2009-05-20, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Men du behöver inte en hel Juristutbildning för att jobba som affärsjurist. Jag hade kört Civilekonomutbildningen och sen läst till och tagit en examen i handelsrätt vilket inte bör vara för belastande då det tom ingår lite grundläggande Juridik i Civilekonomprogrammet. Du får så att säga grunden och behöver bara lägga till ett par extra terminer handelsrätt.

Visst går det att läsa både Juristlinjen och Civilekonomprogram men det är ju betydligt mer betungande, sen kanske du ändå inte har någon nytta av det om det inte är så att du vill arbeta som någon annan typ av jurist, brottmål, familjerätt etc, då är det överflödiga kunskaper. Men som sagt alltid bra att ha flera vägar att gå och om du pallar att köra båda är det ju inget fel. Men som sagt, pengarna finns i affärsjuridiken och då behöver du inte köra hela Juristlinjen.

Det där är bara fel. Juristlinjen är ett krav om du vill jobba på advokatbyrå.
Citera
2009-05-20, 00:45
Medlem
Robbs24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Jag förstod också det. Men det är i faktiskt innebörd en markant skillnad mellan ordet "vårintagning" och orden "vår intagning". Denna enkla språkregel bör man behärska om man gått 3 år i gymnasieskola, och framförallt om man har ambitioner av att läsa juridik på universitetet.
"i faktiskt innebörd"? Låter inte som helt korrekt svenska det heller. Jag har har själv en jur.kand från Lunds universitet och det händer även mig att en och annan särskrivning slinker in.
Citera
2009-05-20, 08:01
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Men du behöver inte en hel Juristutbildning för att jobba som affärsjurist. Jag hade kört Civilekonomutbildningen och sen läst till och tagit en examen i handelsrätt vilket inte bör vara för belastande då det tom ingår lite grundläggande Juridik i Civilekonomprogrammet. Du får så att säga grunden och behöver bara lägga till ett par extra terminer handelsrätt.

Visst går det att läsa både Juristlinjen och Civilekonomprogram men det är ju betydligt mer betungande, sen kanske du ändå inte har någon nytta av det om det inte är så att du vill arbeta som någon annan typ av jurist, brottmål, familjerätt etc, då är det överflödiga kunskaper. Men som sagt alltid bra att ha flera vägar att gå och om du pallar att köra båda är det ju inget fel. Men som sagt, pengarna finns i affärsjuridiken och då behöver du inte köra hela Juristlinjen.

Jo, det måste du.
Citera
2009-05-20, 08:02
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicyspicy
Har själv fått jobb nyligen och jobbar med företagsförvärv väldigt mycket, så det du säger stämmer inte. Däremot har det givetvis blivit svårare...

Men om du nyss har fått jobb kan du ju knappast veta hur det var bara för ett år sedan.
Citera
2009-05-20, 10:51
Medlem
r0g3rs avatar
De här med jobb osv måste ju bero på inom vilket område man vill jobba. Står ju på advokatsamfundets hemsida att i framtiden kommer det råda brist på human jurister. Vilket är precis det som jag vill hålla på med
Citera
2009-05-20, 14:12
Medlem
ZätaHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipster
Häromdagen träffade jag en kille som gått juristutbildningen som hade fått sin examen för nåt år sedan och han hade varken juristjobb eller bra lön - han knegade runt på olika matbutiker. Är det verkligen så illa för jurister på arbetsmarknaden idag?

Ja det är rätt illa . Har sökt 15 jobb sedan november och varit på två intervjuer utan resultat. Jag har 70 % Ab och erfarenhet från tre praktiker samt 1 1/2 års medlemskap i Lawline. Det enda som duger är solid arbetlivserfarenhet...

Dina erfarenheter av udda studiekamrater känner jag igen mig i! Vi hade en snubbe som var mytoman; han brukade berätta om sin filmkarriär samt boxningskarriär. Alla vettiga människor från linjen får jobb för eller senare.

Men nu blir det ev. landsortsting och flytt från storstan, förhoppningsvis räcker 295 poäng. Annars blir det statsvetenskap och arbetsmarknadskunskap för att höja poängen i höst .
Citera
2009-05-20, 14:18
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaH
Ja det är rätt illa . Har sökt 15 jobb sedan november och varit på två intervjuer utan resultat. Jag har 70 % Ab och erfarenhet från tre praktiker samt 1 1/2 års medlemskap i Lawline. Det enda som duger är solid arbetlivserfarenhet...

Dina erfarenheter av udda studiekamrater känner jag igen mig i! Vi hade en snubbe som var mytoman; han brukade berätta om sin filmkarriär samt boxningskarriär. Alla vettiga människor från linjen får jobb för eller senare.

Men nu blir det ev. landsortsting och flytt från storstan, förhoppningsvis räcker 295 poäng. Annars blir det statsvetenskap och arbetsmarknadskunskap för att höja poängen i höst .

Jag som inte vill flytta från Sthlm. Jag håller tummarna för att det ser ljusare ut om 3-4 år då jag är klar. Statsvetenskap ska jag läsa i sommar
Citera
2009-05-20, 14:33
Medlem
ZätaHs avatar
Citat:
Jag som inte vill flytta från Sthlm. Jag håller tummarna för att det ser ljusare ut om 3-4 år då jag är klar. Statsvetenskap ska jag läsa i sommar

Det bir nog bättre ska du se .

Ett tips är att läsa kriminologi sista året, t 8-9 är sjukt slackiga. Specialkurerna är inte särskilt krävande.
Citera
2009-05-20, 15:18
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Det bir nog bättre ska du se .

Ett tips är att läsa kriminologi sista året, t 8-9 är sjukt slackiga. Specialkurerna är inte särskilt krävande.

Det är exakt det jag funderar på... eller att byta karriär helt; jag har sökt annat program till hösten.

Läste du i Sthlm?
Citera
2009-05-20, 15:53
Medlem
ZätaHs avatar
Citat:
Det är exakt det jag funderar på... eller att byta karriär helt; jag har sökt annat program till hösten.

Läste du i Sthlm?

Å 17 vad tänkte du läsa?

Jo Sthlm, du?
Citera
2009-05-20, 15:55
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Tips: hänvisa inte alltför mycket till Lawline med tanke på att det är allmänt känt bland oss yrkesverksamma vilken nivå det håller.
Citera
2009-05-20, 15:55
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Å 17 vad tänkte du läsa?

Jo Sthlm, du?

Journalistik. Tycker om att klura på ord och skriva.

Sthlm så klart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in