Citat:
Ursprungligen postat av
JeanLuc
Vill inte vara taskig, men din svenska är verkligen svår att förstå. Du har säkert ett annat modersmål och jag uppskattar att du lär dig svenska men vissa av dina meningar är helt för röriga, långa och inte begripbara. Kan du vara vänlig och upprepa dina argument kort och koncist så ska jag försöka besvara dem.
Ser det inte som att du är taskig, du däremot kritiserar fel, då min svenska fungerat genom högskoleprov och därefter högskoleutbildning, svenska och språk i allmänhet har alltid varit mitt starkare ämne, så din kritik avspeglar annat problem än att jag skulle skirva dåligt : flashbacksgenomsnittliga språkbruket är sannerligen inte särskilt indikator på bra resp. dålig förmåga att skriva svenska.
Jag irriteras att du ägnar dig åt så illa kritik. Att jag kan behöva omformulera mig , ja - men att jag har dålig svenska? Jag hade högsta betyget gebnom hela min skolgång, hade jag velat outa mig skulle jag ge dig siffroran rakt under nosen! Är till fullo bekväm med min sveenska och har haft den att också i udervisande syfte som bildlärare. Det var.. om jag får slippa fortsätta sedanmed detta ot.. inte en enda käft som klagade, skulle jag behöva planera terminer med "dålig örmåga att skriva svenska" - så vänligen, att andra inte förstått mig, betyder inte att du kan dra vad som helst i sörja.
Det är som att få höra att man är taskig i matte för att annan strå och stampar med division, och inte ens nosat på fjärdegradsekvationer.. klart man då säger att "du suger" - dock suger inte min svenska - försök notera det i minnesbanken nu så vi slipper sandlådeofftopisk retorik.
Trådrelevansen så : JAG SKREV : vad är i omlopp gällande de aspirationer att försöka nå evidens i Jesus leverne som överensstämmande med det bibliska underlaget? Vad utgör glidningar mellan tro.. geografisk exakt plats.. och folkbokföring att härdeda till? Ontologiska överväganden.. hur hanterade maktkoncentraten förvaltning av t.ex folkbokföring så långt tillbaka man ämnar forksa fram att dra upp som evidens och bevis? Jag skrev då att det är en hel del pusslande med fragment i omlopp, som färgas.. av uppköpta vinstintressen, då det tyvärr, måste tilläggas.. inte så vetenskaplig stringent hederligt som man ser när rön presenteras, färdigredigerat för allmänhet att läsa - som du själv påpekar, revideras rönen fortlöpande ... men mycket spiller också ut och basuneras alltför ostyrkt som varande sannolikt, jag menar att man behöver och ska, förhålla sig kritiskt till det. Det är det centrala i just min kritik.. över att det vilar mycket moment 22 och "passerade tåg" som aldrig kommer tillbaka, eftersom.. exegetisk kultur, aldrig förr haft anspråk på att uppnå kriterium av empirisk art, där! tror jag att många spår ofrivilligt/frivilligt sopats igen. Tyvärr.
då spelar man med de brickor man HAR KVAR, jag anser det otillräckligt och att man nått en fryspunkt, må vara att detta är en pessimistisk ogynnsam syn på vad man försöker vaska fram, men är rätt säker på detta ur minkritiska synvinkel.
enbart att den forskning du refererar till, är så beroende av tvärvetenskapliga komplement, vilka ej kan styrka.. tar jag in i den vågskål som tynger ner och isf ännu väntar på den riktiga evidensföringen att verifieras. Du nämner Harvard. USA är en maktfaktor i världen som t.o.m ännu tillämpar dödsstraff i offentliga instanser var gud ses som en faktor och där emotsäganden redan muntligen, kan rendera allvarliga konsekvenser - jag är ärligt sagt i grunden lite skeptisk i argumentet eller hänvisningen till "Harvard" i sig räcker.. utifrån bl.a detta.
Jag ser smolken i bägaren = alltför stor portion prestige.. prestigen äventyrar trovärdigheten.
Ja, jag ser bibeln som kanon, att likna vid ett skönlitterärt projekt. då är jag ärlig så du vet min liksom syn på saken, min utgångspunkt. Då kan du lättare eventuellt förstå (om du förstås lägger ner viljan att försöka dra ad hocs mot min mkt enkla svenska.. som givit mig iaf examen

) (utanför fl.back ska sägas, för här får jag ju IG.. gång efter annan.. men att bibeln är ett dramaturgiskt verk, i likhet med Hamlet.. är för mig inte ens kontroversiellt.
Att det kan utgöra irritation för dig att redan ha landat och vara klar med "utröningen om den mystiska bibelns med dess centralgestalter" , jaa du, jag är klar. du är inte.
Hoppas nu du inte tog illa vid dig! Men jag är inte sä'rskilt bevandrad i bibelkunskap, det ska sägas! så visst har jag mina luckor. Samtidigt, har jag aldrig haft anledning att ombesörja min begåvning inom bibelpärmarna.. jag märkte tidigt att jesus, han har oändligt många mål med olika syften, jag gav istället upp.. och gick vidare till annat, Till område du inte förstår, men evidens inom humanorium, står fortf. i starkt beroende till komplement.. ständigt löpande komplement.. empiri i sig, skulle ju enl. mig isf ha påbörjats och vid detta laget ha kunnat konstatera. Men jag tror att underlagen var för bristfälliga. Man låter istället spekulativare djärvare tolkare ges utrymme - jag räknar alltså inte bort att man köper in forskare vars tro knappast står och faller utifrån om en individ föddes i Nasaret el. Betlehem, det är peanuts. Geografiskt sett är det samma plats. Man vill säga.. enbart strider om att ges RÄTTIGHETEN, att PÅSTÅ, att vad som står i bibeln, de facto... får lov, att omnämnas som sanningsbärande, man vill åt betydligt mer än vem som var vem.. detta då religioner överlag tappar mark.
Sedan ska man väl vara rejält intresserad också - jag är inte särskilt intresserad, jag är ju klar med min orientering om vad "det handlar om" , jag tror inte på gud och jag så gott som vet, att jesus är en stiliserad gestalt, kan härledas till hart bär bvem som helst. Låter det rått? inte menat att vara grov eller rå. Faktiskt inte.