Citat:
Skrev inte du en bok om att Jesus inte har funnits?
Ursprungligen postat av Roger Viklund
Man måste försöka hålla en seriös nivå. Jag förnekar inte att Jesus har funnits. Förneka betyder att man hävdar att något som man vet har hänt, inte har hänt. Jag betvivlar att evangeliernas Jesus har funnits, men jag kan inte vara säker på något sådant. Jag anser dock att mer talar för än emot. Paulus talar mycket om den uppståndne Kristus, men uppstånden från vad?

Citat:
Har du några källor som styrker ditt påstående att Paulus inte hade någon kännedom om evangeliernas Jesus? Skulle gärna vilja gå till botten med ditt påstående.
Ursprungligen postat av Roger Viklund
Enligt mitt sätt att läsa Paulus var han och övriga inom Kristuskulten upptagna med de uppenbarelser som Kristus gav, men inget säger att denne Kristus Jesus skulle ha levt ett liv på jorden. Och vore det så, tyder alla tecken på att det måste ha varit för länge sedan, ty Paulus har inte minsta kännedom om något som evangelierna förtäljer om Jesus. Han och de pelare och de övriga han umgås med, är bara fokuserade på den andliga delen och tillsynes ointresserade eller ovetande om att den uppståndne Kristus nyligen skulle ha levt som människa på jorden. Denna uppfattning kommer till uttryck först med evangelierna fram emot sekelskiftet år 100. Då först uppstår denna tro på den jordiske Jesus. Para detta med insikten att i stort sett varje enskild detalj inom evangelieberättelsen går att trovärdigt ifrågasätta och att inga övriga källor, historiker eller andra, har märkt av Jesus från Nasarets framträdande på jorden, så uppkommer frågan, har han då ens funnits?
Mvh, Roger
Mvh, Roger
Har du förresten kolla in klippet jag länkade till?
http://video.google.com/videoplay?docid=-3442284161240392397
Roger, spola till 29 minuter. Vad tycker du om hennes bok om Jesus? Den är ju raka motsatsen till din egen. Hon har en del övertygande argument till att Jesus existerade.