2025-09-02, 23:43
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Uppgift som jag fått för några år sedan, och som jag redovisat för i tråden tidigare, sade att Helena, syster U och MMPG fick skjuts av den senares sambo, vilken skulle jobba natt i Skövde, till festen i Töreboda. Källan kommer från någon nära någon av dessa fyra personer. Jag skriver så för att källan inte lika lätt ska kunna identifieras. Jag kan självklart inte säga till 100 procent att det var så, men med tanke på källan så har jag ingen anledning att betvivla informationen. Att syster U sagt att de tog "egen bil" till Töreboda tolkar jag, utifrån uppgiften jag fick, att det inte var en taxi, utan en privat bil.

Enligt en annan källa, en person insatt i utredningen, och som jag också redogjort för tidigare, så ska syster U:s pojkvän ha varit i Helenas och Ulrikas hem den aktuella helgen. Personen som berättade detta, upprepade detta när jag frågade igen för att vara säker på att jag fattat detta rätt. H*n svarade: "Ja, i huset på Ekudden." Jag har absolut inte någon anledning att tvivla på den här personen, den bör veta detta. Det enda jag kan tänka mig om uppgiften är osann, är att personen p g a ålder har blandat ihop den på något sätt. Är det så att uppgiften är sann, så ser jag att denna Töreboda-resa som syster U ska ha gjort tidigt (hur tidigt?) på söndagen, hade som motiv att skjutsa någon till tåg som skulle till Stockholm (OCH hämta plånboken).

Generella uppgifter i media (googla själv) har förekommit om att systrarna hade druckit alkohol på festen i Töreboda, men inte var fulla. Naturligt att unga dricker alkohol på en fest. Men om man vet att man ska festa/dricka alkohol på en viss fest, varför då ta sin EGEN bil dit?

Om dessa ovan uppgifter är korrekta, så är min tanke att syster U velat undanhålla vissa uppgifter av naturlig anledning. En spekulation: systerns föräldrar visste inte att pojkvännen skulle vara i huset medan de var på landet. Föräldrarna, enligt uppgift "kyrkliga", kanske inte godkände detta. Förhållandet ska ha varit relativt nytt, och kanske ville föräldrarna inte att någon för dem då icke nära person skulle vara i huset när de själva inte var där. Systern kan ha velat bespara föräldrarna denna uppgift som SKULLE HA KUNNAT vara en bidragande anledning till varför hon inte följde med Helena till Stadt utan valde att åka hem i stället. Kanske trodde hon att föräldrarna inte skulle ha gillat att hon åkte hem till en pojkvän i stället för att följa med sin syster till Stadt? Någon som kanske hade förhindrat att "det som hände" aldrig hade hänt? Jag vet inte, bara tankar och spekulationer som INTE behöver stämma.

Ja, den upplevelsen man får av syster U:s uttalanden (och olika uppgifter) är att hon verkar underhålla någon information. Vad jag menar med ovanstående spekulation är att det inte alls behöver ha med Helenas försvinnande att göra (vilket jag INTE tror att det gör), utan ha med något helt naturligt att göra, alternativt att hon betts av polisen att inte berätta om vissa saker.

Enbart mina tankar, som inte behöver vara rätt.

Din källa har då helt fel kan jag då säga i allting. Så kan det just vara med "källor" ibland. Inget konstigt.

Ulrika har sagt detta i ett mail som hon skrivit till Lotte Dalgaard och som citeras av henne direkt i boken : Mardrömmen i Mariestad. Detta kan inte Ulrika göra om detta inte vore sant då hon sagt vad hon gjort till polisen denna dag och föregående dag alltså den 13 juni 1992.

Om hon sagt en lögn till polisen om detta i förhör så måste det ändå finnas minst en annan person som visste hur de förhöll sig med detta och det var ju PW och även hennes man högst troligt samt sannolikt flera personer på denna förfest. KM säger inget om att det var några andra personer som åkte med han och hans sambo i deras bil till denna förfest i "Att lösa ett mord" heller. Om detta finns ju inte heller något som helst syfte varför han skulle vilja mörka om detta...Nej.

PW sade till mig att TP inte var i Mariestad denna helg OCH det är ju så som jag sagt att om TP varit huset så hade den väninna som kom på besök till Ulrika denna sena kväll mot natten förtäljt detta till polisen. Eller skall hon också vara inbegripen i en omfattande mörkläggning ? Nej.

Varför de tog sin egen bil dit kan ha varit att de inte hade någon att samåka med. Eller inte kände för att samåka med någon. De kanske ville ha en valmöjlighet att åka ifrån förfesten tidigare. Vad vet jag. Men faktum är ju att bilen sin tog de till denna förfest.
Senast redigerad av IB03 2025-09-02 kl. 23:46.
Citera
2025-09-02, 23:56
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Din källa har då helt fel kan jag då säga i allting. Så kan det just vara med "källor" ibland. Inget konstigt.

Ulrika har sagt detta i ett mail som hon skrivit till Lotte Dalgaard och som citeras av henne direkt i boken : Mardrömmen i Mariestad. Detta kan inte Ulrika göra om detta inte vore sant då hon sagt vad hon gjort till polisen denna dag och föregående dag alltså den 13 juni 1992.

Om hon sagt en lögn till polisen om detta i förhör så måste det ändå finnas minst en annan person som visste hur de förhöll sig med detta och det var ju PW och även hennes man högst troligt samt sannolikt flera personer på denna förfest. KM säger inget om att det var några andra personer som åkte med han och hans sambo i deras bil till denna förfest i "Att lösa ett mord" heller. Om detta finns ju inte heller något som helst syfte varför han skulle vilja mörka om detta...Nej.

PW sade till mig att TP inte var i Mariestad denna helg OCH det är ju så som jag sagt att om TP varit huset så hade den väninna som kom på besök till Ulrika denna sena kväll mot natten förtäljt detta till polisen. Eller skall hon också vara inbegripen i en omfattande mörkläggning ? Nej.

Varför de tog sin egen bil dit kan ha varit att de inte hade någon att samåka med. Eller inte kände för att samåka med någon. De kanske ville ha en valmöjlighet att åka ifrån förfesten tidigare. Vad vet jag. Men faktum är ju att bilen sin tog de till denna förfest.

Det är olika källor, helt oberoende av varandra.
Citera
2025-09-03, 00:14
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
/.../Om dessa ovan uppgifter är korrekta, så är min tanke att syster U velat undanhålla vissa uppgifter av naturlig anledning. En spekulation: systerns föräldrar visste inte att pojkvännen skulle vara i huset medan de var på landet. Föräldrarna, enligt uppgift "kyrkliga", kanske inte godkände detta. Förhållandet ska ha varit relativt nytt, och kanske ville föräldrarna inte att någon för dem då icke nära person skulle vara i huset när de själva inte var där. Systern kan ha velat bespara föräldrarna denna uppgift som SKULLE HA KUNNAT vara en bidragande anledning till varför hon inte följde med Helena till Stadt utan valde att åka hem i stället. Kanske trodde hon att föräldrarna inte skulle ha gillat att hon åkte hem till en pojkvän i stället för att följa med sin syster till Stadt? Någon som kanske hade förhindrat att "det som hände" aldrig hade hänt? Jag vet inte, bara tankar och spekulationer som INTE behöver stämma.

Ja, den upplevelsen man får av syster U:s uttalanden (och olika uppgifter) är att hon verkar underhålla någon information. Vad jag menar med ovanstående spekulation är att det inte alls behöver ha med Helenas försvinnande att göra (vilket jag INTE tror att det gör), utan ha med något helt naturligt att göra, alternativt att hon betts av polisen att inte berätta om vissa saker.

Enbart mina tankar, som inte behöver vara rätt.

Jag håller med dig, det finns flera naturliga anledningar till varför Ulrika kan uppfattas som "konstig", men självklart har det ingenting att göra med att Ulrika skulle vara inblandad. Rent trams!

Du nämner att Ulrikas beteende kan bero på pojkvän (om han nu var där, vill säga)/kyrkliga föräldrar och att Ulrika behöver tänka på vad hon får/inte får säga för polisen (vilket jag har tagit flera gånger). Lätt då att hon kan uppfattas som "konstig" och "tveksam". En annan sak är att det har gått många, många år från de första uttalandena till det sista (det i Veckans brott, väl?), och då är det inte konstigt alls om Ulrika uttalar sig lite olika från en gång till en annan. Sedan ska man komma ihåg att Ulrikas svar också styrs av hur frågorna är formulerade.

Och mycket riktigt är huset noga genomsökt, och Ulrika noga förhörd. Inte ett ord av misstanke har riktats mot Ulrika.
Senast redigerad av Ugglan. 2025-09-03 kl. 00:20.
Citera
2025-09-03, 00:39
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag håller med dig, det finns flera naturliga anledningar till varför Ulrika kan uppfattas som "konstig", men självklart har det ingenting att göra med att Ulrika skulle vara inblandad. Rent trams!

Du nämner att Ulrikas beteende kan bero på pojkvän (om han nu var där, vill säga)/kyrkliga föräldrar och att Ulrika behöver tänka på vad hon får/inte får säga för polisen (vilket jag har tagit flera gånger). Lätt då att hon kan uppfattas som "konstig" och "tveksam". En annan sak är att det har gått många, många år från de första uttalandena till det sista (det i Veckans brott, väl?), och då är det inte konstigt alls om Ulrika uttalar sig lite olika från en gång till en annan. Sedan ska man komma ihåg att Ulrikas svar också styrs av hur frågorna är formulerade.

Och mycket riktigt är huset noga genomsökt, och Ulrika noga förhörd. Inte ett ord av misstanke har riktats mot Ulrika.

Ja, tiden som passerat och frågornas utformning kan ha betydelse. Nervositet i TV-intervjuer? Att försöka förstå och svara på frågor så korrekt som möjligt, när frågorna säkert väcker många och mycket jobbiga minnen, samtidigt att balansera på en tunn linje om vad hon eventuellt "bör" och "inte bör" säga utifrån polisens synsätt, det är lätt att tänka sig att det kan framkalla nervositet, att "det här måste bli rätt", "kommer jag ihåg rätt nu", "svarar jag tydligt här" osv.

Hon "representerar" ju sin syster, och vill säkert göra allt för henne, hjälpa till allt hon kan för att de ska få svar. Hon står upp för sin syster. Det är min uppfattning i alla fall. Vissa tror på hennes inblandning, och det är upp till dem, men det är inte min tro.
Citera
2025-09-03, 00:41
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ja, tiden som passerat och frågornas utformning kan ha betydelse. Nervositet i TV-intervjuer? Att försöka förstå och svara på frågor så korrekt som möjligt, när frågorna säkert väcker många och mycket jobbiga minnen, samtidigt att balansera på en tunn linje om vad hon eventuellt "bör" och "inte bör" säga utifrån polisens synsätt, det är lätt att tänka sig att det kan framkalla nervositet, att "det här måste bli rätt", "kommer jag ihåg rätt nu", "svarar jag tydligt här" osv.

Hon "representerar" ju sin syster, och vill säkert göra allt för henne, hjälpa till allt hon kan för att de ska få svar. Hon står upp för sin syster. Det är min uppfattning i alla fall. Vissa tror på hennes inblandning, och det är upp till dem, men det är inte min tro.

Bra ytterligare input, främst i det första stycket!
Citera
2025-09-03, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Det finns många intressanta frågeställningar i ditt inlägg vilka alla kräver sina svar, men det "fetade" är extra intressant i mina ögon, vem var killen i taxin (Ulrikas pojkvän var ju inte i Mariestad denna kväll)!? Är det enbart en otrohet som Ulrika döljer från denna natt eller finns det mer och betydligt mörkare saker hon döljer?
Jag har funderat en hel del kring U.As roll under dygnet då allt ”fuckade upp sig totalt”🤔
Hon måste känt sig förfärlig…hon kanske känner mkt skuld av att inte haft ”tillräcklig” koll på lillasystern när päronen var på tur i sommarstugan på Torsö🤔
G.A var väl i GBG misstänker jag så det betyder att U.A och Helena hade F.F…föräldrafritt alltså men samtidigt med frihet under ansvar🤔
I viss mån var ju U.A faktiskt ”ansvarig” för Helena…moraliskt men inte juridiskt naturligtvis. Helena var vuxen och myndig och behövde inte någon barnvakt…utom denna hemska natt naturligtvis!
Citera
2025-09-03, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Det är väl verifierat att HA, UA och KM skjutsades till förfesten i Töreboda av KM's dåvarande flickvän? Då borde ju UA åkt i egen bil om hon nu ägde någon, dagen efter för att hämta plånboken. Kanske skjutsade hon även en eventuell nattgäst vilket kanske var den egentliga orsaken till att hon åkte iväg. Känns inte trovärdigt att hon åkt iväg annars, när hon säger att hon ville vara nära telefonen ifall HA skulle ringa. Så viktigt kan det väl inte varit med plånboken?
PW lär väl sitta inne med svaret om bil, och även svar till frågan om vem mannen i taxin var...

Tror helt klart att UA undanhåller något och hennes svar känns nästan inövade. Tror ju inte på att HA bara ringde för att berätta om hur kul hon haft det, det måste varit något annat. De skulle ju ses strax...
Får lite Kristi Brud-vibbar av henne när man ser henne prata i tv hur hemskt det än låter, och då menar jag inte den religiösa biten
Fast å andra sidan så kanske man inte klarar av att framträda i tv i hennes läge utan att bryta ihop om man inte har ett färdigt manus? Ivf är det något som döljs
Välkommen tebax i tråden KellAlfred, efter ”din semester”😊
Nu förstår jag logistiken kring transport av människorna bättre, hade glömt detta typ🤔
Det måste varit två taxibilar som körde till Mariestad efter festen hos P.W, eller en stor kanske🤔
Vi säger: Helena, U.A, K.M samt okänd snubbe X.
P.W kanske stannade hemma och det kanske räckte med en taxi🤓 Kanske fanns fler som ville åka in till stan o stadshotellet?
U.A var antagligen inblandad i ”romantiska äventyr” denna natt när Helena försvann! Med vem okänt…Mr.X kanske🤔
Och ja…hon körde honom till tåget i Töreboda på söndag förmiddag kan man förmoda! Under förevändningen att hon skulle hämta Helenas plånbok (nycklar), vilket hon oxå antagligen gjorde!
Hon kom ju från en frireligiös familj med kanske ganska strikt hållna tyglar beträffande festande samt träffa killar o sånt!
Citera
2025-09-03, 06:52
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
[...]

Bullshit! När man ljuger så glömmer man, då måste man tänka varje gång man öppnar bullklyven för att inte försäga sej! Ulrika behöver "bara" berätta sanningen, om så görs kan man svara på frågor utan minsta problem precis när som helst om så någon på månen frågar!
Citera
2025-09-03, 07:36
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Ulrika håller inne med ngt, det är lika säkert som Amen i Kyrkan!
Citera
2025-09-03, 12:48
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Bullshit! När man ljuger så glömmer man, då måste man tänka varje gång man öppnar bullklyven för att inte försäga sej! Ulrika behöver "bara" berätta sanningen, om så görs kan man svara på frågor utan minsta problem precis när som helst om så någon på månen frågar!

Citat:
Ulrika håller inne med ngt, det är lika säkert som Amen i Kyrkan!

Tänk så bra allt detta stämmer in på KM!
Citera
2025-09-03, 12:59
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Gud så dum du är! Har du verkligen inte tänkt tanken att Ulrika är utredd av polisen? Tror du verkligen inte att Ulrika skulle ha varit misstänkt och/eller anhållen om polisen hade hittat bara det allra minsta som skulle ha tytt på att Ulrika på något endaste litet sätt skulle ha varit inblandad? Och tror du verkligen inte att polisen skulle ha börjat intressera sig för Ulrika flera gånger om under åren om de skulle ha tyckt att hon hade sagt en massa "konstiga" saker i media?

Du har verkligen bara två kort kvar att rapa ur dig: "Helena åkte bil hem" och "något hände i hemmet". Och där stannar det.
Citera
2025-09-03, 13:07
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Välkommen tebax i tråden KellAlfred, efter ”din semester”😊
Nu förstår jag logistiken kring transport av människorna bättre, hade glömt detta typ🤔
Det måste varit två taxibilar som körde till Mariestad efter festen hos P.W, eller en stor kanske🤔
Vi säger: Helena, U.A, K.M samt okänd snubbe X.
P.W kanske stannade hemma och det kanske räckte med en taxi🤓 Kanske fanns fler som ville åka in till stan o stadshotellet?
U.A var antagligen inblandad i ”romantiska äventyr” denna natt när Helena försvann! Med vem okänt…Mr.X kanske🤔
Och ja…hon körde honom till tåget i Töreboda på söndag förmiddag kan man förmoda! Under förevändningen att hon skulle hämta Helenas plånbok (nycklar), vilket hon oxå antagligen gjorde!
Hon kom ju från en frireligiös familj med kanske ganska strikt hållna tyglar beträffande festande samt träffa killar o sånt!

Mina fetningar: Det sista tråden behöver är en sån som du som skriver inlägg fulla av reservationer, försök till "påståenden" och så vidare. Du har ljugit i tråden om "EM-huset", "tvätten" och "den nattliga båtturen". Du kunde inte ens få årtalet rätt i ditt försök att måla upp en rövarhistoria om en av BW:s flickvänner. Allt i stycket ovan är bara ett lumpet och skamligt försök att svartmåla Ulrika. Om du har någon heder i kroppen så slutar du med alla dessa bedrägligheter. Skäms!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in