• 1
  • 2
2006-06-12, 20:35
Medlem
Som rubriken säger.

Jag sitter som bäst med ett dragspel i knät och har sommarlov. Det är läge att lära sig några nya bitar så att man kan showa på mesömmersafton.

Vilka bitar förväntar du dig att en speleman (från dalarna) ska kunna dra av utan vidare, då det ska dansas, supas och slåss? Ingen spelman utan en fet repertoar...

Har ni tur (otur?) kanske jag spelar in just den låten du tipsar om, och lägger upp till allmän beskådan!
Citera
2006-06-12, 21:31
Medlem
Anser att en speleman ska kunne diverse taubelåtar (så länge skutan kan gå, möte i monsunen, Fritiof och Carmensita, Änglamark osv.)

Dessutom bör han kunna klassiker som Johnny b good, house of the rising sun, gulli gullan, tretiofyran, familjeporträtt, kaxiga myran, ta mig till havet. Listan kan göras mycket lång.
Citera
2006-06-12, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumsren
Anser att en speleman ska kunne diverse taubelåtar (så länge skutan kan gå, möte i monsunen, Fritiof och Carmensita, Änglamark osv.)

Dessutom bör han kunna klassiker som Johnny b good, house of the rising sun, gulli gullan, tretiofyran, familjeporträtt, kaxiga myran, ta mig till havet. Listan kan göras mycket lång.
Taube, ja.. Det är noterat.

Men hörrödörrö, inte fan ska jag väl sitta och slita av Johnny B good på dragspelet? Det vore kanske festligt, men, i motsats till trådens topic, ytterst oväntat.
Citera
2006-06-12, 21:53
Bannlyst
Våga vägra tradition och lär dig lite bra låtar! Få pensionärerna att sätta kaffegöken i vrångstrupen när du låter bälgaspelet sjunga! Jag rekommenderar:

Suffer the Children - Napalm Death
Exhume to Consume - Carcass
Hammer Smashed Face - Cannibal Corpse
Citera
2006-06-13, 00:35
Medlem
Y0dAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Som rubriken säger.

Jag sitter som bäst med ett dragspel i knät och har sommarlov. Det är läge att lära sig några nya bitar så att man kan showa på mesömmersafton.

Vilka bitar förväntar du dig att en speleman (från dalarna) ska kunna dra av utan vidare, då det ska dansas, supas och slåss? Ingen spelman utan en fet repertoar...

Har ni tur (otur?) kanske jag spelar in just den låten du tipsar om, och lägger upp till allmän beskådan!

Vad har du för målgrupp?

Hur som helst så måste du ju kunna små grodorna på midsommarafton.
Citera
2006-06-13, 11:15
Medlem
Patriarch Ks avatar
Ooh, en dragspelarpolare :character56:

Själv spelar jag nästan aldrig låtar som redan finns utan brukar sitta och komma på egna hela tiden. Det har väl varit ganska uppskattat vad jag vet.

Fast det hade ju varit skoj med lite tips på låtar som man kan spela för allmänheten.

(Knapp eller piano?)
Citera
2006-06-13, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y0dA
Vad har du för målgrupp?

Hur som helst så måste du ju kunna små grodorna på midsommarafton.
Målgrupp och målgrupp...
Det är på så vis att jag har ganska många bekanta som är aningens mer flinka i fingrarna och mer bevandrade i folkmusiken än jag. Dessa bekanta brukar liksom jag släpa med sig instrumenten då det vankas midsommar. Man vill inte halka efter när någon hojtar att "Vi kör rättvikarnas!", bara för att man inte kan den. Det, ungefär, var min sluga baktanke med den här tråden.
Bättre förekomma än förekommas.
Citera
2006-06-13, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K
(Knapp eller piano?)
Knapp 'til I die!
Citera
2006-06-21, 18:37
Medlem
Patriarch Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Knapp 'til I die!

Samma här

Ja det verkar inte vara någon som har tips på låtar direkt. Jag hade gärna velat veta lite låtar också. Noter spelar ingen roll men bara man får höra hur de låter.
Citera
2006-06-21, 20:13
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Livet i finnskogarna, Öckerövalsen, Fiolen min, En afton vid Mjörn, Gärdebylåten, Fryksdalsdans #2, Avestaforsens brus, Månsken över Ångermanälven, Utskärgård, Födelsedagsvals till Mona, Drömmen om Elin, Klöversnoa, Hårgalåten, Säkkijärven polka. Knappa på nu bara.
Citera
2006-06-21, 21:42
Medlem
Krungtheps avatar
Astrid Lindgren/Georg Riedel- Fattig bonddräng
Citera
2006-06-21, 21:45
Medlem
Anemis avatar
Smoke on the water
Iron Man
Paranoid

..i polkatakt, naturligtvis.
Då kan du skrika "Paranoid!" till dina folkmusikpolare och se dem våndas i stället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in