2019-12-17, 16:44
Medlem
Väldigt ”skygg”. Har haft två stycken på min fastighet (tätbebyggelse) i norra Dalarna, de senaste 3- åren.... och då är jag där enbart vissa helger och högtider. Visst skygg men nog visar den sig och kan vara närgången. Sedan är jag nyfiken när man skriver ”lantis”. Bor man då i något samhälle 2 mil från en större stad.... eller är man verkligen lantis(!) som ändå lever med vargens närhet.
Har fårodlare i släkten som fick lägga ned sin verksamhet i Värmland då skadestånden (bidragen) inte täckte förlusterna.
Vargen i har idag är svag genetisk. Gener från 3 individer. Så det man gör är att föra in nya vargar för nya gener. Så... visst sker en viss inplantering! Sedan att man åker 100mil med en varg för att sprida den och att den sedan går 100-mil hem är mest lustigt! Tidigare mål på 200 vargar är sedan länge passerat. Nu har man koll(!) på ca 300 individer men troligen finns det ett mörkertal på mellan 100-200 vargar ENLIGT EXPERTERNA. Andra säger att siffran är högre än så.
Återigen. Vargar har enorma revir och vi har ”förstört” landskapet med bla. boskapshållning samt åkermark. Utrymmen för alla dessa individer finns ej så som förr...( borde väl en vargvetare ha koll på!) och kanske därför de kommer så pass nära bebyggelse i sökandet på nya revir.
Vargen skall få finnas, men det finns inte utrymme för att hålla en så pass hög population. Säger man det är man garanterat ej hundägare, definitivt inte hundägare på glesbygden i de mellersta och norra delarna av Sverige (kanske skall hundägande bara vara förbehållet de som bor i stora samhällen?), eller jobbar med boskap.
Det som alltid är så intressant är att vi skall ha mycket varg... ”men inte där jag bor”. Känns argumentet igen i frågan kring invandringen.
Har man inte erfarenhet, insikt eller är berörd av problemen vargen ”kan” åstadkomma, så tycker jag att man skall lämna diskussionen därhän och sluta vurma bara för att ”Greta och SVT” säger en sak. Sätt er in i andras problem!
Finns såååå mycket annat som är viktigare för miljön att bry sig om.
Citera
2019-12-17, 19:50
Medlem
En annan sak som slog mig var;
Att om man nu vi vill återbygga en stark vargstam under premissen att ”vi har haft varg och den ingår i vår fauna”. Hur skall vi hantera de invasiva arter vi har som förstör dito: mårdhunden, mink, fälthare, fasan, vissa musslor, bisam, signalkräfta m.f.
Skall vi spara dem med fast de förstör ekosystemet....?
Citera
2019-12-17, 20:46
Medlem
Invasiva arter är en helt annan sak. Visst skall bisam, mårdhund, mink, dovhjort och mufflon tas bort då de aldrig har haft en naturlig plats i vår fauna. Men detta har inget med vargfrågan att göra.
Citera
2019-12-18, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mat19
En annan sak som slog mig var;
Att om man nu vi vill återbygga en stark vargstam under premissen att ”vi har haft varg och den ingår i vår fauna”. Hur skall vi hantera de invasiva arter vi har som förstör dito: mårdhunden, mink, fälthare, fasan, vissa musslor, bisam, signalkräfta m.f.
Skall vi spara dem med fast de förstör ekosystemet....?
https://www.jaktjournalen.se/skjutas...-mufflonflock/
När Dylta Janne, flyttade in i Dylta så dök det plötsligt upp först vildsvin, sedan mufflonfår samt dovdjort.
Han är påhittig denne viltmästare ! Kan bara konstatera att vi behöver mer varg för att hålla efter vildsvinen, mufflonfåren och dovviltet.
Citera
2019-12-19, 23:59
Medlem
Varg tar inte vildsvin. För avancerat och de försvarar sig bra.

Haft två vargar på vår mark. De tar lättare byten.

”Varg kan hålla ner vildsvinsstammen. Det är i alla fall vad en del tror. Men det stämmer inte om man tittar på de predationsstudier av varg som gjorts i Sverige. Sedan 1999 har forskarna genomfört studier i landet. En gång, i Aspafallet 2-reviret, har forskarna kunnat konstatera att varg dödat ett vildsvin. Förmodligen dödas enstaka vildsvin av varg, men det finns ingenting som tyder på att vargarnas predation är omfattande.
Till exempel genomförde SLU år 2010 en predationsstuide i Rialareviret, Stockholm län. Trots en stark vildsvinsstam i området hittades inget vargdödat vildsvin under studieperioden. I stället livnärde sig vargarna på i första hand rådjur och även på älg”.
Citera
2019-12-20, 00:08
Medlem
Men jag kan egentligen inte förstå diskussionen. Visst, varg. Men åter igen; varför skall 3-4 län bära hela varg beståndet. DISKUTERA DET ISTÄLLET. Om vi nu skall vurma för ekologi, fauna, mångfald i naturen, återgå till naturliga ”förhållanden” mm. Då skall väll alla få ta del av vargens skönhet..... ?!! Kom igen nu alla trädkramare... det är ju det som är essensen i frågan. En liten del av landet får bära hel ansvaret och konsekvenserna för att vi skall ha varg. Men... kommer vargen för nära en storstad. Tar två hundar (Riala) Ja, nä men då går det bra att skjuta av. Vill gärna se att vargen finns i HELA Sverige så att hundar kan få gå kopplade överallt. Låt dem inte köpa fritt.....
Citera
2019-12-20, 13:31
Medlem
Citat:
Men jag kan egentligen inte förstå diskussionen. Visst, varg. Men åter igen; varför skall 3-4 län bära hela varg beståndet. DISKUTERA DET ISTÄLLET. Om vi nu skall vurma för ekologi, fauna, mångfald i naturen, återgå till naturliga ”förhållanden” mm. Då skall väll alla få ta del av vargens skönhet..... ?!! Kom igen nu alla trädkramare... det är ju det som är essensen i frågan. En liten del av landet får bära hel ansvaret och konsekvenserna för att vi skall ha varg. Men... kommer vargen för nära en storstad. Tar två hundar (Riala) Ja, nä men då går det bra att skjuta av. Vill gärna se att vargen finns i HELA Sverige så att hundar kan få gå kopplade överallt. Låt dem inte köpa fritt.....
Vi som värnar rovdjuren, har ALDRIG hävdat att djuren oavsett art, endast skall finnas på en begränsad yta utan vi vill se en spridning över landet. Att de blir koncentrerade till en del av Sverige, beror på en del särintressens opinionsbildning.
Personligen vill jag se en nordisk ansvarsfull samförvaltning av våra rovdjur. Det är ju naturligt då Norge och Sverige delar på samma halvö och invandringen av varg sker från Finland.
Tror att det går att lösa men här gör ju såväl jägarkåren som renägarna motstånd.
Citera
2019-12-21, 00:23
Medlem
De hinder jag sett/ läst/ förstått är ; ja. Samerna ”sköter sitt”. I övrigt (som jag skrev), så blir vargen för närgången storstan och tar en hund eller två så rycker den. Säkert en jägare som gäller skottet.... men en politiker.... en man av folket.... tar beslutet. Knappast jägaren.
Citera
2019-12-21, 03:38
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RelicDeluxe
Har man lite sunt förnuft så är vargen inte ett problem.

Stämmer bra det. Har man verkligt lite av den varan så ser man inga problem.
Citera
2019-12-21, 17:36
Medlem
Som sagt kluven i frågan. Men är övertygad om att; oavsett om storstadsbyråkrater eller miljövurmare gör allt de kan i frågan, Så kommer landsbygden (likt tidigare) att lösa detta själva. Varg skjuts ”mitt i samhällen” men ingen har varken hört eller sett något. Att prioritet polisresurser på detta i dagens samhälle kommer att så småningom att dö ut. Ge det en lågkonjunktur med andra problem och folk kommer att tappa fokus.
Skjut, gräv, tig, är ett fenomen som aldrig kommer att dö ut. Och troligen kommer ingen att få tag på dessa individer....

God jul och gott nytt jaktår!
Citera
2019-12-22, 00:15
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Som sagt kluven i frågan. Men är övertygad om att; oavsett om storstadsbyråkrater eller miljövurmare gör allt de kan i frågan, Så kommer landsbygden (likt tidigare) att lösa detta själva. Varg skjuts ”mitt i samhällen” men ingen har varken hört eller sett något. Att prioritet polisresurser på detta i dagens samhälle kommer att så småningom att dö ut. Ge det en lågkonjunktur med andra problem och folk kommer att tappa fokus.
Skjut, gräv, tig, är ett fenomen som aldrig kommer att dö ut. Och troligen kommer ingen att få tag på dessa individer....

God jul och gott nytt jaktår!
Jajamensan.
Så länge de som bestämmer över rovdjursförvaltningen inte vet alternativt inte bryr sig om de problem som uppstår då vargen etablerar sig i närheten av människor kommer folk att tyst och diskret ta hand om problemet själva .

Jag tycker att man skulle införa fri avskjutning av varg som närmar sig bebyggda trakter och ha jaktförbud överallt annorstädes , då blir vi av med de halvtama djur som springer runt i byarna , biter ihjäl hundar i löplina och till och med tigger smörgåsar på älgjakten , istället blir det så att vi avlar på de skygga djur som blir kvar .
Senast redigerad av sealstryper 2019-12-22 kl. 00:18.
Citera
2019-12-22, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Jajamensan.
Så länge de som bestämmer över rovdjursförvaltningen inte vet alternativt inte bryr sig om de problem som uppstår då vargen etablerar sig i närheten av människor kommer folk att tyst och diskret ta hand om problemet själva .

Jag tycker att man skulle införa fri avskjutning av varg som närmar sig bebyggda trakter och ha jaktförbud överallt annorstädes , då blir vi av med de halvtama djur som springer runt i byarna , biter ihjäl hundar i löplina och till och med tigger smörgåsar på älgjakten , istället blir det så att vi avlar på de skygga djur som blir kvar .
Det antyds något om skjut, gräv och tig, detta är enligt jägarna ett fenomen påhittat av djurvännerna och förekommer såldes inte. Jägarna är alldeles för rädda om sin vapenlicens, för att ägna sig åt något så kriminellt som artskyddsbrott. Häpp....kan man tro på det ?
Hund i löplina är inte tillåtet enligt djurskyddslagen.Hund får inte stå bunden ute, det är numera rastgård som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in