Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-31, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
jag är nyfiken på hur skorna förklaras i olika teorier.

Om UA kastade skorna dit, varför?
Plantera och vilseleda?
Varför så nära helenas hus i så fall om brott begåtts i det huset?

Spekulationer om andra användare är offT och bryter mot forumreglerna,
men jag "jobbar" inte åt nån och har ingen direkt favoritteori.
Det enda man kan utgå ifrån är att skorna är planterade då de ligger såpass långt ifrån stigen i vegetationen. Hur de har hamnat där och vem som lagt dem där är det ingen som vet.
Vi vet däremot att UA har pekat ut stigen som den väg de brukade gå hem på. Kanske fler visste det också, kan man ju undra?
Citera
2025-08-31, 14:08
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Visst tar gm en risk, om det är så att attacken hände i skogsdungen. Om man utgår ifrån att det var så, Helena blev jagad på stigen, skorna ramlar av, gm hinner ikapp henne närmare lekplatsen, "det som hände, hände", gm lämnar henne på sidan av stigen nära lekplatsen ("legan"?) då det är "lätt" att lasta i kroppen därifrån, tar sig tillbaka till Ekuddenvägen för att hämta bilen, ser skorna, vill bara få bort dem från stigen och utom synhåll, slänger bort dem, hämtar bilen, kör Ekuddenvägen fram till cykelstigen, åker in på den och fortsätter fram till lekplatsen och "legan", lastar i kroppen och kör iväg samma väg som han kom från (väcker kanske mindre uppmärksamhet än att åka in på någon av vägarna i villaområdet och riskera att folk längs gatan är uppe och vakna/på väg in/har fest i trädgården el dyl, alternativt så vet han inte att han kan åka den vägen).

Visst är det en risk. Men att lämna kvar kroppen är också en risk. Sedan kan det ju även vara så att Helena "togs" på vägen hem, innan skogsstigen. Antagligen inte många som vet. Då borde skorna vara placerade där de senare hittades. Men varför? För att vilseleda - varför slänga in dem i skogen så att det tar längre tid för någon att hitta dem?

Om det skulle vara så att scenariot skulle vara liknande det ovan, tror jag att gm höll sig till mindre vägar (lokalkännedom). Sedan är det ju inte ovanligt att gm gömmer/gör sig av med/"begraver" kroppen på ett ställe som han känner till, är trygg på och där han är övertygad om att han med största sannolikhet får "jobba" i fred, utan att bli störd.

Min spekulation, en av dem, men den som ligger närmast till för mig just nu.

Att lämna Helena på ev brottsplats eller kasta in henne i bagageluckan är väl så gott som ingen skillnad, vi pratar 20 sekunder, så den diskussionen trådens nya stjärnskott funderar på är en ickefråga, då är väl själva handlingen i sej av betydligt större risk för att bli upptäckt irl!

Om nu kohagen är en ev brottsplats så tror jag isf att Helena hamnade i bagaget på bilen, sedan stod bilen så över natten och själva bortförandet och dumpning av ngt slag sker på sön.

Men skor ringar mm kan lika gärna vara planterade i kohagen efteråt.
Senast redigerad av UnitedKingdom 2025-08-31 kl. 14:31.
Citera
2025-08-31, 14:51
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Full inbox!
Citat:
jag är nyfiken på hur skorna förklaras i olika teorier.

Om UA kastade skorna dit, varför?
Plantera och vilseleda?
Varför så nära helenas hus i så fall om brott begåtts i det huset?

Spekulationer om andra användare är offT och bryter mot forumreglerna,
men jag "jobbar" inte åt nån och har ingen direkt favoritteori.
Nära huset just för att det inte är långt att gå o var brådis på morgonen. Persedlarna som Helena bar på kvällen/natten måste ju väck eller hävdas som Ulrikas ;-)
Jag vill inte bryta mot några regler. Vilken regel bryter jag mot om jag spekulerar om dig?
Kort diskution om reglerna torde vara nyttig och ok? Det var jag som anmälde dig för;
1.07. Alternativa konton
Missbruk av alternativa konton är förbjudet. Vid avstängning är det endast tillåtet att använda forumet för att diskutera sin avstängning med en moderator eller admin.

Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Att lämna Helena på ev brottsplats eller kasta in henne i bagageluckan är väl så gott som ingen skillnad, vi pratar 20 sekunder, så den diskussionen trådens nya stjärnskott funderar på är en ickefråga, då är väl själva handlingen i sej av betydligt större risk för att bli upptäckt irl!

Om nu kohagen är en ev brottsplats så tror jag isf att Helena hamnade i bagaget på bilen, sedan stod bilen så över natten och själva bortförandet och dumpning av ngt slag sker på sön.

Men skor ringar mm kan lika gärna vara planterade i kohagen efteråt.
Att skorna är planterade är det ju ingen tvivel om. ALLA utredare, poliser och förståndiga säger ju det i klartext. Så det ligger nära till hands att antaga att det är samma med det andra. Som INTE låg i någon lega, som vissa förvirrare vill få oss att tro. Nu är de tre st. i tråden som är jättearga på mig.
Senast redigerad av Pepparkakemannen 2025-08-31 kl. 15:21.
Citera
2025-08-31, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Visst tar gm en risk, om det är så att attacken hände i skogsdungen. Om man utgår ifrån att det var så, Helena blev jagad på stigen, skorna ramlar av, gm hinner ikapp henne närmare lekplatsen, "det som hände, hände", gm lämnar henne på sidan av stigen nära lekplatsen ("legan"?) då det är "lätt" att lasta i kroppen därifrån, tar sig tillbaka till Ekuddenvägen för att hämta bilen, ser skorna, vill bara få bort dem från stigen och utom synhåll, slänger bort dem, hämtar bilen, kör Ekuddenvägen fram till cykelstigen, åker in på den och fortsätter fram till lekplatsen och "legan", lastar i kroppen och kör iväg samma väg som han kom från (väcker kanske mindre uppmärksamhet än att åka in på någon av vägarna i villaområdet och riskera att folk längs gatan är uppe och vakna/på väg in/har fest i trädgården el dyl, alternativt så vet han inte att han kan åka den vägen).

Visst är det en risk. Men att lämna kvar kroppen är också en risk. Sedan kan det ju även vara så att Helena "togs" på vägen hem, innan skogsstigen. Antagligen inte många som vet. Då borde skorna vara placerade där de senare hittades. Men varför? För att vilseleda - varför slänga in dem i skogen så att det tar längre tid för någon att hitta dem?

Om det skulle vara så att scenariot skulle vara liknande det ovan, tror jag att gm höll sig till mindre vägar (lokalkännedom). Sedan är det ju inte ovanligt att gm gömmer/gör sig av med/"begraver" kroppen på ett ställe som han känner till, är trygg på och där han är övertygad om att han med största sannolikhet får "jobba" i fred, utan att bli störd.

Min spekulation, en av dem, men den som ligger närmast till för mig just nu.
Det är mycket svårt att göra sig av med en kropp och den hittas ofta i närtid av sökhundar eller hundägare.
Försvinnandet är en gåta, men jag är övertygad om att hon inte finns alls i närheten av Mariestad.
Citera
2025-08-31, 15:43
Medlem
Det verkar som att den här sammanfattningen innehåller många av de kända uppgifterna. Någon som hittar något fel i den?

https://coldcases.se/helenafallet-1992
Citera
2025-08-31, 16:27
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Nära huset just för att det inte är långt att gå o var brådis på morgonen. Persedlarna som Helena bar på kvällen/natten måste ju väck

din förklaring är alltså att Helenas syster U,
som enligt din teori dödade Helena i deras hus,
gjorde sig av med Helenas skor genom att slänga skorna nära huset, i terrängen vid stigen,
därför att det "inte var långt att gå" från deras hus...
(istället för att dumpa skorna med Helenas kropp och övriga kläder)
Senast redigerad av Elgsadel 2025-08-31 kl. 16:31.
Citera
2025-08-31, 16:32
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Att lämna Helena på ev brottsplats eller kasta in henne i bagageluckan är väl så gott som ingen skillnad

det är stor skillnad på att begå brott och sedan snabbt dra från brottsplatsen för att undgå upptäckt (som det vanligen går till),

mot att istället en stund efter mordet ÅTERVÄNDA till brottsplasen,
och där bära och baxa in den döda kroppen i en bil, alldeles intill bostadsområdet där nån kan komma när som helst,
och dessutom köra bilen på cykelbana (som kan vara uppseendeväckande) och med billjuset tänt (om det var gm bilvittnena såg).
Dessutom kvarlämnade GM skorna (enligt teorin).

Det var den teorin som diskuterades.
Senast redigerad av Elgsadel 2025-08-31 kl. 16:35.
Citera
2025-08-31, 16:53
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Det enda man kan utgå ifrån är att skorna är planterade då de ligger såpass långt ifrån stigen i vegetationen. Hur de har hamnat där och vem som lagt dem där är det ingen som vet.
Vi vet däremot att UA har pekat ut stigen som den väg de brukade gå hem på. Kanske fler visste det också, kan man ju undra?
(det är oklart hur "planterad" definieras här i tråden)

Det finns naturliga förklaringar till skornas geografiska läge
och som inte har med nån GM att göra,
tex att nån annan som råkat hitta skorna slängde ut dom från stigen. Finns flera sannolika varianter hur det kan gått till.
Citera
2025-08-31, 18:02
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
det är stor skillnad på att begå brott och sedan snabbt dra från brottsplatsen för att undgå upptäckt (som det vanligen går till),

mot att istället en stund efter mordet ÅTERVÄNDA till brottsplasen,
och där bära och baxa in den döda kroppen i en bil, alldeles intill bostadsområdet där nån kan komma när som helst,
och dessutom köra bilen på cykelbana (som kan vara uppseendeväckande) och med billjuset tänt (om det var gm bilvittnena såg).
Dessutom kvarlämnade GM skorna (enligt teorin).

Det var den teorin som diskuterades.

Vem har sagt att ngn skulle återvända, om man redan hade bilen där vid det ev brottets plats, det tar inte mer 20 sekunder att slänga in henne i bilen sen köra därifrån.
Har du samma exakt samma problem när du tänker som Ugglan???
Senast redigerad av UnitedKingdom 2025-08-31 kl. 18:13.
Citera
2025-08-31, 18:04
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Det verkar som att den här sammanfattningen innehåller många av de kända uppgifterna. Någon som hittar något fel i den?

https://coldcases.se/helenafallet-1992

Det var ju inte så svårt att hitta fel i den.

"Helena Anderssons försvinnande i Mariestad inträffade lördagen den 14 juni 1992 mellan klockan 02:30 och kl. 03:00. Det är över 32 år sedan Helena försvann och kriminalfallet är fortfarande olöst."
Citera
2025-08-31, 18:11
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
gjorde sig av med Helenas skor genom att slänga skorna nära huset, i terrängen vid stigen,

Du har helt klart exakt samma problem när du tänker som Ugglan, givetvis om nu ngt hänt i hemmet så vill man väl få det att se ut som ngt hänt på en annan plats. Isf mkt klokt beslut att kasta lite saker från henne i kohagen, bevisligen om nu så är fallet har de ju även lyckats.

(Varför jag även skulle kunna tro på det scenariot är att det ligger för många saker av Helena i kohagen, vilket skulle kunna vara en indikation på att sakerna är planterade.)
Citera
2025-08-31, 18:46
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
NEJ! Precis som Ugglan vill du nu plantera in en osanning i tråden. Jag har aldrig påstått, förklarat, antytt eller teoretiserat om att Ulrika skulle ha dödat Helena! Tvärtom har jag varit tydlig med många andra scenarier såsom en olycka, självmord eller olycklig överdos. Några kan vara skamliga i frikyrkliga kretsar, vilket kan motivera till ett "försvinnande".
Naturligtvis är det inte helt omöjligt med våld i hemmet heller, men inget jag föreslår då jag noga studerat hur Ulrika reagerar varje gång hon själv talar om hur hon ser den tomma sängen, där Helena kan legat. https://youtu.be/NY3gUEOxb2s?t=1274

Citat:
Du har helt klart exakt samma problem när du tänker som Ugglan, givetvis om nu ngt hänt i hemmet så vill man väl få det att se ut som ngt hänt på en annan plats. Isf mkt klokt beslut att kasta lite saker från henne i kohagen, bevisligen om nu så är fallet har de ju även lyckats.

(Varför jag även skulle kunna tro på det scenariot är att det ligger för många saker av Helena i kohagen, vilket skulle kunna vara en indikation på att sakerna är planterade.)
Ja, fallet hade ju sett helt annorlunda ut om det inte hade funnits någon "brottsplats" med persedlar att peka på!
Senast redigerad av Pepparkakemannen 2025-08-31 kl. 18:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in