2024-08-13, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Banankontrakt...jag vet ju att du inte är ironiskt eller skämtar här, för jag har sett tidigare hur du "tolkar" det du läser... bl a om beträffande vad KM själv hade för ide´ om varför han kan han ringt sambon från torget...Herrejisses, sorry men...

Ugglan menar ju självklart inte BILEN "WV Variant" här utan att han lämnar öppet för att vissa varianter på inbladade, konstellationer eller händelseförlopp kan vara möjliga.

Pust.

Jag skämtade ironiskt. (Jag utgår nu från att du inte är ironisk eller skämtar när du förefaller tro att jag menade allvar.)
Citera
2024-08-13, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
[...]

Men du har rätt på en punkt: Jenvén uttalar osäkerhet om huruvida det var Helena som vittnet såg eller inte, men Jenvén har INTE ifrågasatt vittnets trovärdighet i sig självt!

Detta, som upprepas och upprepas, är fortfarande en självmotsägelse. Antingen är vittnet trovärdigt, och då var det Helena som sågs, eller också är vittnet inte trovärdigt, och då kan det möjligen vara Helena ändå, men vittnet kan inte användas för att styrka det.
Citera
2024-08-13, 22:16
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Detta, som upprepas och upprepas, är fortfarande en självmotsägelse. Antingen är vittnet trovärdigt, och då var det Helena som sågs, eller också är vittnet inte trovärdigt, och då kan det möjligen vara Helena ändå, men vittnet kan inte användas för att styrka det.

Du är fullständigt dum i huvudet: Ett vittnes trovärdighet bedöms i uppriktigheten och sanningshalten i utsagan. Pelle Jenvén misstror inte brovittnets uppriktighet eller sanningshalt, men uttalar tvivel om det verkligen var Helena som hon såg.
Citera
2024-08-13, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Du är fullständigt dum i huvudet: Ett vittnes trovärdighet bedöms i uppriktigheten och sanningshalten i utsagan. Pelle Jenvén misstror inte brovittnets uppriktighet eller sanningshalt, men uttalar tvivel om det verkligen var Helena som hon såg.

Nej, det du beskriver är ett vittne som ljuger så hon tror sig själv. Trovärdig betyder att vittnet är värt att tro på för andra, inte att vittnet själv tror på vad hon säger.
Citera
2024-08-13, 22:23
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Konstigt att inte B.W nämnt att H.A kom ut tillsammans med K.M, hur menar du att det gått till?

Det är så här rubin22 att när jag ringde PW så var det för jag var då övertygad om att KM ej var pilotmannen på bron och att polisen hade gjort en felkoppling med KM inne på Stadt. jag har ju skrivit dom detta i många inlägg tidigare. Jag var då också i tankarna om KM ens hade pilotglasögon, som PW70 i tråden velat påstå att han ej hade. Jag var också av åsikten att KM som gick och ringde direkt efter att ha gått ut från Stadt med Helena, direkt i och med detta var körd som pilotman på bron och inblandad. Men när jag ställer denna fråga till PW om ens hade pilotglasögon säde hon : "Men jag vet ju vad han hade för glasögon". Ja, klart. KM hade ju även varit hos henne tidigare på förfest, så hans klädsel kan många redan där också lagt märke till samt på Stadt där han uppmärksammats av vittnen som väldigt intresserad av Helena.

Hela denna tidigare föreställning jag hade om detta slogs omkull. Efter detta samtal så ramlade poletten ner "big time" att KM verkligen var den snubbe som gått med Helena på bron. Det var också detta med att det fanns en stig som gick bakom fängelset som sedan anslöt upp på Ekuddenvägen i höjd med skogsstigen, detta stod ju även i chatten i frågor och svar redan, i den länk Sculley bifogat. D vs detta förklarade ju också varför ingen sett en gåendes Helena efter bron.klockrent.

Men innan detta då så förklarade jag direkt denna omständighet att KM gjort detta telefonsamtal till sambon från torget vid c.a 2:10-2:15. Och därmed kan strykas direkt i och med detta, MEN hon sade då att telefonkiosken ligger ju precis vid torget så...JUST det:

Det har gått till så här att KM och Helena skiljs på trappen utanför Stadt. Han går mot telefonkiosken och skall ringa sambon. Att detta samtal verkligen har ägt rum verkar det ju som då helt klart för att med just denna uppgiften konfronteras han med av PW och Mats på rastplatsen 2017. Han säger ju då varför han kunnat ringt detta med då att han kan känt sig sårad om han fått nobben av Helena den kvällen och velat höra vad han hade där hemma. Detta kan faktiskt vara ett helt sant syfte och förklaring han säger här.

Helena styr nu stegen hemåt då och vart exakt hon träffar på BW vet kanske bara BW exakt men det kan vara utanför Stadt gaveln Stadsparken alltså eller vid korvkiosken kanske då. I vart fall står de och byter några ord där. Efter detta så går Helena ensam över torget, KM som står kvar i telefonkiosken vet ju sen innan i baren att Helena tänkt att gå hem. "Är det ingen som skall gå åt mitt håll ?", säger hon när KM står bredvid bl a. Han ser Helena gåendes ensam över torget för han har ju ej släppt henne i tankarna och har uppsikt över torget. Då får han se henne, greklandsbyxorna och allt då.

Där har han då sin chans. Han hinner upp henne på Österlånggatan och de blir detta par som ses promenera av ett vittne som ser "en kvinna och en man promenera tillsammans " där och som tas upp i samma P4.dok. Det är så här detta gått till. Sedan kommer de in på Kungsgatan vid teatern och där kommer nästa tidiga "rykte" då som är spridd bland Mariestadsbor att Helena påstås setts ha lutat sig in i en bil och pratat med chauffören i den. Detta var GMs bil med danskarna i så fall och en person i denna bil ropar till sig Helena. De erbjuder henne skjuts hem som hon nekar. Dessa danskar var väldigt offensiva i sin raggning mot kvinnor, åkte runt och tutade os v . Vi har också den uppgift som inkom till polisen om en bil som åkt runt och trakasserat/ gjort ovälkomna närmande med bil mot tjejer. Här kan mycket väl finnas ett samband också. Alltså att detta också kan kopplas till GM - danskarna, som jag tror det är.
Citera
2024-08-13, 22:39
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Jenvén har sagt att han inte läst hela utredningen. Naturligtvis har han läst avsnittet om brovittnet. Är du så jävla sinnesslö att du inte förstår att varken Veckans Brott eller polisen i Mariestad skulle skicka fram någon att prata om fallet som inte var påläst om de centrala delarna? Orsaken till att polisen medverkar i krim/jippo-TV är ju för att få in nya tips och då är det lämpligast att ställa upp med någon som kan ge en korrekt bild av fallet.

Med det lilla antalet som påstått sig möjligen ha observerat Helena efter hon lämnat hotellet så glömmer man inte bort brovittnet. Det var en fysisk polis(?) som tog emot det och då måste denne rimligen ha gått vidare med detta ganska omgående till ledningsgruppen för försvinnandet. Att det sedan eventuellt arkiveras fel påverkar inte så mycket. Dessutom så bör alla från Stockholm som kom dit gått igenom allt var det än har hamnat i pärmarna.

Vad då tusentals tips? Vad skulle alla dessa ha haft att rapportera om? Det finns ju ytterst få spår.

Att Jenvén totalt skiter i att brovittnet sagt att de observerade svängde av vägen strax efter bron säger allt om hans uppfattning om värdet av detta vittnes berättelse.

De från Stockholm hade uppenbarligen inte gjort detta. Hade de gått igenom hela utredningen manuellt som man gjorde 1998 så hade de hittat detta vittne.

Det var ju polisanställd personal som satt och tog emot och registrerade in dessa tips. Man gör sitt jobb men det kan bli något misstag när det handlar om människor dock att det t e x registreras felaktigt och får till följd att detta tips ej kommer fram på datorskärmen när man skall söka fram något. Då är det helt enkelt borta i systemet och ingen vet att det ens är borta.

Du skall veta Joe Blow att det är tusentals som har hörts och som finns i utredningen. Jag kunde knappt tro det. Denna uppgift fick jag se idag på nätet i någon gammal artikel från Expressen eller GT om fallet, lite svindlande...Googla, länka kan jag ej.
Citera
2024-08-13, 22:45
Medlem
RFTs avatar
Citat:

[b]Fattar DU inte att detta brovittne som är en helt vanlig person kan beskriva dessa byxor i DETALJ , EXAKT så som Helenas byxor såg ut

Citat:

Är du så oerhört korkad så du inte kan tänka dig att en kvinna som spanar in ett par byxor som hon tycker är snygga INTE kan minnas dessa EXAKT i DETALJ hur dessa såg ut i ett par-tre dagar efter att hon sett dem ?

IB;nu förstår jag inte. Hur ska jag tolka dessa bägge uttalanden.
Citera
2024-08-13, 22:53
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
IB;nu förstår jag inte. Hur ska jag tolka dessa bägge uttalanden.

Detta vittnesmål inkom endast dagar efter försvinnandet. Okey. Men det registrerades fel av polisen tyvärr, så det kom ej fram när man sökte i systemet. Okey.

Det var inte förrän 1998 när man genomsökte systemet manuellt ,som man hittade detta tips där.
Citera
2024-08-13, 23:48
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Försök inte att mästra mig med högdragna pajasfasoner.

Är du så oerhört korkad så du inte kan tänka dig att en kvinna som spanar in ett par byxor som hon tycker är snygga INTE kan minnas dessa EXAKT i DETALJ hur dessa såg ut i ett par-tre dagar efter att hon sett dem ? Nu menar jag inte den EXAKTHET som du anser måste gälla med exakt återgiven bredd på ränder i tyget o s v ...Hallå ? Du kan ju inte UTGÅ FRÅN DIG SJÄLV, ett stort misstag. Att se världen som man själv ÄR. Du är inte så intresserad av kläder därför skulle du aldrig kunna minnas detta. Du tror då att detta gäller för alla andra också...

Jag betvivlar inte heller ett endaste dugg att hon kunde måtta dessa ränder med tummen och pekfingret med enkelhet, linjal hade hon inte med sig på plats dock, gick ner på knä och bad kvinnan stanna för mätande...

Hade jag som är bilintresserad och mycket bra på att känna igen bilmodeller sett en bil så här så hade jag med enkelhet kunnat beskriva den i detalj. Intresse handlar det om. Eller än mer rätt: grad av intresse. Reg. plåten hade jag inte registrerat mycket riktigt som du sade tidigare. Man kan även ställa detta faktum till brovittnet om vi säger att "Helenas ansikte var reg. plåten" i detta tankeexperiment. Detta hade inte brovittnet lagt så mycket fokus på..Intresse, uppmärksamheten fokuserades på byxorna som hon tyckte var snygga.

Vi pratar om verkligheten här och vad som är mest troligt. Jag sade till dig, lägg ihop ALLA bitarna. Vad KM sagt 1992, hur han ändrar sig 1998 o s v os v . DU vägrar göra detta, självklart är du då inte lämpad för såna här saker.

PW har fått sina uppgifter om brovittnet från polisen. Skulle hon så grovt skjuta över målet och samtidigt i detta riskera sitt rykte, nutida relation med polisen som kriminalreporter och Helenas tidigare vän/barndomsvän samt relation med familjen Andersson ? Det är troligt va ?

Du kanske har fått frågan tidigare, men jag provar. Frågade du PW någon gång om "Brovittnet" noterade någonting annat än byxorna på tjejen som hon såg? T ex, såg hon om tjejen var ljus- eller mörkhårig, lång eller kort, om hon noterade något annat plagg som tjejen bar (om hon bar något ljust eller mörkt plagg, jag tänker här på Helenas svarta kofta)?

Dessutom, stämde övrig beskrivning på mannen, som vittnet såg, med KM? Här tänker jag om vittnet sagt något specifikt till polisen om killen (kläder, färger, längd osv). PW hade ju sett KM på sin fest.
Citera
2024-08-13, 23:49
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
...
Du skall veta Joe Blow att det är tusentals som har hörts och som finns i utredningen. Jag kunde knappt tro det. Denna uppgift fick jag se idag på nätet i någon gammal artikel från Expressen eller GT om fallet, lite svindlande...Googla, länka kan jag ej.
Flygfäet skrev att: “Dessutom strömmade det in tusentals tips de första dagarna och veckorna”. Det kan det omöjligt ha gjort då ytterst få hade något konkret att rapportera. Att det under åren inkommit många fler är givet.
Citera
2024-08-14, 00:20
Medlem
Bro-vittnesmålet:

"Vittnessförhör" nedtecknas->polis läser---tid går? --- -> PW frågar polis -> IB03 frågar PW.

Förutom det, för de flesta av oss, rätt märkliga i att vittnet minns ett par dag efter och kan beskriva i detalj, så finns det ett rätt stort antal osäkerheter i flödet ovan.

Flödet bakklänges, och bara med små exempel.

IB03, kanske inte är att lita på. Har samtalet PW-IB03 ägt rum? Återger IB03 det 100% korrekt? Förekom ledande frågor?

PW, som IB03 tycker är en duktig journalist, finns det delade meningar kring. Jävig/part i målet/känsolmässigt involverad kan vi nog enas om. Talar hon sanning? Hurgick samtalet med polisen till? Ledande frågor?

Minns polisen rätt och har förstått rätt när PW frågar?

Kvalité på vittnesförhöret och anteckningen? Har polisen slarvat förut? Förekom ledande frågor? Visades bild på UAs byxor?

Som sagt, jag påstår inte att någon av delarna i länken är falsk, men chansen att det stämmer hela vägen är <100%.

Dessutom: Mariestad är litet och detta var en stor händelse, som det fortfarande pratas om.
Det skulle pratats om tjejen som är säker på att hon såg HA på bron, men polisen inte verkar bry sig. Det skulle varit känt. Det är det inte.

Edit: med sista stycket ovan menar jag att hon måste blivit säker på det när hon sett bild på byxorna.
Senast redigerad av Vradr 2024-08-14 kl. 00:24.
Citera
2024-08-14, 01:03
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Det är så här rubin22 att när jag ringde PW så var det för jag var då övertygad om att KM ej var pilotmannen på bron och att polisen hade gjort en felkoppling med KM inne på Stadt. jag har ju skrivit dom detta i många inlägg tidigare. Jag var då också i tankarna om KM ens hade pilotglasögon, som PW70 i tråden velat påstå att han ej hade. Jag var också av åsikten att KM som gick och ringde direkt efter att ha gått ut från Stadt med Helena, direkt i och med detta var körd som pilotman på bron och inblandad. Men när jag ställer denna fråga till PW om ens hade pilotglasögon säde hon : "Men jag vet ju vad han hade för glasögon". Ja, klart. KM hade ju även varit hos henne tidigare på förfest, så hans klädsel kan många redan där också lagt märke till samt på Stadt där han uppmärksammats av vittnen som väldigt intresserad av Helena.

Hela denna tidigare föreställning jag hade om detta slogs omkull. Efter detta samtal så ramlade poletten ner "big time" att KM verkligen var den snubbe som gått med Helena på bron. Det var också detta med att det fanns en stig som gick bakom fängelset som sedan anslöt upp på Ekuddenvägen i höjd med skogsstigen, detta stod ju även i chatten i frågor och svar redan, i den länk Sculley bifogat. D vs detta förklarade ju också varför ingen sett en gåendes Helena efter bron.klockrent.

Men innan detta då så förklarade jag direkt denna omständighet att KM gjort detta telefonsamtal till sambon från torget vid c.a 2:10-2:15. Och därmed kan strykas direkt i och med detta, MEN hon sade då att telefonkiosken ligger ju precis vid torget så...JUST det:

Det har gått till så här att KM och Helena skiljs på trappen utanför Stadt. Han går mot telefonkiosken och skall ringa sambon. Att detta samtal verkligen har ägt rum verkar det ju som då helt klart för att med just denna uppgiften konfronteras han med av PW och Mats på rastplatsen 2017. Han säger ju då varför han kunnat ringt detta med då att han kan känt sig sårad om han fått nobben av Helena den kvällen och velat höra vad han hade där hemma. Detta kan faktiskt vara ett helt sant syfte och förklaring han säger här.

Helena styr nu stegen hemåt då och vart exakt hon träffar på BW vet kanske bara BW exakt men det kan vara utanför Stadt gaveln Stadsparken alltså eller vid korvkiosken kanske då. I vart fall står de och byter några ord där. Efter detta så går Helena ensam över torget, KM som står kvar i telefonkiosken vet ju sen innan i baren att Helena tänkt att gå hem. "Är det ingen som skall gå åt mitt håll ?", säger hon när KM står bredvid bl a. Han ser Helena gåendes ensam över torget för han har ju ej släppt henne i tankarna och har uppsikt över torget. Då får han se henne, greklandsbyxorna och allt då.

Där har han då sin chans. Han hinner upp henne på Österlånggatan och de blir detta par som ses promenera av ett vittne som ser "en kvinna och en man promenera tillsammans " där och som tas upp i samma P4.dok. Det är så här detta gått till. Sedan kommer de in på Kungsgatan vid teatern och där kommer nästa tidiga "rykte" då som är spridd bland Mariestadsbor att Helena påstås setts ha lutat sig in i en bil och pratat med chauffören i den. Detta var GMs bil med danskarna i så fall och en person i denna bil ropar till sig Helena. De erbjuder henne skjuts hem som hon nekar. Dessa danskar var väldigt offensiva i sin raggning mot kvinnor, åkte runt och tutade os v . Vi har också den uppgift som inkom till polisen om en bil som åkt runt och trakasserat/ gjort ovälkomna närmande med bil mot tjejer. Här kan mycket väl finnas ett samband också. Alltså att detta också kan kopplas till GM - danskarna, som jag tror det är.
Hon har fortfarande inte sagt att hon skulle gå hem, varför envisas du och Ugglan med detta, då hon egentligen sa, -ska någon åt mitt håll.
Men så fort någon annan skriver fel så är ni snabba att påpeka detta, medan ni två har rätt att sitta och ljuga I tråden.
Börjar bli trött på erat rackarspel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in