2007-01-15, 19:04
Medlem
litet seriöst då...

Jag har ingen hund.

Jag jagar mest fågel. Skogsfågel och vinterjakt på ripa.

Har varit med på en del harjakter med hund.

Far och bror är med i ett jaktlag.

Jag vet faktiskt inte om jag tycker det är värt att ha en liten stam (200 st) vargar. Ser inte särskilt många fördelar.

Om vi ska ha varg måste vi ha ett enkelt regelsystem som "alla" involverade kan ställa upp på.

Vargen är ett lokalt problem som man måste ha lokala lösningar på.
Skyddsjakt på närgångna vargar, försvara hundar i skogen.

Sen är det bara att ha koll på antalet vargar, om skyddsjakt leder till en avskjutning som inte beståndet kan bära så får man plocka in litet nytt blod.
Genetiskt skulle det ju vara ganska bra och vi skulle få friskare vargar.

Men som jag tidigare sagt så ser jag inte de stora fördelarna med varg som uppväger de problem som en del bevisligen har.
Citera
2007-01-15, 19:15
Medlem
6(sic)6s avatar
Eller styr upp en riktig hund/hundar som vaktar.
En mes hund som jagar och en riktig hund som vaktar och tar gärna en fajt mot en varg(pitbull).

Finns något i USA som kallas för "Hog Dog" dem har 2-3 pitbulls som jagar (slaktar) vildsvin...
Styr upp riktiga hundar så slipper du skita på dig varje gång du ser en varg.
Citera
2007-01-15, 19:35
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6(sic)6
Eller styr upp en riktig hund/hundar som vaktar.
En mes hund som jagar och en riktig hund som vaktar och tar gärna en fajt mot en varg(pitbull).

Finns något i USA som kallas för "Hog Dog" dem har 2-3 pitbulls som jagar (slaktar) vildsvin...
Styr upp riktiga hundar så slipper du skita på dig varje gång du ser en varg.

En pitbull har inget att hämta mot en varg.
Citera
2007-01-15, 19:39
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneTW
Jag vet faktiskt inte om jag tycker det är värt att ha en liten stam (200 st) vargar. Ser inte särskilt många fördelar.

Ok än en gång. Det finns 120 vargar i Skandinavien ungefär.

Citat:
Om vi ska ha varg måste vi ha ett enkelt regelsystem som "alla" involverade kan ställa upp på.

Precisera "enkelt regelsystem"?
Citat:
Vargen är ett lokalt problem som man måste ha lokala lösningar på.
Skyddsjakt på närgångna vargar, försvara hundar i skogen.

Rovdjuren i Sverige är nationell angenlägenhet inte en lokal och definitvit inte vargen på grund av dess dåliga genetiska bas.
Citera
2007-01-15, 19:42
Medlem
Haecceitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
En pitbull har inget att hämta mot en varg.
Eh, jo. En varg torde inte betyda några problem för en pitbull, eller seglar jag?
Citera
2007-01-15, 19:44
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haecceity
Eh, jo. En varg torde inte betyda några problem för en pitbull, eller seglar jag?

En pitbull är ett tamdjur. En varg är ett rovdjur och den kraften vargen har i käftarna och erfarenheten av att döda kommer inte en pitbull i närheten av.
Citera
2007-01-15, 19:59
Medlem
Citat:
Ok än en gång. Det finns 120 vargar i Skandinavien ungefär.

Precisera "enkelt regelsystem"?

Rovdjuren i Sverige är nationell angenlägenhet inte en lokal och definitvit inte vargen på grund av dess dåliga genetiska bas.

Jag vet inte hur många vargar det finns i Sverige men 120 verkar väl vara rimligt. Dock har jag för mig att målet för tillfället är 200 st, eller?

Har inget klart förslag på regelsystem. men enkelt betyder ungefär: okomplicerad, osammansatt, lätt, naturlig; lättfattlig, klar, självklar, elementär.

Ja det är en nationell angelägenhet men det är lokalt problem och lokala problem kräver lokala lösningar.

Om vi nu har beslutat oss för att ha varg är ju inte den dåliga genetiska basen ett argument för att stoppa all skyddsjakt. Den är däremot ett argument för stödinplantering av tex ryska Vargar.
Citera
2007-01-15, 20:03
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Jag vet inte hur många vargar det finns i Sverige men 120 verkar väl vara rimligt. Dock har jag för mig att målet för tillfället är 200 st, eller?

Har inget klart förslag på regelsystem. men enkelt betyder ungefär: okomplicerad, osammansatt, lätt, naturlig; lättfattlig, klar, självklar, elementär.

Ja det är en nationell angelägenhet men det är lokalt problem och lokala problem kräver lokala lösningar.

Om vi nu har beslutat oss för att ha varg är ju inte den dåliga genetiska basen ett argument för att stoppa all skyddsjakt. Den är däremot ett argument för stödinplantering av tex ryska Vargar.

Ok så med andra ord så slänger du bara ur dig en massa saker utan att ha fog för dom.

Ang inplantering av vargar så vart ska dom sättas in? Vet du någon markägare som är villig att ta emot en eller två så maila NV.
Citera
2007-01-15, 20:12
Medlem
Citat:
Ok så med andra ord så slänger du bara ur dig en massa saker utan att ha fog för dom.

Ang inplantering av vargar så vart ska dom sättas in? Vet du någon markägare som är villig att ta emot en eller två så maila NV.

Japp bara en massa dynga.

Så det är markägaren som bestämmer?

Sveaskog äger väl en del mark fortfarande. Sen finns det väl en del andra skogbolag som har stora marker.
Citera
2007-01-15, 20:26
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Japp bara en massa dynga.

Så det är markägaren som bestämmer?

Sveaskog äger väl en del mark fortfarande. Sen finns det väl en del andra skogbolag som har stora marker.

Det är markägaren och Naturvårdsverket som bestämmer. Men inom Sveaskogs och andra skogsbolags marker så finns det dom som har jakträtt på deras marker. Det är inte bara till att åka över till Ryssland och hämta över en varg och sen släppa ut den där man vill.

Var ett jäkla tjafs med Ringvattnetvargen där Naturvårdsverket gav sitt nej till att söva den och flytta den söderut av någon anledning. (Det var en Finsk/Rysk varg)
Citera
2007-01-15, 20:55
Medlem
Bloodbounds avatar
En annan sak man bör tänka på är väl ändå att jägarna borde ha i åtanke att det kan komma en varg och ta hunden. Det är ju inte så himla konstigt egentligen, hunden inkräktar på vargens revir och försöker ta vargens föda. Faktum är att det är ganska logiskt, om man bara tänker lite.
Samma sak gäller ju egentligen folk som har boskap som går ute utan hägn. Släpper man ut boskap där det finns varg så finns ju risken att vargen äter ett djur då och då. Det är ju som om man skulle släppa ner ett gäng mörtar i ett akvarium där det finns gäddor. Möjligheten finns ju att gäddorna blir hungriga och ser mat i mörtarna...
Självklart så bör man ha rätt att försvara sitt djur, men som någon vis människa sade tidigare i tråden så är det nog risk för att den rätten missbrukas. Kan ju bli så att så fort en jägare ser en varg så skjuter han/hon mot den, och hävdar sedan att den skulle attackera hunden/boskapsdjuret. Vargen fanns där först, och utan människan i skogen så skulle djurstammarna må bättre..
Citera
2007-01-15, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodbound
En annan sak man bör tänka på är väl ändå att jägarna borde ha i åtanke att det kan komma en varg och ta hunden. Det är ju inte så himla konstigt egentligen, hunden inkräktar på vargens revir och försöker ta vargens föda. Faktum är att det är ganska logiskt, om man bara tänker lite.
Samma sak gäller ju egentligen folk som har boskap som går ute utan hägn. Släpper man ut boskap där det finns varg så finns ju risken att vargen äter ett djur då och då. Det är ju som om man skulle släppa ner ett gäng mörtar i ett akvarium där det finns gäddor. Möjligheten finns ju att gäddorna blir hungriga och ser mat i mörtarna...
Självklart så bör man ha rätt att försvara sitt djur, men som någon vis människa sade tidigare i tråden så är det nog risk för att den rätten missbrukas. Kan ju bli så att så fort en jägare ser en varg så skjuter han/hon mot den, och hävdar sedan att den skulle attackera hunden/boskapsdjuret. Vargen fanns där först, och utan människan i skogen så skulle djurstammarna må bättre..

hmm så det bästa vore om bönderna/jägarna slutade ha djur, odla mark, bruka skogarna och jaga. Om de ändå tvunget ska göra det ska de inte gnälla, för egentligen så har människan inget i naturen att göra mer än som en turist, se men inte störa.

Jag tycker att vargen ska lära sig att vara skygg och därmed hålla sig borta fån hundar och tamdjur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in