morfin sen 2003."
Sen går det ju självklart inte att bara knalla in på beroendecentrum/VC o bara "Hej, jag är beroende av morfin, hejdå".. Utan du lär ju söka hjälp på nått sätt för ditt beroende också.
Vet inte riktigt hur det är nu för tiden, men har väl iallafall varit så att man lär ha genomgått några avgiftningar/behandlingar innan man har rätt till programmet?
Dom vill väl typ att man ska prova andra lösningar innan man sätts in på en medicin som du kanske blir beroende av resten av ditt liv.
Men som sagt, vet inte hur det är nu för tiden, sånt där kan väl variera beroende på vart man bor nånstans också..
Citera
2010-07-15, 15:37
Medlem
Malrs avatar
Om man tog sub utan tolerans för sex dagar sen, bör toleransen åter igen sjunkit till noll?
Citera
2010-07-15, 16:16
Medlem
mrsQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malr
Om man tog sub utan tolerans för sex dagar sen, bör toleransen åter igen sjunkit till noll?

Den lär ju inte vara jättehög iallafall.. Antagligen!
Citera
2010-07-15, 16:26
Medlem
Malrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsQ
Den lär ju inte vara jättehög iallafall.. Antagligen!
Frågan var lite luddig. Kan jag ta sub en eller två dagar varje helg utan att djupt falla ned i ett träsk där jag slutligen hamnar på plattan, helt sönderstucken av lortiga nålar?

(en liten portion ironi för de som saknar det sinnet, det jag vill fortsätta att slippa är alltså fysisk abstinens)
Citera
2010-07-15, 19:42
Medlem
Krehs avatar
Känns onödigt att starta en ny tråd, men vad är det starkaste man kan få utskrivet p g a ryggsmärta?
Citera
2010-07-15, 21:53
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreh
Känns onödigt att starta en ny tråd, men vad är det starkaste man kan få utskrivet p g a ryggsmärta?
Starkaste som i mest potent menar du? Allt är ju dosrelaterat menar jag.
Citera
2010-07-15, 22:16
Medlem
Krehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMD FB
Starkaste som i mest potent menar du? Allt är ju dosrelaterat menar jag.

Mest potent, ja.

I vanliga fall får man väl något skit som Diklofenak utskrivet, och det går ju inte att ha kul på ...

Vad kan man få?
Citera
2010-07-15, 22:38
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Mest potent, ja.

I vanliga fall får man väl något skit som Diklofenak utskrivet, och det går ju inte att ha kul på ...

Vad kan man få?
Fentanyl är rätt potent. Plåster eller klubbor som håller ett tag. Plåstren håller i alla fall i 3 dagar.
Citera
2010-07-15, 22:51
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Fentanyl är rätt potent. Plåster eller klubbor som håller ett tag. Plåstren håller i alla fall i 3 dagar.
Fentanylklubbor? ME WANT!

Anyways, om vi nu leker med tanken att jag den senaste månaden har intagit c:a 4mg Buprenofin dagligen, men nu inte intagit något på c:a 20H, hur lång tid bör jag vänta innan jag kan testa Pentothal (Suger på stavningen, men en halvstark barbiturat.)

Vill verkligen inte ta risker.
Citera
2010-07-15, 22:56
Medlem
Krehs avatar
Citat:

Hur lätt är det att få utskrivet då?

Jag har haft ont i ryggen i två år i slutet på September, och det enda jag får är rekommendationer om sjukgymnaster och lite Diklofenak då och då.
Citera
2010-07-15, 23:05
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Hur lätt är det att få utskrivet då?

Jag har haft ont i ryggen i två år i slutet på September, och det enda jag får är rekommendationer om sjukgymnaster och lite Diklofenak då och då.
Det är grymt svårt att få utskrivet. Mycket beroendeframkallande och ges bara ut till patienter med mycket svåra smärtor. Får du inte ens ut kodein så är fentanyl inget att tänka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in