Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-19, 21:23
  #7609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Du är inte så intressant så att jag orkar läsa igenom dina idiotinlägg men senast så svarade du ju den blivande kungen att vargen inte varit utrotad. Den med lite insikt inser att det var faktiskt vad den var under ett antal år även om det kanske fanns nån enstaka krake kvar men då jag växte upp så fanns ju inte vargen på kartan. Det gör den däremot nu men troligtvis inte där du bor.

Kan du precisera varför du är här och svamlar då du inte kan nåt om ämnet? Helt ok att du är för varg men låtsas inte som att du är nån form av expert. Idioten Grodologen kan ju till skillnad mot dig litegrann om ämnet även om hon är skadligt påverkad av miljöpartiet.

Nej den var inte utrotad, Det finns ett flertal människor som intygat att de både sett varg samt spår av varg under den tid den av vissa påstås ha varit utrotad. Detta gäller i både Norge och Sverige. De som inte ville ha varg och sköt eller på annat sött dödade varg illegalt har av naturliga skäl aldrig rapporterat om det.

Men varken du, fjollan fjodor1000 eller den som här kallar sig "Karl17Gustaf" har kunskap att känna till ovanstående. Ni är inte belästa och ni saknar uppenbarligen kunskapsutbyte med människor som vet hur det ligger till.
Citera
2023-07-19, 21:30
  #7610
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Nej den var inte utrotad, Det finns ett flertal människor som intygat att de både sett varg samt spår av varg under den tid den av vissa påstås ha varit utrotad. Detta gäller i både Norge och Sverige. De som inte ville ha varg och sköt eller på annat sött dödade varg illegalt har av naturliga skäl aldrig rapporterat om det.

Men varken du, fjollan fjodor1000 eller den som här kallar sig "Karl17Gustaf" har kunskap att känna till ovanstående. Ni är inte belästa och ni saknar uppenbarligen kunskapsutbyte med människor som vet hur det ligger till.


Så du vet hur det ligger till??? Helt fantastiskt. Du har väl aldrig satt din fot i en skog där det kan finnas vargar men ändå vill du mästra upp folk. Noll självinsikt. Kollade upp din historik då du härjade som värst i den här tråden för ett tag sen och det var en tragisk läsning. Du tror att du är en besserwisser men du har inte belägg för nånting.

Jag säger inte att jag är expert på vargar men jag har iaf jagat i några tiotals år i marker där det förekommer varg. Det kan jag garantera att inte du gjort då jag läst dina inlägg.
Citera
2023-07-19, 23:17
  #7611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Vargen var aldrig helt utrotad i Sverige, men det är vad jägarlobbyn ofta vill få befolkningen att tro. Det har inte varit tomt på varg. Vad har fått dig att tro att den var utrotad? Dina jägarpolare? Artiklar i jakttidningar?

Ja, givetvis tycker jag att det är konstigt att man kan hata ett intelligent, socialt däggdjur. Det tycker nog de flesta förståndiga människor.

Men bra att du erkänner att ordet "påtvingad" var överdrivet förresten, det verkar, trots allt, finnas lite vett i tjock-skallen din.

Det finns säkert förnuft i din tjock-skalle också. Synd att du inte visar det lite mer.

Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Nej den var inte utrotad, Det finns ett flertal människor som intygat att de både sett varg samt spår av varg under den tid den av vissa påstås ha varit utrotad. Detta gäller i både Norge och Sverige. De som inte ville ha varg och sköt eller på annat sött dödade varg illegalt har av naturliga skäl aldrig rapporterat om det.


Det är ju inte alls omöjligt att det har funnits någon enstaka strövarg i Sverige även under den tid då den betraktas som utrotad. Men det är ju oväsentligt. Det som är väsentligt är ju den enorma ökning av varg som har skett i modern tid, och då pratar jag om de sista 20-30 åren. Det är en stor förändring som har skett under kort tid och som har påverkat många människor oerhört negativt. Lägg till en allmän nedrustning av landsbygden, med nedmontering av basala samhällsfunktioner, så har du ett framgångsrikt recept på missnöje och myndighetsförakt, som i värsta fall tar sitt uttryck i civil olydnad som tjuvjakt. Vi kan slutligen krydda med några obskyra värnarorganisationer från storstan som verkar ha som kall i livet att sätta käppar i hjulet för beslutad licens- eller skyddsjakt på ett djur som de aldrig har sett och som de därmed inte skulle märka om det försvann.

Vad är gynnsam bevarandestatus på landsbygdsbefolkningen? Vi är snart en utrotad art. Kan vi få bli rödlistade? Glöm inte att det är viktigt att det finns folk på landsbygden som ser till att allt fungerar "när storstadsbor åker ut och ska koppla av på landsbygden", för att citera en viss statsminister.
Citera
2023-07-20, 18:15
  #7612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl17Gustaf
Det finns säkert förnuft i din tjock-skalle också. Synd att du inte visar det lite mer.



Det är ju inte alls omöjligt att det har funnits någon enstaka strövarg i Sverige även under den tid då den betraktas som utrotad. Men det är ju oväsentligt. Det som är väsentligt är ju den enorma ökning av varg som har skett i modern tid, och då pratar jag om de sista 20-30 åren. Det är en stor förändring som har skett under kort tid och som har påverkat många människor oerhört negativt. Lägg till en allmän nedrustning av landsbygden, med nedmontering av basala samhällsfunktioner, så har du ett framgångsrikt recept på missnöje och myndighetsförakt, som i värsta fall tar sitt uttryck i civil olydnad som tjuvjakt. Vi kan slutligen krydda med några obskyra värnarorganisationer från storstan som verkar ha som kall i livet att sätta käppar i hjulet för beslutad licens- eller skyddsjakt på ett djur som de aldrig har sett och som de därmed inte skulle märka om det försvann.

Vad är gynnsam bevarandestatus på landsbygdsbefolkningen? Vi är snart en utrotad art. Kan vi få bli rödlistade? Glöm inte att det är viktigt att det finns folk på landsbygden som ser till att allt fungerar "när storstadsbor åker ut och ska koppla av på landsbygden", för att citera en viss statsminister.

Hmm... du svarar inte på frågor, men ställer själv frågor och förväntar dig svar?

Jag tar det en gång till: Vad har fått dig att tro att den var utrotad? Dina jägarpolare? Artiklar i jakttidningar?

Det är precis sådana som du och fjodor som sprider felaktig information, eftersom ni inte begriper bättre, detta blir till "sanningar" i lågbegåvade, lågutbildade kretsar.

Förändringen du pratar om har även påverkat många människor oerhört positivt. Begriper du inte det?

Vilka är "värnarorganisationerna från storstan"?
Citera
2023-07-20, 18:44
  #7613
Medlem
Nu gör du dig dum. Dina argument tryter och du börjar du med förolämpningar. Men okej: Utrotad eller inte spelar ingen roll. Om det var noll eller tio vargar som minst spelar ingen roll. Fram till 90-talet så har varg varit oerhört sällsynt i Sverige. Googla "antal vargar i Sverige" eller nåt sånt, så förstår du vad jag menar, för du verkar ju inte ha koll på det. I de flesta områden i Sverige har det alltså inte funnits några vargar alls. Så den som har velat släppa sin stövare eller drever har kunnat göra det utan att problem. I framför allt Mellansverige har det därefter blivit omöjligt, om man vill ha hunden kvar. Lägg därtill alla andra problem som uppstår när vargen kommer till ett område, svårigheten att skydda tamdjur, rädslan för att släppa iväg barnen till bussen, oron för att rida ensam genom skogen.

Jag har svårt att se hur vargen har påverkat "många människor" positivt. Vilka är dessa människor, och på vilket sätt har de påverkats positivt? Det räcker inte att svara att Birgitta i Hökarängen tycker att det är spännande att det finns varg i Sverige.

Svenska rovdjursföreningen och Jaktkritikerna är ganska duktiga på att överklaga skyddsjakt. Sen finns ju Hunt Saboteurs och andra ljusskygga grupperingar som använder andra metoder, hot och trakasserier mot de som jagar. Du är väl medlem i de allihop antar jag, så du borde veta.
Citera
2023-07-21, 07:01
  #7614
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl17Gustaf
Nu gör du dig dum. Dina argument tryter och du börjar du med förolämpningar. Men okej: Utrotad eller inte spelar ingen roll. Om det var noll eller tio vargar som minst spelar ingen roll. Fram till 90-talet så har varg varit oerhört sällsynt i Sverige. Googla "antal vargar i Sverige" eller nåt sånt, så förstår du vad jag menar, för du verkar ju inte ha koll på det. I de flesta områden i Sverige har det alltså inte funnits några vargar alls. Så den som har velat släppa sin stövare eller drever har kunnat göra det utan att problem. I framför allt Mellansverige har det därefter blivit omöjligt, om man vill ha hunden kvar. Lägg därtill alla andra problem som uppstår när vargen kommer till ett område, svårigheten att skydda tamdjur, rädslan för att släppa iväg barnen till bussen, oron för att rida ensam genom skogen.

Jag har svårt att se hur vargen har påverkat "många människor" positivt. Vilka är dessa människor, och på vilket sätt har de påverkats positivt? Det räcker inte att svara att Birgitta i Hökarängen tycker att det är spännande att det finns varg i Sverige.

Svenska rovdjursföreningen och Jaktkritikerna är ganska duktiga på att överklaga skyddsjakt. Sen finns ju Hunt Saboteurs och andra ljusskygga grupperingar som använder andra metoder, hot och trakasserier mot de som jagar. Du är väl medlem i de allihop antar jag, så du borde veta.

Kunnat släppa sin stövare eller drever i Mellansverige har kunnat göra det utan att problem? När hundratals dör i trafiken årligen, förutom de som fastnar i hål eller stenar eller sparkas ihjäl av älgar
Citera
2023-07-21, 09:56
  #7615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Kunnat släppa sin stövare eller drever i Mellansverige har kunnat göra det utan att problem? När hundratals dör i trafiken årligen, förutom de som fastnar i hål eller stenar eller sparkas ihjäl av älgar

Nu kom den där haltande jämförelsen också. Jag säger "varg" och du säger "bil". Vad ska den jämförelsen leda till, tycker du? Det är väl för fan inga bilar i skogen, som aktivt söker upp hundar för att köra ihjäl dem? Kan du kliva ut ur din dataspelsvärld en stund och försöka se verkligheten?
Citera
2023-07-23, 00:00
  #7616
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Vargen förstör ju för människor det gör inte älgar och rådjur jo kanske äter äpplen i trädgårdar på sin höjd men det tror jag människor kan leva med. Men att ha vargar springandes på markerna och döda människor boskap det är ok .

Nej min åsikt är klar vargen hör inte hemma i våran fauna .
Tänk om alla skulle säga så i alla länder då skulle det inte finnas några rovdjur kvar skulle bli väldig obalans i naturen!

Vargarna har inte dödat någon människa i Sverige på snart 150 år förutom i kolmården men det räknas inte eftersom det var halvtama vargar som folk fick gå in och klappa!

Synd att förlora boskap men det är likadant i många länder med rovdjur som är sällsynta man får inte skjuta där heller.
Citera
2023-07-23, 00:05
  #7617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Människor långt bak i tiden ansåg inte att vargen hör hemma i vår fauna dom lyckades nästan utrota vargen . Men nu ska det få finnas tiotusentals vargar i våra skogar framigenom. Vad har hänt med människors hjärnor? Skulle det finnas giftiga skorpioner på våra sandstränder så skulle väl dom få leva dom också
Vad är det för trams du säger finns väl ingen som sagt att det ska finnas tiotusentals finns väl ett tusental som mest ?
Citera
2023-07-24, 08:15
  #7618
Medlem
P04s avatar
Att kivas om ett antal är bara autistiskt sandlådekäbbel från båda sidor.
Det korrekta är naturligtvis att slopa all licensjakt och införa fri skyddsjakt året runt på varg i eller i närheten av människor och bebyggelse.

Det är det enda sättet att hålla ett så intelligent och anpassningsbart djur som vargen skygg, och det är egentligen ointressant hur många av all världens vargar som vistas just inom det kulturlandskap som just nu kallas Sverige.
Citera
2023-07-26, 13:10
  #7619
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl17Gustaf
I framför allt Mellansverige har det därefter blivit omöjligt, om man vill ha hunden kvar.

Finns det någon statistik, eller annat som styrker detta påstående?
En i tråden menar ju att det inte stämmer, eller menar du på fullt allvar att om man släpper lös sin hund (av dessa raser) så kommer en varg att klippa dom inom snar tid?

Dessutom, Mellansverige.
Ungefär var är detta?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mellansverige

Mellansverige är det område i Sverige som består av landskapen kring sjöarna Mälaren, Hjälmaren, Vänern och Vättern. Det kan i vissa sammanhang även inkludera Dalarnas och Gävleborgs län.

Jag kan dock tänka mig att det finns andra meningar om vad det betyder, så pls klargör om du håller med om Wiki-länken

/VV
Citera
2023-07-26, 14:04
  #7620
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Finns det någon statistik, eller annat som styrker detta påstående?
En i tråden menar ju att det inte stämmer, eller menar du på fullt allvar att om man släpper lös sin hund (av dessa raser) så kommer en varg att klippa dom inom snar tid?

Dessutom, Mellansverige.
Ungefär var är detta?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mellansverige

Mellansverige är det område i Sverige som består av landskapen kring sjöarna Mälaren, Hjälmaren, Vänern och Vättern. Det kan i vissa sammanhang även inkludera Dalarnas och Gävleborgs län.

Jag kan dock tänka mig att det finns andra meningar om vad det betyder, så pls klargör om du håller med om Wiki-länken

/VV

Har det undgått dig att vargstammen i Sverige har varit begränsad till ett bälte som sträcker sig över Värmland, Dalarna och Västmanland med angränsande områden. Det är bara att googla fram en karta över vargrevir i Sverige. På många platser i de här landskapen går det knappt att jaga med hund, om man inte vill riskera att bli av med den. Så ser verkligheten ut. Du ger intryck av att vara så ignorant och oinformerad att jag nästan tror att du trollar.

Statistik på vargdödade hundar? Räcker det här: https://svenskjakt.se/start/nyhet/vargdodade-hundar/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback