2007-02-07, 23:24
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Inom vetenskapen kan jag tänka mig att det är ganska sällsynt med religiöst folk även om det självklart likväl existerar. Skulle gärna vilja ha lite namn på någon av de riktigt stora vetenskapsmännen som var kristna.

http://www.youtube.com/watch?v=fdVucvo-kDU Här finns en del som inte var det iaf

Ett exempel är George Smoot som fick nobelpris i fysik 2006.
Citera
2007-02-07, 23:24
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
kreationism är ju en kristen tolkning av skapelsen ? Det finns inget vetenskapligt stöd för kreationismen över huvud taget så ganska konstigt att det finns vetenskapsmän som tror på sånt.

Listan över de som var kreationister som Kent Hovind diskuterade om handlade om vetenskapsmän förr i tiden, Isaac Newton skulle tydligen varit en kreationist. Hur det är idag vet jag inte.
Citera
2007-02-07, 23:31
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Har inte många av de stora intelligenta människorna i tiden varit just religiösa? De flesta religiösa teologer brukar ju inneha ett högt IQ då de studerar skrifter på olika språk dessutom.
Men vad skulle detta ha med t.ex. förståelsen och slutsatserna som ledde till big banghypotesen att göra?
Citat:
Jag förstår inte helt enkelt hur folk har kommit fram till att människor med lågt IQ söker sig till religion. Hur har man gjort de undersökningarna?
Forumet har ju haft uppe det i en tråd - en dansk forskare som studerat 7000 individer fann att de troende råkade ha en IQ som genomsnittligt låg 5,8 IQ-enheter lägre än de icke religiösa - inget särskilt upphetsande med det.
Citat:
Har man tänkt på hur levnadsstandarden är bland de undersökande? Ta man t.ex. länder som Brasilien där många är troende och samtidigt fattiga, och intelligens brukar väl inte växa fram ur fattigdom?
Vad vill du egentligen säga med detta?
Citera
2007-02-07, 23:33
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Det problemet har ingen löst - sannolikt kommer det inte att lösas. Vissa fakta får man utgå från. Låt oss kika på resonemanget runt den klassiska, tänkta tekannan, roterande runt jorden, som Richard Dawkins brukar hänvisa till i frågan om beviset för existensen av en Gud:

"Nobody but a lunatic would say, Well, I'm prepared to believe in the teapot because I can't disprove it."

kan användas i det som föregick fallet bigbang. Vi kan inte förklara vilket märkligt undantag från det gripbara (de fysiska lagarna) som gjorde att energi koncentrerades i en nollpunkt, som sedan utlöste bigbang. Men att komma ifrån det problemet med att acceptera en ännu mer komplex "lösning", i form av en övernaturlig kraft som alltid funnits, är knappast en särskilt framkomlig väg.
Jag har ser det som så, att jag vet att agnosticismen stämmer samtidigt som jag tror att kristendomen är sann...

Ingen har någonsin kommit nära en naturlig förklaring hur världen uppstod, därför kan man anta att svaret är metafysiskt... Sen kan man förstås välja vilket metafysiskt svar man vill, men jag väljer kristendomen... Detta verkar folk dock ha väldigt stora problem med... Tydligen är jag "lurad" p.g.a. att jag gör det... =/
Citera
2007-02-07, 23:38
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Jag har ser det som så, att jag vet att agnosticismen stämmer samtidigt som jag tror att kristendomen är sann...

Ingen har någonsin kommit nära en naturlig förklaring hur världen uppstod, därför kan man anta att svaret är metafysiskt... Sen kan man förstås välja vilket metafysiskt svar man vill, men jag väljer kristendomen... Detta verkar folk dock ha väldigt stora problem med... Tydligen är jag "lurad" p.g.a. att jag gör det... =/
"jag vet att agnosticismen stämmer samtidigt som jag tror att kristendomen är sann..." - förbryllande - det får du gärna förklara vidare!
Citera
2007-02-07, 23:42
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
"jag vet att agnosticismen stämmer samtidigt som jag tror att kristendomen är sann..." - förbryllande - det får du gärna förklara vidare!
Universums skapelse är fyiskst oförklarbar + universum existerar ändå = universum är metafysiskt förklarbat

Agnosticism = ideologi som säger att det finns en ospecifik metafysisk förklaring

Kristendom = religion som säger att det finns en specifik metafysisk förklaring
Citera
2007-02-07, 23:52
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Universums skapelse är fyiskst oförklarbar + universum existerar ändå = universum är metafysiskt förklarbat

Agnosticism = ideologi som säger att det finns en ospecifik metafysisk förklaring

Men då har du samtidigt accepterat två oförenliga teser. Hur får du logiken att stämma då?
Citera
2007-02-07, 23:58
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Men då har du samtidigt accepterat två oförenliga teser. Hur får du logiken att stämma då?
Nej, det har jag inte gjort... Agnosticismen är kompatibel med kristendomen... Du kan se det här, agnosticismen säger "Gud = x" medan kristendomen säger "Gud = 3/3"...
Citera
2007-02-08, 00:09
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:

Agnosticismen säger väl ändå att vi omöjligen kan känna till något om det gudomliga, eller åtminstone att man inte är speciellt övertygad om hur det faktiskt ligger till. Hur skulle det isåfall vara förenligt med kristendomen som har en mycket stark och specifik tolkning av vad och vem Gud är, och dessutom kräver en stark tro på treenigheten, syndernas förlåtelse o.s.v?
(Bortsett från snappköps-kristna som anser sig vara kristna för att dom är snälla, lever i ett kristet land och tror på Gud lite grann)

Har man accepterat kristendomen så har man ju samtidigt förkastat idén om att man inte vet något om det gudomliga?
Citera
2007-02-08, 00:14
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Agnosticismen säger väl ändå att vi omöjligen kan känna till något om det gudomliga, eller åtminstone att man inte är speciellt övertygad om hur det faktiskt ligger till. Hur skulle det isåfall vara förenligt med kristendomen som har en mycket stark och specifik tolkning av vad och vem Gud är, och dessutom kräver en stark tro på treenigheten, syndernas förlåtelse o.s.v?
(Bortsett från snappköps-kristna som anser sig vara kristna för att dom är snälla, lever i ett kristet land och tror på Gud lite grann)

Har man accepterat kristendomen så har man ju samtidigt förkastat idén om att man inte vet något om det gudomliga?
Som sagt så anser jag mig veta att agnosticismen stämmer, samtidigt som jag bara tror på kristendomen...

Liknelse: "Vilken häst som helst kan vinna loppet, men jag TROR på nummer 12"...

"...den som tror på honom skall inte förgås utan få evigt liv..." står det, inte ""...den som är 100% säker på honom skall inte förgås utan få evigt liv..."...
Citera
2007-02-08, 00:32
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Som sagt så anser jag mig veta att agnosticismen stämmer, samtidigt som jag bara tror på kristendomen...

Liknelse: "Vilken häst som helst kan vinna loppet, men jag TROR på nummer 12"...
Såväl hästen som liknelsen haltar!
Citera
2007-02-08, 00:37
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Såväl hästen som liknelsen haltar!
Hur motiverar du det påståendet då??

(om jag inte svarar på din motivering så betyder det förresten inte att jag köper den, utan på att jag gott och lagt mig)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in