2007-01-28, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Viklund
Man måste försöka hålla en seriös nivå. Jag förnekar inte att Jesus har funnits. Förneka betyder att man hävdar att något som man vet har hänt, inte har hänt. Jag betvivlar att evangeliernas Jesus har funnits, men jag kan inte vara säker på något sådant. Jag anser dock att mer talar för än emot. Paulus talar mycket om den uppståndne Kristus, men uppstånden från vad?
Skrev inte du en bok om att Jesus inte har funnits?
Citat:
Enligt mitt sätt att läsa Paulus var han och övriga inom Kristuskulten upptagna med de uppenbarelser som Kristus gav, men inget säger att denne Kristus Jesus skulle ha levt ett liv på jorden. Och vore det så, tyder alla tecken på att det måste ha varit för länge sedan, ty Paulus har inte minsta kännedom om något som evangelierna förtäljer om Jesus. Han och de pelare och de övriga han umgås med, är bara fokuserade på den andliga delen och tillsynes ointresserade eller ovetande om att den uppståndne Kristus nyligen skulle ha levt som människa på jorden. Denna uppfattning kommer till uttryck först med evangelierna fram emot sekelskiftet år 100. Då först uppstår denna tro på den jordiske Jesus. Para detta med insikten att i stort sett varje enskild detalj inom evangelieberättelsen går att trovärdigt ifrågasätta och att inga övriga källor, historiker eller andra, har märkt av Jesus från Nasarets framträdande på jorden, så uppkommer frågan, har han då ens funnits?

Mvh, Roger
Har du några källor som styrker ditt påstående att Paulus inte hade någon kännedom om evangeliernas Jesus? Skulle gärna vilja gå till botten med ditt påstående.

Har du förresten kolla in klippet jag länkade till?
http://video.google.com/videoplay?docid=-3442284161240392397

Roger, spola till 29 minuter. Vad tycker du om hennes bok om Jesus? Den är ju raka motsatsen till din egen. Hon har en del övertygande argument till att Jesus existerade.
Citera
2007-01-28, 16:21
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Jo, jag vet som sagt att det finns en hel del svårigheter. Men jag skall försöka svara på dina invändningar. Jag är inte helt säker på min teori heller bör tilläggas, men den är inte omöjlig.

Barndomsberättelsen fanns kanske inte i ur-Mattues utan tillkom först i Matteus för att visa på Jesus Davidiska släktskap och för att visa på likheten med de judiska messiasprofetierna. Även om den faktiskt fanns med så är det inte orimligt att man vill utesluta denna för att missionera i hednamiljö.

Gällande bergspredikan så nej, jag tror faktiskt inte den ingick i ur-Matteus. Den kan tillhöra Q eller så är den en synkretistisk text (kanske tidigare klassikt profetmaterial). Det går vidare att formmässigt utesluta bergspredikan i Matteus, från hans helande av sjuka i 4:24-25 till att en spetälsk renas i 8:2.

Gällande att Matteus överdriver mirakler så kan det vara så att detta är en förbättring av ur-Matteus för att överglänsa det hedniska Markus.
Gällande den snara återkomsten så kan det vara ett försäljningskep för att missionera, men svårt att säga.

Mitt stora problem med Markus är främst att den inte sätter in händelserna i sin riktiga judiska kontext samt att den judiska exlusiviteten saknas. Luktar hednamission a la Paulus.

Men ett problem är givetvis att vi inte har evangelierna i sin garanterade originalform, de tidigaste vi har är ju runt år 100-200. Mycket kan ju hänt dem under kristendomens första turbulenta decennier.
Jag kan hålla med dig i mycket av det du skriver. För att summera, så anser du att mycket av Matteus’ nuvarande innehåll saknades i ur-Matteus. Men borde då inte ur-Matteus ha legat nära ur-Markus? Och om ur-Matteus och ur-Markus nästan var samma evangelium, då kan man lika gärna säga att den utökning som gjordes till nuvarande Matteus gjordes från ur-Markus som ur-Matteus. Därmed är du i princip tillbaka till Markus som ursprungskälla.

Nästa fråga är om du laborerar med Q eller om Q inte behövs i din rekonstruktion. Goodacre anser ju att Q är överflödigt och att det nöjaktigt går att förklara likheterna mellan Matteus och Lukas så att Lukas kopierat Matteus. Hur behandlar du det problemet?

Det är riktigt att Markus är djupt okunnig om judiska seder och bruk samt Palestinas geografi. Den enda som uppvisar förståelse för dessa är faktiskt Johannes. Mitt huvudargument för att avvisa lärjungen Matteus som författare av Matteusevangeliet är faktiskt att han kopierat Markus, som uppenbart inte visste vad han talade om. Hur kunde en som själv varit med, välja att kopiera något skrivet av en person som byggde på hörsägen?

Det är ett stort problem att vi faktiskt inte helt kan avgöra hur evangelierna har tillkommit. Traditionen säger att Matteus skrev först, men interna tecken tyder på att ”han” kopierade Markus. Och tydligt är att även Johannes bygger på Markus, men i vilken utsträckning är svårt att veta.

Mvh, Roger
Citera
2007-01-28, 16:40
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Jag kan hålla med dig i mycket av det du skriver. För att summera, så anser du att mycket av Matteus’ nuvarande innehåll saknades i ur-Matteus. Men borde då inte ur-Matteus ha legat nära ur-Markus? Och om ur-Matteus och ur-Markus nästan var samma evangelium, då kan man lika gärna säga att den utökning som gjordes till nuvarande Matteus gjordes från ur-Markus som ur-Matteus. Därmed är du i princip tillbaka till Markus som ursprungskälla.

Nästa fråga är om du laborerar med Q eller om Q inte behövs i din rekonstruktion. Goodacre anser ju att Q är överflödigt och att det nöjaktigt går att förklara likheterna mellan Matteus och Lukas så att Lukas kopierat Matteus. Hur behandlar du det problemet?

Det är riktigt att Markus är djupt okunnig om judiska seder och bruk samt Palestinas geografi. Den enda som uppvisar förståelse för dessa är faktiskt Johannes. Mitt huvudargument för att avvisa lärjungen Matteus som författare av Matteusevangeliet är faktiskt att han kopierat Markus, som uppenbart inte visste vad han talade om. Hur kunde en som själv varit med, välja att kopiera något skrivet av en person som byggde på hörsägen?

Det är ett stort problem att vi faktiskt inte helt kan avgöra hur evangelierna har tillkommit. Traditionen säger att Matteus skrev först, men interna tecken tyder på att ”han” kopierade Markus. Och tydligt är att även Johannes bygger på Markus, men i vilken utsträckning är svårt att veta.

Mvh, Roger

Jo, its a mess... men intressant ändå.

Jag tror det fanns en Q-källa, ett "sayings"-evangelium. Huruvida detta var kopplat till någon historisk Jesusfigur är dock en annan femma. Snarare kan det mycket väl vara klassiskt hellenistisk mysteriematerial (Mithras, Dionysos, Osiris etc.). Det är dock möjligt att detta inte ingick i den hypotetiska ur-Matteus. Men du har en poäng, Markus och ur-Matteus borde varit tämligen lika.

Sedan med de tolv lärjungarna, jag är skeptiskt. Finns för många likheter med andra hellenistiska mysteriereligioner, samt ex. tolv hus i zodaiken, tolv judiska stammar osv. Eller känner du till något utom-bibliskt (icke-kyrkligt) material som hänvisar till någon av de tolv som historiska personer?

Har du btw forskat något kring om Yeshu i Talmud kunde utgjort något mytmaterial till evangeliernas Jesus? I sådan fall snackar vi ju 100 år tidigare, runt 100 f.kr.
Citera
2007-01-28, 17:51
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Skrev inte du en bok om att Jesus inte har funnits? Har du några källor som styrker ditt påstående att Paulus inte hade någon kännedom om evangeliernas Jesus? Skulle gärna vilja gå till botten med ditt påstående.

Roger, spola till 29 minuter. Vad tycker du om hennes bok om Jesus? Den är ju raka motsatsen till din egen. Hon har en del övertygande argument till att Jesus existerade.
Jag har ännu inte sett filmen. Jag kom hem för en stund sedan och började då titta men avbröts. Jag ska försöka sedan. Min bok har titeln "Den Jesus som aldrig funnits", inte "Jesus har aldrig funnits". Med "Den Jesus" avser jag evangeliernas Jesus. Jag tror inte att det har funnits en person som ens avlägset LIKNAR den Jesus som finns beskriven i evangelierna. Att det kan ha funnits en mycket annorlunda Jesus, som kanske också levde vid en annan tid är fullt möjligt. Jag anser att vi i nuläget inte kan veta hur det förhåller sig med den saken.

Jag kan naturligtvis inte ge några källor som styrker att Paulus inte hade någon kännedom om evangeliernas Jesus? Jag kan konstatera att det inte finns något textställe bland de brev som allmänt anses skrivna av Paulus som entydigt går att utläsa så att Paulus visste något om en historisk person som liknar Evangelie-Jesus. Sedan finns det många textställen som visar att Paulus inte bara var ovetande, utan tvärtom argumenterar på ett sådant sätt att han direkt motsäger evangelierna. Detta måste naturligtvis argumenteras för i stor noggrannhet. Men jag återkommer med några enkla exempel på detta.

Mvh, Roger
Citera
2007-01-28, 17:51
Medlem
Varangians avatar
Citat:

Haha, som vanligt så trollar du. Boken är en historisk roman om Jesus i åldern 7-8 år. Att du aldrig orkar kolla dina egna källor, haha.

Anne Rice: It is a novel, it is a novel.

Interviewer: The historical Jesus is very, very small isnt it. The Historical Jesus, not the Jesus of the Gosples?

Anne Rice: Yeah, absolutly.

Och i slutet:

Interviewer: I believe all this is coming out of your mind?

Anne Rice: A lot of it is coming out of my mind.

Interviewer: All of it?

Anne Rice: All of it, I guess, yeah.

Hon för inte fram nåt vettigt argumnet för existensen för någon historisk Jesus, däremot tycker hon i sin nyfunna katolska gudsiver att alla skeptiker är dumma. Oj, impressive Anne Rice...
Citera
2007-01-28, 18:11
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Jo, its a mess... men intressant ändå.

Jag tror det fanns en Q-källa, ett "sayings"-evangelium. Huruvida detta var kopplat till någon historisk Jesusfigur är dock en annan femma. Snarare kan det mycket väl vara klassiskt hellenistisk mysteriematerial (Mithras, Dionysos, Osiris etc.). Det är dock möjligt att detta inte ingick i den hypotetiska ur-Matteus. Men du har en poäng, Markus och ur-Matteus borde varit tämligen lika.

Hur ställer du detta i relation till ett eventuellt hemligt Markusevangelium, ett evangelium som synes ha en direkt koppling också till Johannesevangeliet?

Citat:
Sedan med de tolv lärjungarna, jag är skeptiskt. Finns för många likheter med andra hellenistiska mysteriereligioner, samt ex. tolv hus i zodaiken, tolv judiska stammar osv. Eller känner du till något utom-bibliskt (icke-kyrkligt) material som hänvisar till någon av de tolv som historiska personer?
Nej, inget utombibliskt. Men Paulus skriver ju om de tre pelarna i Jerusalem, då Jakob, Johannes och Kefas. Så det måste väl anses säkert att de har funnits. Däremot kan jag inte se att de var de personer som evangelierna senare säger var personliga lärjungar till Jesus och urspungligen obildade lantortsbor.

Citat:
Har du btw forskat något kring om Yeshu i Talmud kunde utgjort något mytmaterial till evangeliernas Jesus? I sådan fall snackar vi ju 100 år tidigare, runt 100 f.kr.

Talmud förlägger ju en av de personer som identifieras med Jesus till ca år 80 före vår tidräkning och detta utgör också den starkaste judiska traditionen, en tradition vi vet var i omlopp senast år 178 vt. Denne Jesus levde som sagt långt före Evangelie-Jesus och hans liv stämmer nästan inte alls med Evangelie-Jesus'. Inget i den talmudiska traditionen liknar egentligen berättelsen om Evangelie-Jesus. Så visst skulle denne Jeshu Ben-Pandera kunna vara Evangelie-Jesus, men antagandet måste förbli ren spekulation.

Mvh, Roger
Citera
2007-01-28, 18:17
Medlem
Roger Viklunds avatar
Angående utombibliska referenser till lärjungarna, glömde jag faktiskt att skriva att Josefus nämner en ledare vid namn Jakob, som kan vara samme Jakob som Paulus åsyftar. Josefuspassagen är dock en aning komplicerad.

Mvh, Roger
Citera
2007-01-28, 18:36
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Hur ställer du detta i relation till ett eventuellt hemligt Markusevangelium, ett evangelium som synes ha en direkt koppling också till Johannesevangeliet?

Hemliga markus och Johannes är väl rimligen rätt "gnostiska"? Gnosticismen är ett synkretistiskt hellensitiskt fenomen. Hela mystieriekult grejen.

Citat:
Nej, inget utombibliskt. Men Paulus skriver ju om de tre pelarna i Jerusalem, då Jakob, Johannes och Kefas. Så det måste väl anses säkert att de har funnits. Däremot kan jag inte se att de var de personer som evangelierna senare säger var personliga lärjungar till Jesus och urspungligen obildade lantortsbor.

Nej, precis. Att vara en "lärjunge" till Jesus behöver inte betyda att man var ett personligt ögonvittne. Min poäng är att det fanns ett messianskt och uteslutande judiskt sällskap som onekligen ansåg sig vara lärjungar till en mystisk messias vid namn Yeshu, kanske inspirerat av den som nämns i Talmud. Här kan även föreställning om att de var de sanna ledarna för de tolv stammarna passa in. Att Paulus sedan snodde en del av deras material och begav sig ut för att starta en egen hedna-kristen sekt, ja det ändrar ju den officella bilden en del. "Lärjungarna" beskrivs ju inte direkt positivt i de fyra kanoniserade evangelierna...

Citat:
Talmud förlägger ju en av de personer som identifieras med Jesus till ca år 80 före vår tidräkning och detta utgör också den starkaste judiska traditionen, en tradition vi vet var i omlopp senast år 178 vt. Denne Jesus levde som sagt långt före Evangelie-Jesus och hans liv stämmer nästan inte alls med Evangelie-Jesus'. Inget i den talmudiska traditionen liknar egentligen berättelsen om Evangelie-Jesus. Så visst skulle denne Jeshu Ben-Pandera kunna vara Evangelie-Jesus, men antagandet måste förbli ren spekulation.

Mvh, Roger

Jo, fast vissa likheter finns ju. Att han predikade reformering av lagen och blev stenad för detta osv. Men visst, det finns klara olikheter också. Men dessa olikheter är kanske ett resultat av senare tiders hellenisering om myten? För den "senare" kristendomes myter är ju långt i från unika...
Citera
2007-01-28, 18:45
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Angående utombibliska referenser till lärjungarna, glömde jag faktiskt att skriva att Josefus nämner en ledare vid namn Jakob, som kan vara samme Jakob som Paulus åsyftar. Josefuspassagen är dock en aning komplicerad.

Mvh, Roger

Intressant, enligt evangelierna borde väl dock Petrus vara ledaren? Han fick ju nycklarna och beskrivs tydligt i apostalgärningarna. Eller kan hans upphöjda ställning ha något att göra med att han skulle följt med Paulus och, enligt apostalgärningarna, talade om hedningarnas lika värde med judarna?
Citera
2007-01-28, 19:08
Bannlyst
Citat:
Haha, som vanligt så trollar du. Boken är en historisk roman om Jesus i åldern 7-8 år. Att du aldrig orkar kolla dina egna källor, haha.
Din dumma jävla idiot. Jag snackar inte om att hennes bok skulle vara något bevis, jag syftade på hennes argument. Men för att vara tydlig, hon nämnde något om hennes RESEARCH, vilket var vad jag ville diskutera med Roger och vad han tycker om det. Självklart är du för korkad för att förstå detta.
Citera
2007-01-28, 19:21
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Din dumma jävla idiot. Jag snackar inte om att hennes bok skulle vara något bevis, jag syftade på hennes argument. Men för att vara tydlig, hon nämnde något om hennes RESEARCH, vilket var vad jag ville diskutera med Roger och vad han tycker om det. Självklart är du för korkad för att förstå detta.

Oj, puttinutti då. Vad lade hon fram för "argument" nu då? Att kristendomen speds "över hela världen på bara 60 år" som hon sa?
Sedan sa hon ju bara att hon "läst böcker" och researchat den historiska miljön. Vad ovanligt när man skriver en HISTORISK ROMAN. D'oh.

Ja, det är nog jag som är för korkad Gayis... Jag kan inte förstå dina sublima och komplexa resonemang.
Citera
2007-01-28, 19:32
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Hemliga markus och Johannes är väl rimligen rätt "gnostiska"? Gnosticismen är ett synkretistiskt hellensitiskt fenomen. Hela mystieriekult grejen.
Min arbetshypotes är att kristendomen startade som en mysteriekult och att den ytterst är judarnas mysteriekult.
Citat:
Nej, precis. Att vara en "lärjunge" till Jesus behöver inte betyda att man var ett personligt ögonvittne. Min poäng är att det fanns ett messianskt och uteslutande judiskt sällskap som onekligen ansåg sig vara lärjungar till en mystisk messias vid namn Yeshu, kanske inspirerat av den som nämns i Talmud. Här kan även föreställning om att de var de sanna ledarna för de tolv stammarna passa in. Att Paulus sedan snodde en del av deras material och begav sig ut för att starta en egen hedna-kristen sekt, ja det ändrar ju den officella bilden en del. "Lärjungarna" beskrivs ju inte direkt positivt i de fyra kanoniserade evangelierna...
Kanske ...
Citat:
Jo, fast vissa likheter finns ju. Att han predikade reformering av lagen och blev stenad för detta osv. Men visst, det finns klara olikheter också. Men dessa olikheter är kanske ett resultat av senare tiders hellenisering om myten? För den "senare" kristendomes myter är ju långt i från unika...
Men man kan i så fall inte säga att det rör sig om evangeliernas Jesus.

Mvh, Roger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in