Citat:
Ursprungligen postat av Slowlychoking
namgreb:
Hur går det med tingsnotarieplanerna? Är det en done deal att du kommer få en plats?
Alla i tråden utgår ifrån att du kommer fortsätta skriva här och berätta om dina upplevelser som tingsnotarie. Det skulle vara oerhört intressant att följa!

Det är "done deal", men jag håller inne med vilken specifik tingsrätt det rör sig om för att inte självouta mig helt. (Om någon skulle vilja veta går det att kolla upp på egen hand väldigt enkelt, men i så fall föreslår jag att denna person håller den informationen utanför den här tråden för att inte riskera att dra på sig en onödig avstängning för brott mot regel 1.06.)
I den mån jag kan berätta om saker relaterade till ting utan att bryta mot topic (tråden rör i grunden själva utbildningen) så gör jag självklart det!
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Det är inte så att ett kortare studieuppehåll per automatik är dåligt, men jag anser att man gör bäst att slutföra studierna så fort som möjligt när man väl börjat. Detta främst p.g.a. att man fort glömmer sådant man har lärt sig när man inte använder det. Tar du studieuppehåll mer än nån enstaka termin för att göra något helt annat så blir dina förvärvade kunskaper väldigt rostiga väldigt snabbt. Jag tror inte heller att det ser jättebra ut på CV:t att t.ex. ha juristprogrammet 2013-2019 istället för 2013-2017.
Jag håller med.
Dessutom är det så att en och annan kanske har disciplinen att ta ett kort studieuppehåll för att sedan komma tillbaka snabbt, men jag har sett en hel del "uppehåll" förvandlas till avhopp.
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Mig bland annat, ju mer man läser desto mer inser man hur lite juridik dem egentligen borde lära sig i Linköping under tre år när hälften av det dem läser är ekonomi.
Exakt. De är mer ekonomer än jurister, inget fel i sig, men rätt ska vara rätt och det är fel att lura sina studenter att de ska bli jurister på riktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Precis!
Det kan ju missbrukas genom att man söker in på det affärsjuridiska programmet trots att man har betygen för att komma in på juristprogrammet, får vg i betyg på kurserna (vilket är betydligt lättare att få än AB), sedan söker man in på juristprogrammet och tillgodoräknar sig sina poäng, för att därefter få sina vg konverterade till AB hos notariekansliet. Vips, en gräddfil till de attraktiva notarieplatserna.
Missbrukas kan det, jag menade väl mer att det inte bör missbrukas i för stor utsträckning eftersom jag har svårt att se att alltför många gör på det där sättet. Likväl kan det missbrukas. Beklagligt.