Citat:
Ursprungligen postat av Disasterbator
Helenas syster har mig veterligen inget alibi(hon låg och sov). Det kan vara ganska bra att få en bild av vad hon gjorde på kvällen, varför hon inte följde med ut på stadshotellet etc. Polisen har säkerligen koll på dem bitarna så hon borde kunna uteslutas. Brottsplatsen ligger dock lägligt till och hon har kännedom om när Helena på ett ungefär kommer hem och vilken väg Helena promenerar. Att hon ber henne ta en taxi och att hon skulle betala etc. kan vara ett villospår. De åkte aldrig taxi annars.
Jag har alltså inte tillgång till något underlag som skulle utesluta henne ur diskussionen. Hon är väl dock inget "huvudspår" i min tankesmedja.
Kvinnan med hunden som måste prata med sin man för att komma ihåg vilken natt det var. Hur kunde hennes man vara till nytta i hennes diskussioner när han inte ens var med och promenerade? Var hon berusad vid händelsen?
(Min fetmarkering av "villospår" i ditt inlägg.)
Nu är jag nyfiken. I ett annat inlägg skriver du:
"Det där med att sitta och småprata över en kopp te kl.02.30 på natten låter väldigt ordentligt. Kan det vara
en lögn?" (Min fetmarkering)
I det inlägg jag citerar här använder du ordet "villospår" med hänvisning till att Helenas syster bad henne ta en taxi hem den ödesdigra natten. Du skriver också att systern inte har något alibi, att det skulle vara bra att få en bild av vad systern gjorde på kvällen och varför hon inte följde med till Stadt. Detta tillsammans med det faktum att du nämner att systern vet vilken väg Helena brukar gå hem, vilken tid hon kommer hem och att brottsplatsen (överfallsplatsen?) ligger lägligt till - samt undrar om uttalandet om ett förhoppningsvis tedrickande och småpratande tillsammans vid Helenas hemkomst skulle kunna varit en lögn, gör att jag tolkar detta som att du överväger att systern
skulle kunna vara inblandad (trots att hon inte ligger på din topplista över misstänkta). Är det någotsånär korrekt uppfattat?
För mig låter dock ett inblandande av systern som inte direkt sannolikt; det finns ingenting som tyder på det, enligt min mening. De hade, enligt uppgift (och enligt systerns eget uttalande i
Veckans brott), en väldigt tight relation och inga kända konflikter. Skulle systern ha gått ut för att möta Helena och överfallit/attackerat henne på skogsstigen? Hur skulle hon i så fall ha fått bort kroppen därifrån? Skulle hon ha gått hem för att ringa efter någon som kunde hjälpa henne? Varför väntade hon inte i så fall tills Helena kommit 75 m längre (läs: hem)? Vad skulle anledningen till ett av systern eventuellt inblandande vara? Menar du att det kan finnas en anledning, ett motiv? Och på vilket sätt menar du att detta tedrickande och småpratande låter "väldigt ordentligt"? Och skulle det - om man nu lägger en något negativ värdering i "väldigt ordentligt" - kunna tyda på att det var en lögn? I så fall varför?
För mig går detta inte ihop. Nu kanske du inte menar att systern skulle vara inblandad, men man skulle kunna tolka dina inlägg lite åt detta håll. Förklara gärna hur du menar.