2011-08-28, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumping
Det finns alldeles säkert andra som är större experter men du får väl ändå betraktas som lite av veteran och "expert" här på FB.

Som jag skrev så vet man bara 3 saker. Om nu inte polisen har fler uppgifter som inte kommit ut.
Det mest logiska är väl ändå att hon stigit in i en bil strax efter att hon kommit ut på torget eftersom ingen därefter sett henne. (Jag bortser då från det mycket osäkra vittnet som såg en vitklädd person som gick över bron med en kvinna.) Det var ganska mycket folk i rörelser runt torget och på gatorna/vägarna ut mot Ekudden (med campingen) strax efter kl 0200. Hade hon med våld dragits in i en bil så hade detta säkert märkts. Att en bil är med i bilden råder det väl inget tvivel om.
Jag kände inte Helena men har fått uppfattningen att hon var mycket skötsam och framför allt inte hade några missbruksproblem. Därför har jag svårt att tro att hon frivilligt skulle stiga in i en bil där det fanns folk som hade sådana problem.

Vilka namn/initialer tycker du skall bort och vilka tycker skall läggas till på vår "heta" lista?

Till någon som vet:
Vad var initialerna/namnet på personen som ringde in falska tips?
Fanns det ett disco längre ner på Nygatan som också stängde 0200 och i så fall vad hette det?
Hade Helena själv körkort?

Nu är det ju så att killarna på listan som nyttjade droger på den tiden Inte alls var kända som så kallade"knarkare". Åtminstone inte en del. Allihopa var ju unga och fräsha då och hade inga problem att få hemmaflickorna isäng. Ändå skulle jag stryka bla KL och DL från listan helt pga av deras personlighet och natur och inställning så att säga. Även Uno trots att han är en riktig idiot. Han var väl aldrig ute å snurrade? Tror annars att Helena kunde tagit lift av vem som helst av dessa nästan tyvärr. Det var ju inga slitna gammla alkisar vi pratar om och hon var ju ung och glad antar jag?
Citera
2011-08-28, 22:41
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muscaria
Nu är det ju så att killarna på listan som nyttjade droger på den tiden Inte alls var kända som så kallade"knarkare". Åtminstone inte en del. Allihopa var ju unga och fräsha då och hade inga problem att få hemmaflickorna isäng. Ändå skulle jag stryka bla KL och DL från listan helt pga av deras personlighet och natur och inställning så att säga. Även Uno trots att han är en riktig idiot. Han var väl aldrig ute å snurrade? Tror annars att Helena kunde tagit lift av vem som helst av dessa nästan tyvärr. Det var ju inga slitna gammla alkisar vi pratar om och hon var ju ung och glad antar jag?
Lugn! D.L och K.L är sannolikt inte leverantörer utan en någon annan som Du bra känner till från den tiden och som var bra vän med Helena och vän med kompisar till Hon.
Det är just detta med vänner till Helena A och testa lite narkotika som är sjuhimla känligt som gör att någon och flertalet i Mariestad inte vill beblanda sig i försvinnadet! utan hellre gör de en glorifierad bild av Helena med umgängeskrets. till vilken nytta? Bättre tala om sanningen hur det ligger till! hur obekvämt det än är...... Vem skulle kunna tänka sig Björn W/V köra en vit pulveraktig "speed" i näsan på toaletten Stadshotellet som ex? Kanske var Per ullberg med där på toaletten tillfällen och uppmuntrade han? KÖR PÅ.

Tycker som Du att denna enkla Lärare Uno bör tas bort från listan. Vad har han där göra?

Men tycker D.L och K.L behöver diskuteras vidare till det finns tillräckligt med material avfärda dem.

Nu har jag ju hängt ut AB Nicklas Magnusson/ björk som en av dem som troligen inte har alabi för natten till diskussion!
Per ullberg har ju försökt fixa fram alabi på morgonen 14/Juni bland dessa herrar vi snackar om med krets! men vilka de är skall väl var osakt.
Frågan är ju hur det i själva verket låg till med alabi vänner till Per ullberg? Var det alabi från D.L och K.L med flera med tjejer som var grunden till det? kan de nu i efterhand berätta som det var vad som utspeglades denna morgon? Det är det som är frågan.
Citera
2011-08-28, 23:34
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
P*r ull*erg har ju försökt fixa fram alabi på morgonen 14/Juni bland dessa herrar vi snackar om med krets! men vilka de är skall väl var osakt.
Stämmer det att han försökt fixa alibi på söndagsmorgonen innan försvinnandet blev känt så har man garanterat något att dölja! Till 99% känns det som om det skulle ha med Helenas försvinnande att göra.
Dock borde ju även NM/B (och kanske ytterligare någon) försökt skaffa fram alibi, förslagsvis från samma krets av personer tänker jag.
Citera
2011-08-29, 00:10
Medlem
Sumpings avatar
Jag tog bort de namnen på listan som nämnts i samband med missbruk för även om personerna inte var "nergångna pundare" så borde kanske något ha läckt ut om man umgicks i dessa kretsar.

En annan sak som diskuterats här i tråden är varför en gärningsman inte efter alla dessa år anonymt pekat ut var han gömt Helenas kvarlevor.
Orsaken är nog den att han inte vet var kvarlevorna finns eftersom kroppen med stor sannolikhet i hast dumpades i Vänern. Vad jag förstått enligt media så gjordes de största dykinsatserna norrut från Ekudden och upp mot Tidan och det tog ganska många dagar innan dessa insatser sattes in.
Jag vet inte strömförhållanden utanför Mariestad men chansen borde väl vara lika stor att kroppen förflyttats söderut i Vänern.

Citera
2011-08-29, 00:35
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Stämmer det att han försökt fixa alibi på söndagsmorgonen innan försvinnandet blev känt så har man garanterat något att dölja! Till 99% känns det som om det skulle ha med Helenas försvinnande att göra.
Dock borde ju även NM/B (och kanske ytterligare någon) försökt skaffa fram alibi, förslagsvis från samma krets av personer tänker jag.
Precis! så tänker jag tanken också.....viket gör tanken extra skumt!

Men frågan är om dessa Herrar haft tillgång till registrerings skyltar? (danska)! Vem eller vilka i denna krets runt D.L med kompisar kan ha kört någon bilverksamhet med tillgång till skyltar? Något ytligt måste det vara eftersom en del av de personer vi behandlar inte är reggade skötsamma bilhandlare eller annat! men kan det kanske vara en amatör med hobby som köpt in begagnade bilar med skylt plåtar från Danmark som ex kan vara aktuell!? Det har ju diskuterats om bilverksamhet verkstad Smedjan med hus/garage St.EK som par personer är involverad i. Vilka är dom?
Tänker på Trankärrsvittnet! Kl:06:00-07:30! 14:e Juni -92 sett par oroliga personer i bil skyltad som dansk reggad!
Citera
2011-08-30, 02:11
Medlem
Citat:

Ursprungligen postat av MickeR
Jag tycker att vissa frågor som inte har med fallet att göra är oseriösa eller flummiga...speciellt om dom inte utvecklas till något som kan ge en förståelse för frågan. Vad jag eller för den delen du gjorde dagarna/månaderna efter försvinnandet är väl helt ovesäntligt ??

Och om någon ringer till polisen och anmäler att du har en kropp nergrävd i din trädgård eller gömd i en garderob, så måste polisen kolla detta......och det innebär väl knappast att du då automatiskt haft polisens ögon på dig under åren eller ?? Sådant resonemang anser jag vara ologiskt..

Men som sagt....jag svarar gärna på de frågor jag kan lämna svar på....

// MickeR

Hej,
Anledningen till frågorna till dig från mig och andra var enbart för att hjälpa dig få bort skitsnack rykten som går.
Men tydligen så verkar du inte nöjd med den hjälpen.
Utan i stället vill Du genom denna tråd få hjälp från andra användare att ta reda på vilka vi andra är här på tråden!?
Du har ju knappast med det resonemanget stigit i kurs från flertalet som läser här.

Jodå, skitsnack vill väl ingen har vare sig här eller ute på "byn"....men en del frågor du ställer begriper jag inte och när jag ber dig utveckla dom så får jag inget svar... !!
Men som sagt...jag kommer att fortsättningsvis svara på alla (allas) frågor där jag kan komma med något.

Och det du skriver om att jag försöker få andra att berätta vilka du mfl är, är ju också något du tagit rätt ur luften.
Jag skrev ordagrant "Sedan så är det några av er här som privat till mig berättat vilka dom är och det får gärna fler göra !! "
Jag tycker det är mycket trevligare att veta vem jag pratar med...och som sagt, några har berättat vilka dom är....både via pm eller öga mot öga....men jag har också träffat några som säger att dom är här, och de vill inte röja sina nick...och det respekterar jag självklart.

Jag tycker att du ska LÄSA dom svar du får om det skall vara någon mening med att svara öht. !!

// MickeR
Citera
2011-08-30, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumping
Tack för svaren!
Vill ställa ännu en fråga. S
Sökte skallgångskedjan igenom området ner till Vänern och vattenbrynet och i så fall: Vilka sträckningar genomsöktes? Och hur genomsöktes dom? Med dykare, med båt eller enbart genom att man gick längs vattenbrynet och petade? Sökte man efter bilspår?

Alla varianter...men tänk på att sikten är nästan noll, så som dykare "ser" du bara vad du känner när du trevar dig fram.
På vissa platser hade vi flera dykare som låg i bredd med mellanlina mellan sig, och vid andra tillfällen var det ensamma dykare (som linstyrdes från land eller båt).

// MickeR
Citera
2011-08-30, 02:17
Medlem
Citat:
Okej! eftersom du säger det så kan jag levera en bild av intresse från undersökningar berget lugnås.
Bra om Du kunde ge en kommentar på denna bild. denna bild kommer släppas på flashback tids nog.
Inte menat du har med denna bild göra men en kommentar skulle kännas fint.

Hmmm...ja där har jag svårt att uttala mig. Det kan ju vara en "jägargrop" som någon föreslog, men jag vet inte.
Jag är ju emellanåt ute i svampskogarna på jagt efter det "gula guldet" och liknande hålor finns lite här och där, men om du varit på plats där kortet är taget och misstänker något annat, bör du kontakta polisen så får de titta på det.

// MickeR
Citera
2011-08-30, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Fanns ett ställe på Nygatan 18 som också var öppet. Minns inte vad det hette, något med Purple har jag för mig (senare Hembygden).

Öhmans hette det under en period..

// MickeR
Citera
2011-08-30, 02:44
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Jodå, skitsnack vill väl ingen har vare sig här eller ute på "byn"....men en del frågor du ställer begriper jag inte och när jag ber dig utveckla dom så får jag inget svar... !!
Men som sagt...jag kommer att fortsättningsvis svara på alla (allas) frågor där jag kan komma med något.

Och det du skriver om att jag försöker få andra att berätta vilka du mfl är, är ju också något du tagit rätt ur luften.
Jag skrev ordagrant "Sedan så är det några av er här som privat till mig berättat vilka dom är och det får gärna fler göra !! "
Jag tycker det är mycket trevligare att veta vem jag pratar med...och som sagt, några har berättat vilka dom är....både via pm eller öga mot öga....men jag har också träffat några som säger att dom är här, och de vill inte röja sina nick...och det respekterar jag självklart.

Jag tycker att du ska LÄSA dom svar du får om det skall vara någon mening med att svara öht. !!

// MickeR
Hej,
Jo jag fick den uppfattningen att du ville ta reda på andras identiter här på tråden.
Flashback forum har regler som säger att inte spekulera i andras id utan alla användare på forumet har rätt till anonymitet.
Men vill någon öppet säga vem en användare är här på tråden så är det ju upp till denna vilket Du själv säger en del på tråden har gjort till dig.

Förstår Du tycker det är trevligare prata öppet öga mot öga men i mitt fall så är jag inte ute efter dig med blåslampa utan har andra kandidater som mål och behöver vara anonym eftersom jag med flera är på känsliga områden och rör om i grytan. Vi tänker på våran egen säkerhet! Och behöver tyvärr vara anonyma eftersom vi lägger ut så pass känslig info om olika individer Mariestad. Men ibland måste man se det som -medlen helgar målen.
I annat fall så hade det varit Okej och snacka lite med dig över en Öl eller med en kopp kaffe. Men det kan vi ta först när Gm åkt dit! Jag lovar dig berätta vem jag är då men bara mellan oss.
Det står jag för och det har du mitt ord på.
Citera
2011-08-30, 04:29
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Hmmm...ja där har jag svårt att uttala mig. Det kan ju vara en "jägargrop" som någon föreslog, men jag vet inte.
Jag är ju emellanåt ute i svampskogarna på jagt efter det "gula guldet" och liknande hålor finns lite här och där, men om du varit på plats där kortet är taget och misstänker något annat, bör du kontakta polisen så får de titta på det.

// MickeR
Finns fler intressanta platser foto från undersökningar gruvområdet. Det finns foto par km från gruvområdet med angränsade vägar som är intressant! Motivet fotot Påminner mer om en sten grav med placerade stenar symetriskt över en sänka. Ser ut vara en grej av människohand. Men själva problemet är att längden och bredden stämmer överens med en mindre kropp som väl skulle överenstämma med Helenas längd.
PÅ Samma tillvägagångsätt så gräver många hundägare ned en död hund och placerar större stenblock över graven/sänkan över nedgrävda hunden.
Denna plats är inte med hjälp spettad och lyft stenar från och kollad ! Dessa stenar är i halvmeterstorleken!
Utan förhoppningen är väl Polisen kan ta sig en titt där. Platsen behöver vara anonym till dess.

Rattugglan och kompani har en en gång fotat en bra plats. Och det är upp till Rattugglan publicera bilden om så.

Jag själv med flera har flera foton undersökningar som är intressanta! Dessa kommer inom kort publiceras.
Senast redigerad av kungkarl12e 2011-08-30 kl. 04:35.
Citera
2011-08-30, 14:35
Medlem
Citat:
Finns fler intressanta platser foto från undersökningar gruvområdet. Det finns foto par km från gruvområdet med angränsade vägar som är intressant! Motivet fotot Påminner mer om en sten grav med placerade stenar symetriskt över en sänka. Ser ut vara en grej av människohand. Men själva problemet är att längden och bredden stämmer överens med en mindre kropp som väl skulle överenstämma med Helenas längd.
PÅ Samma tillvägagångsätt så gräver många hundägare ned en död hund och placerar större stenblock över graven/sänkan över nedgrävda hunden.
Denna plats är inte med hjälp spettad och lyft stenar från och kollad ! Dessa stenar är i halvmeterstorleken!
Utan förhoppningen är väl Polisen kan ta sig en titt där. Platsen behöver vara anonym till dess.

Rattugglan och kompani har en en gång fotat en bra plats. Och det är upp till Rattugglan publicera bilden om så.

Jag själv med flera har flera foton undersökningar som är intressanta! Dessa kommer inom kort publiceras.

Jag har svårt att tro att någon bygger en "symmetrisk grav" om dom vill dölja något...så troligtvis är det något annat...men tipsa som sagt polisen om du har misstankar om annat.
Hellre ett tips för mycket än ett för lite !!

// MickeR
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in