2023-03-19, 16:45
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Nej, det tror nog inte jag. Enligt tråden finns det, det som tyder på motsatsen att de inte var vänner och umgicks på det sättet. SuEk(f. 1970) gick en klass under Ulrika och var ihop med PeKr som ej bör ha snuddat Ulrikas bekantskapskrets. Detta par hade ju även ett litet barn hemma i lägenheten, skall hon då lämna denna lägenhet så här, med det lilla barnet med PeKr, likt en "dram-queen"? Nej, det får jag inte heller ihop. Faktumet att hon var mamma , försvagar denna ide för mig också då.

IB03 om du läser vad som står nedan så finns det alltså goda skäl att tro att det är SuEk som befinner sig hemma hos UA den aktuella natten.

1. PeKr och SuEk hade åkt ned tillsammans men hon hade lämnat Stadt tidigare då de blivit osams. Jag vet inte om det står i tråden om de blivit osams, men så är det i alla fall.

2. Sockerhals bekräftar att det är SuEk som är hos UA

3. Vi vet att tjejen i fråga är hos UA för att tjejen bråkat med sin pojkvän, vilket är precis vad SuEk och PeKr gjorde den kvällen på Stadt. Berättelserna passar tidsmässigt och logiskt ihop.

Sockerhals deltar i tråden helt utan att driva någon linje. Därför ser jag henne som mycket trovärdig.

Tanken var att SuEk och PeKr skulle åka med JoFr hem, men JoFr kom aldrig till PeKr. Samtidigt kom det ingen annan taxi till bostadsområdet, förutom den som SuEk anlände i. Kan det vara så att SuEk kontaktade JoFr, som ju bor några gator nedanför UA, och åkte hem med honom. Är JoFr så att säga hennes vän eller PeKr:s vän? Någon som vet?

Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det är PeKr själv som säger att sambon är med till Stadt. Min fetning nedan.

Det finns en mängd varianter om vid vilket klockslag de lämnade Stadt. En av dem är att de bråkat och att sambon därför begett sig hem tidigare. Min uppfattning är att hon är vän med Ulrika, men jag kan ha fel.

Citat:
Ursprungligen postat av exsist
---Några frågor:

Var det PKs dåvarande flickvän som var hos UA när Helena ringde?

Om samtalet med Helena väckte oro hos UA, skulle hon inte somnat den timmen utan väntat in, eller tom mött upp. Det var inte långt. Eller?

Min uppfattning är att vid ett svårt trauma utan svar, då misstänker man till slut alla tom de närmaste i ens omgivning ifrågasätts ..(hysteriskt). Vad anser du att det kan bero på att UA inte alls reagerat på det viset?

Tror du att BW har blivit utfrågad kring mötet med Helena utanför stadt av UA?
Berättade han om det direkt när han blev kontaktad av UA?

Hur tänker du kring resan till Töreboda på morgonen för att hämta Helenas plånbok?
Var UAs sällskap med då och vilken bil användes dit? (färg, modell).

Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Ja, det var det. Någon försöker ljuga att det var BWs dåvarande tjej. Måsta ligga mycket svartsjuka bakom alla beskyllningar mot B.W. Många i Mariestad vet vem som var där. S.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-03-19 kl. 17:44.
Citera
2023-03-19, 17:26
Medlem
Citat:
Hur har det gått med Disktrazan?

Vad gjorde "snälle Bengt" den helgen? Var han på kurs i eller runt Mariestad 🤔
Citera
2023-03-19, 22:12
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rednecksvedala2
Jag träffade dig, Jag och su.anne och hel.na var där, jo.an körde ner oss. Da.iel var också med, sen gick vi till statts parken efter statt, 7 pers var vi där age.ring, la.se sk.g , Nicol. Jag, tommyBra... Danie. och en kille från lyrestad. Polisen körde ju hem mig. Tror du på fullaste allvar att jag åker ner till stan för att sätta mig i satts parken. nej vi var på statt, Sus.nne talade med helena. Jag stod bara bredvid. Kommer ihåg att hon hade ett linne som påminde om ett fiskenät. stickad variant, svart till färgen . Helena och sussa..e kände varandra sen skoltiden. så nog fasiken var jag där.

Citat:
Ursprungligen postat av Bratis

Köper verkligen inte detta heller. Vad skulle Susann#e göra där Hon hade en helt annan vänkrets än Ulrik#a. Har aldrig sett dem som vänner. Vem har sagt detta från början? Hur kom det in i tråden?
Fattar inte varför man kopplar samman dessa två heller?

Jag upprepar mig och står fast vid att de inte umgicks och stärker det påståendet med att no way att PK skulle få komma på fest hos PW. Hon skulle aldrig släppa in honom där och SE skulle vara väldigt bortkommen då det inte var hennes umgängeskrets.

Citat:
Hoppla, detta har jag missat när jag lyssnade.

Om vi antar att det var SuEk som var hos Ulrika och begav sig tillbaka till stan, vart gick hon då? Hon nämns ju inte i samband med PeKr äventyr i parken. Det enda vi förmodligen vet rätt säkert är att SuEk tog sig hem eftersom hon var hemma när PU kom.

Ärligt talat tror jag inte att det är SuEk.

Citat:
IB03 om du läser vad som står nedan så finns det alltså goda skäl att tro att det är SuEk som befinner sig hemma hos UA den aktuella natten.

1. PeKr och SuEk hade åkt ned tillsammans men hon hade lämnat Stadt tidigare då de blivit osams. Jag vet inte om det står i tråden om de blivit osams, men så är det i alla fall.

3. Vi vet att tjejen i fråga är hos UA för att tjejen bråkat med sin pojkvän, vilket är precis vad SuEk och PeKr gjorde den kvällen på Stadt. Berättelserna passar tidsmässigt och logiskt ihop.

Sockerhals deltar i tråden helt utan att driva någon linje. Därför ser jag henne som mycket trovärdig.

Tanken var att SuEk och PeKr skulle åka med JoFr hem, men JoFr kom aldrig till PeKr. Samtidigt kom det ingen annan taxi till bostadsområdet, förutom den som SuEk anlände i. Kan det vara så att SuEk kontaktade JoFr, som ju bor några gator nedanför UA, och åkte hem med honom. Är JoFr så att säga hennes vän eller PeKr:s vän? Någon som vet?

Jag tog med lite inlägg för och emot, då ser jag även att du tidigare även tänkt från det perspektivet att det då inte skulle vara SuEk som var hos Ulrika den kvällen/natten. Inget konstigt med det att fundera fram och tillbaka i detta knepiga fall, det gör jag själv hela tiden.

Det kan ju vara som du säger att det var SuEk som var väninnan, jag vet ju inte detta heller. Om vi tar PK på orden högst upp skall alltså detta par PK och SuEk träffat Helena på Stadt. Att Helena och SuEk då har känt varann sen skoltiden förvånar mig inte då de båda är/var födda 1970. Men att Ulrika och SuEk skulle vara så nära vänner... hm, nja .

Det måste ju i alla fall vara så att denna väninna självklart ringer Ulrika först innan hon kommer oavsett vem det är. Man kan undra lite också om denna väninna ringer så här sent till den fasta telefonen i föräldrahemmet på Hällristningsvägen utan vetskapen om att hon inte väcker upp föräldrarna i föräldrahemmet , och att Ulrika är själv hemma ? Kanske.

I så fall får då SuEk reda på denna infon från Helena på Stadt och när PK och hon börjar bråka ringer hon antingen inifrån Stadt eller utanför, från torgets telefonkiosker. Tanke...hm.
Senast redigerad av IB03 2023-03-19 kl. 22:27.
Citera
2023-03-20, 05:29
Medlem
Citat:

JoFr var Kräme#rs vän men Kräm#ers vänner blev säkert Susanne#s vänner också. I grunden dock Pete#rs.
Citera
2023-03-20, 08:45
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag tog med lite inlägg för och emot, då ser jag även att du tidigare även tänkt från det perspektivet att det då inte skulle vara SuEk som var hos Ulrika den kvällen/natten. Inget konstigt med det att fundera fram och tillbaka i detta knepiga fall, det gör jag själv hela tiden.

Det kan ju vara som du säger att det var SuEk som var väninnan, jag vet ju inte detta heller. Om vi tar PK på orden högst upp skall alltså detta par PK och SuEk träffat Helena på Stadt. Att Helena och SuEk då har känt varann sen skoltiden förvånar mig inte då de båda är/var födda 1970. Men att Ulrika och SuEk skulle vara så nära vänner... hm, nja .

Det måste ju i alla fall vara så att denna väninna självklart ringer Ulrika först innan hon kommer oavsett vem det är. Man kan undra lite också om denna väninna ringer så här sent till den fasta telefonen i föräldrahemmet på Hällristningsvägen utan vetskapen om att hon inte väcker upp föräldrarna i föräldrahemmet , och att Ulrika är själv hemma ? Kanske.

I så fall får då SuEk reda på denna infon från Helena på Stadt och när PK och hon börjar bråka ringer hon antingen inifrån Stadt eller utanför, från torgets telefonkiosker. Tanke...hm.

Intressanta tankegångar rörande ensam hemma. Oavsett vem som begav sig till UA måste denna a) känna till att UA är ensam hemma och b) räkna med att UA är vaken. Helena å andra sidan kan ha ringt då hon insett att hon inte hade nycklar och om hon väcker UA säg 01:30 så är det i alla fall bättre än att väcka henne 02:20. Om Helena dessutom vet att SuEk (eller någon annan) begivit sig till UA så minskar tröskeln för Helena att ringa.

Vet vi när UA och Helena kom från Töreboda? Att de lämnat festen tidigt är nog mindre troligt. Kanske sker Helenas möte med SuEk, bråket med PeKr och Helenas telefonsamtal hem (när hon inser att hon kan vara utelåst) inom ett kortare tidsfönster, säg från 00:30 till 01:30.
Citera
2023-03-20, 09:46
Medlem
Man känner intuitivt att det här besöket kan ha något slags samband med det som hände Helena. Det ligger så nära i tid och rum. Mycket märkligt att det inte ha kunnat redas ut i tråden vem väninnan var. Mest logiska för mig, är att TP var den fjärde personen i taxin, att han löste entré för Helena och att han åkte taxi hem till Ulrika med den ledsna väninnan. Det är det mest logiska för TP visste att Ulrika var hemma. Annars var det mycket märkligt att någon besökte eller ringde Ulrika som ju skulle varit på fest. När hon åkte ut till Töreboda var det inte mycket som talade för tidig hemgång. Och om det var för att hon hade ont i magen, varför då bjuda in en väninna? Hon måste ha varit väldigt ledsen och upprörd och en mycket nära vän. Väninnan skulle i mina ögon mycket väl kunna vara ChEr. Men i tråden verkar några vilja ha det till att HG/HC var den fjärde personen i taxin.
Citat:
Intressanta tankegångar rörande ensam hemma. Oavsett vem som begav sig till UA måste denna a) känna till att UA är ensam hemma och b) räkna med att UA är vaken. Helena å andra sidan kan ha ringt då hon insett att hon inte hade nycklar och om hon väcker UA säg 01:30 så är det i alla fall bättre än att väcka henne 02:20. Om Helena dessutom vet att SuEk (eller någon annan) begivit sig till UA så minskar tröskeln för Helena att ringa.

Vet vi när UA och Helena kom från Töreboda? Att de lämnat festen tidigt är nog mindre troligt. Kanske sker Helenas möte med SuEk, bråket med PeKr och Helenas telefonsamtal hem (när hon inser att hon kan vara utelåst) inom ett kortare tidsfönster, säg från 00:30 till 01:30.
Citera
2023-03-20, 10:53
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Att Helena saknade nycklar är väl inte ens en trådsanning? När det gäller plånboken så visste Helena långt innan hon ringde UA att den saknades.
Citera
2023-03-20, 10:55
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Gissar på att J*han Fr*edriksson var vän med både SuEk och PK, men högst sannolikt mest vän med PK.

J*han Fr*edriksson blir intressant igen, eftersom ju PK har hävdat att J*han Fr*edriksson var omöjlig att få tag i efter Helenas försvinnande. Det gick så långt att PK till slut kontaktade J*ohans mamma och sedan åkte hem och våldgästade J*ohan. Enligt PK var J*ohan i det närmaste stirrig och okontaktbar, det gick inte att känna igen honom eller få något vettigt ur honom. PK:s två gubbar är ju JF och PU.

Även om det finns de i tråden som av olika anledningar tycks hata PK och per automatik vill misskreditera PK som "svin", "lögnare", "kriminell" med mera, tyder det mesta från min objektiva vinkel att PK faktiskt håller en fast och trovärdig linje. Även Judaland har noterat att "en person som PK" lätt borde ha kunnat beslås med lögner och grava inkonsekvenser om han hade fabulerat, men att så inte verkar vara fallet i det här fallet.

Noterbart är ju också att J*han Fr*edriksson hade en bil den där natten. Finns det någon som mot all förmodan råkar minnas vilken bil(typ) det var?
Citera
2023-03-20, 10:58
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Att Helena saknade nycklar är väl inte ens en trådsanning? När det gäller plånboken så visste Helena långt innan hon ringde UA att den saknades.

Det här med nycklarna har väl aldrig bekräftats? Eller har jag missat det? Plånboken är ju bekräftad, i vart fall. Ulrika har väl bara sagt att hon skulle lägga plånboken innanför dörren, men inget om huruvida dörren skulle ha varit låst eller olåst?
Citera
2023-03-20, 10:59
Medlem
Citat:

Du har aldrig funderat över ett ganska osannolikt scenario, men som heller inte granskats. Om hon som var hemma hos UA ändå hann gå därifrån och UA blev själv hemma. Samtidigt så är Helena på väg hem tillsammans med UAs Stockholmskille. Dom har tex nån form av kärleksakt på vägen hem. UA går för att möta dom och dom blir påkomna av UA, vilket leder till ett klassiskt svartsjukemord som ”alla” vinner på att dölja. Troligen en olyckshändelse med en ej avsedd utgång. Kan då Stockholmskillen bli MMPG.
Fast det kanske är alldeles för enkel lösning?
Citera
2023-03-20, 11:36
Medlem
HincRoburs avatar
Jag har nu gått till botten med det så kallade EM-huset. Ebeneezer22 känner till att det finns små hus bakom macken, något som Ajnoshort inte känner till. Ebeneezer22 har alltså platskännedom.

Husen beboddes mest av äldre personer 1990-12-31. Nedan namn och adress samt datum för bortflytt.

Stv. 156 S*oveig K*åhed 19940120
Stv. 158 A*lice och Fri*tz Anders*son. Datum saknas. Bör alltså ha flyttat eller avlidit före 19910701
Stv. 160 M*'rta Th*orsell Avled 1993 och var då skriven på fastigheten
Stv. 162 St*ure S*igfrid Ah*len 20111101
Stv 164 M*aj B*arbro W*iklander 19930701

Ett äldre par bor kvar på Stv 162 från 1990 till 2000. Ah*len är dock yngre och skulle kunna tänkas ha flyttat tillbaka, därför kollade jag upp honom.

Det enda hus som är ledigt att vara "EM-huset" är alltså Stv 158. Men det ligger bortanför macken. Det är dessutom ett hus och kan förväntas säljas snarare än hyras ut över en sommar.

En annan fråga är när MaEk, bror till RoEk, flyttade in på Stv 162. Det skedde 19950630.

Ebeneezer22 uppger att han aldrig varit på adressen, men känner ändå till husens existens. Jag tror därför att Ebeneezer22 är en person som känner till att Stv 162 har en koppling till personer med anknytning till BW:s umgängeskrets. Ebeneezer22 väljer därför att förlägga MiKj "EM-gäng" till den platsen i tron att det kan vara rätt ställe. MiKj kan å sin sida bara ha menat att de andra mer eller mindre var sambos hemma hos honom den aktuella sommaren.

Att HighlanderTheOnly1 säger samma sak några veckor innan Ebeneezer22 registrerar sig betyder inte så mycket. Låt oss säga att det verkar finnas en nod av användare i tråden som vill få oss att tro att BW varit i ett hus bakom tappen vid Billings och tvättat på morgonen den 14 juni 1992.

Ebeneezer22 uppger sig ha fått denna uppgift av RoEk, vilket gör det till en andrahands uppgift. På samma sätt säger sig Ebeneezer22 ha talat med BW:s exflickvän, som berättar att hon varit hos UA efter bråk med BW. Den berättelsen går på tvärs mot berättelserna om BW:s agerande i Radbyn. Den strider mot Sockerhals klara utpekande av SuEk som den som besökte UA. Ebeneezer22 har även tydligt förklarat att flickvännen inte är ChEr, som föreslagits vara BW:s alibi för natten och den som besökt UA.

Ugglan har tidigare påpekat det orimliga i att Ebeneezer22 säger sig veta att BW var ute med båt mordnatten för att senare komma ihåg det igen. Ugglan har även påpekat det mostägelsefulla i att BW först berättat för en flickvän att han varit ute med båt den natten och sedan hotat henne till tystnad.

Kort och gott luktar det mycket skunk kring de uppgifter som Ebeneezer22 för fram i tråden. Stockholmsvägen 162 är den enda fastigheten med hus som kan förväntas hyras ut. Det är också den fastighet som uppfyller villkoret "bakom macken". Att Ebeneezer22 uttrycker sig med viss tvekan kan ses som en livlina. Ingen av Ebeneezer22:s uppgifter går att bekräfta.

Jag menar att att Ebeneezer22 ljuger i syfte att få tråden att misstänka BW. Så fort BW och HighlanderTheOnly1 räknas bort så försvinner ett antal påståenden kring BW som kommer från dem och endast från dem. Dessa uppgifter dök upp i anslutning till att Ebeneezer22 registrerade sig på forumet och är annars helt okända i tråden. BjWa skriver ibland på RoEk:s tidslinje på Facebook, vilket knappast är rimligt om RoEk verkligen spred uppgifter som är graverande för BW.

Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Ok..sorry.
Jag känner till huset men ej vilka som bodde där. Jag tror att det kan vara samma källa som såg B.W tvätta.
Ett gäng grabbar, de skulle nog spela Poker där på efterfesten i huset där i Högalid/Billingen. Min kompis var där och såg B.W komma ”hem”. S.P vet jag inte vem det var, har nog aldrig träffat honom.

Citat:
Jag menade naturligtvis Billings där vid utfarten från M-stad.

Citat:
Jag tror att det kan ha varit de små husen bakom bensinstationen som låg mittemot affärn Billings

Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Jag har inte ens tänkt på att det finns hus bakom den gamla macken Billings.
Senast redigerad av HincRobur 2023-03-20 kl. 11:39.
Citera
2023-03-20, 11:46
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expressen2012
Du har aldrig funderat över ett ganska osannolikt scenario, men som heller inte granskats. Om hon som var hemma hos UA ändå hann gå därifrån och UA blev själv hemma. Samtidigt så är Helena på väg hem tillsammans med UAs Stockholmskille. Dom har tex nån form av kärleksakt på vägen hem. UA går för att möta dom och dom blir påkomna av UA, vilket leder till ett klassiskt svartsjukemord som ”alla” vinner på att dölja. Troligen en olyckshändelse med en ej avsedd utgång. Kan då Stockholmskillen bli MMPG.
Fast det kanske är alldeles för enkel lösning?

Om Helena slog följe med PT, varför då fråga på Stadt, “Är det ingen som ska åt mitt håll”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in