2005-11-01, 23:32
Medlem
Någon som kan rekommendera ett tåligt dragspel som duger till att förstöra skärgårdsfester med? Vad ska man tänka på?

Vad är bäst av knapp- och tangentdragspel?
Citera
2005-11-02, 00:39
Medlem
Bruce Waynes avatar
Skaffa ett tangentdragspel, det är nog svårt att lära sig spela på dragspelsklaviatur med alla knappar, med en pianoklaviatur för melodi blir det i alla fall hälften så svårt... men det beror ju på hur seriöst du vill spela, kan du hantera knappdragspel så är det att rekommendera - annars tangentvarianten som är mer lättspelad, tycker jag i alla fall...

Hagström gör (gjorde) bra dragspel, plus att det är ett stycke svensk historia att äga ett sådant, dom går att hitta för en hyfsat billig peng. Men inga dragspel av någolunda kvalitet kostar under 2000:-, även i begagnat skick.
Citera
2005-11-02, 18:11
Medlem
Tjo!
Bruce Wayne snackar skit, klart att du ska ha ett knappdragspel!
Nädå, men det är olika hur bra man trivs med sina spel. Jag spelar knapp, och tycker att det är ljuvigt.
När jag fick spelet (ärvt av morfar) hoppades jag innerligt att det skulle vara ett pianodragspel, så att jag skulle slippa lära mig var alla knappar satt, men såhär i efterhand är jag nöjd med knapparna.

Alltså: Det spelar ingen större roll, egentligen. Att lära sig var knapparna sitter är inte det svåra, med dragspeleri, vilket du i sinom tid lär märka.

Prisklass och dylikt på spel känner jag inte till något om, då jag som sagt har ärvt mitt, men Dragspels-Eckei Eskilstuna har rykte om sig att vara en av Sveriges bästa återförsäljare. Där kan du säkert få bra hjälp.

I övrigt kanske ett litet litteraturtips är välkomet?
"Spela dragspel" av Lars Holm (nej, inte fånen på diggiloo) har hjälpt mig väldigt mycket i utvecklingen av mitt spel. Den går igenom grunderna för notläsning, både för bas och diskant, och levererar ett stort antal låtar, av olika karaktär och svårighetsgrad, att öva på.

Lycka till och kör hårt!

Fråga jättegärna saker och ting. Jag kan förmodligen inte svara tillfredsställande på allt, men jag tycker att det är kul att försöka!

Spelar du något annat instrument sen tidigare, förresten?
Citera
2005-11-03, 23:03
Medlem
Knappdragspel verkar mest intressant av någon anledning.

Jag spelar piano och lite blåsinstrument så noter är inget problem.

Tanken är att terrorisera omgivningen med lite taube och annan mysig musik när stämningen är rätt. Alltså inget jätteseriöst så frågan är hur långt ner i prisklass man kan gå? Vad ska man titta på när man ska köpa begagnade dragspel?
Citera
2005-11-03, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skoff
Vad ska man titta på när man ska köpa begagnade dragspel?
Det är viktigt att alla knappar låter bra.
Det ska komma en ren och fin ton ur varje knapp, på både in och utdrag. Ibland kan det låta olika bra beroende på åt vilket håll man drar bälgen, och det vill man inte!
Förutom ljudet så är det ju väldigt viktigt att det är skönt att spela på. Det kan variera väldigt mycket mellan olika spel, men känn dig fram. Testa olika spel, även om de kan kännas lite osköna så går de förmodligen att spela på ändå.
Min tjej hittad ett gammalt spel i sin farmors förråd, som jag har fått långtidslåna. På det spelet sitter varje knapp nere i en grop, typ, vilket försvårar spelet väldigt mycket. Akta dig för sånt! (vet inte riktigt hur jag ska förklara...)

Bälgen bör vara så tät som möjligt också. Testa att dra lite i spelet utan att hålla in någon knapp, om det går att dra isär utan problem så läcker bälgen, och det är inte bra.

Det är förstås viktigt att det är stämt ordentligt också, det kostar en bra slant att åtgärda annars, och det borde du kunna märka om du har musiköra.
Citera
2005-11-19, 14:41
Medlem
Patriarch Ks avatar
Jag spelar både knappdragspel och pianodragspel. Inget är direkt svårt. Jag kan inte noter men det fungerar utmärkt på gehör.

Leta efter hagströms för runt 2000:- så har du något att öva upp dig på.

Jag måste nog föredra knappdragspel eftersom det är kortare avstånd mellan mörka och ljusa toner vilket gör att man kan spela snabbare.
Det kan verka bökigt i början, men det kommer efter en halvtimmas övning

Jag har nu spelat dragspel ett halvår och känner att jag har blivit riktigt duktig och är när som helst redo att börja som gatumusiker ()
Citera
2006-03-23, 20:35
Medlem
buyzabas avatar
Spela dragspel?

Har funderat på att lära mig spela något instrument, tänkte först på gitarr men sen kom jag in på dragspel. Spelade lite piano när jag var yngre och vill helst spela ett instrument som man kan ta med sig och terrorisera byns invånare med på diverse fester och dylikt. Sen är det ju ett instrument som är av tradition i släkten.

Vad för dragspel bör man inhandla? Vad kostar ett nybörjarspel? Är det ett svårt instrument att börja spela? Hur lär man sig grunder osv....

Fyll på lite information
Citera
2006-03-23, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Har funderat på att lära mig spela något instrument, tänkte först på gitarr men sen kom jag in på dragspel. Spelade lite piano när jag var yngre och vill helst spela ett instrument som man kan ta med sig och terrorisera byns invånare med på diverse fester och dylikt. Sen är det ju ett instrument som är av tradition i släkten.

Vad för dragspel bör man inhandla? Vad kostar ett nybörjarspel? Är det ett svårt instrument att börja spela? Hur lär man sig grunder osv....

Fyll på lite information

Då kanske du får bäst svar av dom i släkten.. Bara en tanke..
Citera
2006-03-23, 21:25
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assassin_No1
Då kanske du får bäst svar av dom i släkten.. Bara en tanke..
De är på andra sidan, arvet stannade av.
Citera
2006-03-23, 22:03
Medlem
Kolla in den här tråden:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=264030
De flesta svaren på dina frågor torde stå att finna där.

Lycka till!
Citera
2006-03-23, 23:00
Medlem
buyzabas avatar
Tack. Dragspel verkar jävligt dyra.
Citera
2006-03-23, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Tack. Dragspel verkar jävligt dyra.
Instrument är i regel rätt så dyra.

Edit: Men ändå.. Så jävla farligt är det inte. Det jobbiga är att man kan behöva leta lite, för att lyckas hitta något. Men ett skapligt bra bör man kunna få begagnat för ~2000 spänn, vilke tinte är särskilt mycket pengar i instrumentköparsammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in