2012-02-10, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mortis
Citat:
Ursäkta längden men skrev lite om det när jag läste teologi i Lund två terminer. Värdet av skrifterna är omdebatterade men forskare tror att de nedtecknades kring 100 ekr. Dock har de aldrig accepterats av auktoriteten inom kristendomen.
Självklart inte eftersom det försvårar autenciteten i dem och gör dem mindre trovärdiga som vittnesskildringar.
Citera
2012-02-13, 01:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Jag påstår givetvis inte att Jesus var obetydlig inom de helleniserade gnostiska rörelserna. Tvärtom, hans mysterier verkar ha varit populära. Vad jag säger är dock att det fanns andra frälsarhjältar som var lika omtyckta inom den gnostiska mysterietraditionen och många gånger verkar utövandet ha varit starkt synkretistiskt.

Saken är den att de frälsarhjältar du nämner inte är samtida med Jesus. Därav min poäng.
Citera
2012-02-13, 01:30
Medlem
Jag läser för tillfället en djupt kristendomskritisk bok, som är ett svar till påvens bok om Jesus för några år sedan. Boken heter "Gesù, l'invenzione del Dio cristiano". http://www.filosofia.it/argomenti/ges--l-invenzione-del-dio-cristiano

Även om boken verkligen försöker gå åt både kristendomen och påvens bild av Jesus så förnekar den inte att personen Jesus har funnits. Däremot ägnas den i sin helhet åt att beskriva hur Jesus helt enkelt var en judisk skriftlärd och inget annat, och hur kristendomen uppfanns långt efter Jesus och lärljungarnas tid. Jag håller inte med boken i allt, men det är en intressant läsning för de som kan läsa italienska.
Citera
2012-02-13, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Jag läser för tillfället en djupt kristendomskritisk bok, som är ett svar till påvens bok om Jesus för några år sedan. Boken heter "Gesù, l'invenzione del Dio cristiano". http://www.filosofia.it/argomenti/ges--l-invenzione-del-dio-cristiano

Även om boken verkligen försöker gå åt både kristendomen och påvens bild av Jesus så förnekar den inte att personen Jesus har funnits. Däremot ägnas den i sin helhet åt att beskriva hur Jesus helt enkelt var en judisk skriftlärd och inget annat, och hur kristendomen uppfanns långt efter Jesus och lärljungarnas tid. Jag håller inte med boken i allt, men det är en intressant läsning för de som kan läsa italienska.

Självklart är kristendomen en senare uppfinning av Paulus! Sen att det fanns mängder med messias som påstod sig vara frälsaren vid den här tiden är inget nytt. Jesus som han beskrivs i bibeln är dock en saga...
Citera
2012-02-13, 15:08
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Saken är den att de frälsarhjältar du nämner inte är samtida med Jesus. Därav min poäng.

Nej, det var de inte sannolikt (även om vi inte vet exakt när evangeliernas "Jesus" faktiskt verkade).

Men detta är ju tämligen irrelevant då deras populära mysteriekulter var samtida:

The popularity of mystery cults flourished in Late Antiquity; Julian the Apostate in the mid 4th century is known to have been initiated into three distinct mystery cults. Notable among these late cults was the Mithraic Mysteries.

http://en.wikipedia.org/wiki/Greco-Roman_mysteries
Senast redigerad av Varangian 2012-02-13 kl. 15:13.
Citera
2012-02-16, 13:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Nej, det var de inte sannolikt (även om vi inte vet exakt när evangeliernas "Jesus" faktiskt verkade).

Men detta är ju tämligen irrelevant då deras populära mysteriekulter var samtida:

The popularity of mystery cults flourished in Late Antiquity; Julian the Apostate in the mid 4th century is known to have been initiated into three distinct mystery cults. Notable among these late cults was the Mithraic Mysteries.

http://en.wikipedia.org/wiki/Greco-Roman_mysteries

Jag tycker personligen att det är mycket relevant att Jesus är den enda bland samtida Messias-figurer som lyckas göra insteg i andra religiösa och andliga strömningar under antiken. Det är relevant ifall man vill avfärda eller åberopa exempelvis de romerska historikernas redogörelser för Kristus och den tidiga kristna kyrkans framväxt.
Citera
2012-03-09, 11:45
Medlem
K595s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortis
Ursäkta längden men skrev lite om det när jag läste teologi i Lund två terminer. Värdet av skrifterna är omdebatterade men forskare tror att de nedtecknades kring 100 ekr. Dock har de aldrig accepterats av auktoriteten inom kristendomen.

Du behöver inte ursäkta längden. för inlägget var otroligt bra. Thomasevangeliet kanske inte är så jättetidigt, men även det har förmodligen 'redigerats'. Vi har ju bara ett exemplar, men många bibelforskare anser att resterna av Orychynxos (el vad det heter) har det absolut mest ursprungliga budskapet om t.ex det förlorade fåret. Det blir där helt logiskt. I Thomasevangeliet förekommer en senare o något mer tillkrånglad bild, och i Matteus har den ytterligare avlägsnat sig fr andemeningen.

Att evangelierna är ett sammelsurium av missuppfattningar kan väl ingen vettig människa tvivla på. Men man kan hitta äkta Jesus-ord som gyllene spikar. Ju mer 'chockerande' de var för den judiska samtiden, ju sannare är de förmodligen. Att en rik inte kan komma in i himmelriket är ett Jesusord som måste vara sant, och följdriktigt är detta det Jesus-ord som man inom Pingst-rörelsen har svårast att fördra och försöker förklara bort på alla vis, medan man ivrigt hatar homosexuella etc a la Paulus.

Att samme Jesus skulle ha sagt att inte en prick av lagen ska förgå, men samtididigt säger "varför låter ni inte ert inre döma om vad som är rätt", och "ni har hört att det är sagt men JAG säger er..." är totalt schizofrent. Jesus var varken schizig, eller en stor lärare bland andra. Vare sig man betraktar honom som Guds son eller ej var han helt unik i mänsklighetens historia. Cayce kallar Honom för hela mänsklighetens äldre broder. Men så stor är rädslan hos kristna att man hellre dyrkar bibeln än Jesus.
Citera
2012-03-09, 16:11
Medlem
LanthandelRecordss avatar
Jesus enligt Talmud

Citat ur Talmud rörande Jesus
Senast redigerad av LanthandelRecords 2012-03-09 kl. 16:19.
Citera
2012-03-14, 15:38
Medlem
Tallefjant007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashborn
Jag är inte kristen. Jag tror på vetenskapen men jag utesluter inget, dock ser jag sannolikheten att gud finns som att det skulle finnas en tandborste utan borst som styr universum. Hursom här kommer min fråga!

Fanns Jesus? Alltså, fanns personen på riktigt, sagorna om honom kan ju vara lögn men finns det bevis på att någon som gjorde liknande händelser vid den tiden verkligen existerade?

Mvh

Personen Jesus fanns nog, men inte den som berättas i bibeln. För att bibeln är en sagobok.
Citera
2012-08-06, 02:17
Medlem
Den historiska personen Jesus

Man hör ganska ofta religiösa säga att "det är mer eller mindre historiskt bevisat att Jesus fanns", men jag skulle gärna vilja veta vilka källor förutom bibeln som man grundar detta på. Finns det samtida, tillförlitliga källor? Är det någon här som vet?
Citera
2012-08-06, 02:25
Medlem
slottets avatar
http://www.probe.org/site/c.fdKEIMNsEoG/b.4223639/k.567/Ancient_Evidence_for_Jesus_from_NonChristian_Sourc es.htm

För lat för att googla?
Citera
2012-08-06, 02:40
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slottet
http://www.probe.org/site/c.fdKEIMNsEoG/b.4223639/k.567/Ancient_Evidence_for_Jesus_from_NonChristian_Sourc es.htm

För lat för att googla?

Slutade läsa din länk efter
Citat:
Although there is overwhelming evidence that the New Testament is an accurate and trustworthy historical document,
vilket var första meningen då det redan där blir tydligt att detta knappast är frågan om en objektiv källa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in