2007-06-08, 18:01
Medlem
Tjo, en bekant fick amputera högra armen för ett par månader sen, efter en propp som ledde till kallbrand (bindmedel o skit, inte bra för IV-brukare). Och när en mkt nära vän fick amputera högra handen härom veckan av samma anledning så fick jag, efter 4 års dagligt bruk, slutligen nog. Har suttit sjuk i 11 dar nu, och jag har hört att det kan ta allt ifrån en vecka till en månad att bli frisk. Eftersom jag aldrig har behövt gå utan längre än ett par dar tidigare, så har jag ingen nämnvärd erfarenhet av någon AT. Mår naturligtvis piss nu, och undrar, är en månad ett extremfall, elr är det normalt, jag vet ju att sub-AT är mkt längre än Håkan etc. men en hel månad? Nån med erfarenhet?
Citera
2007-06-08, 18:23
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nall0ts
Tjo, en bekant fick amputera högra armen för ett par månader sen, efter en propp som ledde till kallbrand (bindmedel o skit, inte bra för IV-brukare). Och när en mkt nära vän fick amputera högra handen härom veckan av samma anledning så fick jag, efter 4 års dagligt bruk, slutligen nog. Har suttit sjuk i 11 dar nu, och jag har hört att det kan ta allt ifrån en vecka till en månad att bli frisk. Eftersom jag aldrig har behövt gå utan längre än ett par dar tidigare, så har jag ingen nämnvärd erfarenhet av någon AT. Mår naturligtvis piss nu, och undrar, är en månad ett extremfall, elr är det normalt, jag vet ju att sub-AT är mkt längre än Håkan etc. men en hel månad? Nån med erfarenhet?
Så fruktansvärt hemskt! Jag lider verkligen med dina vänner! Behövde du själv också amputera något, eller var de två andra du nämnde (förstod inte riktigt den delen av ditt inlägg)?? Hur som helst så har de på sprutbyteskliniken här i stan också berättat om hur folk behövt amputera armar p.g.a. att de injicerat Subutex, så det är verkligen inget att leka med!

Att skjuta buprenorfin är ingen fara i sig självt (det finns som sagt injektionslösningar av Temgesic som används inom vården), men Subutex har ju en massa bindemedel som är gjorda för att smälta under tungan... Ett piller väger ungefär 400mg, och 8mg av dessa är buprenorfin... Förhållandet mellan det aktiva ämnet och annat innehåll är med andra ord 1:50!

Jag tror inte man riskerar sina kroppsdelar bara av att prova skjuta Subutex, men om ni provar så håll er till att prova då också och gör det inte till någon vana! Och ni som redan skjuter sub, snälla sluta innan det är för sent! =/

Även om jag redan skrivit att det är farligt att injicera Subutex i FAQ'n så borde jag kanske understryka vad man kan råka ut för, om någon moderator vill redigera huvudinlägget...
Citera
2007-06-08, 20:28
Medlem
Ah nej då, jag har lyckligtvis inte drabbats av kallbrand. Jag berättade mest om mina vänner för att göra mig väldigt tydlig med att injektion av subutex, som sagt, verkligen inte är att leka med, och om man absolut känner sig manad att prova, så ska man vara uppmärksam på hur det känns i armen efter injektionen (man märker direkt om det gått snett). Men tyvärr så hjälper inte alltid det heller.

Men min fråga handlade om hur länge det är normalt att vara sjuk när man slutar; som sagt, är det vanligt att man har AT i en månad, elr är det ett extremfall? Har hittat väldigt lite info om det på nätet, och även om jag har många vänner som är beroende, så har tyvärr ingen av dem lyckats sluta, så jag hoppas på att bli pionjären i den ligan. Så, om nån känner sig hyfsat säker, hur lång AT är normalt?
Citera
2007-06-09, 03:33
Medlem
Björnfars avatar
Citat:
Ah nej då, jag har lyckligtvis inte drabbats av kallbrand. Jag berättade mest om mina vänner för att göra mig väldigt tydlig med att injektion av subutex, som sagt, verkligen inte är att leka med, och om man absolut känner sig manad att prova, så ska man vara uppmärksam på hur det känns i armen efter injektionen (man märker direkt om det gått snett). Men tyvärr så hjälper inte alltid det heller.

Men min fråga handlade om hur länge det är normalt att vara sjuk när man slutar; som sagt, är det vanligt att man har AT i en månad, elr är det ett extremfall? Har hittat väldigt lite info om det på nätet, och även om jag har många vänner som är beroende, så har tyvärr ingen av dem lyckats sluta, så jag hoppas på att bli pionjären i den ligan. Så, om nån känner sig hyfsat säker, hur lång AT är normalt?

Väldigt tråkigt att höra det där om dina vänner. Någon skrev här tidigare om risken med att få proppar, och t.o.m. att någon råkat ut för stroke. Fick inte klart för mig om den personen filtrerat eller inte. Det är visst cellusosa i bindemedlet.

Tyvärr brukar jag själv skjuta i mig små mängder sub i bland. Men då filtrerar jag alltid lösningen två gånger och sedan suger jag ur det som är kvar i filtertussarna under tungan.

Men det kanske inte ens är säkert om man filtrerar? Jag har hört lite olika uppgifter. Vet du om dina vänner filtrerade eller om de sög upp lösningen i pumpen direkt? Eller känner någon annan till något fall då det blivit krångel ÄVEN då lösningen filtrerats?

Ang. din abstinens på sub, så har jag själv ingen erfarenhet (är bara brukare). Däremot har jag hört att det är väldigt individuellt och olika hur länge den sitter i. Jag känner en som slutade och påstog att det var över på 4 dygn. Den killen var mkt beslutsam och ville verkligen lägga av helt, efter att först gått på jonk ca 20 år. Han bytte livsstil ganska tvärt och började engagera sig genom att arbeta på Narconon o.s.v. Han har väl nu varit drogfri över 1 år.
Citera
2007-06-09, 07:55
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Björnfar
Väldigt tråkigt att höra det där om dina vänner. Någon skrev här tidigare om risken med att få proppar, och t.o.m. att någon råkat ut för stroke. Fick inte klart för mig om den personen filtrerat eller inte. Det är visst cellusosa i bindemedlet.

Tyvärr brukar jag själv skjuta i mig små mängder sub i bland. Men då filtrerar jag alltid lösningen två gånger och sedan suger jag ur det som är kvar i filtertussarna under tungan.

Men det kanske inte ens är säkert om man filtrerar? Jag har hört lite olika uppgifter. Vet du om dina vänner filtrerade eller om de sög upp lösningen i pumpen direkt? Eller känner någon annan till något fall då det blivit krångel ÄVEN då lösningen filtrerats?
Lär vara ganska vanligt med folk som inte filtrerar, vilket jag tycker är väldigt hemskt... Tänk att det finns människor som värderar sina kroppar så lågt att de misshandlar dem på ett sådant sätt! Missförstå mig inte nu, jag är liberal och tycker att droger borde göras lagliga, men i såna fall så tycker jag nästan att man borde omyndigförklara såna människor och låsa in dem på mentalsjukhus där de inte kommer åt att skada sig själva... Jag tycker att alla friska människor borde få göra vad de vill med sina egna kroppar, men en människa som är beredd att stympa sig själv för att slippa jobbet med filtrering måste ju ses som väldigt sinnessjuk, och jag tycker nästan det rättfärdigar att man tar ifrån dessa människor deras myndighet att bestämma över sina egna liv...

Jag tycker också att eutanasi borde legaliseras, men det är ju annorlunda... Det handlar ju om folk som väljer att ge sig själva en smärtfri död, inte om människospillror som torterar och stympar sig själva till liv som krymplingar! Dessa människor kommer ju antagligen att ångra sin likgiltighet inför sig själva om de någonsin blir mentalt friska igen, medan en person som fått dödshjälp aldrig kommer att få en chans att ångra sitt beslut... Därför tycker jag det är en stor skillnad! Om en treåring vill leka livsfarliga lekar så hör det ju till ens plikt som medmänniska att gripa in, så om en vuxen visar sig ha samma självbevarelsedrift som en oförsiktig treåring och riskerar att få leva utan sina lemmar för all framtid kan man inte heller låta personen mynda över sina egna val... =/

Det borde ju inte vara så svårt att rädda dessa människor heller, det skulle ju räcka med att man på gav dem rena Temgesic-lösningar + ett allvarligt snack om vad de håller på att göra mot sig själva, så jag tror inte man skulle behöva hålla dem inne på mentalinstitutionerna allt för länge, och således inte inskränka deras frihet allt för mycket...

Usch, tycker dessa historier verkar väldigt tragiska, även om jag inte bryr mig så mycket då jag är så bensopåverkad... Men hur som helst så tror jag det viktiga är att man slutar kriga mot drogerna, och istället försöker rädda de människor som värderar sig själva så lågt att de är totalt likgiltiga till vad de utsätter sig för...

Vet någon annars om det finns något enkelt sätt att separera buprenorfinet från resten av Subutex- och Suboxone-tabletterna så att man kan göra trygga IV-lösningar... Extrahera kodein ur Citadon kan ju vem som helst, om vi har tur kanske det finns någon liknande metod som gäller för Subutex och Suboxone...
Citera
2007-06-10, 02:01
Medlem
Menar du verkligen att du tycker de borde omyndigförklaras och skickas till hispan? Jag menar, man låter inte bli att filtrera (är ganska tveksam till de hävdade fördelarna med att filtrera subben, men jag har ingen konkret info om det) för att man vill skada sig själv, utan för att man aldrig stött på några problem när man låtit bli. Precis som när diverse myndigheter hävdar att en puff cannabis kan vara dödlig, så blir man avtrubbad för de verkliga riskerna med det man gör, när man märker att det inte stämmer. Men medans det med cannabis inte finns några direkta livshotande bieffekter, så kan det vara verkligt farligt att injicera subben, men stöter man inte på några problem, så leds man till att tro (övertygar sig själv?) att de inte existerar. Man gör det alltså i ren godtro, inte pga sinnessjuka.

För övrigt; det största problem jag har med att acceptera att vårdslösa/missledda narkomaner skulle omyndigförklaras pga att de inte värderar sin kropp högt nog, är att jag isåfall inte kan erinra mig var gränsen skulle gå mellan ett "hälsosamt" bruk, och att missvårda sin kropp: narkotika är skadligt oavsett om man är försiktig, alla dessa substanser har en viss toxicitet. Med det försöker jag inte övertyga någon om att låta bli, men ÄVEN om försiktighet vidtas, så sker olyckor med jämna mellanrum. Man får helt enkelt väga riskerna mot värdet av njutningen; är det värt det? För mig var det alltid det, men å den sidan sett så har jag skeppats med ambulans till akuten 2 ggr (inte pga a subben vill jag tillägga, utan för att jag blandade fel saker).

Dessutom så anser jag att man "stympas" lite varje gång man brukar narkotika, inte fysiskt, men mentalt. Jag har gått hårt i ca 6 år (de senaste 4 har till största delen bestått av ett dagligt subutexbruk, me även de tyngre opiaterna har haft en roll), och är det något jag kan ta med mig av den erfarenheten, så är det att det har varit den absolut jobbigaste tiden i mitt liv. När man ter sig åt narkotikamissbruk så är det ofta ett tecken på mental instabilitet, ett bristfälligt psykiskt välmående, och om inte, så leder det ofta till det. Nu är det naturligtvis inte alltid så; Nemesis är ett levande exempel på det, som lyckats hålla sig till samma dos och bruksintervall så länge, och jag är mycket imponerad. Bli inte sura på mig och säg att jag är någon slags "antidrogkorrespondent", för det är jag inte: även om jag har lärt mig att hata opiaterna, så älskar jag dem av hela mitt hjärta, och även om jag känner till nackdelarna, så kan jag inte förmå mig att missunna någon att avnjuta fördelarna.

Och Nemesis, hata mig inte för att jag argumenterar mot dig, jagt har läst mycket av det du har skrivit, och jag kan inte annat än att beundra dig (framför allt din enorma inställsamhet vad gäller att kontrollera ditt bruk), jag bara agerar bollplank! ;-)
Citera
2007-06-10, 02:32
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Menar du verkligen att du tycker de borde omyndigförklaras och skickas till hispan? Jag menar, man låter inte bli att filtrera (är ganska tveksam till de hävdade fördelarna med att filtrera subben, men jag har ingen konkret info om det) för att man vill skada sig själv, utan för att man aldrig stött på några problem när man låtit bli. Precis som när diverse myndigheter hävdar att en puff cannabis kan vara dödlig, så blir man avtrubbad för de verkliga riskerna med det man gör, när man märker att det inte stämmer. Men medans det med cannabis inte finns några direkta livshotande bieffekter, så kan det vara verkligt farligt att injicera subben, men stöter man inte på några problem, så leds man till att tro (övertygar sig själv?) att de inte existerar. Man gör det alltså i ren godtro, inte pga sinnessjuka.

För övrigt; det största problem jag har med att acceptera att vårdslösa/missledda narkomaner skulle omyndigförklaras pga att de inte värderar sin kropp högt nog, är att jag isåfall inte kan erinra mig var gränsen skulle gå mellan ett "hälsosamt" bruk, och att missvårda sin kropp: narkotika är skadligt oavsett om man är försiktig, alla dessa substanser har en viss toxicitet. Med det försöker jag inte övertyga någon om att låta bli, men ÄVEN om försiktighet vidtas, så sker olyckor med jämna mellanrum. Man får helt enkelt väga riskerna mot värdet av njutningen; är det värt det? För mig var det alltid det, men å den sidan sett så har jag skeppats med ambulans till akuten 2 ggr (inte pga a subben vill jag tillägga, utan för att jag blandade fel saker).

Dessutom så anser jag att man "stympas" lite varje gång man brukar narkotika, inte fysiskt, men mentalt. Jag har gått hårt i ca 6 år (de senaste 4 har till största delen bestått av ett dagligt subutexbruk, me även de tyngre opiaterna har haft en roll), och är det något jag kan ta med mig av den erfarenheten, så är det att det har varit den absolut jobbigaste tiden i mitt liv. När man ter sig åt narkotikamissbruk så är det ofta ett tecken på mental instabilitet, ett bristfälligt psykiskt välmående, och om inte, så leder det ofta till det. Nu är det naturligtvis inte alltid så; Nemesis är ett levande exempel på det, som lyckats hålla sig till samma dos och bruksintervall så länge, och jag är mycket imponerad. Bli inte sura på mig och säg att jag är någon slags "antidrogkorrespondent", för det är jag inte: även om jag har lärt mig att hata opiaterna, så älskar jag dem av hela mitt hjärta, och även om jag känner till nackdelarna, så kan jag inte förmå mig att missunna någon att avnjuta fördelarna.

Och Nemesis, hata mig inte för att jag argumenterar mot dig, jagt har läst mycket av det du har skrivit, och jag kan inte annat än att beundra dig (framför allt din enorma inställsamhet vad gäller att kontrollera ditt bruk), jag bara agerar bollplank! ;-)
Tja, det där om tvångsvårdandet var kanske lite förhastat, jag var subbad och samtidigt flöddrad då jag skrev det... Bäst vore nog att ge folk som tar sub IV recept på injektionslösningar av buprenorfin, så skulle de kunna fortsätta att injicera hela livet utan att ta så stora risker... Klart jag förstår att myndigheterna hellre vill att folk tar resortabletter än injicerar, men om folk nu ändå skall injicera så är det förstås bättre att de injicerar droger gjorda för att injicera...

Jag kom på det där med tvångsvård då tänkte "om det är någon som skall få LVM så är det dessa människor som riskerar att förlora sina armar och ben!", men tenderar ju att handla ganska ogenomtänkt då man ätit benso...
Citera
2007-06-10, 23:16
Medlem
Björnfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Bäst vore nog att ge folk som tar sub IV recept på injektionslösningar av buprenorfin, så skulle de kunna fortsätta att injicera hela livet utan att ta så stora risker

Jo, det vore ju en lösning. Men samtidigt kan det bli svårare att hålla nere dos eller sluta för den majoritet som inte tar subben IV. Att ta IV är trots allt en psykiskt beroendeframkallande vana i sig, ungefär som sexmissbruk, spelmissbruk. Jag menar utöver själva beroendet av substansen. Det är lättare att styra mängden på intaget eller sluta helt om man inte också är psykiskt kickberoende (även om nu inte subben ger någon egentlig skjuts IV). Men okej, man kan ju ge lösning endast till dem som abslolut inte kan sköta det här med att enbart ta nasalt el under tungan.

Men framförallt tycker jag att läkemedelsföretagen bör ta sitt ansvar och ha i mindre farliga bindemedel i Subutex. Eftersom den övervägande andelen är bindemedel även i Dolcontin, Oxycontin, Ketogan etc, och man nästan aldrig hör talas om olyckor där armar och händer måste kapas pga dessa, så måste det gå att sätta in mindre skadliga bindemedel även i Subutex. Man borde alltså tänka på vilken kategori av patienter som läkemedlet är avsett för. När det är så att vissa t.o.m. försöker penetrera antagonisten i Suboxone genom att ta IV, så förstår man hur stort själva kicksuget kan vara hos vissa.

Det tycks inte som något läkemedelsbolag tänkt på detta. I alla fall ser man samma uppsättning bindemedel hos både Schering-Plough och Paranova.
Citera
2007-06-22, 00:16
Medlem
Accipiters avatar
Någon som vet hur mycket en 8mg Subutex-tablett väger, när man räknat in bindemedlet?
Citera
2007-06-22, 00:25
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accipiter
Någon som vet hur mycket en 8mg Subutex-tablett väger, när man räknat in bindemedlet?

Har för mig det är ca 400 mg. Tror även det finns en tråd om det.
Citera
2007-06-22, 07:03
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
[...]om någon moderator vill redigera huvudinlägget...

Fixar det!

G
Citera
2007-06-25, 03:25
Medlem
Imperialisss avatar
Citat:

Beklagar det som hände dina vänner. Hemskt..

Ang. din abstinens. Jag vill inte få dej att må sämre eller så, och till o med läkarna sa att jag var extremfall men, min fysiska abstinens satt i 3 månader. Tre långa månader...
Det var min första riktiga (hela) avtändning sedan debuten och jag hade använt sub dagligen i 8 år så kanske var det för att jag hade gått så länge på det?
Har även något knas med ämnesomsättningen, om det nu kan påverka öht?
Det tog 32 dagar innan jag pissade negativt efter sista intag och läkaren trodde knappt på mej.

På något sätt lyckas man glömma vilket helvete man genomled och nu är jag tillbaks på ruta ett igen. Helt sjukt hur man manipulerar sej själv efter ett tag.
Börjar min ATresa nångång under denna vecka.

Förresten, ni som tänt av tidigare. Någon av er som klarat att trappa ner suben själv och tyckt att det lindrat, eller minskat tiden, på AT:n något?
Till vilka doser har ni trappat ner innan ni helt tagit bort suben isf?

MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in