2025-09-04, 17:26
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
jag har upprepat flera ggr att husnumret är en ickefråga, det spelar ingen roll om dom stod vid nr 6 eller 8,
det går att se en ljus bil från vilket av dom avstånden. Förhöret med bilvittneskillarna är trovärdigt oavsett nr.

Den "diskussionen" började för nån vecka sen då jag efterfrågade källa till nr 6, eftersom den uppgiften är maskad i förhöret.
Med det fanns/finns ingen källa, bara massa påståenden och cirkelresonemang.
Trådsanningen om nr 6 har växt fram i tråden för flera år sedan och med flera potentiella felkällor.

Din anekdotiska källa om killens namn kanske stämmer, kanske inte. Men när man kollar i tråden verkar det inte varit du som kläckte fram namnet, det dök upp från annat håll som ett antagande.

(anledningen att jag bemöter den här ickefrågan är det intressanta med hur trådsanningar fungerar och hur dom biter sig fast hos en del).

Min "anekdotiska källa" stämmer, men jag förstår att det är en osäkerhet för dig - helt naturligt. Och om du läser mitt inlägg så ser du varför namnet inte kom från mig. Jag ville inte, av hänsyn till den släkting som inte ville att namnen skulle komma ut - samt av hänsyn till min källa, som jag har försökt att skydda här.

Men jag förstår ditt resonemang om hur s k trådsanningar kommer till - och ofta spinns vidare på, tills det blir en vedertagen "sanning". Det är farligt - och förvillar och leder bort från sanningen. Det är väl ändå sanningen, den riktiga, som vi vill nå?

Tack för din förklaring. Nu kanske vi kan släppa detta och gå vidare?
Citera
2025-09-04, 17:30
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Vet du, eller antar du att hon är noga förhörd och huset noga genomsökt? Alltså Noga på riktigt då. Vore tacksam om du kunde svara utan spydighet eller annan onödig kommentar. 👍😊

Huset och Ulrika är givetvis inte undersökt/förhörd på rätt sätt, det har tassats på tå för familjen från ruta ett, lika som mkt annat har polisen inte initialt gjort sitt jobb i fallet. Man skulle vänt upp och ner på huset omedelbart om inte annat för att utesluta ev brott/olycka hade skett där. Att Ulrika undanhåller ngt är hundra procent säkert men av vilken dignitet är mer osäkert, men även här borde polisen agerat hårdare mot henne, ett barn kan ju vid sammanställning av hennes framträdande i media mm inse att hon undanhåller ngt.
Citera
2025-09-04, 19:33
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
...Att Ulrika undanhåller ngt är hundra procent säkert men av vilken dignitet är mer osäkert, men även här borde polisen agerat hårdare mot henne, ...

hon kan undanhållit nåt hon tror allmänheten skulle uppleva som ofördelaktigt om Helena,
för att värna sin kära systers goda rykte. Inte konstigt i så fall.

(OM hon "undanhåller" nåt, det kan finnas andra, naturliga orsaker. Eller att det är en viss typ av människor som upplever det så)
Citera
2025-09-04, 19:41
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
hon kan undanhållit nåt hon tror allmänheten skulle uppleva som ofördelaktigt om Helena,
för att värna sin kära systers goda rykte. Inte konstigt i så fall.

(OM hon "undanhåller" nåt, det kan finnas andra, naturliga orsaker. Eller att det är en viss typ av människor som upplever det så)

Då har du inte sett alla hennes framträdande och kommentarer, hon undanhåller ngt extremt genant för henne själv alternativt ngn hon vet om hela fallet som mörkats.
Citera
2025-09-04, 19:49
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Min "anekdotiska källa" stämmer, men jag förstår att det är en osäkerhet för dig - helt naturligt. Och om du läser mitt inlägg så ser du varför namnet inte kom från mig. Jag ville inte, av hänsyn till den släkting som inte ville att namnen skulle komma ut - samt av hänsyn till min källa, som jag har försökt att skydda här.

Men jag förstår ditt resonemang om hur s k trådsanningar kommer till - och ofta spinns vidare på, tills det blir en vedertagen "sanning". Det är farligt - och förvillar och leder bort från sanningen. Det är väl ändå sanningen, den riktiga, som vi vill nå?

Tack för din förklaring. Nu kanske vi kan släppa detta och gå vidare?

inget hindrar nån från att "släppa detta och gå vidare". (Men jag kommer fortsätta ta upp det om anledning finns).

Istället för att "gå vidare" till samma gamla hjulspår
kan man fundera på om en ev. Helena-GM begått fler liknande brott.

Att söka såna fall kan vara en ny infallsvinkel. Leta mönster och likheter. (Polisen kanske gjort det men säker kan man inte va).

Tjejer som försvunnit, och fall med våldtäkt/-försök, och mordfall.
I Mariestad och orter däromkring, tex lidköping, götene, skara, skövde, tibro, karlsborg, hova, laxå, askersund, falköping, med flera.

Möjligheterna är förstås begränsade, vi har bara media.
(Ett sånt projekt kanske är mer lämpat för nån med större resurser än några flashbackare).
Citera
2025-09-04, 20:48
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Huset och Ulrika är givetvis inte undersökt/förhörd på rätt sätt /.../

Och källan på detta är?
Citera
2025-09-04, 20:58
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Det verkar som att den här sammanfattningen innehåller många av de kända uppgifterna. Någon som hittar något fel i den?

https://coldcases.se/helenafallet-1992

Det var ju bra av ajnoshort att länka till den artikeln, för i den står det tydligt att: "Polisen finner även däckspår efter ett fordon i närheten. Spåren hittas där stigen slutligen mynnar ut vid en lekplats."

Utmärkt, ajnoshort, då vet vi (igen ) att stigen genom Kohagen mynnade ut vid lekplatsen - och inte vid Hällristningsvägen - vilket jag har vetat och skrivit många gånger - precis som jag har vetat och skrivit många gånger att "Killarna" satt utanför Hällristningsvägen 6!

Sådär, då kan vi gå vidare!
Citera
2025-09-04, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Då får du länka till det inlägget, men jag kan lova dig att ett sådant påstått "byte" av inriktning inte var avsiktligt. Men försök att förstå: Varje gång som vi dryftar BW så stannar diskussionen snart av. Anledningen är - som alltid - att vi inte hittar något nytt. Vi kommer inte längre än till festen i Radbyn, torget (eller utanför själva Stadt eller vad det nu var) och frågan om alibit. Det är liksom väldigt lätt att man tröttnar då. Att KM sedan - enligt dig - skulle ha börjat diskuteras igen behöver väl inte ha varit "mitt" fel? Det kan väl ha räckt med att någon annan tog upp KM igen för att den diskussionen åter skulle ta fart? Börja nu inte som Pepparkakemannen med en kanonad av skruvade, inbillade tokfantasier.
Men jag kan omformulera mig: Vill du ta täten om BW?

I det sista stycket svarar du elegant och exakt på dig egen frågeställning. I den sista meningen använder du ett verb i passiv form (perfekt particip) som tydligt visar just det polisarbetet som du efterfrågar! Kom dock ihåg att vi i svenskan aldrig sätter två perfekt particip i rad, då detta saknar en naturlig grammatisk funktion.
Det var också ett sätt att undvika svara på en fråga! En lektion i svenska 👍😃 Den tillför ju inte tråden ett jota men tack ska du ha.
Men jag vore ännu mer tacksam om du istället kunde svara på frågan jag faktiskt ställde. Alltså vilken typ av narkotika det var och var den hittades. Eftersom du VET hur noggrant allt har undersökts i huset kanske du har ett svar även på detta?
Citera
2025-09-04, 21:14
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det är olika källor, helt oberoende av varandra.

Oberoende av varandra i denna ryktesspridningen som inte stämmer med verkligheten ja. Inget mer. Vilket jag har visat. I en sådan här liten stad där alla pratar om detta så skapas det rykten som sprids som mer eller mindre löpeld och det blir det ju så att olika människor oberoende av varandra får höra saker. Eller hur ? Som det te x med Mikael Rönnlund att han skulle ha begravt Helena i sin egen trädgård och placerat ett träkors över o s v .
En hel del sådana här skruvade saker far runt i staden och mycket stämmer givetvis inte alls. En del kan stämma men kan förvridas till något helt annat o s v.
Citera
2025-09-04, 21:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Det var också ett sätt att undvika svara på en fråga! En lektion i svenska 👍😃 Den tillför ju inte tråden ett jota men tack ska du ha.
Men jag vore ännu mer tacksam om du istället kunde svara på frågan jag faktiskt ställde. Alltså vilken typ av narkotika det var och var den hittades. Eftersom du VET hur noggrant allt har undersökts i huset kanske du har ett svar även på detta?

Det spelar ingen roll vad jag svarar så kommer du inte att nöja dig, men jag "kan" inte svara på din fråga. Sedan får du försöka förstå vad jag menar med inte "inte kan". Dessutom är svaret på detaljerna helt irrelevant. Det enda som du gör nu är att försöka "testa" mig, men även jag har en anonymitet att tänka på. Där stannar det. Sedan spelar det ingen roll hur mycket du än försöker att provocera mig.
Citera
2025-09-04, 21:38
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Huset och Ulrika är givetvis inte undersökt/förhörd på rätt sätt, det har tassats på tå för familjen från ruta ett, lika som mkt annat har polisen inte initialt gjort sitt jobb i fallet. Man skulle vänt upp och ner på huset omedelbart om inte annat för att utesluta ev brott/olycka hade skett där. Att Ulrika undanhåller ngt är hundra procent säkert men av vilken dignitet är mer osäkert, men även här borde polisen agerat hårdare mot henne, ett barn kan ju vid sammanställning av hennes framträdande i media mm inse att hon undanhåller ngt.

Polisen, som GW har berättat gjorde en markant tempoförlust tidigt i utredningen i och med att detta "knarkspår", med "knarkkoppling" till Helenas hem då man hittade ett narkotika klassat preparat i Helenas rum. GW har sagt detta i ett TV-inslag att man tillsatte enorma resurser till detta och i och med detta så gjorde man denna tempoförlust som man fick svårt att hämta sig ifrån sen.

Alltså har ju allt med hemmet och Ulrika gåtts igenom. Självklart var ju detta knarkspår helt fel men hemmet blev grundligt kartlagt i vart fall. Okey ? Någon kanske kan leta upp detta klipp.
Citera
2025-09-04, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det spelar ingen roll vad jag svarar så kommer du inte att nöja dig, men jag "kan" inte svara på din fråga. Sedan får du försöka förstå vad jag menar med inte "inte kan". Dessutom är svaret på detaljerna helt irrelevant. Det enda som du gör nu är att försöka "testa" mig, men även jag har en anonymitet att tänka på. Där stannar det. Sedan spelar det ingen roll hur mycket du än försöker att provocera mig.
Jo det spelar visst roll, och jag försöker varken provocera eller testa dig, men tycker inte allls att svaret är irrelevant. Bilden av HA och hennes krets skulle ju helt klart förändras beroende på om det hade hittats en påse gräs jämfört med en karta läkarutskrivet lugnande som t.ex en Sobril.
Du menar alltså att du verkligen vet men inte kan berätta för då röjer du din identitet? Det var riktigt intressant det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in