Citat:
Ursprungligen postat av
Sculley
Att kusinen hade bestämt sig för att göra karriär inom politiken är väl sannolikt då han blev riksdagsledamot 1994.

Jag ser nu, tack vare din kommentar att jag borde ha uttryckt mig tydligare och skrivit ”försöka göra karriär”
Jag ber om ursäkt för detta.
Man kan ha det som mål och jobba för det. Man kan bestämma sig för att jobba för att bli vald i allmänna val både vad gäller kommunen, regionen och till Riksdagen.
Och de uppdrag man sedan får som riksdagsledamot, de får man genom att man blir utsedd av partiet. En person som i det ”civila” arbetar som förskollärare kan utses till parti representant t ex i Utbildningsutskottet.
Även fast jag borde uttryckt mig mer precist så är Ugglan fortfarande oss svaret skyldi på den fråga jag ställde i mitt förra inlägg.
Vi vet inte om kusinen satsade på en plats i Riksdagen. Han kan ha gjort det. Han kan å andra sidan varit nöjd som lokalpolitiker. Att hamna på partiets valsedel till Riksdagsvalet (eller kommunvalet resp regionvalet) är inget man bestämmer själv. Det är en demokratisk process inom partiet.
När vi haft politiker på besök i skolan och när vi med skolklasser varit på studiebesök i Riksdagen, har det hänt att politikern som svar på en fråga från en elev säger: ”jag trivdes bra som kommunpolitiker och hade inga ambitioner på att bli riksdagsledamot, men partiet ville ha mig i Riksdagen och jag såg det som ett stort förtroende”.
Därmed inte sagt att kusinen inte jobbade för att bli rikspolitiker. Det kan han mycket väl ha gjort.
Avslutningsvis har Ugglan fortfarande
inte förklarat för oss
varför han är övertygad om att KM hade kusinens karriär i tankarna. Så länge hen inte gör det, är hens övertygelse inget annat än en personlig gissning, utan någon substans.