2010-06-05, 12:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brokenvalley1
Jo,det gjorde han.
"Är du judarnas kung?"
"Ja,det är jag".
Så står det uttryckligen i NT.

Det är ganska mycket som är motsägelsefullt i bibeln. Och en massa är fel också. Men det får man väl räkna med när den är skriven av bronsåldersfolk med begränsad kunskap.

Och Kristna i dag är ju fortfarande bronsåldersfolk med begränsad kunskap.
Citera
2010-06-05, 13:31
Medlem
Cregers avatar
jesus var en störd sektledare med storhetsvansinne som lyckades lura en bunt med idioter att han var guds son, sen efter att regeringen dödade honom för att få slut på hans skitsnack som ledde till mer idioti började hans sektmedlemmar att skriva ner historier om honom där dom gav han superkrafter osv osv.

och resten är historia.
Citera
2010-06-05, 14:01
Medlem
zokes avatar
Han fanns inte. det är påhittat
Citera
2010-06-05, 14:15
Medlem
BandieraRossas avatar
Jesus fanns, med största sannolikhet. Jesus Kristus nämns i flera av varandra oberoende dåtida källor, mig veterligen.
Citera
2010-06-05, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BandieraRossa
Jesus fanns, med största sannolikhet. Jesus Kristus nämns i flera av varandra oberoende dåtida källor, mig veterligen.

Det är ju just det han inte har, hans källor kom till årtioneden och århundraden efter hans påstådda död!
Citera
2010-06-05, 14:25
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Det är ju just det han inte har, hans källor kom till årtioneden och århundraden efter hans påstådda död!

Jag vet inte, jag är faktiskt inte insatt i specifikt vilka källor det rör sig om, även om jag är medveten om att bibeln är något av en efterkonstruktion.

Dessutom tar jag aldrig ditt ord för sanning i religiösa diskussioner, eftersom du gör det till ett mål i sig, att pissa på allt vad religion innebär. Du är inte här för att diskutera religion, utan snarare endast för att tala illa om den.
Citera
2010-06-05, 14:31
Bannlyst
Citat:
Jag vet inte, jag är faktiskt inte insatt i specifikt vilka källor det rör sig om, även om jag är medveten om att bibeln är något av en efterkonstruktion.

Så varför ger du dig in i diskussionen överhuvudtaget.

Citat:
Dessutom tar jag aldrig ditt ord för sanning i religiösa diskussioner, eftersom du gör det till ett mål i sig, att pissa på allt vad religion innebär. Du är inte här för att diskutera religion, utan snarare endast för att tala illa om den.

Det finns inget gott i att mängder med människor tror på icke bevisbara övernaturliga fenomen, och att de sedan indokrinerar sin avkomma i samma vidskepelser.
Citera
2010-06-05, 14:34
Bannlyst
Men vännen.
Det är inte vidskeplighet.
Att tro på Gud.
Att tro på Jesus är inget onaturligt.
Citera
2010-06-05, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av molnig
Men vännen.
Att tro på Gud.

Att tro på övernaturliga fenomen utan bevis är inte bara onaturligt, det är farligt!
Citera
2010-06-05, 14:40
Bannlyst
Citat:
Men vännen.
Att tro på Gud.

Med vidskeplighet avses en inre drivkraft, benägenhet, böjelse eller tendens att tillgripa vidskepelse, skrock och övernaturliga företeelser som förklaringar på tillvarons mysterier.
Citera
2010-06-05, 22:28
Bannlyst
Att Jesus finns är en självklarhet för min del.
Dom flesta tror att han funnits.
Och en mindre del inte ens det.
Citera
2010-06-07, 13:24
Medlem
noksocaws avatar
Citat:
Att Jesus finns är en självklarhet för min del.
Dom flesta tror att han funnits.
Och en mindre del inte ens det.

Jo fast den tron är din och du får tro vad du vill.
Men kan du bevisa det? Kan du visa på källor annat än bibeln som pratar om en Jesus från Nazareth och som gjorde mirakel?
Att säga att du tror att Jesus fanns är inget bevis, kom göra med lite bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in