2009-08-25, 02:08
Medlem
Babsies avatar
Jag tvivlar då det knappt finns något(eller inget) bevis utanför bibeln om att han ska ha existerat, men vi kommer antagligen aldrig få reda på det hela då det teoretiskt sett hände för för så länge sedan, Jesus är bara en i mängden av ifrågasatta personer från den tiden...

Här finns i alla fall ett gäng diskussioner i ämnet om du är intresserad, användaren Roger Viklund har en hel ganska intressanta inlägg i debatten:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=602906
https://www.flashback.org/showthread.php?t=433280
https://www.flashback.org/showthread.php?t=240893
Senast redigerad av Babsie 2009-08-25 kl. 02:21.
Citera
2009-08-25, 02:18
Medlem
Man kan nog inte bevisa de...
Liksom man kan inte se texter i böcker o så som bevis för de behöver ju inte va sanning typ
Citera
2009-08-25, 02:26
Medlem
Flashborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alle455
Man kan nog inte bevisa de...
Liksom man kan inte se texter i böcker o så som bevis för de behöver ju inte va sanning typ

Korrekt. Vad jag tänkte på var om det fanns flera olika skrifter från denna tid av olika författare som berättar om någon snubbe vid namn Jesus som tyckte att alla skulle ta o skrika "Fuck the system" och kanske välte ett bord eller två.

Vill återigen poängtera att jag inte är troende, vill inte bli tagen som det!
Usch hemska tanke.

Mvh

P.S tack för kommentaren om min Avatar. Al Bundy är Jesus.
Citera
2009-08-25, 02:27
Medlem
klausstrausss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunseng2
Alltså, det man ska poängtera är att det fanns massor, massor, massor av olika profeter runt den här tiden som påstod sig vara messias och alltmöjligt. Jesus var väl bara en i raden av dom, bara att hans fanclub gjorde ett jävligt bra PR-jobb efter killen avrättades.

För att jag själv är litterärt upplyst och väldigt rationell utav mig, så tycker jag att ditt argument är väldigt klen. Jag vet att det är taget från Penn and Teller, för vilka hade till cirka 95% eget skitsnack. Bara rent vinklat program. Vetenskapen som den borde vara, är däremot inte vinklad.

Hursom, rent objektivt sett så finns det olika källor på att personen Jesus ska ha funnits. Det finns bland annat källor från romarna själva, där de skrev om en "bråkmakare". Jag är inte helt insatt på det hela, men vet att det i alla fall finns. De flesta historiker är därför överens om att Jesus fanns.

Kanske lite OT, men det är väldigt intressant att folk gärna ifrågasätter Jesus existens men inte ex. Muhammeds. Muhammed levde ju bara några århundraden efter. Vari muslimerna själva från den tiden erkände Jesus som en profet. D.v.s. en tid för dem då det inte gått så himla lång tid sedan Jesus fanns. Visserligen känner många att det var länge sedan Columbus upptäckte Amerika, men faktiskt egentligen inte när man tänker efter. Hoppas ni förstår vad jag menar gott folk.
Citera
2009-08-25, 02:42
Medlem
gunseng2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klausstrauss
För att jag själv är litterärt upplyst och väldigt rationell utav mig, så tycker jag att ditt argument är väldigt klen. Jag vet att det är taget från Penn and Teller, för vilka hade till cirka 95% eget skitsnack. Bara rent vinklat program. Vetenskapen som den borde vara, är däremot inte vinklad.

Penn and Teller?

Vilket 'klent argument' är det du syftar på? Faktum är att det fanns tusentals olika profeter som vandrade runt och försökte 'marknadsföra' sig själva och få följeslagare. Faktum är till och med att historien kring Jesus är snarlik massa olika äldre historier från samma område. Om du nu skriver att du tänker rationellt och är så pass 'litterärt upplyst' så kan du väl ta och processera detta: Jesus var inte unik, han var en i mängden av massor av olika profeter. Anledningen till att han har blivit större än de andra är på grund av effektiva efterhandskonstruktioner av lärjungar etc. och folk som berättat vidare legenderna.

Nu, angående hans existens så kan han säkert ha funnits, det är det jag säger. Men att han har funnits innebär inte att han trollade runt med morgontofflorna och sprang runt på vattnet, samma egenskaper som han påståtts haft har även många andra hävdats ha, och det finns legender i massor om 'profeter', gudasöner etc. med samma egenskaper.
Vi borde väl ha växt ifrån myter, legender och sagor.
Citera
2009-08-25, 02:53
Medlem
klausstrausss avatar
Citat:
Penn and Teller?

Vilket 'klent argument' är det du syftar på? Faktum är att det fanns tusentals olika profeter som vandrade runt och försökte 'marknadsföra' sig själva och få följeslagare. Faktum är till och med att historien kring Jesus är snarlik massa olika äldre historier från samma område. Om du nu skriver att du tänker rationellt och är så pass 'litterärt upplyst' så kan du väl ta och processera detta: Jesus var inte unik, han var en i mängden av massor av olika profeter. Anledningen till att han har blivit större än de andra är på grund av effektiva efterhandskonstruktioner av lärjungar etc. och folk som berättat vidare legenderna.

Nu, angående hans existens så kan han säkert ha funnits, det är det jag säger. Men att han har funnits innebär inte att han trollade runt med morgontofflorna och sprang runt på vattnet, samma egenskaper som han påståtts haft har även många andra hävdats ha, och det finns legender i massor om 'profeter', gudasöner etc. med samma egenskaper.

Ifall han då inte var så unik, hur kunde han då sticka ut så mycket?
Citera
2009-08-25, 03:26
Medlem
Flashborns avatar
Citat:

Det har ingenting med frågeställningen att göra! Suck! Borde kanske postat denna tråd i historia.
Citera
2009-08-25, 03:34
Medlem
Babsies avatar
Citat:

Med tanke på att han mer eller mindre bara är omnämnd i Bibeln och det förfalskade Testimonium Flavianum kan han ju inte ha stuckit ut så himla mycket...

Guds son tycker man väl ändå borde ha blivit rätt så uppmärksammad under tiden han levde och inte enbart nämnd av ett gäng skumma typer flera år efter hans död?
Citera
2009-08-25, 03:37
Medlem
gunseng2s avatar
Citat:

Alltså, vid tiden då han existerade var han ju knappast en stor kändis som stack ut i det romerska riket, han var ytterliggare en profet i mängden bara, en nobody i den stora bilden. Det är först i efterhandskonstruktioner som han fått en stor roll och omskrivs mycket.
Sen att kristendomen spritts så pass mycket, om det är det du syftar på att han sticker ut mycket, så är det en annan historia, som främst har att göra med att kejsar konstantin ville att hans soldater skulle slåss och dö med samma hängivenhet som kristna gjorde för sin religion.
Kristendomen har haft bra missionärer, det är därför Jesus sticker ut, sen är han ju knappast unik på det sättet. Det finns ju massor av olika profeter och liknande, Muhammed är väl ett exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av Flashborn
Det har ingenting med frågeställningen att göra! Suck! Borde kanske postat denna tråd i historia.

Det var svar på tal till den andra killen. Som sagt så är man inte överrens om Jesus faktiskt funnits, men det finns seriösa historiker som anser det så det är ju definitivt inte en omöjlighet, men OM han har funnits, och det var det jag skrev som du reagerade på, så betyder det såklart inte att han var guds son och allt det där.
Citera
2009-08-25, 03:59
Medlem
pastoratets avatar
Fanns Buddha?
Fanns Pythagoras?

Om vi utgår från att Jesus inte fanns, har vi något annat exempel i historien där en grupp människor hittar på en samtida figur för att styrka sitt budskap? Hur och när uppstod i så fall jesusmyten?
Citera
2009-08-25, 07:44
Medlem
Papa Dans avatar
Det finns många icke kristna källor utanför Bibeln som nämner jesus, ifrån Judar till Romerska historiker mfl... så att han fanns är det inget större snack om. En bok som tar upp en del av detta är: Jesus Outside the New Testament: An Introduction to the Ancient Evidence skriven av Dr. Robert E. Van Voorst
Citera
2009-08-25, 09:18
Medlem
flumdrutts avatar
De historiska källorna (förutom bibeln) är väl lika med noll om hans existens. Om det nu funnits en man av hans kaliber så borde det med stor sannolikhet skrivits om i andra källor. Men icke. Jesus är ungefär lika sann som Enhörningar och kunskapstörstande kreationister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in