2023-01-08, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Ja här blev det lite luddiga svar där ingen konkret plats pekades ut mer än att det var någonstans i närheten, sedan svamlades det mest om timmerupplag och anställda med vita bilar. Lägger ingen större vikt vid det.
Det finns en massa exempel på när polisen har famlat i mörkret i det här försvinnandet. Det känns väldigt mycket som en uppradning av antaganden i spekulationerna i den här tråden.
Det är ett försvinnande. Sista iakttagelsen av HA var på torget. Polisens uppgifter om att hon har stigit in i en bil har inte bekräftats på något sätt.
Det behövs nya uppgifter för att komma vidare. Tyvärr väljer myndigheten att tiga om vad de vet, så det finns få möjligheter för detektiven allmänheten att hjälpa till när allt egentligen bara är ett stort dunkel.
Citera
2023-01-08, 08:56
Medlem
Visst känns det uppgivit med det här fallet emellanåt. Men man ska dock betänka att det ofta känns så i komplicerade mordfall. Sedan när den riktiga GM är hittad faller många delar av puzzlet plötsligt på plats. Man ser då de kopplingar man tidigare inte såg. Då kan det exempelvis vara så om vi spekulerar vilt att gm kände HA via kyrkan. Att han ägde just en vit halvkombi av ovanligt fabrikat (Daihatsu tex). Att bilen hade tonade rutor för att hundar transporterats i den och att GM har en koppling till golfbanan i sandviken och området norr om den. Då är allt plötsligt mycket mindre ologiskt.
Sättet som man kan komma vidare på är om någon som GM har anförtrott sig börjar snacka eller att någon vågar tipsa om den personen som är så vanlig och som hållit så låg profil men som passar in på gm beskrivningen i kombination med rätt sorts bil och koppling till Helena och Ekudden.
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Det finns en massa exempel på när polisen har famlat i mörkret i det här försvinnandet. Det känns väldigt mycket som en uppradning av antaganden i spekulationerna i den här tråden.
Det är ett försvinnande. Sista iakttagelsen av HA var på torget. Polisens uppgifter om att hon har stigit in i en bil har inte bekräftats på något sätt.
Det behövs nya uppgifter för att komma vidare. Tyvärr väljer myndigheten att tiga om vad de vet, så det finns få möjligheter för detektiven allmänheten att hjälpa till när allt egentligen bara är ett stort dunkel.
Citera
2023-01-09, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Visst känns det uppgivit med det här fallet emellanåt. Men man ska dock betänka att det ofta känns så i komplicerade mordfall. Sedan när den riktiga GM är hittad faller många delar av puzzlet plötsligt på plats. Man ser då de kopplingar man tidigare inte såg.

...och man ser då också de kopplingar som var helt irrelevanta. Något av alla spår kan säkert vara rätt, men att famla i mörkret innebär att vi inte vet vilket. Problemet blir när det är vilda spekulationer för att någon t ex ägt en vit bil.
Om polisen kunde t ex säga varför de var helt säkra på att HA gått in i en bil i närheten av torget, kunde ytterligare info dyka upp, och spekulationer om att hon gått hem avslutas.
Jag tycker att alla säkra spår kan läggas på bordet så att HA kan hittas. Vem som gjort något eller hur är mindre intressant just nu. Till och med GW har ju sagt att det är riskfritt att berätta var hon finns eftersom det är sannolikt att inget straff kommer att kunna utdömas.
Citera
2023-01-09, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
...och man ser då också de kopplingar som var helt irrelevanta. Något av alla spår kan säkert vara rätt, men att famla i mörkret innebär att vi inte vet vilket. Problemet blir när det är vilda spekulationer för att någon t ex ägt en vit bil.
Om polisen kunde t ex säga varför de var helt säkra på att HA gått in i en bil i närheten av torget, kunde ytterligare info dyka upp, och spekulationer om att hon gått hem avslutas.
Jag tycker att alla säkra spår kan läggas på bordet så att HA kan hittas. Vem som gjort något eller hur är mindre intressant just nu. Till och med GW har ju sagt att det är riskfritt att berätta var hon finns eftersom det är sannolikt att inget straff kommer att kunna utdömas.
Helt enig! Jag tycker också att en hög belöning för ett korrekt och icke anonymt tips om var kroppen finns borde införas. Polisen borde släppa de spår dem har till allmänheten åtminstone kring bilen så att förhoppningsvis någon listar ut vilken bil det var. Jag är övertygad om att polisen sitter på ett eller några bitar info som inte har kommit ut. Kör ut det med mycket mediauppmärksamhet så att det genererar nya tips.
Citera
2023-01-09, 17:26
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Ok. Jag pratar lite i gåtor kanske. Men när Helena försvann bodde jag i Mariestad. Bodde kvar i många år. Ett av mina syskon var på stadt den kvällen. Dagen efter, när det kom fram att Helena var försvunnen sa mitt syskon detta: "Micke Rönnlund erbjöd Helena skjuts hem, men hon tackade nej" Hen fortsatte : "Och tur var väl det, för det hade varit ett öde värre än döden". När sen M.R startade skallgångar, så himlade många med ögonen. Allt det har funnits i mitt huvud i 25 år. Sen har det tillkommit mer. Jag tvivlar inte en sekund på mitt syskon. Därför tror jag inte att M.R satt hemma med sin sambo. Varför ljuga om att han åtminstone var utanför stadt. För det var han. Jag ska bara få fram uppgifterna från folk som såg honom inne. Med detta vill jag säga att han ljuger. Polisen vet allt detta, men kan som sagt inget göra förrän dom får sista pusselbiten.

Citat:
Ursprungligen postat av MickeR
Jag kan självklart inte styrka eller dementera någons inblandning i detta, då bara de inblandade vet vad dom hänt.

Att TS skulle vara mmpg har ju bl.a PW dementerat och förutsatt att hon inte ljuger, så är TS inte mmpg.

De övriga ryktena har jag ingen aning om, utan misstänker att det bara är just rykten.

Varför jag inte är FB-vän med TS längre kan bero på att han flyttat och rensat kraftigt i sin vänlista. Från att tidigare haft mängder av gemensamma vänner, så har vi bara två idag.

Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Man ska inte hänga upp sig på småsaker men måste instämma med ugglan här. Om ni nu talades vid 2017 om detta fall så är det väl lite skumt att han inte aktualiserar dig som kompis utan tar bort dig därefter (om nu inte samtalet var för obekvämt).

Jag tror nog inte att TS skulle klarat av allting själv om han som skåning endast bott i Mariestad i 5 månader innan försvinnandet. Han borde haft en medhjälpare som dessutom hade båt, var rutinerad, kylig och intelligent. Allt detta förutom att han var vän med TS och är fortfarande, fanns hos MiRö.

Jag lyssnar på P4-dok. del.2 där MiRö berättar att han tog kontakt med Polismästare Björn Rohden i stan för att undra ifall de skulle dra igång något mer sök, i så fall sade han att han själv plus sina gubbar (ordn. vakter, antar jag) kunde ställa upp. Varför detta intresse ? Min PM-källa har känt till både TS och MiRö väldigt väl genom åren och de flesta i Mariestad blev väldigt förvånade över detta engagemang då, sade han. MiRö hade setts som kanske inte ovanligt för just ordningsvakter, välförtjänt eller inte: lite osympatisk med maktbegär.

Om TS och MiRö är även GWs gubbar kan jag kanske också förstå varför denna ide mött så hårt motstånd från Skövde-Polisen och Mariestads Polisen. MiRö har ju då med sina insatser som skallgångskedjeorganisatör haft nära kontakter med just Polisen och bör ha haft deras förtroende. Jag ser även att han nu är även ordförande i Götiska förbundet där det inte heller är ovanligt att personer från samhällets övre skikt kan vara medlemmar. Min PM-källa säger sig även ha sett att TS kan ha figurerat på bild i dessa sammanhang. Behöver ju inte betyda någonting givetvis alls.

Om vi skall ta upp GWs scenario igen så tar han ju upp detta om den där "distansminuten" av någon anledning. Han säger i Ville Vingmutter: "Platsen där hon dumpas ligger inom en halvcirkel med en radie på en en distansminut från det ställe där deras båt ligger ". Han menar alltså något med just denna distansminut. Det är ju inget han bara får för sig att hitta på. Han måste då utgå från påkörning som Sten Ekholm gjorde med sin Contura segelbåt med ett djupgående på 1.87 m, strax söder om Kroppholmen, anser jag. Någonting annat finns inte att gå på.

GW pratar inget om att kroppen kan ha flutit p g a luftbubblor i ett eventuellt inslaget paket. Han säger här endast att kroppen hade dumpats med kläderna på och kanske fyllt hennes ryggsäck med sten och grus. Hur tänker han då kring denna distansminut ? Jag kan säga en sak om detta. Det finns en enda plats som man kan nå denna förmodade kollisionsplats strax söder om Kroppholmen och det är ifrån Hjorthammaren, Dillö. Jag har mät på sjökortet på Eniro , det uppmäter näst in till exakt en distansminut (en nautisk mil= 1850 meter) därifrån. Finns ingen annan stans förutom denna plats.

Vem bodde på Hjorthammaren 13 från 1978-2000 ? MiRös far. När MiRö pratar med Lotte Dalsgaard i "Mardrömmen i Mariestad" säger han att han inte tror att kroppen dumpats till sjöss, för det säger han måste man åka ner till hamnen (hamnplan) i centrum , där kan man bli sedd och väcka uppseende. Men måste man verkligen det då ? Man kanske har sin båt liggande någon annanstans ?
Citera
2023-01-09, 18:26
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag tror nog inte att TS skulle klarat av allting själv om han som skåning endast bott i Mariestad i 5 månader innan försvinnandet. Han borde haft en medhjälpare som dessutom hade båt, var rutinerad, kylig och intelligent. Allt detta förutom att han var vän med TS och är fortfarande, fanns hos MiRö.

Jag lyssnar på P4-dok. del.2 där MiRö berättar att han tog kontakt med Polismästare Björn Rohden i stan för att undra ifall de skulle dra igång något mer sök, i så fall sade han att han själv plus sina gubbar (ordn. vakter, antar jag) kunde ställa upp. Varför detta intresse ? Min PM-källa har känt till både TS och MiRö väldigt väl genom åren och de flesta i Mariestad blev väldigt förvånade över detta engagemang då, sade han. MiRö hade setts som kanske inte ovanligt för just ordningsvakter, välförtjänt eller inte: lite osympatisk med maktbegär.

Om TS och MiRö är även GWs gubbar kan jag kanske också förstå varför denna ide mött så hårt motstånd från Skövde-Polisen och Mariestads Polisen. MiRö har ju då med sina insatser som skallgångskedjeorganisatör haft nära kontakter med just Polisen och bör ha haft deras förtroende. Jag ser även att han nu är även ordförande i Götiska förbundet där det inte heller är ovanligt att personer från samhällets övre skikt kan vara medlemmar. Min PM-källa säger sig även ha sett att TS kan ha figurerat på bild i dessa sammanhang. Behöver ju inte betyda någonting givetvis alls.

Om vi skall ta upp GWs scenario igen så tar han ju upp detta om den där "distansminuten" av någon anledning. Han säger i Ville Vingmutter: "Platsen där hon dumpas ligger inom en halvcirkel med en radie på en en distansminut från det ställe där deras båt ligger ". Han menar alltså något med just denna distansminut. Det är ju inget han bara får för sig att hitta på. Han måste då utgå från påkörning som Sten Ekholm gjorde med sin Contura segelbåt med ett djupgående på 1.87 m, strax söder om Kroppholmen, anser jag. Någonting annat finns inte att gå på.

GW pratar inget om att kroppen kan ha flutit p g a luftbubblor i ett eventuellt inslaget paket. Han säger här endast att kroppen hade dumpats med kläderna på och kanske fyllt hennes ryggsäck med sten och grus. Hur tänker han då kring denna distansminut ? Jag kan säga en sak om detta. Det finns en enda plats som man kan nå denna förmodade kollisionsplats strax söder om Kroppholmen och det är ifrån Hjorthammaren, Dillö. Jag har mät på sjökortet på Eniro , det uppmäter näst in till exakt en distansminut (en nautisk mil= 1850 meter) därifrån. Finns ingen annan stans förutom denna plats.

Vem bodde på Hjorthammaren 13 från 1978-2000 ? MiRös far. När MiRö pratar med Lotte Dalsgaard i "Mardrömmen i Mariestad" säger han att han inte tror att kroppen dumpats till sjöss, för det säger han måste man åka ner till hamnen (hamnplan) i centrum , där kan man bli sedd och väcka uppseende. Men måste man verkligen det då ? Man kanske har sin båt liggande någon annanstans ?

Menar du att båten den natten skulle legat vid Hjorthammaren, Dillö?
Citera
2023-01-09, 22:37
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Menar du att båten den natten skulle legat vid Hjorthammaren, Dillö?

Ja, det är nog det troligaste att MiRö hade sin båt liggande där. Enligt PM också.
Citera
2023-01-09, 22:48
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ja, det är nog det troligaste att MiRö hade sin båt liggande där. Enligt PM också.

Hur tog sig då MiRö till båten vid Hjorthammaren mitt i natten, utan att bli sedd och väcka uppseende?
Citera
2023-01-10, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Helt enig! Jag tycker också att en hög belöning för ett korrekt och icke anonymt tips om var kroppen finns borde införas. Polisen borde släppa de spår dem har till allmänheten åtminstone kring bilen så att förhoppningsvis någon listar ut vilken bil det var. Jag är övertygad om att polisen sitter på ett eller några bitar info som inte har kommit ut. Kör ut det med mycket mediauppmärksamhet så att det genererar nya tips.

Pappa Arne är ordförande för den fond på belöning på 100 000 kronor som finns. I alla fall enligt den sista referensen jag sett.
Du har rätt i att mer information om fallet kan öka antalet tips. Kanske polisen inte vill ha fler tips? Underbemannade?
Citera
2023-01-10, 14:23
Medlem
Citat:
Hur tog sig då MiRö till båten vid Hjorthammaren mitt i natten, utan att bli sedd och väcka uppseende?
Simmade förmodligen, för Torsöbron var ju inte byggd då och någon färja lär inte ha gått mitt i natten.
Citera
2023-01-10, 14:59
Medlem
Jag tror inte att MiRö är en av Leif GWs gubbar. Jag har igen tittat på två inslag med GW där han pratar om sin teori samt läst i hans bok Wille Vingmutter. Sammanfattningsvis så är nedan Leif GWs teori om vilka som har gjort det:
- Det är två GM.
- Båda är i livet (i alla fall 2021 när inslaget gjordes)
- Starka band förenar dessa GM. Min anm: kan handla om blodsband, men inte nödvändigtvis.
- Det är inte KM eller någon av de andra två som har suttit frihetsberövade i fallet
- Båda GM är i samma ålder som HA. Min anm: här passar inte MiRö in.
- HA känner båda GM väl (läser mellan raderna att de var vänner/bekanta sedan några år)
- Dessa GM har inte ordentligt förhörts direkt efter försvinnandet utan först en längre tid senare
- GM disponerar både bil och båt. GW säger också att de har "tillgång till båt". Min anm: det behöver alltså inte vara GM egen båt, kan vara föräldrarnas eller en båt av en förening eller klubb etc.
- Helenas kropp har dumpats i Vänern norr om Mariestad
- När GM väl kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad
- Under resan kommer man att stanna för att dumpa hennes kropp och det görs vid den plats vid Vänern där den båt som de båda också har tillgång till ligger förtöjd Min anmärkning: Det kan handla om en lite större model båt. Jag tänker att E20/väg 26 kan avses med större väg. I så fall kan GM tex bo norr om Mariestad i exempelvis Sjötorp eller Otterbäcken. Kan båten i så fall ha legat vid Segolstorp (Pingskyrkans anläggning) eller i Sjötorps hamn?
Citera
2023-01-10, 17:42
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Färjan över till Torsö tog 7 min. Om man utgår ifrån att bilen lämnar lekplatsen strax efter 02:30 och i ”panik” åker ut mot färjeläget så är kl. 02:50. Eftersom färjan låg förtöjd på ösidan, fick man ringa för att påkalla övergång till Torsö. Gm kan som absolut tidigast vara över på ön kl. 03:10, förmodligen något senare. Sen transport till båtplatsen och därefter få ut båten för att dumpa kroppen. Tiden blir väl tajt för att klara Gw:s kl. 04 med detta upplägg.

Citat:

Vilket kalkylerat risktagande var man beredd att ta den kvällen ? Vilka risker ansågs man tvungna att ta ? Lite att fundera på...Jag vet inte om han hade båten där skall jag säga också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in