2007-02-08, 22:54
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Enligt mig är det självklart att Gud finns. Vad än vetenskapsmännen kommer på, måste den orsakskedja de skriver ner ändå alltid ha en första orsak. Säger vetenskapsmannen att en kemisk reaktionhar satt i gång allt så måste något ha satt igång det också. Någon orsak måste ha varit och det första är något som vi aldrig kommer kunna förklara med fysik

Jag menar att det är ett faktum att något evigt har funnits och finns, och det är Gud
Orkar inte dra alla brister i det kosmologiska argumentet (googla). Men vi säger att universum behöver en orsak, varför skulle det då vara Gud?
Citera
2007-02-08, 22:55
Medlem
Geniums avatar
Citat:
Om en fattig människa har slut på pengar och tar en hundralapp av en människa som genom omoraliska handlingar har blivit rik. varför får hon dåligt samvete?

Varifrån kommer den känslan i er logiska och vetenskapliga värld?

haha, dock så har jag funderat lite på den bibliske guden, "och han skapade människan till sin avbild" nu efter vad jag sett av människan så kan jag bara säga att han är nog långt ifrån perfekt och eftersom han dessutom är envåldshärskare så är det ju inte så konstigt att vi har diktaturer, man skulle ju rentav kunna säga att Gud stöder Nordkorea, dvs då är ju också kärnvapen, tortyr osv osv alltså ett sätt att visa "jag tror på Gud den allsmäktge fadern"

(vet inte om jag kanske spårade ur lite men jag försökte iaf )
Citera
2007-02-08, 22:57
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Om en fattig människa har slut på pengar och tar en hundralapp av en människa som genom omoraliska handlingar har blivit rik. varför får hon dåligt samvete?

Varifrån kommer den känslan i er logiska och vetenskapliga värld?
Att alla som stjäl pengar får dåligt samvete tror du väl inte ens själv på?
Citera
2007-02-08, 23:03
Medlem
Bismillah

Genium

Citat:
haha, dock så har jag funderat lite på den bibliske guden, "och han skapade människan till sin avbild" nu efter vad jag sett av människan så kan jag bara säga att han är nog långt ifrån perfekt...
Enligt Islam ar manniskan inte skapad till Skaparens avbild. Sa dar kvarstar Han som Perfekt.
Citera
2007-02-08, 23:09
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Genium

Enligt Islam ar manniskan inte skapad till Skaparens avbild. Sa dar kvarstar Han som Perfekt.
Ja för Islam saknar ju motsägelser, suck.
Citera
2007-02-08, 23:26
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av NumeroUno
Ja för Islam saknar ju motsägelser, suck.
Inga suckar behovs, du har forstatt det hela alldeles ratt.
Citera
2007-02-08, 23:38
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Dina personliga "upplevelser" är inte relevanta i den här diskussionen så länge du inte beskriver dem.
Nej, och de skulle vara irrelevanta även om jag beskrev dem. Ännu ett bevis för att människors faktiska upplevelser inte betyder någonting i vetenskapliga sammanhang... Trots att de är oerhört verkliga för varje enskild människa. Det man kräver av människor som har haft religiösa upplevelser är att de bara ska bortse från dessa för att anpassa sig till ett ateistiskt synsätt. Själv kommer jag inte att göra det och jag hoppas att alla andra människor som har haft religiösa upplevelser inte kommer att göra det heller.
Citat:
Det finns hur mycket forskning som helst på vilka processer i hjärnan som styr känslolivet. Så fort religiösa människor som du inte förstår något hänvisar ni till Gud eller till att det helt enkelt inte går att förstå.
Vad är det du menar att jag inte förstår?

Citat:
Vetenskapen går framåt just därför att forskare försöker hitta verkliga förklaringar istället för att hänvisa till fantasifoster. Rationella argument fungerar inte på tro eftersom tro inte är rationellt.
Där är vi helt överens!
mvh
tt
Citera
2007-02-08, 23:55
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Nej, och de skulle vara irrelevanta även om jag beskrev dem. Ännu ett bevis för att människors faktiska upplevelser inte betyder någonting i vetenskapliga sammanhang... Trots att de är oerhört verkliga för varje enskild människa. Det man kräver av människor som har haft religiösa upplevelser är att de bara ska bortse från dessa för att anpassa sig till ett ateistiskt synsätt. Själv kommer jag inte att göra det och jag hoppas att alla andra människor som har haft religiösa upplevelser inte kommer att göra det heller.
Så om en person tror sig vara Napoleon är det så för att jag inte kan bevisa motsatsen? Bara för att något upplevs på ett visst sätt betyder det inte att det är fakta, det kan säkert de flesta psykologer intyga.

Citat:
Där är vi helt överens!
mvh
tt
Att tro inte är rationellt ja. Fantasier är inte det.
Citera
2007-02-08, 23:57
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Inga suckar behovs, du har forstatt det hela alldeles ratt.
Vi säger så Har läst tillräckligt många av dina inlägg för att inse att en diskussion vore meningslös.
Citera
2007-02-08, 23:58
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Vad är det du menar att jag inte förstår?

Med dessa upplevelser menar du drömmar ? Vi vet ju hur drömmar fungerar iaf och en dröm betyder ingenting. Kan du precisiera vad du menar med religiösa upplevelser? För syner kan ju vara en pyskisk skada med . Var det heliga birgitta man trodde hade nån hjärnsjukdom eller liknande ?
Citera
2007-02-09, 00:08
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Så om en person tror sig vara Napoleon är det så för att jag inte kan bevisa motsatsen? Bara för att något upplevs på ett visst sätt betyder det inte att det är fakta, det kan säkert de flesta psykologer intyga.
Det är skillnad på fakta som kan avskrivas med hjälp av logiska argument. Napoleon levde på 1700 och 1800- talet. Det talar emot individens upplevelser. När det gäller religiösa upplevelser handlar det inte om tidigare skedda historiska händelser eller att människor tror sig vara historiska personer. Om någon nu levande t ex skulle få för sig att vara Jesus, så skulle inte ens de kristna anse denne trovärdig. Religiös tro är inte så slumpmässig och godtycklig som du tror. Ofta krävs det en otrolig eftertanke och grubblerier innan en människa finner en religiös övertygelse. Det handlar som sagt om att i viss mån överger sitt logiska tänkande och att godta att det finns något mer i verkligheten än det mänskligt fattbara.

Vi människor har ju allt sedan upplysningstiden gjort oss till måttstock för vad som är troligt och vad som inte är det, vad som är sant och vad som är falskt.

Men tänk om vi har fel? Tänk om vi inte är så intelligenta eller så väl andligt rustade att vi KAN genomskåda universums alla mysterier? Tänk om det finns något bortom vår fattningsförmåga och vår mätkapacitet som ändock existerar?

Själv är jag helt övertygad om att människans medvetande INTE sätter gränserna för vad som kan finnas i vårt universum. Jag tror att det finns oerhört mycket mer därute .. och härinne.... som vi inte än har förmågan att uppfatta eller förstå.

MIN tro är att om människan vore rustad att genomskåda all världens mysterier, så vore hennes uppgift här på jorden avklarad och fullgjord. Men så tycks det mig inte alls vara.
Och du, kära numerouno tycker säkert att det här är rena flummeritet. Nåväl, det står dig fritt att tro vad du vill. Jag kan bara hoppas att du genom årens lopp vågar öppna dina sinnen lite mer.
mvh
tt
Citera
2007-02-09, 00:09
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Det man kräver av människor som har haft religiösa upplevelser är att de bara ska bortse från dessa för att anpassa sig till ett ateistiskt synsätt. Själv kommer jag inte att göra det och jag hoppas att alla andra människor som har haft religiösa upplevelser inte kommer att göra det heller.
Men man ju ifrågasätta hur rimliga ens tolkningar är av de upplevelser man haft är utan att ifrågasätta att själva upplevelserna förekommer. Känner tex en kille som fått en uppenbarelse av en ängel som efter flera års sökande blev ateist.
Har själv varit troende kristen och haft religiösa upplevelser men är nu ateist. Känner även till människor som varit på "andra sidan" och haft nära döden upplevelser men ändå inte tror på gud/efterlivet/ngt trancendalt.
Obs jag menar verkligen inte att dina upplevelser är overkliga inbillningar men i en objektiv mening inte har så stor betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in