Citat:
Ursprungligen postat av Björnfar
Väldigt tråkigt att höra det där om dina vänner. Någon skrev här tidigare om risken med att få proppar, och t.o.m. att någon råkat ut för stroke. Fick inte klart för mig om den personen filtrerat eller inte. Det är visst cellusosa i bindemedlet.
Tyvärr brukar jag själv skjuta i mig små mängder sub i bland. Men då filtrerar jag alltid lösningen två gånger och sedan suger jag ur det som är kvar i filtertussarna under tungan.
Men det kanske inte ens är säkert om man filtrerar? Jag har hört lite olika uppgifter. Vet du om dina vänner filtrerade eller om de sög upp lösningen i pumpen direkt? Eller känner någon annan till något fall då det blivit krångel ÄVEN då lösningen filtrerats?
Lär vara ganska vanligt med folk som inte filtrerar, vilket jag tycker är väldigt hemskt... Tänk att det finns människor som värderar sina kroppar så lågt att de misshandlar dem på ett sådant sätt! Missförstå mig inte nu, jag är liberal och tycker att droger borde göras lagliga, men i såna fall så tycker jag nästan att man borde omyndigförklara såna människor och låsa in dem på mentalsjukhus där de inte kommer åt att skada sig själva... Jag tycker att alla friska människor borde få göra vad de vill med sina egna kroppar, men en människa som är beredd att stympa sig själv för att slippa jobbet med filtrering måste ju ses som väldigt sinnessjuk, och jag tycker nästan det rättfärdigar att man tar ifrån dessa människor deras myndighet att bestämma över sina egna liv...
Jag tycker också att eutanasi borde legaliseras, men det är ju annorlunda... Det handlar ju om folk som väljer att ge sig själva en smärtfri död, inte om människospillror som torterar och stympar sig själva till liv som krymplingar! Dessa människor kommer ju antagligen att ångra sin likgiltighet inför sig själva om de någonsin blir mentalt friska igen, medan en person som fått dödshjälp aldrig kommer att få en chans att ångra sitt beslut... Därför tycker jag det är en stor skillnad! Om en treåring vill leka livsfarliga lekar så hör det ju till ens plikt som medmänniska att gripa in, så om en vuxen visar sig ha samma självbevarelsedrift som en oförsiktig treåring och riskerar att få leva utan sina lemmar för all framtid kan man inte heller låta personen mynda över sina egna val... =/
Det borde ju inte vara så svårt att rädda dessa människor heller, det skulle ju räcka med att man på gav dem rena Temgesic-lösningar + ett allvarligt snack om vad de håller på att göra mot sig själva, så jag tror inte man skulle behöva hålla dem inne på mentalinstitutionerna allt för länge, och således inte inskränka deras frihet allt för mycket...
Usch, tycker dessa historier verkar väldigt tragiska, även om jag inte bryr mig så mycket då jag är så bensopåverkad... Men hur som helst så tror jag det viktiga är att man slutar kriga mot drogerna, och istället försöker rädda de människor som värderar sig själva så lågt att de är totalt likgiltiga till vad de utsätter sig för...
Vet någon annars om det finns något enkelt sätt att separera buprenorfinet från resten av Subutex- och Suboxone-tabletterna så att man kan göra trygga IV-lösningar... Extrahera kodein ur Citadon kan ju vem som helst, om vi har tur kanske det finns någon liknande metod som gäller för Subutex och Suboxone...