2007-01-16, 16:12
Medlem
Aquabots avatar
Deprimerande och psykedelisk musik?

Det finns ju ett antal trådar här om deprimerande och dyster musik. Men nu är jag ute efter psykedelisk musik som samtidigt är väldigt mörk och dyster. Sitter och lyssnar på John Frusciante's skiva Smile From the Streets You Hold, där finns det två låtar som är precis det jag letar efter, nämligen "I May Again Know John" och "A Fall Thru the Ground". Någon som har tips på mer musik som påminner om dessa låtar, eller som passar in på beskrivningen i rubriken rent allmänt?
Citera
2007-01-16, 16:25
Medlem
Trentors avatar
Nästan allt från Joy Division är väldigt deprimerande och mörk, med undantag från deras tidiga punk-period och kanske deras kändaste låt "Love Will Tear Us Apart". Men samtidigt är det fantastisk musik, så jag råder dig att lyssna på dem. Om det är psykadelisk musik eller inte vet jag inte riktigt, är inte så insatt i det begreppet.

Samtidigt är det milsvis skillnad i stil mellan John Frusciante och JD.
Citera
2007-01-16, 17:13
Medlem
Aquabots avatar
Tack för försöket men det är inte alls det jag är ute efter, Joy Division är alldeles för poppiga på nåt sätt. Svårt att beskriva vad jag är ute efter men man ska verkligen höra artistens plågor genom högtalarna, plus att det måste vara en massa psykedeliska influenser, udda taktarter och gärna nonsenstexter.
Citera
2007-01-16, 17:20
Medlem
Trentors avatar
Du vill ha den ensamme mannen i det mörka rummet som plingar på gitarren och kväder ut sin ångest över hela existensen?

Kan du utveckla vad du menar med psykadeliska influenser, jag vet som sagt inte exakt vad de innebär men har mina aningar, och jag kan inte applicera de tillsammans med John Frusciante. Psykadelia för mig är typ Grateful Dead och liknande band.
Citera
2007-01-16, 18:19
Medlem
Aquabots avatar
Den här skivan är ju väldigt annorlunda mot de andra han har gjort, även om den har en del likheter med Niandra Lades. Denna skiva består av det mesta material han kunde komma över vid tidpunkten eftersom det enda syftet med skivan var att få pengar till sitt heroinmissbruk. Låtar från tiden innan RHCP tillsammans med nyskrivet material, det mesta är väldigt lo-fi. Distad gitarr och distad sång, med en spruta i armvecket och texter som handlar om hur misslyckad han är, typ...

Jag tänker också på (bland annat) Grateful Dead då jag nämner psykedelia, fast nu vill jag ha det i ett långsammare tempo, uteslutande i moll, gärna lo-fi, lite progressivt kanske...

Inser att det är svårt att ge hjälp så här, men jag uppskattar det ska Ni veta!
Citera
2007-01-16, 18:21
Medlem
ischs avatar
Jag tänker direkt på vissa låtar av The Cure när jag läser din beskrivning. Men det kanske är lite för lättsamt?
Citera
2007-01-16, 18:30
Medlem
Corvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Det finns ju ett antal trådar här om deprimerande och dyster musik. Men nu är jag ute efter psykedelisk musik som samtidigt är väldigt mörk och dyster. Sitter och lyssnar på John Frusciante's skiva Smile From the Streets You Hold, där finns det två låtar som är precis det jag letar efter, nämligen "I May Again Know John" och "A Fall Thru the Ground". Någon som har tips på mer musik som påminner om dessa låtar, eller som passar in på beskrivningen i rubriken rent allmänt?

Hm, smaka på Red Sparowes, Godspeed you black emperor, Grails, Blood and time och Mono.
Iaf något av dom banden borde du uppskatta.

Edit: Efter att ha lyssnat lite mer på låtarna så tillägger jag Khoma(fd. Koma)
Citera
2007-01-16, 19:02
Medlem
baseballs avatar
Jag vill ha tips på band liknande Strike anywhere, och senare propagandhi.
hårt, snabbt och jävligt bra melodier och sköna skrik...
hit me up.
Citera
2007-01-16, 20:02
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Jag tänker direkt på vissa låtar av The Cure när jag läser din beskrivning. Men det kanske är lite för lättsamt?
Jo, Cure är nog lite för lättsamt...

Citat:
Ursprungligen postat av Corv
Hm, smaka på Red Sparowes, Godspeed you black emperor, Grails, Blood and time och Mono.

Tack så mycket, de här ska kollas upp.
Citera
2007-01-16, 20:04
Medlem
Trentors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corv

Nu utvecklas detta till en orgie i genre-benämningar men det där som du nämnde är nästan uteslutande Postrock/ambientrock. Visst, det är mörkt som natten men det är samtidigt lite "larger-than-life"-stuk på banden och jag tror att Aquabot är ute efter lite mer verklighetsrealism. Men jag tackar också för tipsen, ska kolla in de där banden då det är lite av en ny sväng i musiken. Bandtips liknande de som Corv listade är Mogwai och A Silver at Mt. Zion.
Citera
2007-01-16, 20:51
Medlem
Corvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trentor
Nu utvecklas detta till en orgie i genre-benämningar men det där som du nämnde är nästan uteslutande Postrock/ambientrock. Visst, det är mörkt som natten men det är samtidigt lite "larger-than-life"-stuk på banden och jag tror att Aquabot är ute efter lite mer verklighetsrealism. Men jag tackar också för tipsen, ska kolla in de där banden då det är lite av en ny sväng i musiken. Bandtips liknande de som Corv listade är Mogwai och A Silver at Mt. Zion.

Mjaha? Visst, det är inte direkt samma stil som dom han nämnde, men jag tror helt klart att han skulle kunna uppskatta dom ändå.
Dom kanske inte är så jävla psykadeliska efter närmare eftertanka, men jag rekommenderar dom ändå.

Jag tänkte från början nämna Cult of Luna, Isis, Neurosis, Callisto mfl också, men sen kom jag på att det kanske var lite väl annorlunda..
Citera
2007-01-17, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot

Radiohead, för fan, lyssna på Radiohead. OK Computer eller The Bends är bra skivor att börja med. Vidare kanske Bright Eyes kan platsa, om det inte är för mycket tonårsångest. Elliot Smith också, lite 'vuxnare' men ångestdeprimerande så det heter duga.. Själv tog han ju livet av sig. Funkar tjejer med ångest? PJ Harvey kanske? Fast hon är nog mest jävligt arg..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in