2008-09-03, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ja, det snackas så mycket om övernaturliga ting. Är det inte dags att då lägga fram bevis för att sådant sker.

Det enda som funkar sombevis för en som inte tror på övernaturliga ting är att själv vara med om det.
Hitta ngn som kan hjälpa dig.
Citera
2008-09-03, 18:56
Medlem
csaars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Märkligt kan jag inte påstå, däremot är det tragiskt att inte fler i vår tid unnar sig en kristisk granskning av källmaterialet.

Visst har det gjorts det, flertalet historiker är överens om att denne apokalyptiker, en bland många under denna tid, har funnits. Skall detta "faktum" förnekas får vi skala bort en del andra "säkrade" personer från världshistorien också.
Citera
2008-09-03, 19:07
Medlem
Raschoels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Nja, enligt artikeln i illustrerad Vetenskap som länkats så finns det källor som pekat på att han skulle ha varit oäkta son till Maria och en Romersk soldat.

Haha, snacka om "the butterfly effect".. en liten otrohet blir en världsreligion
Citera
2008-09-03, 19:29
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrclean3
Grejen är att ni kristna blandar ihop vetenskap med religion. Man ska inte blanda tro med fakta. Det finns bara en vetenskap men det finns hundratals religioner, säger det dig någonting?

Jag blandar inte vetenskap och religion. Jag tycker dock att det är puckat när teologiska fakulteter gör det. De bör ägna sig åt teologi och inte försöka låtsas vara vetenskap.

Citat:
Jag har absolut inga problem med troende människor så länge dom inte försöker motbevisa vetenskapen. Ni troende kommer aldrig ens vara i närheten av att kunna bevisa eran Gud eller era andar. Men att återskapa ett big bang, är teoretisk möjligt. Det sorgliga är att ni har så otroligt dåliga argument. Bibeln har så otroligt många fel och brister och på så många ställen saknar verkligt sammanhang. Hur kan ni ens tro på övernaturliga ting? Allt är bara hokus pokus och flummiga teorier. Ni säger att det finns så många bevis och skrifter om att dittan och dattan har hänt osv. Men det är skrifter, vem som hellst har kunnat skriva det, lika med bibeln. Ni har absolut ingen aning om vilka som har format den och vad som har hittats på och inte.
Nej bluff och båg är vad det är. Ni slösar bort erat liv.

Det är inte så lätt att redogöra för varför man tror. Tron är en förvissning om att det är sant som växer fram. Det innebär inte att skygglapparna åker på totalt. Det handlar inte om att döva sitt förnuft med någon sorts "det bara är så"-retorik. Det handlar om att försöka förstå hur det kan hänga ihop. Hur kan vetenskap och trosutsagor förenas. Detta inte för att det kanske vid första anblick är "trovärdigt", det är inte en sanning av den varianten. Snarare handlar det om att få ihop detta som har gett mig så mycket med det jag ser runt omkring mig. Sedan är det väl så att det betyder olika saker för olika människor.
Citera
2008-09-04, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hollyday
Visst är det lite märkligt att det inte existerar ett enda bevis för att Jesus verkligen existerat. Romarna var ju ganska duktiga på att historieskrivning och dokumentation i sitt imperium, och man kan ju tycka att de borde nämnt något om en man som drog runt i Palestina och väckte de döda, gjorde vatten till vin och botade de blinda och lytta. Och som vanhelgade tempel och skapade social oro. Men icke. Inte så mycket som en endaste liten rad.
Nej, alla ni kristna. Er stora frälsare tycks vara ett påhitt.

Det finns väl skrivet om honom bl a av Josephus?
Citera
2008-09-05, 09:17
Medlem
labbe3001s avatar
Dom har ju hittat familjegraven, så visst finns det bevis
Citera
2008-09-05, 10:00
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det finns väl skrivet om honom bl a av Josephus?
Citat:
Ursprungligen postat av labbe3001
Dom har ju hittat familjegraven, så visst finns det bevis

Nej. Vandringssägner går som löpeld bland dem som hoppas.

Problematiken med Josephus är så allvarlig att bibelstuderande och bibelhistoriker tvingas att ta den texten med en rejäl nypa salt. Den har setts som en förfalskning sen 1600-talet.

Jesus hade mängder av gravar om man skall tro alla fynd. Sanningen är att myten bygger på antaganden men saknar arkeologiska bevis.
Citera
2008-09-05, 10:04
Medlem
JemyMs avatar
För den som är intresserad av det här med historia/arkeologi vs bibeln och hur dessa moderna vandringssägner blir till kan jag rekommendera:

Hector Avalos: How Archaeology Killed Biblical History Part 1 Part 2.

Den "bevisar" ingenting (det finns böcker för det), men föredraget beskriver lite om hur det går till när arkeologiska fynd först styrker bibeln och sen inte gör det, lite pågrund av hoppfyllda arkeologer, felaktigt arkeologiskt arbete, vandringssägner etc.
Citera
2009-06-26, 00:15
Medlem
Taluss avatar
Vad bevisar Jesus existens?

Ja, rubriken kanske sade det mesta. Men ända sedan barnsben har jag fått lära mig/höra det berättat att det finns bevis för att Jesus funnits, men inte för allt vad han gjort. Då var jag rak atheist, och det blev ganska enkelt att acceptera från min sida att man inte hade bevis för vad han gjort. Fördjupning i hans existens överhuvudtaget behövdes inte, då diskussionen redan var vunnen. Idag står jag däremot mer som agnostiker. Tycker det är fel att vare sig blint acceptera eller hejvilt förneka. Det man sade till mig då kan jag dock se som en ganska enkel excuse från den fanatiske kristne, som ju slapp att ta en förlorande diskussion eller försvara ett sjunkande skepp...

Så mitt syfte med denna tråd, är enkelt. Jag söker så mycket bevis - faktiska bevis - som möjligt, som styrker påståendet att Jesus funnits över huvud taget, och gärna så mycket som möjligt som styrker någonting mer om honom som person eller hans eventuella handlingar. För allt jag kan säga idag, är att det kan ha varit precis hur som. Jag ser ingen skilnad. Vad är det som säger (ge mig så goda källor som möjligt) att Jesus alls funnits, och hur pålitliga är i sådant fall de respektive eventuella dokumenten?
Citera
2009-06-26, 00:18
Medlem
juventuskahps avatar
grejen är att det inte finns så mycket bevis.... det handlar om vad du tror på jag t.ex är religiös ortodox och jag känner att han funnits ....handlar nog mest om vad man känner och tror själv!
Citera
2009-06-26, 00:23
Medlem
Fooulzs avatar
Finns inga bevis som bevisar att han har levt 100%. Men testa att kolla i https://www.flashback.org/showthread.php?t=909045 där kanske du får ditt svar!
Citera
2009-06-26, 09:10
Medlem
Snorlyktans avatar
Det finns en del som tyder på att Jesus funnits, men då mer troligt som en karismatisk sektledare med radikala idéer, inte som guds son med mirakel sprudlande ur honom som gas efter en middag med mycket lök.

Gillar Jeffersons version av NT: http://en.wikipedia.org/wiki/Jefferson_Bible
Den låter liksom mer trolig än de fiskarhistorier som vuxit fram omkring Jesus.

Han avlägsnade alla mirakel och annat orealistiskt dravel och behöll Jesus exempel på god moral och tankar... kvar blev knappt 50 sidor, resten är bara sagoutfyllnad. http://www.angelfire.com/co/JeffersonBible/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in