2013-04-08, 20:00
Medlem
Är nybakad jurist och sitter och letar jobb. Under utbildningens gång tycker jag alltid man hört att de som inte landade dom mer prestigefulla tjänsterna på arbetsmarknaden oftast slutade i statlig eller kommunal förvaltning på ett eller annat sätt. Följaktligen har jag varit av uppfattningen att det åtminstone finns ett visst rekryteringsbehov av nyexaminerade jurister inom den statliga sektorn.

Efter att ha kollat runt en del så kan jag dock konstatera att tjänster för nyutexaminerade jurister lyser med sin frånvaro. Jurister söks visserligen i ganska stor omfattning men det handlar uteslutande om tjänster som kräver tidigare erfarenhet. Ser man till banker och försäkringsbolag i privat sektor och olika former av intresseorganisationer så är bilden densamma där.

Är det någon som har en uppfattning kring huruvida kravet på erfarenhet är skrivet i sten eller inte? Är det möjligt att landa en tjänst med krav på ett par års arbetslivserfarenhet även om man är helt färsk?

Om någon har konkreta förslag på myndigheter eller privata aktörer förutom byråer som återkommande faktiskt rekryterar jurister utan tidigare arbetslivserfarenhet så är jag idel öra.
Citera
2013-04-08, 20:12
Medlem
Flashbackministerns avatar
Intressant val av tråd. Jag startade en tråd för ett tag sedan om arbetsmarknaden för jurister
https://www.flashback.org/t2014402

Jag har fått för mig att arbetsmarknaden är mkt hårdare än vad många säger men jag kan ha fel... jag ser sällan juristannonser som inte kräver erfarenhet.

Har du ngn annan akademisk erfarenhet som kan vara till hjälp när du söker juristjobb? Den här tråden kan bli mkt spännande att följa...
Citera
2013-04-08, 20:52
Medlem
Offentlig förvaltning.
Citera
2013-04-08, 20:57
Medlem
Jag har "nästan" en examen i statsvetenskap också så ur akademisk synpunkt så tycker jag att jag borde vara tämligen väl lämpad för vissa jobb inom åtminstone statlig sektor. Har även helt ok betyg från juristprogrammet. Detta hjälper ju dock föga om det inte går att hitta tjänster utan krav på tidigare arbetslivserfarenhet.

Hoppas någon med lite insikt i och erfarenhet av arbetsmarknaden uppmärksammar tråden och bemödar sig att svara!
Citera
2013-04-08, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aimulaikon
Offentlig förvaltning.

Som t.ex?
Citera
2013-04-08, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronben
Som t.ex?
Statliga verk beroende på vart du bor någonstans.
Citera
2013-04-08, 21:08
Medlem
Citat:
Statliga verk beroende på vart du bor någonstans.

Som jag skrev inledningsvis så finns det, utifrån vad jag har sett, i princip inga sådana tjänster som inte kräver tidigare arbetslivserfarenhet.
Citera
2013-04-08, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronben
Som jag skrev inledningsvis så finns det, utifrån vad jag har sett, i princip inga sådana tjänster som inte kräver tidigare arbetslivserfarenhet.
Då har du inte letat tillräckligt noggrant.
Citera
2013-04-08, 21:33
Medlem
Citat:
Då har du inte letat tillräckligt noggrant.

Utifrån vad jag har kunnat se så är dom tjänsterna extremt få. Om du har exempel myndigheter eller verk som du vet med dig återkommande rekryterar nyutexaminerade jurister så lyssnar jag som sagt gärna. Att enbart hänvisa till offentlig förvaltning och säga att det visst finns tjänster känns dock lite väl lättvindigt om det inte är så att du själv har erfarenhet som talar för detta.
Citera
2013-04-09, 15:18
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Det finns flera poster om detta i juristtråden, och den bild som målas upp där överensstämmer med mina och mina vänner och bekantas erfarenheter. (Jag är också nyexad).

De vanligaste ingångstjänsterna för dem som kan är som du nämner byrå eller ting. Har du alls möjlighet att sitta ting - på tingsrätt eller förvaltningsrätt - tycker jag att du ska göra det...

...speciellt eftersom det är så pass eftertraktat inom statlig och kommunal sektor. Tingsmeritering är mer eller mindre ett krav för de mer kvalificerade juristtjänsterna inom staten, typ processförare eller verksjurist. Dessa är tjänster du som nyexad inte kommer i fråga för. Möjligen kan du bli aktuell för en mer kvalificerad tjänst på en mindre ort. Jag kan tänka mig att t.ex. Trafikverket har hyfsat svårt att rekrytera kompetent folk till Borlänge, eller MigV till Boden. Föredragandetjänster på förvaltningsrätter utanför storstadsområdena faller möjligen också in härunder.

Det finns andra jobb för nyexade inom staten, men inte med juristtitel. Många börjar istället som handläggare på exvis SKV, FK eller MigV. Man sysslar ju då fortfarande med juridik och normtillämpning men oftast inom ett ganska avgränsat område och med halvtaskig lön. Beroende på vad du är intresserad av kan det dock vara nog så intressant. Ett steg över handläggartiteln är rollen som kvalificerad handläggare eller beslutsfattare. För dessa tjänster brukar det till skillnad från handläggartjänsterna krävas en juristexamen. (Se t.ex. http://www.arbetsformedlingen.se/4.1799db4911df80d2fa9800024.html?id=5753770 och http://www.migrationsverket.se/info/7114.html). Det är alltså klart möjligt att göra karriär inom myndigheten. Du vill dock inte fastna på en handläggartjänst för länge.

Annars då? Några av de jag känner har börjat som inköpare/upphandlingsjurister på kommuner, skadereglerare på försäkringsbolag eller handläggare vid någon A-kassa. Det finns också några stackars domstolssekreterare med jur. kand., men det bör man nog undvika i det längsta.

Lycka till!
Citera
2013-04-09, 17:06
Medlem
ormanoffs avatar
Finns ju mängder. Som ovanstående bäver skriver är man exempelvis som klippt och skuren för handläggartjänster i den svenska floran av myndigheter. För egen del känner jag mig stressad över att valmöjligheterna verkar mycket stora snarare än tvärtom.

Testa att ta en titt på följande myndigheters hemsidor

Kronofogden - söker ofta bla kronoinspektörer/-aspiranter
Skatteverket - handläggartjänster
Försäkringskassan - handläggare/utredare
Polisen - utredare
Migrationsverket - handläggare/utredare
Frivården - inspektörer
Kriminalvården - inspektörer
Kommunal förvaltning och bolag - ärendehandläggare, upphandlare osv

Kika också på olika regionala myndigheter, landstinget, länsstyrelsen, lokala universitet och så vidare.

Försäkrings- och inkassobolag verkar ju i övrigt ha ett outsinligt behov av arbetskraft.
Citera
2013-09-09, 17:32
Medlem
Har TS funnit ett jobb ännu? Känner ett par färdiga jurister som arbetar som skadereglerare på försäkringsbolag. Vet inte om det kan räknas som en kvalificerad juridisk tjänst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in