Citat:
Ursprungligen postat av mrclean3
Grejen är att ni kristna blandar ihop vetenskap med religion. Man ska inte blanda tro med fakta. Det finns bara en vetenskap men det finns hundratals religioner, säger det dig någonting?
Jag blandar inte vetenskap och religion. Jag tycker dock att det är puckat när teologiska fakulteter gör det. De bör ägna sig åt teologi och inte försöka låtsas vara vetenskap.
Citat:
Jag har absolut inga problem med troende människor så länge dom inte försöker motbevisa vetenskapen. Ni troende kommer aldrig ens vara i närheten av att kunna bevisa eran Gud eller era andar. Men att återskapa ett big bang, är teoretisk möjligt. Det sorgliga är att ni har så otroligt dåliga argument. Bibeln har så otroligt många fel och brister och på så många ställen saknar verkligt sammanhang. Hur kan ni ens tro på övernaturliga ting? Allt är bara hokus pokus och flummiga teorier. Ni säger att det finns så många bevis och skrifter om att dittan och dattan har hänt osv. Men det är skrifter, vem som hellst har kunnat skriva det, lika med bibeln. Ni har absolut ingen aning om vilka som har format den och vad som har hittats på och inte.
Nej bluff och båg är vad det är. Ni slösar bort erat liv.
Det är inte så lätt att redogöra för varför man tror. Tron är en förvissning om att det är sant som växer fram. Det innebär inte att skygglapparna åker på totalt. Det handlar inte om att döva sitt förnuft med någon sorts "det bara är så"-retorik. Det handlar om att försöka förstå hur det kan hänga ihop. Hur kan vetenskap och trosutsagor förenas. Detta inte för att det kanske vid första anblick är "trovärdigt", det är inte en sanning av den varianten. Snarare handlar det om att få ihop detta som har gett mig så mycket med det jag ser runt omkring mig. Sedan är det väl så att det betyder olika saker för olika människor.