Tjo!
Bruce Wayne snackar skit, klart att du ska ha ett knappdragspel!
Nädå, men det är olika hur bra man trivs med sina spel. Jag spelar knapp, och tycker att det är ljuvigt.
När jag fick spelet (ärvt av morfar) hoppades jag innerligt att det skulle vara ett pianodragspel, så att jag skulle slippa lära mig var alla knappar satt, men såhär i efterhand är jag nöjd med knapparna.
Alltså: Det spelar ingen större roll, egentligen. Att lära sig var knapparna sitter är inte det svåra, med dragspeleri, vilket du i sinom tid lär märka.
Prisklass och dylikt på spel känner jag inte till något om, då jag som sagt har ärvt mitt, men
Dragspels-Eckei Eskilstuna har rykte om sig att vara en av Sveriges bästa återförsäljare. Där kan du säkert få bra hjälp.
I övrigt kanske ett litet litteraturtips är välkomet?
"Spela dragspel" av Lars Holm (nej, inte fånen på diggiloo) har hjälpt mig väldigt mycket i utvecklingen av mitt spel. Den går igenom grunderna för notläsning, både för bas och diskant, och levererar ett stort antal låtar, av olika karaktär och svårighetsgrad, att öva på.
Lycka till och kör hårt!
Fråga jättegärna saker och ting. Jag kan förmodligen inte svara tillfredsställande på allt, men jag tycker att det är kul att försöka!
Spelar du något annat instrument sen tidigare, förresten?