Citat:
Ursprungligen postat av
Twiggygirl
Ok. Jag pratar lite i gåtor kanske. Men när Helena försvann bodde jag i Mariestad. Bodde kvar i många år. Ett av mina syskon var på stadt den kvällen. Dagen efter, när det kom fram att Helena var försvunnen sa mitt syskon detta: "Micke Rönnlund erbjöd Helena skjuts hem, men hon tackade nej" Hen fortsatte : "Och tur var väl det, för det hade varit ett öde värre än döden". När sen M.R startade skallgångar, så himlade många med ögonen. Allt det har funnits i mitt huvud i 25 år. Sen har det tillkommit mer. Jag tvivlar inte en sekund på mitt syskon. Därför tror jag inte att M.R satt hemma med sin sambo. Varför ljuga om att han åtminstone var utanför stadt. För det var han. Jag ska bara få fram uppgifterna från folk som såg honom inne. Med detta vill jag säga att han ljuger. Polisen vet allt detta, men kan som sagt inget göra förrän dom får sista pusselbiten.
Citat:
Ursprungligen postat av
MickeR
Jag kan självklart inte styrka eller dementera någons inblandning i detta, då bara de inblandade vet vad dom hänt.
Att TS skulle vara mmpg har ju bl.a PW dementerat och förutsatt att hon inte ljuger, så är TS inte mmpg.
De övriga ryktena har jag ingen aning om, utan misstänker att det bara är just rykten.
Varför jag inte är FB-vän med TS längre kan bero på att han flyttat och rensat kraftigt i sin vänlista. Från att tidigare haft mängder av gemensamma vänner, så har vi bara två idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
lubbe75
Man ska inte hänga upp sig på småsaker men måste instämma med ugglan här. Om ni nu talades vid 2017 om detta fall så är det väl lite skumt att han inte aktualiserar dig som kompis utan tar bort dig därefter (om nu inte samtalet var för obekvämt).
Jag tror nog inte att TS skulle klarat av allting själv om han som skåning endast bott i Mariestad i 5 månader innan försvinnandet. Han borde haft en medhjälpare som dessutom hade båt, var rutinerad, kylig och intelligent. Allt detta förutom att han var vän med TS och är fortfarande, fanns hos MiRö.
Jag lyssnar på P4-dok. del.2 där MiRö berättar att han tog kontakt med Polismästare Björn Rohden i stan för att undra ifall de skulle dra igång något mer sök, i så fall sade han att han själv plus sina gubbar (ordn. vakter, antar jag) kunde ställa upp. Varför detta intresse ? Min PM-källa har känt till både TS och MiRö väldigt väl genom åren och de flesta i Mariestad blev väldigt förvånade över detta engagemang då, sade han. MiRö hade setts som kanske inte ovanligt för just ordningsvakter, välförtjänt eller inte: lite osympatisk med maktbegär.
Om TS och MiRö är även GWs gubbar kan jag kanske också förstå varför denna ide mött så hårt motstånd från Skövde-Polisen och Mariestads Polisen. MiRö har ju då med sina insatser som skallgångskedjeorganisatör haft nära kontakter med just Polisen och bör ha haft deras förtroende. Jag ser även att han nu är även ordförande i Götiska förbundet där det inte heller är ovanligt att personer från samhällets övre skikt kan vara medlemmar. Min PM-källa säger sig även ha sett att TS kan ha figurerat på bild i dessa sammanhang. Behöver ju inte betyda någonting givetvis alls.
Om vi skall ta upp GWs scenario igen så tar han ju upp detta om den där "distansminuten" av någon anledning. Han säger i Ville Vingmutter:
"Platsen där hon dumpas ligger inom en halvcirkel med en radie på en en distansminut från det ställe där deras båt ligger ". Han menar alltså något med just denna distansminut. Det är ju inget han bara får för sig att hitta på. Han måste då utgå från påkörning som Sten Ekholm gjorde med sin Contura segelbåt med ett djupgående på 1.87 m, strax söder om Kroppholmen, anser jag. Någonting annat finns inte att gå på.
GW pratar inget om att kroppen kan ha flutit p g a luftbubblor i ett eventuellt inslaget paket. Han säger här endast att kroppen hade dumpats med kläderna på och kanske fyllt hennes ryggsäck med sten och grus. Hur tänker han då kring denna distansminut ? Jag kan säga en sak om detta. Det finns en enda plats som man kan nå denna förmodade kollisionsplats strax söder om Kroppholmen och det är ifrån Hjorthammaren, Dillö. Jag har mät på sjökortet på Eniro , det uppmäter näst in till exakt en distansminut (en nautisk mil= 1850 meter) därifrån. Finns ingen annan stans förutom denna plats.
Vem bodde på Hjorthammaren 13 från 1978-2000 ? MiRös far. När MiRö pratar med Lotte Dalsgaard i "Mardrömmen i Mariestad" säger han att han inte tror att kroppen dumpats till sjöss, för det säger han måste man åka ner till hamnen (hamnplan) i centrum , där kan man bli sedd och väcka uppseende. Men måste man verkligen det då ? Man kanske har sin båt liggande någon annanstans ?