Citat:
Ursprungligen postat av
Skvagg
Jag tror inte att MiRö är en av Leif GWs gubbar. Jag har igen tittat på två inslag med GW där han pratar om sin teori samt läst i hans bok Wille Vingmutter. Sammanfattningsvis så är nedan Leif GWs teori om vilka som har gjort det:
- Det är två GM.
- Båda är i livet (i alla fall 2021 när inslaget gjordes)
- Starka band förenar dessa GM. Min anm: kan handla om blodsband, men inte nödvändigtvis.
- Det är inte KM eller någon av de andra två som har suttit frihetsberövade i fallet
- Båda GM är i samma ålder som HA. Min anm: här passar inte MiRö in.
- HA känner båda GM väl (läser mellan raderna att de var vänner/bekanta sedan några år)
- Dessa GM har inte ordentligt förhörts direkt efter försvinnandet utan först en längre tid senare
- GM disponerar både bil och båt. GW säger också att de har "tillgång till båt". Min anm: det behöver alltså inte vara GM egen båt, kan vara föräldrarnas eller en båt av en förening eller klubb etc.
- Helenas kropp har dumpats i Vänern norr om Mariestad
- När GM väl kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad
- Under resan kommer man att stanna för att dumpa hennes kropp och det görs vid den plats vid Vänern där den båt som de båda också har tillgång till ligger förtöjd Min anmärkning: Det kan handla om en lite större model båt. Jag tänker att E20/väg 26 kan avses med större väg. I så fall kan GM tex bo norr om Mariestad i exempelvis Sjötorp eller Otterbäcken. Kan båten i så fall ha legat vid Segolstorp (Pingskyrkans anläggning) eller i Sjötorps hamn?
Om GW menar att båtdumpningen ägde rum så här långt bort som Sjötorp så syftar/hintar han ju inget direkt med sin "distansminut". Vi får då i det fallet stryka att han kan mena det Sten Ekholm körde på strax söder om Kroppholmen ihopkopplat med sin distansminut. Tar de med kroppen i bilen och åker så här långt då kan man inte heller anse att den bil Carina såg 3:30 vid Vikingavägens cykelbana kan hänga ihop med försvinnandet.
Jag vill även mena att om man anser att det Sten Ekholm körde på Söndag förmiddag/morgon strax söder Kroppholmen så är det helt klart så att denna båt som användes för att placera det där, togs i ifrån någonstans i detta mycket begränsade områdes absoluta närhet. Jag vill nog mena att det MiRö säger om Hamnplan i centrum stämmer nog ganska väl- att ta en båt härifrån mitt i natten måste vara oerhört riskabelt och man kunde helt klart bli uppmärksammad. Detta anser jag bör även gälla från Snuggen/Snuggenäset om det fanns båtplats där. Alltså köra där ifrån finns det stor risk att bli uppmärksammad på det öppna vattnet så nära centrum. Nej, även det blir lite svårt att tro.
Kommer vi ändå längre österut så sjunker ju sannolikheten ytterligare för att man skulle dumpa kroppen vid Kroppholmen eller att man skulle dumpa kroppen tidigare och den skulle flyta en väldigt lång sträcka och kunna pricka in just den smala korridor som utgör farleden. Nej.
Jag anser att det egentligen bara finns ett fåtal platser som man kunde ta sig ifrån med båt ut, för att kroppen skulle kunna vara den tunga , mjuka "säck" som Sten Ekholm körde på vid Kroppholmen. En utgångspunkt är ju Hjorthammaren från Dillö, som vi har sett blir mycket riskabel, krånglig, tidsödande och dumdristig. En annan är då från den privata småbåtshamnen vid Helenas bostadsområde kanske via Sandviken om kroppen placerades där vid den markerade gropen i väntan på båtupphämtning. Skvagg nämner då även viken in vid Segolstorp, till den frireligiösa gården, lite nedanför Sandviken, ja då behöver en utav GM ha haft koppling dit då. Tveksamt, men kanske inte omöjligt.
Nej jag återkommer nog till det gamla scenariot jag hade om detta. Att man direkt efter Kohagen vid 2.40 åker ut till markeringen Sandviken och lägger kroppen där i väntan på båtupphämtning. Man får dock passera anstalten Rödjan här fram och tillbaka, om inte det fanns en mindre farbar väg emellan Sjukhuset och husen som ligger strax ovanför Rödjan vid vattnet, osäkert. Men efter det åker man alltså tillbaka till Vikingavägens cykelbana och ställer bilen där in bland träden. Jag är fullt medveten om att det är märkligt, men bilen förklaras i alla fall i och med detta förfarande. Man kan tänkas sig en GM med lite narcissistisk läggning som är risktagande och tror att han skall komma undan med allting han företar sig.
Man springer här ner till denna småbåtshamn här så dolt man kan, lösgör en båt och drar och hämtar upp kroppen vid Sandviken. I så fall är det en eka med åror man tar, som med all sannolikhet aldrig låstes fast. Man kunde alltså ro egentligen hela biten, ljudlöst. Köra upp på Sandvikens sandstrand direkt och bära ner kroppen till båten och ge sig ut mot Kroppholmen. Kroppen bör ha varit emballerad för att få luftfickor i detta paket så att paketet flöt. När man väl slängt i kroppen och kanske upptäckte att paketet i inte sjönk direkt, var det ändå för sent när man väl hade slängt i paketet. Paketet innehöll säkert även tyngder som kunde hålla ner det en bit, paketet blev lite som en trögflytande boj i den vindstilla natten.
När Sten Ekholm körde på fanns det då ett visst "motstånd" i paketet i och med tyngderna, det var alltså inte sä lätt heller och flöt på ytan så han bara "sköv undan" det (eller framför sig). Paketet kunde då punkteras av hans vassa köl eller för så att det direkt efter sjönk som en sten när luften flög ur. Tanke.
Om vi tänker att GM då gjorde så här att man tog en båt i denna småbåtshamn så måste GM haft stor kännedom om denna tidigare och vilka båtar som fanns där och hur det såg ut. TS gick ju med Helena en hel del i detta område runt Kohagen och dess omgivningar. Helt klart är det så att de måste gått ner även dit en hel del med sina hundar, när även Helena var segel och båtintresserad. Familjen Andersson eller Helena kan ju även haft egen båt här också. Jag tänker även på Familjen Pers*on, ASP föräldrar som i alla fall fadern och bröderna är mycket båt och fiskeintresserade bodde ju på Norra Kolarestigen ett bra tag. Jag tänker att de också bör ha haft båt där. Enligt källa kan ASP och TS även då börjat att dejta då redan 1992. ASPs föräldrar flyttade sen under 1991 till Komministergatan 12 i Mariestad. Man skall ha bott här i alla fall från 19910701-19940531 enligt Skatteverket. De kan då givetvis ha haft kvar sin båt i denna småbåtshamn även när de flyttade hit.
TS kan då ha haft kännedom och kunskap kring denna småbåtshamn från
två håll. Om MiRö var med TS så känns det även naturligt att kroppen dumpas till sjöss, då jag tror att MiRö kan Mariestads skärgård men jag tror inte ha vet så mycket om vilka grusvägar eller traktorvägar i skogarna söder om stan som erbjuder jord som går att sätta spaden i, i nattens mörker. Därför är det helt klart så att en GM måste känna till vart det går att gräva (sten och rötter) och köra i det mörka skogarna. Inget för någon som inte har den lokalkännedomen för detta i denna pressade situation.
Jag skall säga att jag är inte säker på att MiRö är MGM, han måste för detta då kunna vara en stor skådespelare för att kunna dölja detta. Både för frun hemma, på arbetet och framförallt i egenskap av exponerad skallgångsorganisatör. Men han är ändå fortsatt intressant.