Ding! Kul med dragspelstråd. Jag kollade in denna när jag började lira dragspel för drygt två månader sedan. Köpte ett Steiner-dragspel för 3 lax från Uppsala. Det var väl sisådär. Var hos en dragspelsreparatör och skulle fixa en knapp och då uppgraderade jag mig vips till ett finare spel för nån tusing till.
Men oj vilket instrument! Jag älskar det rakt igenom.
Någon tidigare i tråden länkade Tiersens La Valse Des Monstres. Jag tog ut noterna på den och har lärt mig den nu riktigt kul att spela och riktigt bra! Mer dragspelare, ja tack!
Skulle inte ens använda det för att lära mig spela dragspel eftersom man vinner inte särskilt mycket på att börja med ett sådant - fast det kanske bara är jag.
Det är väl i så fall om du spelar Irländsk eller Engelsk folkmusik det skulle kunna fungera.
Mjo, irländskt borde ju funka relativt bra. Men jag inser begränsningarna och har inte lagt ner allt för mycket tid på det spelet faktiskt. Skall jaga rätt på morfars gamla knappspel istället tror jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Guldstjärn
Ding! Kul med dragspelstråd. Jag kollade in denna när jag började lira dragspel för drygt två månader sedan. Köpte ett Steiner-dragspel för 3 lax från Uppsala. Det var väl sisådär. Var hos en dragspelsreparatör och skulle fixa en knapp och då uppgraderade jag mig vips till ett finare spel för nån tusing till.
Men oj vilket instrument! Jag älskar det rakt igenom.
Någon tidigare i tråden länkade Tiersens La Valse Des Monstres. Jag tog ut noterna på den och har lärt mig den nu riktigt kul att spela och riktigt bra! Mer dragspelare, ja tack!
Yes! Nu har jag morfars gamla knappdragspel i min ägo! Och satan vad fint det är. Allt funkar och är som nytt! Nu jäklar skall jag lära mig spela som en kung! Vad tycker ni man skall börja med för låtar?
Yes! Nu har jag morfars gamla knappdragspel i min ägo! Och satan vad fint det är. Allt funkar och är som nytt! Nu jäklar skall jag lära mig spela som en kung! Vad tycker ni man skall börja med för låtar?
Du låter precis som mig för sex år sedan. Morfars dragspel är det som gäller!
Jag började med att lära mig Calle Schewens vals. Kanske inte så jättespännande, men ändå ganska lagom. Därefter? Livet i Finnskogarna, Skogsblommor (Metsäkukkia) och Wiggen. De är i och för sig småkluriga, men det är bara att hoppa upp på hästen!
Du låter precis som mig för sex år sedan. Morfars dragspel är det som gäller!
Jag började med att lära mig Calle Schewens vals. Kanske inte så jättespännande, men ändå ganska lagom. Därefter? Livet i Finnskogarna, Skogsblommor (Metsäkukkia) och Wiggen. De är i och för sig småkluriga, men det är bara att hoppa upp på hästen!
Jaså? Vi kanske kan spela tillsammans när jag blivit bättre och starta världens dragspelsband! :P
Hur som helst... sitter nu och försöker lära mig "La Valse d'Amelie" och den kanske är rätt svår för mig. Men jag gillar utmaningar hällre än att spela lätta tråkiga låtar. Men jag kanske har tagit mig lite väl mycket vatten över huvudet. :/ Skall kolla upp dom låtarna du började med iaf. Föresten kan du rekomendera något sätt som gör att jag får mig en boost så lärandet går snabbare? :P
Jag spelar iaf på detta spel, sjukt tungt och man får kramp i pumparmen efter ett tag men man vänjer sig väl antar jag.
Jag kan låten och vet hur jag skall spela men när man skall klämma in många toner på kort tid så blir typ min bashand paralyserad och vägrar fortsätta hålla takten. Svårast är det speciellt när den snabbare biten drar igång. Finns det något sätt att öva upp simultankapaciteten effektivt? Eller är det bara att nöta och hitta mönster typ?
Vill gärna ha lite tips och tricks!
Edit: skall tillägga att jag nog spelat sammanlagt en vecka nu. Altså av sammanlagd speltid.
Senast redigerad av Skabben 2009-07-19 kl. 17:39.
För övrigt är jag ganska nybörjare på noter även om jag försöker lära mig hyffsat. Brukar spela på gehör men känns som det kommer bli ganska komplext att lära sig ordentligt utan att kunna noter nu. :/
För att få till synken (eller asynken?) mellan händerna ordentligt finns det bara ett recept: Nöta, nöta, nöta. Om och om igen. Till sist går vänsterhanden automatiskt och du kan koncentrera dig på bara högerhanden. Men innan man kommer dit kan det vara bra att se till att kunna både bas- och diskantstämmor ordentligt, var för sig.
Jag kan beklagansvärt få bitar. I hemmets lugna vrå är det roligast att skriva egna små stycken, men omringad av fulla gubbar är det inte mycket att komma med. Då ska det vara Jularbo och Taube, för hela slanten.
En bra nybörjarlåt är den finska valsen Emma. Jag hittar (efter väldigt lite sökande) inget annat än en omarbetning i fyrtakt, som svänger jävligt mycket, på internet. http://www.youtube.com/watch?v=h57Q3_IcoLE Tonerna kommer i rätt ordning, och så, men så ska det inte låta när du spelar... Kan kanske ge dig ett hum, i alla fall.
Jaså? Vi kanske kan spela tillsammans när jag blivit bättre och starta världens dragspelsband! :P
Hur som helst... sitter nu och försöker lära mig "La Valse d'Amelie" och den kanske är rätt svår för mig. Men jag gillar utmaningar hällre än att spela lätta tråkiga låtar. Men jag kanske har tagit mig lite väl mycket vatten över huvudet. :/ Skall kolla upp dom låtarna du började med iaf. Föresten kan du rekomendera något sätt som gör att jag får mig en boost så lärandet går snabbare? :P
Jag spelar iaf på detta spel, sjukt tungt och man får kramp i pumparmen efter ett tag men man vänjer sig väl antar jag.
Jag kan låten och vet hur jag skall spela men när man skall klämma in många toner på kort tid så blir typ min bashand paralyserad och vägrar fortsätta hålla takten. Svårast är det speciellt när den snabbare biten drar igång. Finns det något sätt att öva upp simultankapaciteten effektivt? Eller är det bara att nöta och hitta mönster typ?
Vill gärna ha lite tips och tricks!
Edit: skall tillägga att jag nog spelat sammanlagt en vecka nu. Altså av sammanlagd speltid.
Låter ju riktigt bra ju! Den svåra delen är svår. Jag har inte försökt mig på den än, men jag är som person ganska rastlös och vill lära mig snabbt. Men det är som alla säger. Nöt skiten om och om igen! Tillslut sitter det bara, jätteskumt. Men allt blir ju lättare eftersom också. Basen var jag sämst på i början och kunde max hoppa 1-2 rader upp eller ner och om jag hade tur träffade jag rätt. Nu är det många steg upp och ner bara man övat in det några gånger !
Ska ut på drottninggatan i Stockholm ikväll och visa min skills efter dryga 3 månader. Har gjort 2-3 egna som jag ska passa på att vissa upp och se om nån tycker nåt, positivrt eller negativt
Om du gillar Yann (of course you do!) kolla in daveisthemusic (Dave Thomas) som har gjort covers på alla hans låtar.
Hans egna låtar "Skeleton's waltz" och "First harvest" är grymt bra lärt mig båda på gehör! Vet inte hur jag ska spela in så ni får höra :/ via ljudinspelaren så går det bara 1 min åt gången och det orkar jag inte med. Och har inte windows movie maker.
[...]
Det låter ju utmärkt. Har där blivit några förbättringar den gångna veckan?
Själv hittade jag i förrgår morsans gamla knappdragspel nerpackat och inskyfflat i en garderob. Efter att ha kommit på och memorerat systemet i bastonerna är jag nu i full gång att försöka lära mig Tiersens La Noyée (vilken också var med i Amélie, som förövrigt är en fantastisk film).
Eftersom jag inte heller kan läsa noter speciellt bra är nog detta ett perfekt tillfälle att kombinera olika projekt jag borde påbörjat för längesen.
(Länk till La Noyée-partituren finns här).
Har fortfarande problem att kombinera bas med melodi, samt de snabba delarna, men det kommer nog som många säger med massor av nötande.
Vad tror ni, är det dumt att lära sig spela knapp- istället för pianodragspel, i och med att man kan använda pianodelen om man senare vill lära sig spela egentligt piano? Fördelarna med knappar verkar inte vara speciellt många för en nybörjare (ex.vis kan ju antalet oktaver man har tillgång till kvitta i början).
Om du gillar Yann (of course you do!) kolla in daveisthemusic (Dave Thomas) som har gjort covers på alla hans låtar.
Hans egna låtar "Skeleton's waltz" och "First harvest" är grymt bra lärt mig båda på gehör! Vet inte hur jag ska spela in så ni får höra :/ via ljudinspelaren så går det bara 1 min åt gången och det orkar jag inte med. Och har inte windows movie maker.
Hörs
Tackar! Ja den svåra delen ÄR svår! :P Behärskar den bättre nu men inte jätte. Har problem med basdelen där och hålla en jämn takt.
Såklart gillar jag Yann och Dave Thomas också! Jag försökt lära mig Skeleton Waltz men det går sådär.
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryT
Det låter ju utmärkt. Har där blivit några förbättringar den gångna veckan?
Vad tror ni, är det dumt att lära sig spela knapp- istället för pianodragspel, i och med att man kan använda pianodelen om man senare vill lära sig spela egentligt piano? Fördelarna med knappar verkar inte vara speciellt många för en nybörjare (ex.vis kan ju antalet oktaver man har tillgång till kvitta i början).
Man tackar! Jag har defenitivt blivit bättre. Men har inte orkat lära mig så mycket nytt utan försöker mest improvisera fram eget för att lära mig behärska allt och hinna klämma in fler toner på diskantsidan.
När det gäller val av knapp eller pianodragspel så vet jag ärligt talat inte, men kan ju tala utifrån egen erfarenhet. Jag kan behärska ett piano någorlunda sen tidigare men jag är ingen Mozart direkt. Men jag har morfars gamla knappdragspel så jag har inte så mycket val. Men jag gillar det som attan! Det går ganska fort att förstå sig på systemet om man kollar på lite sidor och guider. Sen så är det underbart eftersom det är mindre avstånd mellan tangenter och lättare att spela snabbare tycker jag. Alla tangenter är ju dessutom lika stora och grupperade i sneda rader vilket gör handsättningen lättare till skillnad från ett pianodragspel där det går helt lodrätt. Skall tillägga att jag spelat på pianodragspel också, så jag har fått känna på båda sorter. :P
Efter att du pratat om Amelie-valsen så började jag mer på den också. Har fått in det svåra nu men när man ska dra till ters (tror jag?) så blir det svårt.
Det jag kan är i princip några balkan-låtar, låtar från Amelie från Montmartre och Dave Thomas låtar.
JAg älskar ju folk men det ska gärna vara lite gungig folk. Hoven droven har ju en del bra men! Om någon har några folklåtar med noter / tutorials som de kan tipsa om blir jag oerhört glad!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!