2011-04-02, 00:34
Medlem
Disasterbators avatar
Svar på prinsessans inlägg.

1. Det stämmer att det inte var alla som åkte med från festen men det borde ha varit någon mer än Helena som åkte till stadt. Helenas systers frånvaro kan ha betydelse. Skulle hon träffa någon i smyg i hemmet? Skulle hon hem för att hon var osams med Helena om något? det finns många tänkbara möjligheter.

2. Det är möjligt att hon tagit ut plånboken för något av de syften du nämner. Men vi vet inte om det förhåller sig på det sättet. Plånboken kan också ha glömts i en bil. Utan att fler intygar den glömda plånboken får jag nog se det som att plånboken kan ha hamnat hos väninnan på flera olika sätt. Vilka var på festen? Hur många var det som åkte till stadt? Finns det några kända utsagor från någon som var med på stadt?

Chauffören från festen är intressant om det finns en sådan. Man kan tappa saker i en bil. Saker som ska återlämnas när stadt stänger kanske?

Att hon glömt sina nycklar var en nyhet för mig. Är det bekräftat?
Citera
2011-04-02, 01:15
Medlem
Det spekuleras och framlägges olika teorier här på forat. Tyvärr är det en gissningslek med alltför många obekanta.
Polisen har naturligtvis mycket mer information. Det lär t ex ha hållits mer än 1000 förhör och självklart så vet polis (och anhöriga) det mesta av det som vi försöker gissa oss till. (Tex detaljer om festen hos väninnan, vilka bilar som varit inblandade, exakt var fynden gjordes, vilka "främmande personer" som fanns på Stadshotellet, sökområden, däckspår, vittnen etc etc).

Möjligen finns det också något som polisen inte vill släppa av utredningstekniska skäl. Jag vet inte hur länge man tänker "flåsa gärningsmannen/männen i nacken" men nog tycker jag att polisen (ev tillsammans med anhöriga) borde gå ut med mer och bättre information. Det är snart 19 år sen Helena försvann och personer som kan vara behjälpliga med upplysningar börjar bli äldre och en del börjar också falla bort.
Citera
2011-04-02, 01:16
Medlem
kungkarl12es avatar
[quote=Yznof]Troligen är den inte hittad eftersom varken polis eller pressen gått ut med det.
Det är nog bara rykten som gått om att en fiskare sak ha hittat ryggsäcken ock kastat i den igen. Någon annan påstår att de gett den till Helenas syster. Ibland har den varit tom, ibland har skor funnits i den.
Hade systern fått den så hade hon väl lämnat den till polisen. Visste den som hittade väskan att det var Helenas så ger man väl den inte till systern utan till polisen direkt.

Själv undrar jag var den tog vägen under färden den natten.[/QUOTE]

Kanske det kan vara en bra idé Du kollar upp och koncentrerar dig på Trankärr iaktagelsen?
Citera
2011-04-02, 02:18
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrismon
Det spekuleras och framlägges olika teorier här på forat. Tyvärr är det en gissningslek med alltför många obekanta.
Polisen har naturligtvis mycket mer information. Det lär t ex ha hållits mer än 1000 förhör och självklart så vet polis (och anhöriga) det mesta av det som vi försöker gissa oss till. (Tex detaljer om festen hos väninnan, vilka bilar som varit inblandade, exakt var fynden gjordes, vilka "främmande personer" som fanns på Stadshotellet, sökområden, däckspår, vittnen etc etc).

Möjligen finns det också något som polisen inte vill släppa av utredningstekniska skäl. Jag vet inte hur länge man tänker "flåsa gärningsmannen/männen i nacken" men nog tycker jag att polisen (ev tillsammans med anhöriga) borde gå ut med mer och bättre information. Det är snart 19 år sen Helena försvann och personer som kan vara behjälpliga med upplysningar börjar bli äldre och en del börjar också falla bort.
Tänk nu om de som varit inblandade i vänskapskretsen Helena -92 redan har kontaktat någon av oss per pm genom nollreggade nicknamn...(ett reggad nicknamn menas med som enbart PM:ar och inte lägger ut något inlägg alls någonannanstans på flashback eller forumet tråden och blir då på det viset anonym för andra eftersom inget inlägg synns från nicknamn forumet flashback utan endast PM finns hos PM användare tillgodo)och berättat vad som hänt..
Detta är också ett tips till Er med kunskap om fallet att kunna meddela oss i tråden ni känner ha förtroende för.
Kanske också någon med yrket polis gjort detsamma på fritiden och fört tråden framåt.
Vilket jag/vi är tacksamma för. Även för Fam A.
Senast redigerad av kungkarl12e 2011-04-02 kl. 02:41.
Citera
2011-04-02, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
Tänk nu om de som varit inblandade i vänskapskretsen Helena -92 redan har kontaktat någon av oss per pm genom nollreggade nicknamn...(ett reggad nicknamn menas med som enbart PM:ar och inte lägger ut något inlägg alls någonannanstans på flashback eller forumet tråden och blir då på det viset anonym för andra eftersom inget inlägg synns frå nicknamn forumet flashback)och berättat vad som hänt..
Kanske också någon med yrket polis gjort detsamma på fritiden och fört tråden framåt.
Vad vet Du om det......
Jo, men det är väl inte enbart vi här på FB som behöver information.
Och menar du att bara vissa här på forat skulle få info via PM?
Citera
2011-04-02, 03:01
Bannlyst
Citat:
Du verkar så enkelriktad på just missionsförsamlingen? Varför det? Det finns andra religösa på området Ekudden som bekänner sin tro på Bibeln som ex. Pingstkyrkan med flera boende på Ekudden 1992.
Om Du nu inte vet det så är Missionskyrkan och Pingstkyrkan i samma form Ekunemiskt! De har träffar med varandra och umgås medvarandra.
Något som de allra flesta också verkar förbise är de religösa Ordnar (Herrklubbar) som Odd Fellow, Frimurare och Tempelriddare är religösa i sig också. Och de har anknytning till andra religösa broderskap som för tanken vidare till föreningar i näringslivet som Ex. Roaylty eller som I Mariestad ett broderskap som kallas 24:a äldste med kopplingar till Affärsmässiga relationer i Näringslivet. De har också anknytning till Ekudden och dess närområde.

Men vill säga att jag håller med dig om att det inte alls behöver betyda ett religöst motiv i själva mordet.

Men däremot har Jag en teori bland flera jag undersöker om varför GM håller försvinnandet hemligt och inte vill berätta var hon är begraven eller dumpad. Där kan ett religöst motiv däremot finnas med i bilden.

Kallar det motivet ett självbedrägeri. Därför att jag tror att det hos GM kan finnas gravt psykiska vanföreställningar med bibliska förtecken indikationer med i bilden allt från GM:s uppväxt i familje miljön religösa undertoner till vuxen.
Eller det omvända med ungdomar eller vuxna som är gravt involverade i spirituella undertoner och förtecken som kan få enstaka individer begå handlingar som är fasansfulla och bestaliska i sig själva/mass hypnos inom individen eller som grupp. Där kan narkotika komma med i bilden. Men säger att det inte behöver betyda det.

Titta bara på program från TV inspelat från såkallat Gudstjänster inom Pingstkyrkan m.m Så ser man hur masshypnosen Suggestionen slår till bland mångfaldigt medlemmar som talar i tungor och skakar med kroppen och ögonen rullar runt i ögonvitan som får det att påminna om ett epilepsi anfall.
De religösa gör det utan tillföra kroppen något slag av narkotiska preparat.

Men som sagt det är bara en teori bland flera jag jobbar med.
Odd Fellow har jag sett i förbifarten på en person när jag luskat lite i dem som bodde/bor runt Helenas kvarter!
Citera
2011-04-02, 03:07
Medlem
kungkarl12es avatar
[quote=Chrismon]Jo, men det är väl inte enbart vi här på FB som behöver information.
Och menar du att bara vissa här på forat skulle få info via PM?[/QUOT

Saknar Du info! så ligger det väl i fatet Du är nybörjare Här tråden. (Endast 4 st inlägg).

PM i boxen står för privata samtal där inga andra utomstående har någon del i det utan det är just privat mellan två pers.
Inläggen i forumet är offentligt! (öppet för alla).
Tycker det är upp till avsändaren kan avgöra om som vill skicka PM till någon man tycker om i tråden om man är trovärdig i ens ögon eller inte eftersom det visar sig med tiden med sitt nicknamn tråden vad man går för , vem man är..o.s.v.
Citera
2011-04-02, 03:11
Bannlyst
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Troligen är den inte hittad eftersom varken polis eller pressen gått ut med det.
Det är nog bara rykten som gått om att en fiskare sak ha hittat ryggsäcken ock kastat i den igen. Någon annan påstår att de gett den till Helenas syster. Ibland har den varit tom, ibland har skor funnits i den.
Hade systern fått den så hade hon väl lämnat den till polisen. Visste den som hittade väskan att det var Helenas så ger man väl den inte till systern utan till polisen direkt.

Själv undrar jag var den tog vägen under färden den natten.[/QUOTE]

Kanske det kan vara en bra idé Du kollar upp och
Imponerande! kungkarl12e

Du har läst igenom mååånga sidor långt tillbaka för att hitta mitt inlägg som rörde om och tog dej tid för att svara!

Citat:
Koncentrerar dig på Trankärr iaktagelsen?
Varför glad mun?

Vad finns det vid Trankärr? Berätta?
Citera
2011-04-02, 03:43
Medlem
kungkarl12es avatar
[quote=Yznof]
Citat:
Imponerande! kungkarl12e

Du har läst igenom mååånga sidor långt tillbaka för att hitta mitt inlägg som rörde om och tog dej tid för att svara!

Citat:
Koncentrerar dig på Trankärr iaktagelsen?
Varför glad mun?

Vad finns det vid Trankärr? Berätta?
Nää, finns väl inget där just nu!? Vad som är bekräftat idag iallafall.

Visst har jag läst tillbaka men jag bara ville avakta till bästa tillfälle som nu ex.
.
Tycker tiden nu tillfället kan vara mogen för en koncentration på området.

Väntar svar från Micke.R eftersom han sitter inne med kompletterande uppgifter området.

Du som är duktig söka upp det mesta på internet kan ju börja söka efter iaktagelsen vittne från området från tidningsartiklar m.m. Något har ju hänt på området eftersom flera bekräftat det.
Citera
2011-04-02, 03:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Disasterbator
Svar på prinsessans inlägg.

1. Det stämmer att det inte var alla som åkte med från festen men det borde ha varit någon mer än Helena som åkte till stadt. Helenas systers frånvaro kan ha betydelse. Skulle hon träffa någon i smyg i hemmet? Skulle hon hem för att hon var osams med Helena om något? det finns många tänkbara möjligheter.

2. Det är möjligt att hon tagit ut plånboken för något av de syften du nämner. Men vi vet inte om det förhåller sig på det sättet. Plånboken kan också ha glömts i en bil. Utan att fler intygar den glömda plånboken får jag nog se det som att plånboken kan ha hamnat hos väninnan på flera olika sätt. Vilka var på festen? Hur många var det som åkte till stadt? Finns det några kända utsagor från någon som var med på stadt?

Chauffören från festen är intressant om det finns en sådan. Man kan tappa saker i en bil. Saker som ska återlämnas när stadt stänger kanske?

Att hon glömt sina nycklar var en nyhet för mig. Är det bekräftat?
Helena med vänner inklusive systern var på inflyttningsfest i Töreboda.

Framåt kvällen beslöt sej Helena och några vänner att bege sej till Stadt i Mariestad.
Systern valde att stanna kvar på inflyttningsfesten istället.

Helena ringer ca: 0.30 från stadt till Pernilla och frågar om hon glömt kvar plånboken hos henne. Helenas plånbok fanns kvar hos den nyinflyttade Pernilla i Töreboda. (varför glömmer man en plånbok hos en annan person när man brukar ha den i sin väska/ryggsäcken bland andra saker?)(Vad har Helena använt plånboken till hos Pernilla eftesom hon tagit upp den från sin väska och sedan glömt lägga ner den igen?)

Helenas syster säger i Veckans Brott att Helena hade inga nycklar med sej, (systern)-så hon ringde mej för att höra så att jag var hemma och att det var öppet när hon kom hem!!!!!!!!!
Systern ber även Helena att ta en taxi hem istället för att gå då Helena ringer henne vid 01:30

Där av: Öppet hemma, plånbok innanför dörren...

Min reflektion är: Nycklar, plånbok, ryggsäck.... och ev. dansskor är borta! Förutom Helena själv.

För mej själv talar det om helt annat!
Senast redigerad av Yznof 2011-04-02 kl. 04:12.
Citera
2011-04-02, 03:50
Bannlyst
[quote=kungkarl12e]
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Nää, finns väl inget där just nu!? Vad som är bekräftat idag iallafall.

Visst har jag läst tillbaka men jag bara ville avakta till bästa tillfälle som nu ex..
Tycker tiden nu tillfället kan vara mogen för en koncentration på området.

Väntar svar från Micke.R eftersom han sitter inne med kompletterande uppgifter området.

Du som är duktig söka upp det mesta på internet kan ju börja söka efter iaktagelsen vittne från området från tidningsartiklar m.m. Något har ju hänt på området eftersom flera bekräftat det.
Vilken iaktagelse? Vad har hänt i det området, Trankärr?

Läs mitt fetstilta: vad menar du med att du vill avakta till bästa tillfälle som nu?
Citera
2011-04-02, 03:57
Medlem
kungkarl12es avatar
[quote=Yznof]
Citat:
Vilken iaktagelse? Vad har hänt i det området, Trankärr?

Läs mitt fetstilta: vad menar du med att du vill avakta till bästa tillfälle som nu?
LäS TILLBAKA i tråden så ser Du sammanhanget. Trodde Du hängde med i tråden.

Ibland så kan man se urskilja och se en del tendenser i inläggen som kan föra en framåt i tiden och därefter klämma till ett skott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in