Det finns flera poster om detta i juristtråden, och den bild som målas upp där överensstämmer med mina och mina vänner och bekantas erfarenheter. (Jag är också nyexad).
De vanligaste ingångstjänsterna för dem som kan är som du nämner byrå eller ting. Har du alls möjlighet att sitta ting - på tingsrätt eller förvaltningsrätt - tycker jag att du ska göra det...
...speciellt eftersom det är så pass eftertraktat inom statlig och kommunal sektor. Tingsmeritering är mer eller mindre ett krav för de mer kvalificerade juristtjänsterna inom staten, typ processförare eller verksjurist. Dessa är tjänster du som nyexad inte kommer i fråga för. Möjligen kan du bli aktuell för en mer kvalificerad tjänst på en mindre ort. Jag kan tänka mig att t.ex. Trafikverket har hyfsat svårt att rekrytera kompetent folk till Borlänge, eller MigV till Boden. Föredragandetjänster på förvaltningsrätter utanför storstadsområdena faller möjligen också in härunder.
Det finns andra jobb för nyexade inom staten, men inte med juristtitel. Många börjar istället som handläggare på exvis SKV, FK eller MigV. Man sysslar ju då fortfarande med juridik och normtillämpning men oftast inom ett ganska avgränsat område och med halvtaskig lön. Beroende på vad du är intresserad av kan det dock vara nog så intressant. Ett steg över handläggartiteln är rollen som kvalificerad handläggare eller beslutsfattare. För dessa tjänster brukar det till skillnad från handläggartjänsterna krävas en juristexamen. (Se t.ex.
http://www.arbetsformedlingen.se/4.1799db4911df80d2fa9800024.html?id=5753770 och
http://www.migrationsverket.se/info/7114.html). Det är alltså klart möjligt att göra karriär inom myndigheten. Du vill dock inte fastna på en handläggartjänst för länge.
Annars då? Några av de jag känner har börjat som inköpare/upphandlingsjurister på kommuner, skadereglerare på försäkringsbolag eller handläggare vid någon A-kassa. Det finns också några stackars domstolssekreterare med jur. kand., men det bör man nog undvika i det längsta.
Lycka till!