Citat:
Ursprungligen postat av Frijs
1. Det jag sa var inte menat att uttrycka min åsikt, utan resultatet som skulle utspelas om Jesus existens motbevisades. Jag som är emot religion skulle se det som en stor punkt, inte för min anti theism, men för sanningen. Oavsett om det bevisas att Jesus existerade eller inte existerade, kvittar, eftersom att sanningen kommer att framföras om han existerade eller inte, och det är det viktigaste enligt mig. Dock skulle jag personligen se det som bra om jag hänvisar till min antiteistiska sida.
Om du ursäktar att jag påpekar det så finns det en tendens till dubbla budskap i ditt inlägg. Innan jag går vidare vill jag ändå gärna påpeka hur trevlig, bildad och nyanserad den här diskussionen är jämfört med så många andra FB-diskussioner.
Problemet jag ser är att du å ena sidan säger att det viktigaste för dig är sanningen, men samtidigt argumenterar du kraftigt för den åsikt som med största säkerhet inte är sann.
Förstås kan jag inte påstå att jag heller sitter på sanningen, det bästa vi kan göra är att försöka hitta den version som mest sannolikt är sann. Ska man vara riktigt skeptisk kan man tvivla på varje historisk persons existens. Har Napoleon existerat? Fanns verkligen Gustav Vasa i verkligheten? Än en gång, svaret är med största sannoliket ja, precis som i fallet med Jesus, men några bevis i stil med DNA eller en film/ett foto av personen kan vi inte ha. Resten av inlägget ägnas därför åt att framföra varför det är betydligt mer sannolikt att Jesus funnits än att han inte gjort det.
Citat:
När du talar om överväldigt bevis, undrar jag; vilka överväldiga bevis? Jag har hört, sett och läst om många författare som är skeptiska om Jesus var en historisk person. Men vid tillfället är jag "agnostisk" till det hela. Som sagt, det finns inget skäl för mig till att tro på att Jesus existerade. Det finns inget skäl till att tro på att han existerade heller, jag har inte hittills sett eller fått några överväldiga bevis presenterade för mig att han existerade, som inte har blivit kritiserat av många olika slags källor. Att vara fundamentalistisk anti-kristen skulle vara att besluta sig för att "Han existerar inte! Oavsett vad du säger så existerade han inte!". Precis, om det kommer mer konkreta och tydliga bevis att Jesus existerade, kommer jag så klart att tro det, men i dagens läge finns det många punkter från båda sidorna, fanns han eller inte, så ser det inte som något skäl att tro på något av dem, eftersom att jag inser det att vara meningslöst i dagsläget.
Precis som du säger finns det många
författare som påstått att Jesus aldrig existerat. En författare är inte en vetenskapsman, behöver inte bry sig om forskning eller annat. En författare är intresserad av att sälja böcker, och en "sensationell" story om att Jesus aldrig funnits säljer. Men trovärdigheten är förstås lika med noll, som i till exempel Dan Browns fall. Vad olika författare har sagt är helt likgiltigt, men vad vetenskapsmän som är experter i ämnet säger är desto viktigare. De är sällan intresserade av att sälja böcker, men mycket intresserade av att vara så exakta och korrekta som möjligt. Hela deras rykte hänger på det.
Citat:
Om varje objektiv historiker anser att han existerade, vad kommer de här objektiva bevisen ifrån? Det knappt några konkreta källor som kan stödja att han existerade. De fyra evangelium pratar om honom, men det är inga bevis alls. Får jag objektiva bevis presenterade kommer jag så klart att stödja den objektiva sidan, men som jag har förstått det finns det precis inte några "objektiva" källor.
Att påstå att evangelierna är "inga bevis alls" är en ganska extrem hållning som inte är vetenskapligt hållbar. Det finns en annan extrem, nämligen att anse att evangelierna är absolut sanning. Att tro på allt i evangelierna eller att helt förkasta dem som värdelösa är två religiösa motpoler, ingendera är vetenskaplig.
Det första evangeliet, Markus evangelium, skrevs bara ca 30 år efter Jesus korsfärstelse. Med andra ord, mängder med människor som levt i Jerusalem och Galiléen vid den tiden levde ännu. Om det inte hade funnits någon Jesus (dvs en kringvandrande judisk predikant vid namn Jesus) så hade människor antagligen blivit ordentligt förvånade och reagerat. Lägg märke till att detta evangelium inte påstår att Jesus är Gud eller att det finns någon tre-enighet. Tvärtom, i detta evangelium påstår Jesus själv att det viktigaste vi vet om Gud är att "Gud är
en". Om den verkligen inte hade funnits någon Jesus hade det Markus säkert valt att förlägga händelserna minst hundra år tillbaka i tiden, inte till en tid då mängder av hans läsare/åhörare själva varit med.
Apostlagärningarna skrevs ännu något tidigare, ca 25-30 år efter Jesus död, så samma gäller dem. Vi vet att det från ungefär år 35 till år 60-65 är boken skrevs, uppstod en religiös rörelse som predikade budskapet om en person vid namn Jesus. Under den här tiden talar vi fortfarande om en judisk grupp, accepterad av de judiska skriftlärda som en avvikande grupp men ändå accepterad som judisk. De predikar vad en viss Jesus, en judisk skriftlärd som korsfästs, har vandrat runt och predikat. Än en gång uppstår stora problem om ingen sådan skriftlärd har funnits.
Någon måste ju ha framfört de tankar som apostlarna reser runt och predikar mellan år 35 och år 65 då boken skrivs. Om ingen Jesus hade levt, och de bara uppfunnit en person, hade de med säkerhet valt en person längre bak i tiden och inte en person som varit hyfsat välkänd under samma tidsperiod.
Så att ur ett historiskt och vetenskapligt perspektiv helt förkasta Markusevangeliet eller Apostlagärningarna är inte seriöst, och det finns heller ingen historiker som gör det.
Fast du efterlyser icke-kristna källor. Jag vet inte om du talar italienska, men om du gör det kan jag rekommendera sammanställningen
http://it.wikipedia.org/wiki/Fonti_storiche_non_cristiane_su_Ges%C3%B9, dvs "Icke-kristna historiska källor om Jesus". Som du ser är det ett rätt stort antal, från många olika håll. Det gör Jesus till en av de bäst dokumenterade personerna i hela antiken, undantaget vissa stora kejsare/kungar/romerska senatorer. Jag har lite bråttom just nu men om du inte talar italienska kan jag gärna göra en sammanställning av artikeln senare.
För att sammanfatta. Det finns ett stort antal historiska källor, huvudsakligen icke-kristna källor, om Jesus. Snart sagt ingen akademiker eller expert på ämnet tvivlar på att en judisk skriftlärd vid namn Jesus har predikat i Galiléen och att hans efterföljare med tiden kom att bryta sig ut ur judendomen och bilda en ny religion. Att vissa författare velat göra sig en hacka på att skriva sensationsböcker om att Jesus inte funnits är sant, men det har förstås ingen betydelse för frågan om han verkligen existerat eller inte. Han är helt enkelt en av antikens bäst dokumenterade personer.