Citat:
Jag undviker väl inga frågor, möjligen denna undantaget, men det är bara för att frågan i sig är meningslös – och det av två orsaker. Roger, du undviker nästan alla frågor du får.
Hur förklarar du att nästan hela den akademiska expertisen är överens om att Jesus existerade? Just Robert Price är ett av de otroligt sällsynta undantagen. Vad får dig att tro att just du vet mer än den samlade vetenskapen?
Hur förklarar du att nästan hela den akademiska expertisen är överens om att Jesus existerade? Just Robert Price är ett av de otroligt sällsynta undantagen. Vad får dig att tro att just du vet mer än den samlade vetenskapen?
I varje fall då man tar ställning i en fråga anser man per automatik att de som hyser en annan uppfattning har fel. Det är så självklart att det inte skulle behöva sägas. Om jag hyser en minoritetsposition anser jag givetvis att majoriteten har fel. Anser jag inte att de hade fel skulle jag inte själv anse att jag har rätt. Jag gör min egen bedömning utifrån de fakta och den information jag har och stämmer den inte med majoritetens så gör den det inte, liksom om den stämmer så stämmer den. Jag behöver inte förklara varför nästan hela den akademiska expertisen är överens om att Jesus existerade. Jag varken kan, vill eller ens intresserar mig för varför man tror som man tror, utöver de skäl man anför för sin ståndpunkt. Det är endast dessa skäl som är intressanta. Dessutom är skälen säker tusenfaldiga och varje forskare intar sin egen unika position på en väldig skala.
Den andra orsaken till varför frågan är meningslös är att en sann forskare låter sig inte ledas av att en stor majoritet, om ens hela den övriga värden, har en viss åsikt om denne anser att bevisen leder i en annan riktning. De allra flesta stora upptäkter och paradigmskiften har ju uppkommit genom att en enskild eller en liten grupp kommit till en annan uppfattning än den då rådande och med tiden också visat sig ha rätt. Så varför skulle jag ens bekymra mig över att en majoritet har en annan uppfattning än vad jag har i en viss fråga om jag anser mig ha goda skäl till min egen ståndpunkt?
Detta ska inte förväxlas med att man beaktar andras argument och är villig att ompröva sin ståndpunkt i ljuset av ny information och goda argument. Men just hur många som tror en viss sak är verkligen helt ointressant för frågan om vad som är sant eller inte.
Citat:
Du menar de kristna skrifterna? Vad gäller de kristna skrifterna kan jag kommentera dessa ytligt men det krävs stort utrymme om jag ska ta upp dem var och en i detalj. Tänker du på den lista du räknade upp för ett tag sedan med evangelierna och tidiga kyrkofäder? Eller avser du de övriga utom-kristna "vittnesbörden? Jag har inte förstått vad du avser.
Bevisbördan ligger alltid hos den som menar att den rådande kunskapen är felaktig. Seriös vetenskap har inget problem med detta, utan bygger upp starka motargument. Så inte i den här frågan, där alla obekväma frågor sopas under mattan. Du har fortfarande inte kommenterat den stora massan av tidiga skrifter om Jesus som övertygar forskarvärlden.
Senast redigerad av Roger Viklund 2014-01-26 kl. 16:20.
Senast redigerad av Roger Viklund 2014-01-26 kl. 16:20.