Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag talar inte om starka bevis. Jag talar om stark bevisning. Med 'bevisning' avser jag summan av de omständigheter som kan åberopas för att styrka argumentationen, i det sammanhanget utgör romerska historikers vittnesbörd värdefulla indicier.
Menar du att mängden dokument som nämner Chrestus, Kristus, kristna osv ökar bevisningen? Fastän varje enskilt dokument inte kan användas som stöd för att en historisk Jesus har funnits?
Märkligt synsätt i så fall.
Citat:
Men det är svårt föra en sund debatt, ifall din egentliga motivation tycks vara allmän kristendomskritik, snarare än ifrågasättande på sunda historievetenskapliga grunder. Det säger jag eftersom du medger att skälet till att du ifrågasätter Jesu existens är "för att hans efterföljare har skapat den största religionen världen sett".
Redan här uppstår förvirring eftersom du på samma gång indikerar att Jesus hade anhängare men inte själv funnits.
Redan här uppstår förvirring eftersom du på samma gång indikerar att Jesus hade anhängare men inte själv funnits.
Jag tycker det mesta talar för att de första kristna dyrkade en kosmisk frälsargestalt, som först senare fick kött och blod i evangelierna. Det fanns ju kristna som i brev förkastade tanken på att Jesus varit en människa av kött och blod. Vet att jag läst om det, men kan inte ange källa just nu. Kan säkert leta fram den vid behov.
Citat:
Vad gäller Plinius berättar han ju att de kristna sjöng hymner till Kristus "som till en Gud". Det uteslöt du ur ditt citat, men redan här inser säkert de flesta att vi ser en historisk människa framträda, att det rent av är en förutsättning för vår förståelse och läsning av Plinius brev.
Men det var väl en bit efter år 100? Inte så konstigt om myten om den historiske Jesus då fått fotfäste bland människor som inte hade någon möjlighet att kontrollera uppgiften, och förmodligen inte kände något behov av att göra det heller. Det var ju en vidskeplig tidsålder.
Citat:
Det är chockerande att se dig kasta runt med Sutonius som en trasa utan reflektion och eftertanke. Det säger jag eftersom den händelse som Sutonius beskriver möjligtvis återfinns i Apostlagärningarna( 18:1-3). Och eftersom den nytestamentliga texten troligtvis är författad innan Suetonius ens var född så problematiserar det din tes att "Jesus var i Rom år 121 och eggade upp judarna". Och du menar att du inte ens behöver kommentera det ytterligare?
Men han skrev väl inte Jesus, utan Chrestus, ett vanligt namn på frigivna slavar? På vilket sätt skulle detta tala för att omnämnandet gäller Jesus (Jesus var ju för övrigt också ett vanligt namn)?
Jag finner det väldigt märkligt att de kristna gång efter gång envisas med att hänvisa till källor som inte hävdar det de påstår och sedan när dessa ifrågasätts tycks mena att mängden av dessa källor sammantaget ökar beläggen för att Jesus har funnits.
(Och ja, jag gillar smileys, lev med det.)(Kunde inte låta bli att göra dig till viljes med evilgrin...)
och så här
och kommenterar det inte mer.