Citat:
Ursprungligen postat av NumeroUno
Så om en person tror sig vara Napoleon är det så för att jag inte kan bevisa motsatsen? Bara för att något upplevs på ett visst sätt betyder det inte att det är fakta, det kan säkert de flesta psykologer intyga.
Det är skillnad på fakta som kan avskrivas med hjälp av logiska argument. Napoleon levde på 1700 och 1800- talet. Det talar emot individens upplevelser. När det gäller religiösa upplevelser handlar det inte om tidigare skedda historiska händelser eller att människor tror sig vara historiska personer. Om någon nu levande t ex skulle få för sig att vara Jesus, så skulle inte ens de kristna anse denne trovärdig. Religiös tro är inte så slumpmässig och godtycklig som du tror. Ofta krävs det en otrolig eftertanke och grubblerier innan en människa finner en religiös övertygelse. Det handlar som sagt om att i viss mån överger sitt logiska tänkande och att godta att det finns något mer i verkligheten än det mänskligt fattbara.
Vi människor har ju allt sedan upplysningstiden gjort oss till måttstock för vad som är troligt och vad som inte är det, vad som är sant och vad som är falskt.
Men tänk om vi har fel? Tänk om vi inte är så intelligenta eller så väl andligt rustade att vi KAN genomskåda universums alla mysterier? Tänk om det finns något bortom vår fattningsförmåga och vår mätkapacitet som ändock existerar?
Själv är jag helt övertygad om att människans medvetande INTE sätter gränserna för vad som kan finnas i vårt universum. Jag tror att det finns oerhört mycket mer därute .. och härinne.... som vi inte än har förmågan att uppfatta eller förstå.
MIN tro är att om människan vore rustad att genomskåda all världens mysterier, så vore hennes uppgift här på jorden avklarad och fullgjord. Men så tycks det mig inte alls vara.
Och du, kära numerouno tycker säkert att det här är rena flummeritet. Nåväl, det står dig fritt att tro vad du vill. Jag kan bara hoppas att du genom årens lopp vågar öppna dina sinnen lite mer.
mvh
tt