Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Hans sätt att agera utifrån sin professur ("Public Underständing of Sciense" vid universitetet i Oxford) med hans grundläggande kunskaper i zoologi, har gjort att han betraktas som en av de mer framstående inom sitt område. Om man vill skåpa ut honom, får man bereda sig att motivera detta. Vilka teorier ger du inte en spottstyver för och varför?
Jag är förvisso ingen Dawkins expert. Min intryck av honom har jag fått dels genom att ha läst utdrag ur "Den själviska genen", dels genom ett program på tv för några månader sedan, där han reste runt och ställde troende mot väggen, som han själv tyckte mycket effektivt.
När det gäller hans teori om den själviska genen, så säger jag som andra har sagt före mig: Hur kan en gen vara självisk? Själviskhet förutsätter väl ändå ett självmedvetande? Är genen självmedveten? Det tror jag inte.
Att dessutom denna biologiska fortplantning skulle var det enda skälet till människans existens... Ja, vad ska man säga? Det talar helt enkelt emot det mesta som jag håller för sant. Och jag måste ju utgå från min egen uppfattning om verkligheten när jag tar ställning till andras.
Min uppfattning om Dawkins efter att ha sett honom i det där programmet blev oerhört mycket sämre än den varit innan. Jag tyckte han framstod som en fanatisk religionshatare som gjorde allt han kunde för att misskreditera religiös tro. Han utmålade i stort sett Alla med någon religiös övertygelse som vidskepliga framstegsfientliga bakåtsträvare.
Jag kan bara säga att min erfarenhet av människor med en religiös övertygelse... inklusive jag själv... Inte på minsta sätt bekräftar den bilden.
mvh
tt