2007-01-23, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Ja, men som jag tidigare skrev så säger andra Wiki-källor att det av tradition anses var år 34. Något som just den Wiki-länken du gav mig verkar ha missat (eller inte instämmer i).

Så därför undrar jag om du sitter inne med några belägg, förutom inomkyrklig tradition, för att den syrisk ortodoxa kyrkan grundades så tidigt och att det är samma kyrka då som nu.

Inget att hetsa upp sig över.
Hur kan du överhuvudtaget räkna med att vi kan få fram vetenskapliga bevis idag över något som hände för 2000 år sedan? Sen har jag svårt att tro, att djupt troende kristna, med full fruktan för Gud, verkligen skulle ljuga om en sådan sak som när de bildade den syrisk ortodoxa kyrkan.
Citat:
P.S.

Referenserna till den länk du skickade verkar vara inomkyrkliga och därmed inte opartiska.
Fast med den inställningen, så kan du lika gärna lägga ner direkt; inget verkar duga för dig så längde det är från kyrkan. Du utgår från att kyrkan inte kan tala sanning, vilket givetvis är en logical fallacy.
Citera
2007-01-23, 16:07
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Tack för ett bra förtydligande. Var det du btw som skrivit boken "Den Jesus som aldrig funnits" eller vad titeln nu var?

Hur har den mottagits i sådana fall? Har den sålt bra, finns det fortfarande att få tag på etc.
Jo, det är jag som har skrivit den boken och det finns fortfarande kvar litet böcker. Den har sålt helt ok och har väl skapat viss uppståndelse även om det mesta nu har lagt sig.
För problematiken kring Josefus' kännedom om Jesus har jag en artikel på nätet. http://user.tninet.se/~npt994z/Josefus.htm

Mvh, Roger
Citera
2007-01-23, 16:08
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Hur kan du överhuvudtaget räkna med att vi kan få fram vetenskapliga bevis idag över något som hände för 2000 år sedan? Sen har jag svårt att tro, att djupt troende kristna, med full fruktan för Gud, verkligen skulle ljuga om en sådan sak som när de bildade den syrisk ortodoxa kyrkan.Fast med den inställningen, så kan du lika gärna lägga ner. Du utgår från att kyrkan inte kan tala sanning, vilket givetvis är en logical fallacy.

Gayman verkar fortfarande inte förstått tendenskriteriet, att partiska historiska källor bör man vara mycket försiktig med om man vill nå den sannolika sanningen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Historical_method

Vad sa jag nu om att vara specialpedagog?
Citera
2007-01-23, 16:10
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Viklund
Jo, det är jag som har skrivit den boken och det finns fortfarande kvar litet böcker. Den har sålt helt ok och har väl skapat viss uppståndelse även om det mesta nu har lagt sig.
För problematiken kring Josefus' kännedom om Jesus har jag en artikel på nätet. http://user.tninet.se/~npt994z/Josefus.htm

Mvh, Roger

Ok, tackar. Ska spana in din sida lite närmare.
Citera
2007-01-23, 16:15
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Paulus skriver om den Kristus som dog uppstod, inte om något andligt väsen som vissa försöker föra fram (för att misskreditera kristendomen?!).

Och visst hundraprocentiga bevis kan man inte få till någonting. Men om ni behandlar Josefus Flavius som om den var historisk tillförlitlig borde ni väl också göra det samma med evangelierna? Evangelierna var erkända och spridda texter tidigt i de kristna församlingen, det var därför de också kanoniserades.
Ingen ifrågasätter att Paulus skrev om en uppstånden Kristus. Men uppstånden från vad? På nytt, var skriver Paulus om evangeliernas Jesus?
Och vad stöder du dig på när du säger att "evangelierna var erkända och spridda texter tidigt i de kristna församlingen" och hur tidigt fanns de i den kristna församlingen?

Mvh, Roger
Citera
2007-01-23, 16:19
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ingen ifrågasätter att Paulus skrev om en uppstånden Kristus. Men uppstånden från vad? På nytt, var skriver Paulus om evangeliernas Jesus?
Och vad stöder du dig på när du säger att "evangelierna var erkända och spridda texter tidigt i de kristna församlingen" och hur tidigt fanns de i den kristna församlingen?

Mvh, Roger
Det var vad som sades på kyrkomöten under 200-talet och 300-talet, kriterierna för vilka böcker som skulle vara med i bibeln var just att böckerna skulle vara spridda, ha rätt lära, och med så nära apostolisk förankring som möjligt. Alltså helst skulle en Jesus apostel skriva boken om inte det en lärljunge till en apostel
Citera
2007-01-23, 16:23
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Det var vad som sades på kyrkomöten under 200-talet och 300-talet, kriterierna för vilka böcker som skulle vara med i bibeln var just att böckerna skulle vara spridda, ha rätt lära, och med så nära apostolisk förankring som möjligt. Alltså helst skulle en Jesus apostel skriva boken om inte det en lärljunge till en apostel
På 200-talet och framåt talar vi om en växande kyrklig organisation med stridande falanger som alla vill åberopa sin överhöghet över de andra och också framhålla sina speciella skrifter. Men fram till år 180, hade evangelierna inga författarnamn. De verkar ha tillkommit först på 180-talet och de äldre kyrkofäderna synes ha varit ovetande om vilka som skrivit dem.

Mvh, Roger
Citera
2007-01-23, 16:29
Medlem
Amors avatar
Citat:
På 200-talet och framåt talar vi om en växande kyrklig organisation med stridande falanger som alla vill åberopa sin överhöghet över de andra och också framhålla sina speciella skrifter. Men fram till år 180, hade evangelierna inga författarnamn. De verkar ha tillkommit först på 180-talet och de äldre kyrkofäderna synes ha varit ovetande om vilka som skrivit dem.

Mvh, Roger
Innan dess fanns det inte heller något behov av att kanonisera teologin och definiera läran. Läran fanns i en levande tradition, och texterna användes i många församlingar. Jag litar på att man gick grundligt tillväga när man bestämde vilka böcker som hade störst apostolisk förankring.

På tvåhundratalet hade gnosticismen växt sig stark. Enligt alla seriösa forskare är de gnostiska evangelierna som cirkulerade(och som mer talade om Jesus som andlig gestalt en fysisk) av yngre datum än de evangelier som vi ser i bibeln. Det är naturligt att man vid den här tidpunkten var tvingad att värja sig emot de gnostiska strömningar som försökte sprida sig in i kristendomen.

Intressant att gnostikerna som vill tolka Paulus dualistiskt och som ifrågasätter det materiella idag tycks vara på väg tillbaka i Da Vinci-kodens efterdyningar
Citera
2007-01-23, 16:46
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ja, det gör det om man säger sig sitta inne med den obrutna sanningen i över tvåtusen år.

Fanns massor med tidiga församlingar, men vad exakt de trodde och praktiserade är mer höljt i dunkel.
och det säger du med stöd av?
Citera
2007-01-23, 16:50
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_UU
och det säger du med stöd av?

Tja, Paulusbreven och Apostlagärningarna? Gällande existensen av dem.

Om de nu kan sägas utgöra trovärdiga historiska dokument.
Citera
2007-01-23, 16:51
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Tja, Paulusbreven och Apostlagärningarna?

Om de nu kan sägas utgöra trovärdiga historiska dokument.
specifikt? hävisa till vers o visa mig vad det är för "dunkel" du snackar om.
Citera
2007-01-23, 16:55
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Och detta kommer från vänsterpatrasket Un Perro som inte har någon som helst religionskunskap. Låt höra, Un Perro, hur kom du fram till denna geniala paradigm slutsats? Sett för många Richard Dawkins dokumentärer?

Det lustiga är att Gayman fick för sig att jag var vänster när jag en gång skrev: "Den som inte är vänster när han är ung har inget hjärta, den som inte är höger när han är gammal har ingen hjärna".

Jag hoppas innerligt, för mänsklighetens hopp, att du är ett troll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in