Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
(Min fetmarkering av "villospår" i ditt inlägg.)
Nu är jag nyfiken. I ett annat inlägg skriver du:
"Det där med att sitta och småprata över en kopp te kl.02.30 på natten låter väldigt ordentligt. Kan det vara en lögn?" (Min fetmarkering)
I det inlägg jag citerar här använder du ordet "villospår" med ....massa text ....systern skulle kunna vara inblandad (trots att hon inte ligger på din topplista över misstänkta). Är det någotsånär korrekt uppfattat? :
Någorlunda. Jag vet inget om Helenas syster. Det finns mängder med frågetecken för mig.
1. De är på samma fest. Ingen här verkar veta hur de kom dit eller hur de kom tillbaka till Mariestad. En vill ut och dansa och en vill hem. Ingen här verkar veta varför syrran åker hem.
2. Helena glömmer sin plånbok på festen i Mariestad. Shit happens. Men varför tar man ur sin plånbok ur väskan på en fest? Hade de åkt buss borde hon ha saknat plånboken när hon skulle betala biljetten. Åkte de taxi är det samma sak. När de ska in på Stadshotellet; samma sak(kollar de inte leg, tar de inte inträde eller garderobsavgift?). Köpa något att dricka; samma sak.
Troligt: de fick skjuts eller att någon var nykter nog att köra. Om någon var nykter nog att köra dit borde denna vara nykter nog för att köra hem igen. Då skulle inte Helena behöva traska hem.
3. Helena ringer två samtal? Ärligt talat så kan polisen bara se efter om telefonnummren är uppringda, vilken tid och hur länge de pågått. Vem som ringt samtalen eller vad som sagts kan bara den som svarar veta. Då vill det till att de talar sanning. Något som är svårt att bevisa.
4. Helena lämnar stadshotellet ensam? Fråga; Vart tar vännerna vägen? De som betalade hela kvällen för henne.
5. Hon ses gående över torget.
6. Borta.
Samtalet som Helenas syster redogör för innehåller följande mönsterbrytare:
- Telefonsamtal om att X finns på stadt och att Helena är glad över detta
- Somna innan den så tighta systern kommer hem
Varför tycker jag att detta är konstigt? En stor anledning kan vara att jag inte är kvinna och därför inte vet till 100% hur kvinnor tänker och agerar. Hursomhelst.
Förklara gärna hur många gånger och varför ni har ringt på en mynttelefon eller liknande för att snacka lite skit med syrran när ni är ute på lokal. Jag brukar nöja mig med att umgås/snacka med dem jag är ute med(i alla fall på tiden då mobiltelefoner vägde 8 kilo och satt fastskruvade i bilen). De andra vännerna får höra skvallret etc. dagen efter. Alltså har telefonsamtalet inget syfte i min värld.
Vem är X?
Varför föreslå att någon utan plånbok att åka taxi hem. De har alltid gått hem tidigare. Antagligen när de gått ensamma också. Varför bryta mönstret den här gången? Har X med saken att göra?
Dricka te klockan 3.00. Här får jag nog säga att det är min egen bakgrund som gör detta svårt att förstå. Jag har aldrig i hela mitt liv gått hem till någon, släkt eller inte, klockan tre och druckit te(låter som en låt av Okelkånkel). Möjligtvis öl eller andra alkoholhaltiga drycker. En fyllekebab eller burgare. Om Helena och hennes syster var ordentliga(avhöll sig från djävulens drycker) så är det möjligt att de drack te. För mig är det helt verklighetsfrämmande.
Varför somnar hon om? Är hon inte orolig för syrrans hemfärd eller att tekannan ska koka torrt?
Varför ljuga om allt detta? Inte vet jag, men det är fullt möjligt att göra det. Att prata om taxi skulle kunna vara för att man ska leta efter bilar som inte finns eller är inblandade. Tedrickandet kan vara så banalt att det handlar om att försöka sätta sig själv i oskyldigare dager.
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
De hade, enligt uppgift (och enligt systerns eget uttalande i
Veckans brott), en väldigt tight relation och inga kända konflikter.
Enligt vem? Jag har inte tillgång till något material som kan styrka hennes påstående.
Skulle systern ha gått ut för att möta Helena och överfallit/attackerat henne på skogsstigen?
Vet ej. Hon kanske var ute och tog en cigg på parkbänken med X. Allt är möjligt utan några bevis.Hur skulle hon i så fall ha fått bort kroppen därifrån?
Med hjälp av X och dennes bil. Vad vet jag.Skulle hon ha gått hem för att ringa efter någon som kunde hjälpa henne?
Det tror jag knappast. Polisen har alldeles säkert ett utdrag över samtalen som har ringts och mottagits från Helenas hem. En bil fanns troligen att tillgå i närheten.
Varför väntade hon inte i så fall tills Helena kommit 75 m längre (läs: hem)?
Hon vill inte röka i närheten av hemmet p.g.a. risken att bli påkommen? Vad vet jag.
Vad skulle anledningen till ett av systern eventuellt inblandande vara?
Ingen aning faktiskt. Jag vet för lite om Helena hennes syster och deras umgänge.
Menar du att det kan finnas en anledning, ett motiv?
Ett motiv finns det alltid om det inte är frågan om en olyckshändelse, påkörd av bil, vådasskott etc.
Och på vilket sätt menar du att detta tedrickande och småpratande låter "väldigt ordentligt"? Och skulle det - om man nu lägger en något negativ värdering i "väldigt ordentligt" - kunna tyda på att det var en lögn? I så fall varför?
Se ovan.
För mig går detta inte ihop. Nu kanske du inte menar att systern skulle vara inblandad, men man skulle kunna tolka dina inlägg lite åt detta håll. Förklara gärna hur du menar.

Återigen. Jag håller inte systern som en trolig inblandad/gärningsman. Jag kan dock inte utesluta henne eftersom jag vet för lite om både henne och andra som fanns i Helenas närhet. Just nu kan det finnas 100 olika teorier med olika gärningsmän som inte går att bekräfta eller avfärda. Polisen gjorde misstaget att låsa in sig på en enda teori. Det har inte gått så bra.
För att någon teori ska vara mer trovärdig än någon annan behövs det svar på ganska många frågor. Jag antar att Polisen har tillgång till detta. Frågan är hur dem har hanterat det material de har tillgång till. Leif GW verkar ju inte så imponerad.