2005-08-22, 21:17
Medlem
phreakdentas avatar
Mike Oldfield-liknande musik?

Söker efter musik med samma flumpotential som Mike Oldfields låtar. Som går att drömma iväg in i och som ger känslor. Viserligen finns det rätt många skivor av honom, men börjar tröttna på de flesta. Svårt att beskriva vad det är jag är ute efter, men ni förstår säkert om ni hört lite av hans låtar...

Några tips?
Citera
2005-08-22, 21:49
Medlem
söltas avatar
tror inte det är den sorts musik du menade, men jag slår ändå ett slag för lars winnerbäck.. lyssna tex på "under månen" eller "söndermarken", dom är iaf lätta att drömma sig iväg i och ger känslor
Citera
2005-08-22, 21:52
Medlem
Hispers avatar
På 80-talet fanns det ett Norrköpingsbaserat band Tribute som var mycket influerat av Mike O. Som östgöte så är man ju stolt över det?

Kanske lite vid sidan av det du frågar efter men det fanns ävet ett band som hette Sky en gång i tiden som hade en del gemensamt med Mike O.
Citera
2005-08-22, 23:41
Medlem
Bruce Waynes avatar
Kolla in Vangelis, särskilt hans platta "The City" rekommenderas varmt. Nästan alla skivor han har gjort är bra, även om det är mycket mer synthar och körer än i Oldfields mer gitarrbaserade musik. Annars är ju Pink Floyd ett alternativ.
Citera
2005-08-23, 10:13
Medlem
krijgenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sölta
slår ändå ett slag för lars winnerbäck.. lyssna tex på "under månen" eller "söndermarken"

Om han vill ha ambientlik musik, med gitarr och så, varför nämna Lars Winnerbäck?
Citera
2005-08-23, 11:57
Medlem
söltas avatar
hahah jag har nog inte ens hört nån låt med mike oldfield, men som jag skrev så tänkte jag att det kunde passa ändå dessutom så är "under månen" i allra högsta grad "med gitarrr och så"
Citera
2005-08-23, 11:59
Medlem
Barschs avatar
Jean Michel Jarre tycker åtminstone jag har väldigt sköna slingor i sin musik. Mest känd för Oxygen, men en personlig favorit är Chronologi 6.
Citera
2005-08-23, 12:37
Medlem
C.B.G.s avatar
Kitaro hör väl till det här gänget också men vi ligger farligt nära hissmusik nu.
Citera
2005-08-23, 13:08
Medlem
krijgenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sölta
hahah jag har nog inte ens hört nån låt med mike oldfield, men som jag skrev så tänkte jag att det kunde passa ändå dessutom så är "under månen" i allra högsta grad "med gitarrr och så"

Du har säkert hört den äckligt dåliga covern som någon har gjort på både Moonlight Shadow och To France. Sen så lär du känna igen Tubular Bells melodin om du hör den.

Här har du en låt från Tubular Bells III.

http://psykfall.org/oldfield.mp3

Citera
2005-08-23, 14:16
Medlem
Bruce Waynes avatar
Jarre är en gammal barndomsidol, förutom Chronologie som nämnts tidigare i tråden så finns de fina albumen Revolutions, Rendez-vous och live-plattan The Concerts in China. Alla dom påminner en del om Oldfield, åtminstone i stämningarna.

Vangelis soundtrack till Blade Runner är en av de ultimata "drömma sig bort"-plattorna som finns.

Peter Gabriel, David Byrne och Brian Eno har alla gjort skön atmosfärisk musik. Värda att kolla upp.

Kitaro är rätt sliskig.. bör undvikas..
Citera
2005-08-23, 16:39
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Wayne<br /> [B
Kitaro[/b] är rätt sliskig.. bör undvikas..

Jopp. Det var inte direkt någon rekommendation från min sida men folk som lyssnar på Vangelis tenderar att ha Kitaro i sina skivsamlingar.
Citera
2005-08-23, 19:00
Medlem
Tangerine Dream, kan ju vara ett alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in