Citat:
Ursprungligen postat av NumeroUno
Så du börjar med logiskt tänkande och överger det? Du kan inte "till viss mån" vara logisk, antingen är det eller så är du det inte. Men du har redan sagt att din tro inte är rationell så skippa hela biten om eftertanke.
Min tro har tillkommit efter enormt mycket eftertanke och egna erfarenheter. Den ryms inte inom det logiskt fattbara... Det är uppenbart... men samtidigt skulle det vara fullkomligt ologiskt för mig att diskvalificera den. Den härur ur mitt inre och är orubblig... Att förneka den vore bara ett ytligt anpassande efter omgivningens krav. Och några sådana krav har jag aldrig ställt upp på.
Citat:
Du är övertygad om massa saker som du inte argumenterar för
Ja, jag är övertygad om en massa saker som jag inte argumenterar för. Av den enkla anledningen att jag inte behöver argumentera för att övertyga mig själv och inte KAN argumentera för att övertyga dig. Därav finner jag det meningslöst.
Citat:
Men vetenskapen fortsätter att gå framåt och vi får ständigt svar på saker som religiösa människor ansett vara så mystiska att endast gud kan vara ansvarig.
Som sagt: Jag tror att det är en av människans uppgifter här på jorden att genomskåda hur allt hänger ihop. För varje upptäckt vi gör, så glädjer sig Gud, om du frågar mig!
Citat:
Så du menar att människans uppgift på jorden är att utfoska mysterier? Varför då?
Min tro är att människan finns på jorden för att som en del i sin själsliga utveckling komma underfund med universums mysterier.. Ja. Det är dock bara ett delmål på vägen. Jag tror att människosjälens ultimata mål är att uppleva och vilja med hela sin varelse den osjälviska kärleken.
Citat:
Och ja, jag tycker hela ditt resonemang är flum, men tydligen är det bara ett öppet sinne
Avsaknaden av ett öppet sinne, skulle jag vilja säga.
mvh
tt