Citat:
Ursprungligen postat av Corv
Mjaha? Visst, det är inte direkt samma stil som dom han nämnde, men jag tror helt klart att han skulle kunna uppskatta dom ändå.
Dom kanske inte är så jävla psykadeliska efter närmare eftertanka, men jag rekommenderar dom ändå.
Jag tänkte från början nämna Cult of Luna, Isis, Neurosis, Callisto mfl också, men sen kom jag på att det kanske var lite väl annorlunda..

Nu har jag lyssnat lite smått på de artister du nämnde och tänkte kommentera dem.
Red Sparowes och Khoma tyckte jag påminde lite för mycket om Isis och Neurosis, vilket inte riktigt var det jag letade efter, dock var Red Sparowes väldigt bra.
Grails och Mono låg närmare det jag sökte efter, även om Grails var lite för jazzigt ibland, låten
Stray Dog var en favorit. Mono å sin sida spelade mycket noise, de låtar som inte var noise var å andra sidan väldigt bra.
Citat:
Ursprungligen postat av kungdenknege
Radiohead, för fan, lyssna på Radiohead. OK Computer eller The Bends är bra skivor att börja med. Vidare kanske Bright Eyes kan platsa, om det inte är för mycket tonårsångest. Elliot Smith också, lite 'vuxnare' men ångestdeprimerande så det heter duga.. Själv tog han ju livet av sig. Funkar tjejer med ångest? PJ Harvey kanske? Fast hon är nog mest jävligt arg..
Radiohead lyssnar jag redan på, samma sak med Elliot Smith och ingen av dem känns särskilt psykedelisk. Bright Eyes ska jag kolla upp men PJ Harvey känns, som du säger, mest arg.
Det känns som att de blivit för mycket fokus på
deprimerande, sådana skivor har jag tonvis av... Det är just den här twisten att det samtidigt ska vara psykedeliskt och flummigt som gör det så svårt. Det jag söker är kanske lite som Shpongle, fast spelat med "vanliga" instrument och väldigt deprimerande.
Kom på att jag kan ladda upp två andra låtar* av JF som är ganska nära det jag vill ha så att ni får lite mer att gå efter. De är dock varken lika flummiga eller deprimerande som det jag letar efter helst ska vara.
http://rapidshare.com/files/12161511/09_With_Love.mp3
http://rapidshare.com/files/12162639...ture_Falls.mp3
*Pga reglerna kan jag inte ladda upp de låtar som jag nämnde i originalposten, dessa låtar å andra sidan, kan man ladda ner gratis från JF's hemsida (tillsammans med resten av den plattan) så jag antar att det är okej för mig att lägga upp dem såhär.
Sedan kan jag väl nämna att jag känner mig som en gnällig kärring då jag skriver det här, ingenting är gott nog... Förhoppningsvis kan jag väl i framtiden hjälpa Er eller någon annan då de behöver hjälp med att hitta musik.