2011-04-01, 14:16
Medlem
Prinzezzans avatar
Missionsförsamlingen har tagits upp i tråden och ett eventuellt religiöst motiv har antytts. Nu vet jag inte ens "the first thing" om kyrkor och församlingar och inte mycket om religion överhuvudtaget, men för mig, det lilla jag känner till, är inte Missionsförsamlingen något jag förknippar med "fanatism" och "pådyvlan av tro på andra" osv, som vissa andra religiösa inriktningar (enligt min objektiva uppfattning) kan framstå som.

Det jag funderar på är alltså på vilket sätt ett eventuellt medlemskap/tillhörighet i Missionsförsamlingen skulle kunna indikera ett motiv till Helenas försvinnande. Nu säger jag inte att en person som tillhör församlingen inte kan ha med försvinnandet att göra, men som direkt motiv får jag det inte att gå ihop. Skulle det eventuella faktum att Helena ibland festade orsaka ett ogillande hos medlemmar inom den nämnda församlingen, så pass att det skulle ha kunnat orsaka hennes död?

Religion som motiv - i detta fall - låter inte sannolikt för mig. Utveckla gärna era tankar, ni som funderar i denna riktning.
Citera
2011-04-01, 15:50
Bannlyst
Jag har ju funderat på det kyrkliga motivet ett tag, att bli dödad, misshandlad eller frihetsberövad i religionens namn är ingenting nytt.
Jag hävdar att brottet är begånget i närheten av hemmet (200-300 M radie), av någon outgrundlig anledning tror jag att det är kopplat till religion på något sätt.
Varför vet jag inte, men som jag sagt tidigare ett kärleksbråk i religiösa aspekter är inte helt otroligt.
men så länge man inget vet får man gissa

Religion och sex har alltid gått hand i hand, samtidigt har sex fördömts som stor synd.
Så en 22årig kvinna och en kåt gift religiös man/kvinna i 40 års åldern hmmmm.
Upplagt för en Knutby manöver.
Citera
2011-04-01, 16:29
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prytz67
Jag har ju funderat på det kyrkliga motivet ett tag, att bli dödad, misshandlad eller frihetsberövad i religionens namn är ingenting nytt.
Jag hävdar att brottet är begånget i närheten av hemmet (200-300 M radie), av någon outgrundlig anledning tror jag att det är kopplat till religion på något sätt.
Varför vet jag inte, men som jag sagt tidigare ett kärleksbråk i religiösa aspekter är inte helt otroligt.

Religion och sex har alltid gått hand i hand, samtidigt har sex fördömts som stor synd.

Det kan ju också vara så enkelt som att även GM var(är) församlingsmedlem vilket dock inte behöver betyda att dådet på något sätt i övrigt går att koppla till religösitet. De drivkrafter som fick GM att begå brottet kunde kanske lika gärna fått honom att döda/dräpa om han inte hade varit religiös.

Att H's syster U skulle vara GM skulle vara exceptionellt udda, kan inte tänka mig att någon överväger detta seriöst. Däremot skulle hon hypotetiskt kunna vara inblandad på så sätt att hon har någon form av nära relation till GM, o möjligen anser sig ha anledning att skydda denne (även detta dock mkt osannolikt).
Citera
2011-04-01, 16:43
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Menar du att brottet "avslutas" (om vi använder det uttrycket) i närheten av hemmet, men inte i skogsdungen? Dvs, Helena slås (?) medvetslös och tas sedan med till närliggande hus, garage el dyl, där det hela fortsätter/avslutas? Att ett brott skett i närheten av hemmet (skogsdungen/skogsstigen) är jag övertygad om också. Om det sedan "tog slut" där eller någon annanstans, låter jag vara osagt.

Jag förstår vad du menar med sex och religion och jag håller med generellt. Men i det här fallet ser jag inget som på ett direkt sätt pekar mot detta motiv. (Kan finnas ändå!) Och mellan Knutby och Missionsförsamlingen i Mariestad gissar jag (utifrån det lilla jag vet om Missionsförsamlingar och Pingströrelsen - och extrema varianter) att skillnaden är milsvid. Men - jag kan ha fel. Det kan ju - Gud förbjude - finnas en Helge Fossmo på Ekudden... *ryser* Risken för detta är förhoppningsvis liten.

Om nu gm är en religiös k*t, gift man i 40-årsåldern (nä, någon dito kvinna tror jag inte på...), så ligger nog motivet mer åt makt/det sexuella hållet och inte i religionen i sig, om jag får gissa. Men konstigare saker har i och för sig skett...
Senast redigerad av Prinzezzan 2011-04-01 kl. 16:46.
Citera
2011-04-01, 17:53
Medlem
Citat:
Sitter och läser olika dagstidningar, jag ser den mindre trevliga artikeln om "SKRÄCKENS HUS".
Det intressanta där är att, för en tid sedan fick jag ett pm om en person som som bedrev bdsm skulle ha sammröre med boende på Ekudden.
Denne person kunde kopplas med helena, nu läser man detta om skräckens hus och att han för 20 år sedan bedrev krogverksamhet i Karlstad.
Nu fick jag ett nytt pm om att samme person, ofta besökte Mariestad med omnejd ??
för 20 år sedan,
Någon som kan hjälpa till att söka vidare i detta, Jag vill se om pm:en stämmer.
i så fall kan det vara något att följa upp.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12815385.ab
http://www.vf.se/nyheter/karlstad/sokte-%E2%80%9Dundergivna-slynor%E2%80%9D

Jag drog detta ytterligare ett steg, det har ju även tidigare funnits kopplingar till krogverksamhet även i detta fallet.
Jag tänker då på P som nu bor i Varberg.

Känner P och bajs-Mange varandra, kan det finnas några kopplingar?
Citera
2011-04-01, 18:30
Medlem
Jag har skrivit lite om det här spåret förr. Jag tror det var på hösten samma år som helena försvann som jag läste att Polisen förmodade att hon fallit offer för en sk seriemördare. Jag läste i artikeln att ett bussbolag skulle ha arrangerat dansresor från Mariestad till Restaurang Sandgrund i Karslstad.

Journalisten skrev att Polisen misstänkte att hon mött sin GM där. Jag förstår att flera av er inte tror så starkt på teorin, men kan några av er som är från Mariestad eller några andra ge lite info om ni hört talas om de sk dansresorna ?

Helena skulle ju ev. kunnat besökt mannens krog medan hon var där
Citera
2011-04-01, 19:01
Medlem
Prinzezzans avatar
.
Senast redigerad av Prinzezzan 2011-04-01 kl. 19:11.
Citera
2011-04-01, 21:13
Medlem
Disasterbators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
(Min fetmarkering av "villospår" i ditt inlägg.)

Nu är jag nyfiken. I ett annat inlägg skriver du:

"Det där med att sitta och småprata över en kopp te kl.02.30 på natten låter väldigt ordentligt. Kan det vara en lögn?" (Min fetmarkering)

I det inlägg jag citerar här använder du ordet "villospår" med ....massa text ....systern skulle kunna vara inblandad (trots att hon inte ligger på din topplista över misstänkta). Är det någotsånär korrekt uppfattat? :

Någorlunda. Jag vet inget om Helenas syster. Det finns mängder med frågetecken för mig.
1. De är på samma fest. Ingen här verkar veta hur de kom dit eller hur de kom tillbaka till Mariestad. En vill ut och dansa och en vill hem. Ingen här verkar veta varför syrran åker hem.
2. Helena glömmer sin plånbok på festen i Mariestad. Shit happens. Men varför tar man ur sin plånbok ur väskan på en fest? Hade de åkt buss borde hon ha saknat plånboken när hon skulle betala biljetten. Åkte de taxi är det samma sak. När de ska in på Stadshotellet; samma sak(kollar de inte leg, tar de inte inträde eller garderobsavgift?). Köpa något att dricka; samma sak.
Troligt: de fick skjuts eller att någon var nykter nog att köra. Om någon var nykter nog att köra dit borde denna vara nykter nog för att köra hem igen. Då skulle inte Helena behöva traska hem.
3. Helena ringer två samtal? Ärligt talat så kan polisen bara se efter om telefonnummren är uppringda, vilken tid och hur länge de pågått. Vem som ringt samtalen eller vad som sagts kan bara den som svarar veta. Då vill det till att de talar sanning. Något som är svårt att bevisa.
4. Helena lämnar stadshotellet ensam? Fråga; Vart tar vännerna vägen? De som betalade hela kvällen för henne.
5. Hon ses gående över torget.
6. Borta.

Samtalet som Helenas syster redogör för innehåller följande mönsterbrytare:
  • Telefonsamtal om att X finns på stadt och att Helena är glad över detta
  • Åka taxi utan plånbok
  • Dricka te runt 03.00
  • Somna innan den så tighta systern kommer hem

Varför tycker jag att detta är konstigt? En stor anledning kan vara att jag inte är kvinna och därför inte vet till 100% hur kvinnor tänker och agerar. Hursomhelst.

Förklara gärna hur många gånger och varför ni har ringt på en mynttelefon eller liknande för att snacka lite skit med syrran när ni är ute på lokal. Jag brukar nöja mig med att umgås/snacka med dem jag är ute med(i alla fall på tiden då mobiltelefoner vägde 8 kilo och satt fastskruvade i bilen). De andra vännerna får höra skvallret etc. dagen efter. Alltså har telefonsamtalet inget syfte i min värld.

Vem är X?

Varför föreslå att någon utan plånbok att åka taxi hem. De har alltid gått hem tidigare. Antagligen när de gått ensamma också. Varför bryta mönstret den här gången? Har X med saken att göra?

Dricka te klockan 3.00. Här får jag nog säga att det är min egen bakgrund som gör detta svårt att förstå. Jag har aldrig i hela mitt liv gått hem till någon, släkt eller inte, klockan tre och druckit te(låter som en låt av Okelkånkel). Möjligtvis öl eller andra alkoholhaltiga drycker. En fyllekebab eller burgare. Om Helena och hennes syster var ordentliga(avhöll sig från djävulens drycker) så är det möjligt att de drack te. För mig är det helt verklighetsfrämmande.

Varför somnar hon om? Är hon inte orolig för syrrans hemfärd eller att tekannan ska koka torrt?

Varför ljuga om allt detta? Inte vet jag, men det är fullt möjligt att göra det. Att prata om taxi skulle kunna vara för att man ska leta efter bilar som inte finns eller är inblandade. Tedrickandet kan vara så banalt att det handlar om att försöka sätta sig själv i oskyldigare dager.

Citat:
De hade, enligt uppgift (och enligt systerns eget uttalande i Veckans brott), en väldigt tight relation och inga kända konflikter. Enligt vem? Jag har inte tillgång till något material som kan styrka hennes påstående.
Skulle systern ha gått ut för att möta Helena och överfallit/attackerat henne på skogsstigen? Vet ej. Hon kanske var ute och tog en cigg på parkbänken med X. Allt är möjligt utan några bevis.Hur skulle hon i så fall ha fått bort kroppen därifrån? Med hjälp av X och dennes bil. Vad vet jag.Skulle hon ha gått hem för att ringa efter någon som kunde hjälpa henne? Det tror jag knappast. Polisen har alldeles säkert ett utdrag över samtalen som har ringts och mottagits från Helenas hem. En bil fanns troligen att tillgå i närheten.
Varför väntade hon inte i så fall tills Helena kommit 75 m längre (läs: hem)? Hon vill inte röka i närheten av hemmet p.g.a. risken att bli påkommen? Vad vet jag.
Vad skulle anledningen till ett av systern eventuellt inblandande vara? Ingen aning faktiskt. Jag vet för lite om Helena hennes syster och deras umgänge.
Menar du att det kan finnas en anledning, ett motiv? Ett motiv finns det alltid om det inte är frågan om en olyckshändelse, påkörd av bil, vådasskott etc.
Och på vilket sätt menar du att detta tedrickande och småpratande låter "väldigt ordentligt"? Och skulle det - om man nu lägger en något negativ värdering i "väldigt ordentligt" - kunna tyda på att det var en lögn? I så fall varför? Se ovan.
För mig går detta inte ihop. Nu kanske du inte menar att systern skulle vara inblandad, men man skulle kunna tolka dina inlägg lite åt detta håll. Förklara gärna hur du menar.

Återigen. Jag håller inte systern som en trolig inblandad/gärningsman. Jag kan dock inte utesluta henne eftersom jag vet för lite om både henne och andra som fanns i Helenas närhet. Just nu kan det finnas 100 olika teorier med olika gärningsmän som inte går att bekräfta eller avfärda. Polisen gjorde misstaget att låsa in sig på en enda teori. Det har inte gått så bra.
För att någon teori ska vara mer trovärdig än någon annan behövs det svar på ganska många frågor. Jag antar att Polisen har tillgång till detta. Frågan är hur dem har hanterat det material de har tillgång till. Leif GW verkar ju inte så imponerad.
Citera
2011-04-01, 22:18
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disasterbator
Någorlunda. Jag vet inget om Helenas syster. Det finns mängder med frågetecken för mig.
1. De är på samma fest. Ingen här verkar veta hur de kom dit eller hur de kom tillbaka till Mariestad. En vill ut och dansa och en vill hem. Ingen här verkar veta varför syrran åker hem.
2. Helena glömmer sin plånbok på festen i Mariestad. Shit happens. Men varför tar man ur sin plånbok ur väskan på en fest? Hade de åkt buss borde hon ha saknat plånboken när hon skulle betala biljetten. Åkte de taxi är det samma sak. När de ska in på Stadshotellet; samma sak(kollar de inte leg, tar de inte inträde eller garderobsavgift?). Köpa något att dricka; samma sak.
Troligt: de fick skjuts eller att någon var nykter nog att köra. Om någon var nykter nog att köra dit borde denna vara nykter nog för att köra hem igen. Då skulle inte Helena behöva traska hem.
3. Helena ringer två samtal? Ärligt talat så kan polisen bara se efter om telefonnummren är uppringda, vilken tid och hur länge de pågått. Vem som ringt samtalen eller vad som sagts kan bara den som svarar veta. Då vill det till att de talar sanning. Något som är svårt att bevisa.
4. Helena lämnar stadshotellet ensam? Fråga; Vart tar vännerna vägen? De som betalade hela kvällen för henne.
5. Hon ses gående över torget.
6. Borta.

Samtalet som Helenas syster redogör för innehåller följande mönsterbrytare:
  • Telefonsamtal om att X finns på stadt och att Helena är glad över detta
  • Åka taxi utan plånbok
  • Dricka te runt 03.00
  • Somna innan den så tighta systern kommer hem

Varför tycker jag att detta är konstigt? En stor anledning kan vara att jag inte är kvinna och därför inte vet till 100% hur kvinnor tänker och agerar. Hursomhelst.

Förklara gärna hur många gånger och varför ni har ringt på en mynttelefon eller liknande för att snacka lite skit med syrran när ni är ute på lokal. Jag brukar nöja mig med att umgås/snacka med dem jag är ute med(i alla fall på tiden då mobiltelefoner vägde 8 kilo och satt fastskruvade i bilen). De andra vännerna får höra skvallret etc. dagen efter. Alltså har telefonsamtalet inget syfte i min värld.

Vem är X?

Varför föreslå att någon utan plånbok att åka taxi hem. De har alltid gått hem tidigare. Antagligen när de gått ensamma också. Varför bryta mönstret den här gången? Har X med saken att göra?

Dricka te klockan 3.00. Här får jag nog säga att det är min egen bakgrund som gör detta svårt att förstå. Jag har aldrig i hela mitt liv gått hem till någon, släkt eller inte, klockan tre och druckit te(låter som en låt av Okelkånkel). Möjligtvis öl eller andra alkoholhaltiga drycker. En fyllekebab eller burgare. Om Helena och hennes syster var ordentliga(avhöll sig från djävulens drycker) så är det möjligt att de drack te. För mig är det helt verklighetsfrämmande.

Varför somnar hon om? Är hon inte orolig för syrrans hemfärd eller att tekannan ska koka torrt?

Varför ljuga om allt detta? Inte vet jag, men det är fullt möjligt att göra det. Att prata om taxi skulle kunna vara för att man ska leta efter bilar som inte finns eller är inblandade. Tedrickandet kan vara så banalt att det handlar om att försöka sätta sig själv i oskyldigare dager.

Återigen. Jag håller inte systern som en trolig inblandad/gärningsman. Jag kan dock inte utesluta henne eftersom jag vet för lite om både henne och andra som fanns i Helenas närhet. Just nu kan det finnas 100 olika teorier med olika gärningsmän som inte går att bekräfta eller avfärda. Polisen gjorde misstaget att låsa in sig på en enda teori. Det har inte gått så bra.
För att någon teori ska vara mer trovärdig än någon annan behövs det svar på ganska många frågor. Jag antar att Polisen har tillgång till detta. Frågan är hur dem har hanterat det material de har tillgång till. Leif GW verkar ju inte så imponerad.

Så du är man? You could have fooled me there...

Tack för ditt långa och utförliga svar!

1. Varför menar du att anledningen till att systern inte följde med ut på krogen spelar roll? Det var väl även andra från festen som inte gick ut på Stadt efteråt? Har för mig att systern sade i Veckans brott att några av dem ville gå ut efteråt. "Några av dem" indikerar att det inte var alla festdeltagare.

2. Varför tar man sin plånbok ur väskan på en fest? Kanske för att man har en bild där i, som man vill visa någon? För att kolla att man har pengar och sedan gömmer att lägga tillbaka den? För att man tagit fram den för att betala någon och sedan glömt att lägga den i väskan/fickan? Eller något annat. Vad är det som säger att hon inte märkt att hon inte hade plånboken med sig? Helena ringde ju till sin väninna från Stadt, för att försäkra sig om att plånboken fanns kvar hos denna.

Även om hon/de fick skjuts till Stadt från festen, så behöver det inte betyda att chauffören skulle med in på Stadt. H*n kanske bara skjutsade dem som skulle dit, för att sedan åka hem/vidare till annan fest/annat ställe.

Att Helenas telefonsamtal inte hade något syfte enligt dig, är din uppfattning. Den uppfattning jag fått är att hon ringde sin syster för att försäkra sig om att denna var hemma, så att ytterdörren var öppen, då Helena väl också glömt nycklarna kvar på festen?

Att dricka te på natten efter en utekväll, är verklighetsfrämmande för dig. Själv tycker jag att det låter mysigt! Hade jag själv haft syskon skulle jag ha tyckt att det hade varit mysigt att sitta och dricka en kopp te (hade i och för sig själv hellre valt en iskall Coca Cola med citronstänk) och prata med en ev. syster om allt roligt som hänt, delat "hemligheter", pladdrat lite tjejsnack, skrattat, umgåtts efter en utekväll som "ung"... Nu skulle ju inte Helena hem till "någon" - hon skulle hem till sig själv (och sin syster).

Varför systern föreslog Helena att denna skulle ta taxi hem just denna natt, har jag ingen aning om. Det sade systern förresten att hon själv inte visste (i Veckans brott). Varför hon somnade när hon väntade på systern, har jag ingen aning om heller. Dock tror jag inte tekannan stod och torrkokade; då hade hon nog vaknat av brandkåren...

Förresten, bara för att man nyttjar "djävulens drycker" (vilket uppgifter gör gällande att Helena gjorde ibland, men inte till överdrift, utan helt "normalt"), finns det väl ingen motsättning i att även dricka te - speciellt efter en festkväll? För mig är detta inte konstigt alls.
Citera
2011-04-01, 23:37
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henis
Jag har skrivit lite om det här spåret förr. Jag tror det var på hösten samma år som helena försvann som jag läste att Polisen förmodade att hon fallit offer för en sk seriemördare. Jag läste i artikeln att ett bussbolag skulle ha arrangerat dansresor från Mariestad till Restaurang Sandgrund i Karslstad.
Journalisten skrev att Polisen misstänkte att hon mött sin GM där. Jag förstår att flera av er inte tror så starkt på teorin, men kan några av er som är från Mariestad eller några andra ge lite info om ni hört talas om de sk dansresorna ?

Helena skulle ju ev. kunnat besökt mannens krog medan hon var där

Det där haket dök väl upp i H-fallet pga mordet på Inger Stark 1990. "-29 november 1990 Inger Stark, 43, Karlstad: Socialsekreterare som hittades ihjälslagen i vattnet nära Klaraborgsbron vid Klarälvens södra sida . Hon var på hemväg från restaurang Sandgrund när hon föll offer för mördaren."

Polisen ansåg väl att det fanns vissa likheter i fallen, detta plus den relativa geografiska närheten gjorde väl att det inte var alldeles ologiskt att titta lite närmare på om det kunde finnas nå't samband.
Det som bl.a utmärker seriemördare är det slumpmässiga valet av offer. Mördaren har alltså ingen närmare relation till offret. Han träffar alltså inte offret o blir bekant dag 1 för att sedan ex dag 9 åka tio mil o söka upp offret o ta livet av detsamma. Det är oftast en stundens ingivelse.

Diverse sekter o klubbar som bl.a har mer lr mindre avvikande sexintresse på sina agendor är förmodligen inte så ovanligt (ex. bdsm o gb). Att de kidnappar, utnyttjar o dödar slumpvis valda "svenssons" (lr för den delen pers. dom känner) är minst sagt extremt ovanligt, känns lite B-skräckis. Men vad vet man, kom åter att tänka på vad "Charlie" berättade i ett inlägg.

"-En fd sommarstugegranne till mig som jag alltid tyckt mycket illa om var länge huvudmisstänkt i Helenafallet, vidare känner jag till en del andra lustigheter vad vissa i lokalbefolkningen pysslade med tiden precis efter Helenamordet, en gubbe grävde tex en jordkällare under sin kåk, dörren dit öppnades genom att man satte sig i en fotölj, lutade sig bakåt och snurrade ett halvt varv. Åh, nämnde jag att de två personerna var släkt och att jordkällaren aldrig dök upp i rättegången?"
Citera
2011-04-01, 23:41
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Missionsförsamlingen har tagits upp i tråden och ett eventuellt religiöst motiv har antytts. Nu vet jag inte ens "the first thing" om kyrkor och församlingar och inte mycket om religion överhuvudtaget, men för mig, det lilla jag känner till, är inte Missionsförsamlingen något jag förknippar med "fanatism" och "pådyvlan av tro på andra" osv, som vissa andra religiösa inriktningar (enligt min objektiva uppfattning) kan framstå som.

Det jag funderar på är alltså på vilket sätt ett eventuellt medlemskap/tillhörighet i Missionsförsamlingen skulle kunna indikera ett motiv till Helenas försvinnande. Nu säger jag inte att en person som tillhör församlingen inte kan ha med försvinnandet att göra, men som direkt motiv får jag det inte att gå ihop. Skulle det eventuella faktum att Helena ibland festade orsaka ett ogillande hos medlemmar inom den nämnda församlingen, så pass att det skulle ha kunnat orsaka hennes död?

Religion som motiv - i detta fall - låter inte sannolikt för mig. Utveckla gärna era tankar, ni som
funderar i denna riktning.

Du verkar så enkelriktad på just missionsförsamlingen? Varför det? Det finns andra religösa på området Ekudden som bekänner sin tro på Bibeln som ex. Pingstkyrkan med flera boende på Ekudden 1992.
Om Du nu inte vet det så är Missionskyrkan och Pingstkyrkan i samma form Ekunemiskt! De har träffar med varandra och umgås medvarandra.
Något som de allra flesta också verkar förbise är de religösa Ordnar (Herrklubbar) som Odd Fellow, Frimurare och Tempelriddare är religösa i sig också. Och de har anknytning till andra religösa broderskap som för tanken vidare till föreningar i näringslivet som Ex. Roaylty eller som I Mariestad ett broderskap som kallas 24:a äldste med kopplingar till Affärsmässiga relationer i Näringslivet. De har också anknytning till Ekudden och dess närområde.

Men vill säga att jag håller med dig om att det inte alls behöver betyda ett religöst motiv i själva mordet.

Men däremot har Jag en teori bland flera jag undersöker om varför GM håller försvinnandet hemligt och inte vill berätta var hon är begraven eller dumpad. Där kan ett religöst motiv däremot finnas med i bilden.

Kallar det motivet ett självbedrägeri. Därför att jag tror att det hos GM kan finnas gravt psykiska vanföreställningar med bibliska förtecken indikationer med i bilden allt från GM:s uppväxt i familje miljön religösa undertoner till vuxen.
Eller det omvända med ungdomar eller vuxna som är gravt involverade i spirituella undertoner och förtecken som kan få enstaka individer begå handlingar som är fasansfulla och bestaliska i sig själva/mass hypnos inom individen eller som grupp. Där kan narkotika komma med i bilden. Men säger att det inte behöver betyda det.

Titta bara på program från TV inspelat från såkallat Gudstjänster inom Pingstkyrkan m.m Så ser man hur masshypnosen Suggestionen slår till bland mångfaldigt medlemmar som talar i tungor och skakar med kroppen och ögonen rullar runt i ögonvitan som får det att påminna om ett epilepsi anfall.
De religösa gör det utan tillföra kroppen något slag av narkotiska preparat.

Men som sagt det är bara en teori bland flera jag jobbar med.
Senast redigerad av kungkarl12e 2011-04-01 kl. 23:51.
Citera
2011-04-02, 00:31
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
Du verkar så enkelriktad på just missionsförsamlingen? Varför det? Det finns andra religösa på området Ekudden som bekänner sin tro på Bibeln som ex. Pingstkyrkan med flera boende på Ekudden 1992.
Om Du nu inte vet det så är Missionskyrkan och Pingstkyrkan i samma form Ekunemiskt! De har träffar med varandra och umgås medvarandra.
Något som de allra flesta också verkar förbise är de religösa Ordnar (Herrklubbar) som Odd Fellow, Frimurare och Tempelriddare är religösa i sig också. Och de har anknytning till andra religösa broderskap som för tanken vidare till föreningar i näringslivet som Ex. Roaylty eller som I Mariestad ett broderskap som kallas 24:a äldste med kopplingar till Affärsmässiga relationer i Näringslivet. De har också anknytning till Ekudden och dess närområde.

Men vill säga att jag håller med dig om att det inte alls behöver betyda ett religöst motiv i själva mordet.

Men däremot har Jag en teori bland flera jag undersöker om varför GM håller försvinnandet hemligt och inte vill berätta var hon är begraven eller dumpad. Där kan ett religöst motiv däremot finnas med i bilden.

Kallar det motivet ett självbedrägeri. Därför att jag tror att det hos GM kan finnas gravt psykiska vanföreställningar med bibliska förtecken indikationer med i bilden allt från GM:s uppväxt i familje miljön religösa undertoner till vuxen.
Eller det omvända med ungdomar eller vuxna som är gravt involverade i spirituella undertoner och förtecken som kan få enstaka individer begå handlingar som är fasansfulla och bestaliska i sig själva/mass hypnos inom individen eller som grupp. Där kan narkotika komma med i bilden. Men säger att det inte behöver betyda det.

Titta bara på program från TV inspelat från såkallat Gudstjänster inom Pingstkyrkan m.m Så ser man hur masshypnosen Suggestionen slår till bland mångfaldigt medlemmar som talar i tungor och skakar med kroppen och ögonen rullar runt i ögonvitan som får det att påminna om ett epilepsi anfall.
De religösa gör det utan tillföra kroppen något slag av narkotiska preparat.

Men som sagt det är bara en teori bland flera jag jobbar med.

Anledningen till att jag verkar inriktad på Missionsförsamlngen, är att det var den som nämndes i tråden. Personligen har jag fått den uppfattningen att den är ganska "mild" i sin "religiositet" och att jag därför har svårt att se ett motiv till försvinnande utifrån deras syn på religion. Men jag kan ha fel. Jag upplever skillnad på dem och Pingströrelsen, vilken jag uppfattar som mer "fanatisk". (Den - bl.a. - är lite scary i mina ögon)

Som jag skrivit tidigare i dag, det är inte omöjligt att gm hör till en kyrka/är religiös, men för mig är religion som motiv i just detta fall mindre troligt. Men man ska aldrig säga aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in