2007-01-23, 16:58
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_UU
specifikt? hävisa till vers o visa mig vad det är för "dunkel" du snackar om.

Men lilla du, läs breven till de olika församlingarna. Läs Apostlagärningarna där Paulus m.fl. springer runt och grundar församlingar.

Sedan är ju saken den att vi inte har något tillförlitligt material på vad exakt dessa olika tidiga kristna (vi snackar 0-100-talet) trodde. Vi har dock exempel på en massa olika tidiga lärostrider.
Citera
2007-01-23, 17:01
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Det lustiga är att Gayman fick för sig att jag var vänster när jag en gång skrev: "Den som inte är vänster när han är ung har inget hjärta, den som inte är höger när han är gammal har ingen hjärna".

Jag hoppas innerligt, för mänsklighetens hopp, att du är ett troll.

Ja, visst är det fantastiskt att vissa "debattörer" har tillåtits sprida idoiti, förtal och ständiga grova personangrepp under flera år.

Kanske bör man meila vatikanen så de kan granska ifall det rör sig om ett tvättäkta mirakel?
Citera
2007-01-23, 17:02
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Men lilla du, läs breven till de olika församlingarna. Läs Apostlagärningarna där Paulus m.fl. springer runt och grundar församlingar.

Sedan är ju saken den att vi inte har något tillförlitligt material på vad exakt dessa olika tidiga kristna (vi snackar 0-100-talet) trodde. Vi har dock exempel på en massa olika tidiga lärostrider.
hahah, du kan alltså inte visa exakt vad det är du menar, och försöker göra ett desperat flyktförsök genom att säga "läs bibeln"? haha, ja du, vi kan med detta dra slutsatsen att du inte har någonsomhelst koll på vad du säger och tror. som sagt, du skjuter från höften.
Citera
2007-01-23, 17:09
Medlem
Varangians avatar
Citat:
hahah, du kan alltså inte visa exakt vad det är du menar, och försöker göra ett desperat flyktförsök genom att säga "läs bibeln"? haha, ja du, vi kan med detta dra slutsatsen att du inte har någonsomhelst koll på vad du säger och tror. som sagt, du skjuter från höften.

Jebus, skojar du med mig eller är du trög på riktigt?

The signed Pauline epistles may be classified into two types: Paul's letters to new Christian churches of the first century (Romans through Second Thessalonians), and Paul's letters to individuals (First Timothy through Philemon). The former are named after the city or region of receiving church; the latter after the individual to whom they were addressed.

- http://en.wikipedia.org/wiki/Pauline_Epistles

Vi snackar grundläggande bibelkännedom.
Citera
2007-01-23, 17:18
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Innan dess fanns det inte heller något behov av att kanonisera teologin och definiera läran. Läran fanns i en levande tradition, och texterna användes i många församlingar. Jag litar på att man gick grundligt tillväga när man bestämde vilka böcker som hade störst apostolisk förankring.

På tvåhundratalet hade gnosticismen växt sig stark. Enligt alla seriösa forskare är de gnostiska evangelierna som cirkulerade(och som mer talade om Jesus som andlig gestalt en fysisk) av yngre datum än de evangelier som vi ser i bibeln. Det är naturligt att man vid den här tidpunkten var tvingad att värja sig emot de gnostiska strömningar som försökte sprida sig in i kristendomen.

Intressant att gnostikerna som vill tolka Paulus dualistiskt och som ifrågasätter det materiella idag tycks vara på väg tillbaka i Da Vinci-kodens efterdyningar
Om du litar på att man verkligen var noggrann, måste du få göra det.

Mvh, Roger
Citera
2007-01-23, 17:21
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:

The signed Pauline epistles may be classified into two types: Paul's letters to new Christian churches of the first century (Romans through Second Thessalonians), and Paul's letters to individuals (First Timothy through Philemon). The former are named after the city or region of receiving church; the latter after the individual to whom they were addressed.

Ursäkta om jag bryter in i er diskussion. Men vilka av dessa brev har då Paulus skrivit? Att känna till detta ingår också i den grundläggande bibelkännedomen.

Mvh, Roger
Citera
2007-01-23, 17:25
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:

det beskriver inte vad det är för "dunkel" kring frågan i vår diskussion. Det råder inga radikala skillnader kring läran hos varje kyrka. Problemet i det ditt svar berör ligger i vem som grundade vilken kyrka, vilket inte svarar för slags tro, som du försöker få det att låta som.

Du skrev:
Citat:
Fanns massor med tidiga församlingar, men vad exakt de trodde och praktiserade är mer höljt i dunkel.

Jag tycker att det är ganska tydligt vilka skillnader det fanns mellan de olika trosamfunden, kyrkorna eller vad man vill kalla dem.

Men syriska ortodoxa kyrkan påstås inte vara grundat genom ngt brev från Paulus. Utan, det är Petrus som grundade den.
Citera
2007-01-23, 17:26
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Viklund
Ursäkta om jag bryter in i er diskussion. Men vilka av dessa brev har då Paulus skrivit? Att känna till detta ingår också i den grundläggande bibelkännedomen.

Mvh, Roger

Det finns väl några som man tror sig kunna härleda till Paulus:

Romans
Philippians
Galatians
Philemon
First Corinthians
Second Corinthians
First Thessalonians

Min poäng var dock att bemöta påståendet om att det inte finns några referenser till andra tidiga kristna kyrkor än den just syrianska.
Citera
2007-01-23, 17:29
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Min poäng var dock att bemöta påståendet om att det inte finns några referenser till andra tidiga kristna kyrkor än den just syrianska.
Den heter inte syrianska, den heter syriska. Det finns fler än syrianer som hör till den kyrkan.
Citera
2007-01-23, 17:35
Medlem
Varangians avatar
Citat:
det beskriver inte vad det är för "dunkel" kring frågan i vår diskussion. Det råder inga radikala skillnader kring läran hos varje kyrka. Problemet i det ditt svar berör ligger i vem som grundade vilken kyrka, vilket inte svarar för slags tro, som du försöker få det att låta som.

Det fanns en massa olika uppfattning om Jeus lära och natur även direkt efter hans död om vi får tro evangelierna. Sedan kom de olika stora teologiska lärostriderna.

Det finns, vad är det, runt femti olika "tidiga" evangelier om jag inte missminner mig.

Så ja, vad som exakt är den ursprungliga och "sanna" kristna läran är dunklet. Det är en snarare fråga om tro hos de olika utövarna.

Något annat du finner oklart?
Citera
2007-01-23, 18:09
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Det finns väl några som man tror sig kunna härleda till Paulus:

Romans
Philippians
Galatians
Philemon
First Corinthians
Second Corinthians
First Thessalonians
Det är riktigt att dessa sju till såväl språk som teologi är mycket samstämmiga och därför med största sannolikhet har skrivits av Paulus. Kolosser- Efesier- och Andra Tessalonikerbrevet anses i fallande skala sannolikt inte vara skrivna av Paulus. De brukar dock försöka räddas genom att man påstår att de har skrivits av någon som stod Paulus nära och på direkt uppmaning av Paulus och också i hans namn. De tre Pastoralbreven är knappast skrivna av Paulus. De avviker helt vad gäller språk och deras teologi är en annan än Paulus’. Likaså minner kyrkoorganisationen om en senare tid och det är svårt att infoga dem i det historiska skeendet. Dessa brev, skrivna troligen i början av 100-talet, är de enda som sätter Jesus i ett tydlig historiskt sammanhang såsom fysisk person och det är också endast i dessa brev som Paulus är uttalat anti-gnostisk. Så kampen mellan gnostiker och mer ortodoxa var alltså i full fart i början av 100-talet och den var det också på 90-talet då Johannesbreven troligen nedtecknades.
Citat:
Du har givetvis helt rätt.
Citera
2007-01-23, 19:16
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Det fanns en massa olika uppfattning om Jeus lära och natur även direkt efter hans död om vi får tro evangelierna. Sedan kom de olika stora teologiska lärostriderna.

Det finns, vad är det, runt femti olika "tidiga" evangelier om jag inte missminner mig.

Så ja, vad som exakt är den ursprungliga och "sanna" kristna läran är dunklet. Det är en snarare fråga om tro hos de olika utövarna.

Något annat du finner oklart?
De var faktiskt över trehundra olika evangelier, varav man i Nicea uteslöt de flesta, och valde de som bäst speglade verkligheten.

Tidiga kyrkor, såsom den syrisk-ortidoxa kyrkan, bekräftar - genom att endast ha uppkommit innan de första evangelierna - att det som står i evangelierna fullkomligt återspeglar det som hade skett, just därför att dessa kyrkomän med egna ögon hade sett Jesus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in