Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Men en fråga Roger, exakt vad grundar sig de akademiker på som säger att Jesus historiska existens idag ändå kan ses som en trolig sanning?
"Du" anses ju tillöra en minoritet i den frågan.
Det var vad jag fick höra i min utbildning iaf. Eller är de bara pk för att undvika en religiös konfrontation?
Det är nog litet olika saker och det är inte helt lätt för mig och säga då jag inte kan se att de framför några egentliga argument för sin ståndpunkt. Man hänger sig fast vid de utomkristna vittnesbörden, fastän de enskilt inte går att försvara. Man säger väl att de sammantaget tyder på att Jesus har funnits. Men man måste kunna påvisa att åtminstone en text bekräftar Jesu existens och detta låter sig inte göras.
Andra lutar sig mot Paulus, men här kan sägas att jag och andra som ifrågasätter Jesu existens också lutar oss mot Paulus ovetskap, så här finns ett tolkningsproblem.
Sedan har vi evangelierna. Om vi bortser från de mer apologetiska forskarna, så antar de mer kritiska att bortåt 90 % av det Jesus i evangelierna påstås ha sagt och gjort är sådant han inte har sagt eller gjort. Ändå tror man att den lilla rest som återstår speglar en verklig persons gärning. Det man inte kan beslå med lögn, antar man är sant. Jag finner detta resonemang märkligt.
Andra forskare, såsom exempelvis Eisenman, hävdar att det faktum att Jesus sägs ha haft en bror vid namn Jakob och att denne Jakob har funnits är bevis för att Jesus har funnits. Eisenman påstår att detta är det ENDA beviset och att utan den kopplingen skulle han själv inte ha trott att Jesus har funnits.
Det finns också ytterligare ett argument som framförs av de mer sekulariserade forskarna och som väl egentligen är det enda argument jag anser äger någon tyngd. Det är den tänkta förekomsten av ett tidigt Q och att då också Thomasevangeliet är tidigt. Med ett tidigt Q, ett tidigt Thomas och ett Markus, ser man tre OBEROENDE tidiga källor och dessa skulle då borga för att personen åtminstone har funnits.
Mot allt detta finns andra argument som gör att jag betvivlar att Jesus har funnits. Det handlar ytterst om att väga bevisen och indicierna samt vilket perspektiv man väljer att inta. På något sätt tycker jag att man ofta resonerar så att man inte kan lägga fram ett enda bevis för att Jesus har funnits, men då det finns så många små rökhärdar och då alla har trott detta i alla tider, väljer man att tro att Jesus ändå har funnits.
Om det är andra som anser att det finns andra omständigheter som gör att forskare i allmänhet tror att Jesus har funnits, får ni gärna upplysa mig om vilka de omständigheterna i så fall är.
Mvh, Roger