2019-03-18, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ni som känner till Mariestads omgivningar och vet på ett ungefär hur lång tid det tar att förflytta sig mellan olika platser, hur långt skulle ni säga att gm (i detta scenario) skulle ha hunnit om han/de var klar(-a) runt 03-tiden? Omkring 04-tiden? Vi utgår ifrån att Helena lämnade Stadt strax efter kl. 02 (fick vatten i baren efter att denna stängts kl. 02, enligt bartender).

Färjan över till Torsö tog 7 min. Om man utgår ifrån att bilen lämnar lekplatsen strax efter 02:30 och i ”panik” åker ut mot färjeläget så är kl. 02:50. Eftersom färjan låg förtöjd på ösidan, fick man ringa för att påkalla övergång till Torsö. Gm kan som absolut tidigast vara över på ön kl. 03:10, förmodligen något senare. Sen transport till båtplatsen och därefter få ut båten för att dumpa kroppen. Tiden blir väl tajt för att klara Gw:s kl. 04 med detta upplägg.
Citera
2019-03-18, 12:50
Medlem
”När man väl kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor, utanför Mariestad. Under resan kommer man stanna för att dumpa kroppen och det görs vid den plats vid Vänern där båten som de båda har tillgång till ligger förtöjd.”

Hm, jag har funderat på det Leif skriver. Man åker ”i riktning mot där man bor” och under resan kommer man stanna ”vid platsen där båten ligger” för att dumpa kroppen.

Tänk om ”den större vägen” är väg 2974 (mot Torsö) han menar? I så fall är det sannolikt att gm åkte Snapenvägen från stan, för att slippa publik! Hur agerar någon som precis haft ihjäl en annan människa? Inte fasen åker man genom centrum med ”ett lik i lasten”?!
Citera
2019-03-18, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
”När man väl kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor, utanför Mariestad. Under resan kommer man stanna för att dumpa kroppen och det görs vid den plats vid Vänern där båten som de båda har tillgång till ligger förtöjd.”

Hm, jag har funderat på det Leif skriver. Man åker ”i riktning mot där man bor” och under resan kommer man stanna ”vid platsen där båten ligger” för att dumpa kroppen.

Tänk om ”den större vägen” är väg 2974 (mot Torsö) han menar? I så fall är det sannolikt att gm åkte Snapenvägen från stan, för att slippa publik! Hur agerar någon som precis haft ihjäl en annan människa? Inte fasen åker man genom centrum med ”ett lik i lasten”?!

Under förutsättning att HA var död redan när man lämnar ekudden så känns det spontant som "bort från sta'n" gäller. Alltså höger efter ekuddenvägen, bort mot västravägen/bråten. Sen antingen åsenvägen, 26:an eller ut på e20.
Citera
2019-03-18, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiriL
Under förutsättning att HA var död redan när man lämnar ekudden så känns det spontant som "bort från sta'n" gäller. Alltså höger efter ekuddenvägen, bort mot västravägen/bråten. Sen antingen åsenvägen, 26:an eller ut på e20.

Hm, eller också vänster ut på Marieforsleden - över bron - vä Hamngatan - vä Strandvägen - Snapenvägen.

Också ”bort från stan”, fast med en annan rutt. Om gm har bestämd målpunkt, dvs plats där båten ligger förtöjd, och platsen ligger mot Torsö tror jag de tog den vägen.

Magkänsla i kombination med lokalkännedom.
Citera
2019-03-18, 15:34
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Hm, eller också vänster ut på Marieforsleden - över bron - vä Hamngatan - vä Strandvägen - Snapenvägen.

Också ”bort från stan”, fast med en annan rutt. Om gm har bestämd målpunkt, dvs plats där båten ligger förtöjd, och platsen ligger mot Torsö tror jag de tog den vägen.

Angående: "Man åker i riktning mot där man bor och under resan kommer man stanna vid platsen där båten ligger för att dumpa kroppen."

Det finns väl två möjligheter angående båtens placering i förhållande till "där man bor":

1) Man stannar till vid båten på vägen till där man bor.
2) Man åker mot där man bor men tar först en omväg till båten och sedan till där de bor.

Oavsett så verkar GW tänka att båten inte ligger förtöjd i direkt anslutning till där man bor. Så, man bor på ett ställe men har tillgång till båten på ett annat ställe. Frågan är bara hur långt det kunde ha varit mellan positionerna. Kan kanske vara bra att ha i åtanke när vi tänker vidare.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-03-18 kl. 16:09.
Citera
2019-03-18, 21:44
Medlem
Citat:

Jag tror GM tänkte alibi i första hand och gömma lik i andra hand. Stressad i situationen lät han Helena ligga i bagagen på bilen utanför sitt hem medan han fixade klockan 3 alibi. Tror inte på båtteorin.
Citera
2019-03-18, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Angående: "Man åker i riktning mot där man bor och under resan kommer man stanna vid platsen där båten ligger för att dumpa kroppen."

Det finns väl två möjligheter angående båtens placering i förhållande till "där man bor":

1) Man stannar till vid båten på vägen till där man bor.
2) Man åker mot där man bor men tar först en omväg till båten och sedan till där de bor.

Oavsett så verkar GW tänka att båten inte ligger förtöjd i direkt anslutning till där man bor. Så, man bor på ett ställe men har tillgång till båten på ett annat ställe. Frågan är bara hur långt det kunde ha varit mellan positionerna. Kan kanske vara bra att ha i åtanke när vi tänker vidare.

O'hoj.

En ganska stor båtbrygga som började byggas ca år 1985-1986, är numera småbåthamnen i Hemmingtorp ca 7-800 meter norr om färjeläget fastlandet.
Nybyggnads stugor/villor hade börjat byggas där ett par år tidigare. Hyrde själv båtplats där mellan 1986-1988 samtidigt som vår sommarstuga låg vid Mörtevik ca 3 km från Hemmingtorp fastlandssidan.
Vid årtalet 1992 inhyste denna mini småbåtshamn fritidsbåtar från Skövde, Skara, Lidköping, Örebro, Vara, Hjo och tom från Sthlm.
Mellan Hassle Säby Säteri och färjeläget syd fanns enstaka bryggor med kanske plats för max 4-5 båtar. Ju närmare *br*ha*s marker fram till färjan, ju färre båtbryggor....
Alltså mycket jättevanligt att stugägare hyrde båtplatser ganska långt från hemmaboende/sommarboende.
Mellan Snapen och Hassle Säby nordvart har jag sämre koll på "bryggeriet".

(Personligen säger jag att kustremsan syd om Mariestad torde vara av större intresse för bryggor uppförda lagligt som olagligt. Det var också mycket mycket närmare att ta sig "hem" till, låt säga Dillö ...än från norr Mariestad-Sundsören samt att rörligheten/tätheten av människor var mycket mindre vid kustremsan syd M-stad)

En psykiskt störd vekling, lögnare, mytoman går fortfarande i frihet pga falska vittnesmål från nära anhörig/a...Sanningen kommer fram en dag, det tror jag hårt på...Hoppas historieböcker i framtid
förtäljer noga vilka släktnamn som genom falska vittnesmål skyddat skyldiga till detta dåd.
Citera
2019-03-18, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Om man zoomar in gatuvy på Google, så ser man att vissa har långa bryggor ut i Vänern (längs kusten upp mot Torsö). Vet du - eller någon annan - om det var vanligt att man hade sin båt vid dessa? Eller fanns det speciella platser för båtar som man använde (och att man därmed inte hade sin båt vid/i anslutning till sin tomt)?

Tycker det låter osannolikt att Torsöbor skulle ha båtplats på fastlandet, särskilt innan bron fanns. Att behöva ta färjan till båten - känns lite avigt. Möjligtvis om de bodde på fastlandet och hade stuga på ön. Finns säkert nån i tråden som man svara på om det förekom.
Citera
2019-03-18, 23:15
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmithSmart
Tycker det låter osannolikt att Torsöbor skulle ha båtplats på fastlandet, särskilt innan bron fanns. Att behöva ta färjan till båten - känns lite avigt. Möjligtvis om de bodde på fastlandet och hade stuga på ön. Finns säkert nån i tråden som man svara på om det förekom.

Om GW:s teori skulle vara den rätta bör det vara högst säkert att båten låg på fastlandssidan och att i vart fall en av GW:s två gubbar hade sin hemvist där. Men fortfarande står jag i läget 7-3 till Skövde-polisens favör, men båda teorierna tål givetvis att granskas parallellt. I GW:s teori passar de två 69-orna med "kända efternamn" som jag nämnde häromsistens in som hand i handsken (gamla vänner, i samma ålder som Helena, hade tillgång till båt etc.).
Citera
2019-03-18, 23:29
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmithSmart

Jag tror inte heller att Torsö-bor skulle ha båt på fastlandet, utan i så fall på ön. Det låter mer logiskt. Men de som har/hade stuga på ön kan ju, som sagt, ha haft sin båt där (i anslutning till området där stugan låg), även om de bodde på fastlandet.
Citera
2019-03-18, 23:33
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Färjan över till Torsö tog 7 min. Om man utgår ifrån att bilen lämnar lekplatsen strax efter 02:30 och i ”panik” åker ut mot färjeläget så är kl. 02:50. Eftersom färjan låg förtöjd på ösidan, fick man ringa för att påkalla övergång till Torsö. Gm kan som absolut tidigast vara över på ön kl. 03:10, förmodligen något senare. Sen transport till båtplatsen och därefter få ut båten för att dumpa kroppen. Tiden blir väl tajt för att klara Gw:s kl. 04 med detta upplägg.

Utifrån detta så låter det mer troligt att gm - med GW:s hypotes i tanken - utgick från fastlandet. Det låter också lite vågat att behöva ringa efter färjan mitt i natten - med en död kropp i bilen.
Citera
2019-03-19, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
.Om historien är sann - och om den rapporterades till polisen utan att polisen kom ut och tog bilen i beslag för undersökning - är detta en av de största polisiära skandalerna någonsin.

OM detta stämmer - är det den enskilt största fadäsen i denna s.k. utredning. T.om. värre än historien om Saida och ringen! Låter för otroooligt nonchalant för att vara sant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in