2009-08-16, 21:29
Medlem
Skabbens avatar
Om du gillar balkan osv så lyssna på Göteborgska bandet "Räfven".
Citera
2009-08-17, 12:31
Medlem
Herr Guldstjärns avatar
Ja balkanmusik kan vara riktigt jävla grymt! Ska kolla in Räfven

Hur går det med amelievalsen? Lärt dig något mer? Updates är alltid kul!

Jag lärde mig valsen ganska nyligen så den sitter overall ganska dåligt. Dock tycker jag att Waking Dream med Dave Thomas är roligare att köra så jag nöter på den så mycket jag kan. Inte fixat allt än då man bara få gå på gehör men I'm getting there!

Fortfarande sugen på bra svensk folk med video/noter !
Citera
2009-08-21, 20:27
Medlem
Skabbens avatar
Går sådär med Amelie låten. Jag klarar inte riktigt av den snabba delen på den låten. Så jag försöker lära mig lite snuttar av annat bara för att behärska allt liksom. Skriver också lite trudelutter själv tills vidare. Men jag skall setill att lära mig nån go svensk låt snart tänkte jag! Så ni får höra nån gång när jag lärt mig och spelat in en!
Citera
2009-08-22, 02:01
Medlem
Gott folk.
Ni måste lära er den sveska traditionen. Mullig svensk spridrypande vals. Och det finska också, för dne delen. Som egentligen bara är den misantropiska delen av Sverige. Metsäkukkia och Säkkijärven polka. Så jävla bra blir det aldrig. En svensk: http://www.youtube.com/watch?v=0BbTeqjunLQ och en finsk: http://www.youtube.com/watch?v=9wVH1...B3A7E&index=13
(i nykterhetens kranka blekhet kommer det här säkert att kännas korkat, men det hör som sagt (?) till kursen att kunna hantera knapparna i berusat tillstånd)

So just lay of the french!
Citera
2009-09-05, 11:47
Medlem
laserlasses avatar
Var kan man leta efter fakta om dragspel och priser på begagnade?
Går inte att titta på Tex blocket när dom tar överpris på allt
Citera
2009-09-12, 17:57
Medlem
Herr Guldstjärns avatar
Jag vill lära mig svensk folk men har hittills bara hört skit, så ge mig gärna något där även noter finns tillgängligt så jag kan lära mig något från det ädla land jag kommer ifrån.

Ja blocket är helt stört. Sjuka överpriser. Men samtidigt är det så SJUKT mycket dragspel på blocket så man kan pruta hela galet också.
Gå till din lokala dragspelsförsäljare, de brukar vara schysta och kan hjälpa dig med det mesta

Hur går det för alla kära flashback-dragspelare annars? Lärt ert något nytt?
Citera
2009-09-12, 18:00
Medlem
RödPartisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Guldstjärn
Jag vill lära mig svensk folk men har hittills bara hört skit, så ge mig gärna något där även noter finns tillgängligt så jag kan lära mig något från det ädla land jag kommer ifrån.

http://www.folkwiki.se/

Denna sida har väldigt mycket folkmusik i notform. Finns även i midi då om man scrollar ner lite.

Vad har du hört som är skit då? Och vad brukar du gilla för tonalitet och så?
Citera
2009-11-26, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ds-13
Hagström Cassic 127C?
Är det något att ha?
Någon som vet vad det är för ett spel?
Citera
2009-11-26, 15:59
Medlem
claxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Gott folk.
Ni måste lära er den sveska traditionen. Mullig svensk spridrypande vals. Och det finska också, för dne delen. Som egentligen bara är den misantropiska delen av Sverige. Metsäkukkia och Säkkijärven polka. Så jävla bra blir det aldrig. En svensk: http://www.youtube.com/watch?v=0BbTeqjunLQ och en finsk: http://www.youtube.com/watch?v=9wVH1...B3A7E&index=13
(i nykterhetens kranka blekhet kommer det här säkert att kännas korkat, men det hör som sagt (?) till kursen att kunna hantera knapparna i berusat tillstånd)

So just lay of the french!

Den finska killen var fan inte illa! Riktigt skön musik och en jävla bra musiker
Citera
2009-11-26, 16:23
Medlem
laserlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ds-13
Någon som vet vad det är för ett spel?
Du menar nog hagströms giulietti 127C (brukar kalas clasic) det är ett bra spel med casotto men det är väldigt tungt..tillverkat på 70 talet
Men som sagt bra
Citera
2009-11-26, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skabben
Går sådär med Amelie låten. Jag klarar inte riktigt av den snabba delen på den låten. Så jag försöker lära mig lite snuttar av annat bara för att behärska allt liksom. Skriver också lite trudelutter själv tills vidare. Men jag skall setill att lära mig nån go svensk låt snart tänkte jag! Så ni får höra nån gång när jag lärt mig och spelat in en!

Är det självaste Amelie låten så kan man lägga kompet bättre har jag upptäckt... I stället för att bara ta Dm och Am i sina grundlägen för att sedan hoppa till F och C, så ligg på D bastonen och ta F-dur knappen, så blir det även mer likt pianooriginalet. Samma gäller A tonen med C-dur knappen, minimal förflyttning och perfekt ljud!

Var det någon som hajjade vad jag menade i mitt paralellsnack?
Citera
2009-11-26, 23:41
Medlem
Jusst nu lirar jag mycket svensk vemodigt jox. utgår gärna från den svenska säckpipan. Horgalåten, Sinclairvisan etc. Elendes elende...

Annars så kan man hela Amelieskivan, vilket var en god början! Då jag spelar dragspel i ett band nu har vi dragit Lady Gagas låtar också. Då är man rätt fri i basandet, och det blir en spännande kollektion med mandolin till.

Då tiden är inne skall även jag giva mig in i balkan världen. Mina förhoppningar är att åka till Serbien i sommar, under trumpetfestivalen. Det kommer bli en galen uppsättning bläckblås och davultrummor, men ack så roligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in