Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
För att fördtyliga mig så menar jag alltså vilket som ger skönast rus och vad som skiljer sig i rusväg.
Av morfin (särskilt om det är morfinhydroklorid) får de flesta ett skönt rus.
För dem som länge varit fysiskt beroende av morfin/heroin fungerar subutex bara som abstinens- och sug nedsättare, eftersom subutex endast stimulerar 80% av de opiatreceptorer som heroin/morfin/metadon stimulerar.
För oss som bara brukar är effekten av subutex individuell, beroende på personens beskaffenhet. Likadant tycks det vara med Tramadol och kodein.
På mig fungerar subutex bra, medan jag inte får någon större eufori av tramadol. För en del andra kan det vara precis tvärtom. Subutex är för mig nästan lika bra som morfin, och pga subbens långa duration så skulle jag därför hellre välja subben än morfinet om jag bara fick välja till en motsvarande lika stor dos av endera.
Morfin har ca 6h i halveringstid medan subutex har ca 24h. Man får alltså väga detta emot hur mkt bättre man tycker morfinet fäster på en själv. Ska man dessutom ta IV, så får man ju en liten kick av morfin, vilken i stort sett uteblir av subutex.