2014-04-11, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bredbar01
Hej!

Jag har nu spelat dragspel i snart 1 år och tycker det går rätt så bra, men något som jag inte riktigt har fått kläm på är hur man kan trycka ner fler toner samtidigt i diskanten? Alltså, mitt i låten trycker man ner ett ackord eller något för att tonen ska låta kraftigare. Jag undrar hur man vet var man ska göra så och om det är vanliga ackord som trycks ner?

Om jag inte förklarade tillräckligt bra får ni gärna säga till så ska jag göra ett nytt försök
Du förklarade bra. Jag vill gärna hjälpa dig, men det är svårt att svara på din fråga över ett forum utan att kunna visa.
Kan du läsa noter? Det behöver du inte kunna (jag kan inte själv), men det skulle vara ett sätt att snabbt få hjälp på traven tror jag.
Citera
2014-04-13, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Du förklarade bra. Jag vill gärna hjälpa dig, men det är svårt att svara på din fråga över ett forum utan att kunna visa.
Kan du läsa noter? Det behöver du inte kunna (jag kan inte själv), men det skulle vara ett sätt att snabbt få hjälp på traven tror jag.

Jo då, jag kan läsa noter, jag är inte grym på det men jag kan i alla fall förstå notation.
Citera
2014-04-13, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bredbar01
Jo då, jag kan läsa noter, jag är inte grym på det men jag kan i alla fall förstå notation.
Då kan du ju ladda ner noter till någon låt du redan kan spela. I noterna kommer det ju vara utskrivet var hur och när du slår an fler tangenter.

Jag är väldigt oteoretisk, men i regel kan man nog säga att man slår an ackord/fler toner under/nedanför tonen som spelar melodin. Vissa låtar har lite snabbare tempo och i dom blir det ofta mycket spel på en ensam ton, så trycker man till ett ackord ibland när det, så att säga, finns tid för det, om det låter bra.

Spelar du en låt och är i F-dur, och "meloditonen" är ett C, så trycker du även in A och F under C:et, då har du ett F-dur ackord. Växlar det sen till D-moll och meloditonen är F, trycker du ned D och A direkt under F:et som ger dig et D-moll.

Jisses vad svårt att förklara. jag ska se imorgon om jag hittar ett bra exempel som är lätt att förstå så kanske du kan öva lite på det. När man sen fattat galoppen går det nog av sig självt.
Citera
2014-04-15, 16:41
Medlem
Citat:
Då kan du ju ladda ner noter till någon låt du redan kan spela. I noterna kommer det ju vara utskrivet var hur och när du slår an fler tangenter.

Jag är väldigt oteoretisk, men i regel kan man nog säga att man slår an ackord/fler toner under/nedanför tonen som spelar melodin. Vissa låtar har lite snabbare tempo och i dom blir det ofta mycket spel på en ensam ton, så trycker man till ett ackord ibland när det, så att säga, finns tid för det, om det låter bra.

Spelar du en låt och är i F-dur, och "meloditonen" är ett C, så trycker du även in A och F under C:et, då har du ett F-dur ackord. Växlar det sen till D-moll och meloditonen är F, trycker du ned D och A direkt under F:et som ger dig et D-moll.

Jisses vad svårt att förklara. jag ska se imorgon om jag hittar ett bra exempel som är lätt att förstå så kanske du kan öva lite på det. När man sen fattat galoppen går det nog av sig självt.

Jag har testat att göra så som du säger men jag tycker ändå att det låter fel, det är kanske så att för att få det att låta bra så måste man öva mycket mer än vad jag gjort? Bara för att var säker, menar du att om bas ackordet är ett F/Dm så ska man även göra ett F/Dm ackord i diskanten? Eller är det så att om hela låten går i F/Dm så ska man alltid göra ett F/Dm ackord med diskanten?
Citera
2014-07-03, 18:45
Medlem
Trums avatar
Hej! Jag har fått ärva ett dragspel av en släkting som gick bort. Jag har fått dennes anhörigas godkännande att sälja det.

Märket är Scandalli och jag har ingen aning om hur mycket det är värt.
Dragspelet är jättefint och ser ut såhär:
http://imgur.com/JyTvrZ0

Kan någon hjälpa mig att värdera detta?
Citera
2014-07-12, 23:41
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trum
Hej! Jag har fått ärva ett dragspel av en släkting som gick bort. Jag har fått dennes anhörigas godkännande att sälja det.

Märket är Scandalli och jag har ingen aning om hur mycket det är värt.
Dragspelet är jättefint och ser ut såhär:
http://imgur.com/JyTvrZ0

Kan någon hjälpa mig att värdera detta?

1000-2000 kr.

Dragspel är i princip värdelösa idag när ingen spelar på dem.
Citera
2014-09-25, 15:42
Medlem
Hej!
Vad sägs om detta dragspel för en nybörjare?

"87 diskant knappar, (varav 8 inaktiva). I allt: 47 toner),
120 Baser
3-körd, 1 omskiftare (2 inställningar) till diskant;
Kan betjänas med håndroden(de vet jag int riktigt vad de är?)
Ingen omskiftare till bas. "
Citera
2014-09-25, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murer
Hej!
Vad sägs om detta dragspel för en nybörjare?

"87 diskant knappar, (varav 8 inaktiva). I allt: 47 toner),
120 Baser
3-körd, 1 omskiftare (2 inställningar) till diskant;
Kan betjänas med håndroden(de vet jag int riktigt vad de är?)
Ingen omskiftare till bas. "

Inaktiva knappar...är det toner som inte funkar då?

Sen beror det på om spelet är stämt, tätt och välvårdat.....renovera och stämma dragspel är väldigt dyrt. Köp hellre ett välvårdat mindre spel än en koloss som behöver renoveras.
Citera
2014-09-25, 16:00
Medlem
Citat:
Det låter kul!. Jag är själv eg gitarrist men lirar sen 2 år tillbaka inget annat än dragspel. Enda gitarr jag lirar nu är komp på den akustiska som jag lägger på inspelningar jag gör, tillsammans med bas och dragspel.

Jag köpte en vanlig elbas men har också gått i funderingar om kontrabas. Dock tycker jag kontran låter så himla tråkigt i dragspelsmusik. Mest ett dovt mullrande, typ. Vill ha lite bett i basen också och tycker det blir bättre med elbas. Jag hittade en video på YouTube där de spelar på en elektrisk ståbas, fast inte alls en kontrabas. Får jag ihop ett band framöver vill jag gärna att basisten kör på en sån. Kontrabasen är väldigt bra visuellt och ger en viss stämning, men som sagt, tycker den låter lite för tråkig. Jag har forskat om basen i klippet helt utan framgång än. Ser ut som en Höfner med snabelhuvud.

http://www.youtube.com/watch?v=Z2W47TAJ_Qo

Får man föresten fråga varför du vill ha just Hagström 773? (Jag vet själv inget om den modellen.)

Tittade på videoklippet nu....det var en häftig bas...kan det vara nån öststatsprodukt?

Annars finns ju de vanliga halvakustiska basarna av typ höfner....jag tror det ljudet skulle passa dig och din orkester. Massiva basar kan bli för dominanta med sin sustain i den typen av dragspelsensembler. Höfnerkopior finns att köpa för en billig peng, dryga tusenlappen på amazon eller ebay.
Citera
2014-10-24, 00:11
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
1000-2000 kr.

Dragspel är i princip värdelösa idag när ingen spelar på dem.

Jag har som många med mig en far som lärde mig spela dragspel. Eftersom han hade ett knappdragspel så blev det knapp för mig. Jag började faktiskt med fiol och senare lite gitarr men dragspelet vann.

Jag har i hela mitt liv väntat på att någon som kan spela bra på flera instrument skulle hålla med mig om att det mest logiskt uppbyggda musikinstrument är knappdragspelet. Knapparna på diskanten ligger helt rätt under handen.

Pianodragspelet däremot måste man spreta ut fingrarna eftersom tangenterna ligger i en lång rad efter varandra. Det blir inte en lika naturlig ställning för fingrarna.
Likaså basknapparna ligger helt rätt i förhållandet till fingrarna men dom är lika för både knapp och pianospelen.

På 30 talet spelade man dragspel i nästan varje hem. På 80-90 talet dog dessa dragspelare och döttrarna ville spara pappas fina dragspel och för att vara rädd om spelet så ställde man in det i en garderob eller upp på vinden. De flesta hette Hagströms, Scandalli, Bengts med flera.

När döttrarna flyttar så ser dom pappans gamla dragspel som man inte har haft någon glädje av så man sätter ut en annons på Blocket. Trots att dom begär 1-2000:- så får dom inte spelet sålt.
Man spelar inte dragspel längre så liken som stått för länge på en vind går knappt att spela på längre. Tonstockarna som är gjorda av trä har slagit sig av fukten på vinden.

För tio år sedan tog jag med mig mina 4 dragspel bland annat ett Scandsalli och ett Bengts och åkte ner till Karlssons Musik i Fjärås och bytte till mig ett nytt Dise. Vill man ha riktigt dyra spel då finns det Bugari och ryska Bayan som kostar bortåt 250000:-
Visste ni föresten att norska, finska, ryska och svenska dragspel har helt egna knappsystem i diskanten.
Citera
2014-10-25, 22:57
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
På 30 talet spelade man dragspel i nästan varje hem. På 80-90 talet dog dessa dragspelare och döttrarna ville spara pappas fina dragspel och för att vara rädd om spelet så ställde man in det i en garderob eller upp på vinden. De flesta hette Hagströms, Scandalli, Bengts med flera.

När döttrarna flyttar så ser dom pappans gamla dragspel som man inte har haft någon glädje av så man sätter ut en annons på Blocket. Trots att dom begär 1-2000:- så får dom inte spelet sålt.
Man spelar inte dragspel längre så liken som stått för länge på en vind går knappt att spela på längre. Tonstockarna som är gjorda av trä har slagit sig av fukten på vinden.

För tio år sedan tog jag med mig mina 4 dragspel bland annat ett Scandsalli och ett Bengts och åkte ner till Karlssons Musik i Fjärås och bytte till mig ett nytt Dise. Vill man ha riktigt dyra spel då finns det Bugari och ryska Bayan som kostar bortåt 250000:-
Visste ni föresten att norska, finska, ryska och svenska dragspel har helt egna knappsystem i diskanten.

Mycket bra recension av dragspelsfronten i Sverige. Helt klart är det äldre damer som sparat sina pappors gamla dragspel. Många gånger är dragspelen knappt använda.

Jag kan hålla med om att knappdragspel är mycket mer genialt att spela på än tangenter. Då man spelar instrumentet från sidan så underlättas det hela av knappar.

Dragspel är ett instrument man lär sig relativt snabbt, om man nu "tränar".
Citera
2014-10-31, 17:44
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Mycket bra recension av dragspelsfronten i Sverige. Helt klart är det äldre damer som sparat sina pappors gamla dragspel. Många gånger är dragspelen knappt använda.

Jag kan hålla med om att knappdragspel är mycket mer genialt att spela på än tangenter. Då man spelar instrumentet från sidan så underlättas det hela av knappar.

Dragspel är ett instrument man lär sig relativt snabbt, om man nu "tränar".

Tack Ginger.

Fortfarande anser jag att Nils Fläcke är Sveriges bästa dragspelare. Att spela Johan på snippen som han gör utan att snubbla med fingrarna är ett mästerverk. Likaså när han var i USA gjorde han om Amerikansk träskopolska så folk skrattade. Nils Lundin som gjort låten satt bland åhörarna. Lyssna och skratta https://www.youtube.com/watch?v=033eGR1tykE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in