Citat:
Ursprungligen postat av Bangar_inte
Ska bupenorfin bara blocka effekten av andra opiater eller ska man bli sjuk också?
Isåfall hur blir man sjuk? Jag tog oxykodon, 60mg 8h efter senast sub intag och blev väldigt påverkad, dock inte lika mycket som 2 dagar efter ,en ändå tillräckligt och inte det minsta obehad. Varför? Fungerar inte den blockerande effekten för alla?
Skulle också vilja veta exakt hur det funkar, för det sägs ju så himla olika...
Men vad jag förstått så beror det på... Det beror på vilken man tagit först och hur beroende man är och kanske hur mottaglig man är för det blockerande. Dosrelaterat också tror jag. Bland vänner, och mig själv, så är det lite olika om man kan blanda Sub med andra Opioider eller ej.
Angående ordningen, vilket man tar först... Tar man t. ex. Oxy efter Bupre så kan effekten av Oxy minska eftersom opioidreceptorerna (eller något) är blockerade och inte kan ta upp Oxyt (typ då).
Men om man är fysiskt beroende av en Opioid (t. ex. Morfin då) och plötsligt tar Bupre så kan man åka på en abstinens eftersom Bupret slår bort Morfinet. Är man bara lite fysiskt beroende av Morfinet så kanske själva Bupre-ruset i sig räcker för att inte göra en abstinent då. Men för en Heroinist som får sitt Heroin bortslaget av Bupret... där räcker inte Bupet till för att hålla en frisk.
Men... om man INTE är fysiskt beroende av Morfinet (eller vad man tagit) och tar Bupre, så borde man ju inte bli abstinent när Bupret slår bort Morfinet... Då borde man ju alltså bara bli "nykter". Men jag vet som sagt var inte hur det ligger till, det är bara som jag tolkat att det borde fungera.
Som jag fattat det så beror det alltså på vilket man tar först.
Jag har läst någonstans (kanske här, minns inte) att man ibland inte vill sätta in Naloxon vid heroinöverdos eftersom personen kan bli så abstinent att det blir värre än själva överdosen. Men det blockerande i Bupre kan ju inte vara lika starkt som Nalox antar jag.
Jag har alltid kunnat blanda Bupre med andra Opioider... alltså jag har fått rus av den andra Opin trots att jag tagit Bupre. När jag första gången tog Bupre så hade jag tagit andra Opioider och jag blev inte sjuk. Nu på slutet så har jag märkt att Bupret blockerar nog mig mer än jag trott...
När jag för nån vecka sedan gick över på Oxy en vecka (frivilligt) så blev Oxyn bättre & bättre för varje dag tyckte jag, funkade bättre alltså. Efter ca 1 vecka slutade jag med Oxyn (tog slut) och jag tog Dolcontin istället... Samma dag som jag tog Dolcen så gav jag upp sub-vilan och tog igen. Jag kände inget konstigt förrän efter några timmar... då började jag ana abstinens, lite febersvid och lite molande i leder. Fick lite kallsvettningar också. Jag lade mig och sov men vaknade på natten, spysjuk. Jag mådde verkligen ap-illa och kräktes flera ggr. Blev även rejält akutdålig i magen.
Jag vet inte om det var Suben som slog bort Dolcen och Oxyn och gjorde mig abstinent eller om det är en slump att jag blev dålig just den natten. Det tog ju några timmar innan jag blev dålig. Iofs så slår ju inte jag i mig något och då kanske det kan ta längre tid, jag vet inte.
Hur som helst så är det på det viset jag fattat det som, att Bupre blockar/ger abstinet beroende på vilken ordning man tar, men alla säger ju så himla olika och det står lite olika på alla sidor också... iaf så nämns inte båda alternativen på de sidor jag läst.