2010-06-07, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av molnig
Att Jesus finns är en självklarhet för min del.
Dom flesta tror att han funnits.
Och en mindre del inte ens det.

De flesta tror inte alls på Jesus! Länka till källan för detta påstående.
Citera
2010-06-07, 16:17
Bannlyst
Jo dom flesta tror att Jesus funnits,
Däremot inte att han uppstått och lever än idag.
Citera
2010-06-07, 18:52
Bannlyst
Citat:
Jo dom flesta tror att Jesus funnits

Nej, det finns 6.5 miljarder människor på jorden, de flesta av dem tror ej att Jesus har funnits!
Citera
2010-06-07, 19:04
Bannlyst
Du har fel.
Men dom flesta tror inte att Jesus uppstått och lever idag.
Citera
2010-06-07, 19:20
Medlem
iohanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Nej, det finns 6.5 miljarder människor på jorden, de flesta av dem tror ej att Jesus har funnits!
Källa på det?
i.o.f tror antagligen stora delar av Asien att han inte existerat. Men kristendomen + Islam blir ju ca 3,5 miljarder människor = mer än hälften. Sedan är det ju en hel del ateister som tror att han existerat.
Citera
2010-06-07, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iohannes
Källa på det?
i.o.f tror antagligen stora delar av Asien att han inte existerat. Men kristendomen + Islam blir ju ca 3,5 miljarder människor = mer än hälften. Sedan är det ju en hel del ateister som tror att han existerat.

Dessa siffror är stark överdrivna, jag har sett siffror på 2.1 miljarder kristna och 1.4 miljarder muslimer men dessa är ej hämtade från verkligheten. Redovisa din källa.

Har sett andra siffror på 1.9 miljarder kristna och 1.1 miljarder muslimer. Det verkar mera rimligt. Men också den siffran är nog också överkant.

Problemen är följande.

När räknas ett barn som religiöst? Bara för att det föds i en "kristet" land eller en "kristen" familj innebär inte att man är kristen.

När man sammanställer denna statistik räknar man inte bort icke praktiserande personer. Att man har en bibel i hyllan hemma gör dig inte till kristen.

Ett exempel är t.ex Sverige, Svenska Kyrkan har 6,7 miljoner medlemmar, men det finns inte 6,7 miljoner kristna i Sverige.
Citera
2010-06-07, 20:02
Medlem
g00dstuffs avatar
utan att egentligen läst tråden så är det ganska självklart att jesus som vi känner honom INTE fanns. Även om det fanns en man vars storslagenhet (på ett eller annat sätt) stod som model för den moderna bilden av jesus så är det naturligt betingat att den mannens egentliga egenskaper och bedrifter är många gånger tolkade och förvridna under dryga 2000 år.

Nu tog jag såklart för givet att vi pratade om bibelns Jesus. Annars är svaret ja: Han fanns, finns och kommer att finnas även i framtiden.
Citera
2010-06-07, 20:45
Bannlyst
Jo det är ju faktiskt så att i en stor del av världen är det naturligare att tro än att inte göra det.
Det är mest bara Europa och delvis Nordamerika som människor inte tror.
Med undantag för Ryssland och Nordkorea tex.
Citera
2010-06-07, 20:57
Bannlyst
Citat:
Jo det är ju faktiskt så att i en stor del av världen är det naturligare att tro än att inte göra det.

Jaså, Kina då? 1/4 av jordens befolkning. De tror INTE på Jesus! Som vanligt krossas dina argument av verkligheten!

Citat:
Det är mest bara Europa och delvis Nordamerika som människor inte tror.
Med undantag för Ryssland och Nordkorea tex.

Jaså, och Kina då, men varför bry sig om 1/4 av jordens befolkning.
Citera
2010-06-07, 21:01
Bannlyst
Jo men Kina har mellan 5och 10 % kristna numera.
Men ändå tror en stor del att Jesus har funnits.
Typ 50-60 % är ändå mycket.
Citera
2010-06-07, 22:12
Medlem
iohanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Dessa siffror är stark överdrivna, jag har sett siffror på 2.1 miljarder kristna och 1.4 miljarder muslimer men dessa är ej hämtade från verkligheten. Redovisa din källa.

Har sett andra siffror på 1.9 miljarder kristna och 1.1 miljarder muslimer. Det verkar mera rimligt. Men också den siffran är nog också överkant.

Problemen är följande.

När räknas ett barn som religiöst? Bara för att det föds i en "kristet" land eller en "kristen" familj innebär inte att man är kristen.

När man sammanställer denna statistik räknar man inte bort icke praktiserande personer. Att man har en bibel i hyllan hemma gör dig inte till kristen.

Ett exempel är t.ex Sverige, Svenska Kyrkan har 6,7 miljoner medlemmar, men det finns inte 6,7 miljoner kristna i Sverige.

http://www.adherents.com/Religions_By_Adherents.html t.ex. Det är klart att det alltid är svårt att mäta statistik på sånt här, vilket de själva skriver på sidan. Men det vi vet är att ett stort antal personer är kristna och muslimer i världen och de måste tro att Jesus existerat, annars går det emot deras religion. Resten av religionerna och även ateister kan tro hur som helst i frågan. Så om du räknar alla dessa till de som "inte tror Jesus existerat" förstår jag inte riktigt hur du resonerar. Med andra ord: faktan vi har visar att ett stort antal personer tror på Jesus existens. Resten vet vi inte. Om inte du har någon fakta på just det, för jag hittar ingen. Så en källa på ditt påstående skulle uppskattas.
Citera
2010-06-07, 22:23
Bannlyst
Bevis på att jag inte cyklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här