2013-04-03, 11:41
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
I vilken situation blir det aktuellt för notariekansliet att översätta VG till AB? Sker det när en köpingjurist läser in en juristexamen och sedan söker ting? I så fall spelar det mindre roll om enskilda lärosäten inte översätter betygen, när det istället spelar väldigt stor roll hur många kurser en köpingjurist kan tillgodoräkna sig.

Däremot tror jag inte att det kan missbrukas. Majoriteten som har betygen att komma in på ett juristprogram söker inte affärsjuridiska utbildningar till att börja med. Jag har själv styrt i vart fall en handfull i rätt riktning.
Precis!

Det kan ju missbrukas genom att man söker in på det affärsjuridiska programmet trots att man har betygen för att komma in på juristprogrammet, får vg i betyg på kurserna (vilket är betydligt lättare att få än AB), sedan söker man in på juristprogrammet och tillgodoräknar sig sina poäng, för att därefter få sina vg konverterade till AB hos notariekansliet. Vips, en gräddfil till de attraktiva notarieplatserna.
Citera
2013-04-03, 13:03
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Någon vänlig själ med JUSEK-medlemskap som kan lägga ut poängen för tingsplatserna med tillträde 1 maj?
Citera
2013-04-03, 14:07
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slowlychoking
namgreb:

Hur går det med tingsnotarieplanerna? Är det en done deal att du kommer få en plats? Alla i tråden utgår ifrån att du kommer fortsätta skriva här och berätta om dina upplevelser som tingsnotarie. Det skulle vara oerhört intressant att följa!

Det är "done deal", men jag håller inne med vilken specifik tingsrätt det rör sig om för att inte självouta mig helt. (Om någon skulle vilja veta går det att kolla upp på egen hand väldigt enkelt, men i så fall föreslår jag att denna person håller den informationen utanför den här tråden för att inte riskera att dra på sig en onödig avstängning för brott mot regel 1.06.)

I den mån jag kan berätta om saker relaterade till ting utan att bryta mot topic (tråden rör i grunden själva utbildningen) så gör jag självklart det!

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Det är inte så att ett kortare studieuppehåll per automatik är dåligt, men jag anser att man gör bäst att slutföra studierna så fort som möjligt när man väl börjat. Detta främst p.g.a. att man fort glömmer sådant man har lärt sig när man inte använder det. Tar du studieuppehåll mer än nån enstaka termin för att göra något helt annat så blir dina förvärvade kunskaper väldigt rostiga väldigt snabbt. Jag tror inte heller att det ser jättebra ut på CV:t att t.ex. ha juristprogrammet 2013-2019 istället för 2013-2017.

Jag håller med.

Dessutom är det så att en och annan kanske har disciplinen att ta ett kort studieuppehåll för att sedan komma tillbaka snabbt, men jag har sett en hel del "uppehåll" förvandlas till avhopp.

Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Mig bland annat, ju mer man läser desto mer inser man hur lite juridik dem egentligen borde lära sig i Linköping under tre år när hälften av det dem läser är ekonomi.

Exakt. De är mer ekonomer än jurister, inget fel i sig, men rätt ska vara rätt och det är fel att lura sina studenter att de ska bli jurister på riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Precis!

Det kan ju missbrukas genom att man söker in på det affärsjuridiska programmet trots att man har betygen för att komma in på juristprogrammet, får vg i betyg på kurserna (vilket är betydligt lättare att få än AB), sedan söker man in på juristprogrammet och tillgodoräknar sig sina poäng, för att därefter få sina vg konverterade till AB hos notariekansliet. Vips, en gräddfil till de attraktiva notarieplatserna.

Missbrukas kan det, jag menade väl mer att det inte bör missbrukas i för stor utsträckning eftersom jag har svårt att se att alltför många gör på det där sättet. Likväl kan det missbrukas. Beklagligt.
Citera
2013-04-03, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
Någon vänlig själ med JUSEK-medlemskap som kan lägga ut poängen för tingsplatserna med tillträde 1 maj?

Idag är jag vänlig

Citera
2013-04-03, 18:39
Medlem
Sobofieds avatar
Det var ju flertalet som inte ens krävde raka AB! Bästa betygshetsnyheterna på länge.
Citera
2013-04-03, 20:49
Medlem
Balekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Rent tillåtsmässigt kan du läsa på sidan om, sålänge det är inom gränsen för vad man max kan antas till. Men du kan t ex läsa juristprogrammet och en 15-poängskurs vid sidan. Däremot skulle jag inte rekommendera att du läser dubbelt. Men det är ju bara att hoppa av strökursen om du kommer in. Och ja du kan hoppa av strökursen och hoppa på juristprogrammet om du kommer in på sen reservplats (såtillvida att lärosätet tillsätter platsen då såklart). Däremot blir det inget glida in när man kommer på en sen reservplats, utan du har ju en del att ta igen där i början (hur mycket beror på när du kommer in, och hur mycket som hunnits med).

Jag sökte strökurser (inom juridik och kriminologi) samtidigt som jag sökte juristprogrammet. Hade satt en 15 poängskurs som alt 1, juristprogrammet som alt 2 och sen en radda 15 p-kurser som alternativ 3 och framåt. Jag kom in i första urvalet, och kom då in på alt 1 och 2. Strökursen och juristprogrammet. Jag tackade nej till strökursen och ja till juristprogrammet.

Hade jag inte kommit in på jurist hade jag kommit in på alla mina strökurser efter det i anmälan, och hade då tackat ja till (minst) 30 p strökurser. Hade jag sen fått en reservplats när terminen startat hade jag bara hoppat av strökurserna.
Vad jag menade var att ifall jag inte lyckas få tillräckligt bra poäng på HP så kanske det finns en genväg in?
Jag undrade alltså ifall man kan läsa samma kurs som Juristlinjen läser vid sidan av och ifall tillfället kommer hoppa över till hela linjen?
Om detta fungerar, vilken kurs skulle detta i så fall vara?
Citera
2013-04-03, 21:32
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baleken
Vad jag menade var att ifall jag inte lyckas få tillräckligt bra poäng på HP så kanske det finns en genväg in?
Jag undrade alltså ifall man kan läsa samma kurs som Juristlinjen läser vid sidan av och ifall tillfället kommer hoppa över till hela linjen?
Om detta fungerar, vilken kurs skulle detta i så fall vara?

Det sistnämnda går inte (undantaget de saker du kan tillgodoräkna dig som specialkurs).
Det förstnämnda tror jag lunda och uppsalastudenterna kan svara på - ska väl finnas en kurs där de 20 bästa eller så får en plats, men det kanske har ändrats?

ed: kanske kan man tillgodoräkna sig FEK eller NEK på de program som har detta. Jag är osäker.
Senast redigerad av Sobofied 2013-04-03 kl. 21:35.
Citera
2013-04-03, 22:04
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det var ju flertalet som inte ens krävde raka AB! Bästa betygshetsnyheterna på länge.

Fast det är det ju inte heller någon som påstått att det krävs. Mer än högsta meritpoäng utan sidomeriter (som alltså inte är samma sak som "raka AB") krävs regelmässigt endast i storstäderna (Sthlm, Gbg, Malmö). I resten av landet kan du utan större svårigheter komma undan med ett meritvärde på <310 p.
Citera
2013-04-03, 22:15
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Fast det är det ju inte heller någon som påstått att det krävs. Mer än högsta meritpoäng utan sidomeriter (som alltså inte är samma sak som "raka AB") krävs regelmässigt endast i storstäderna (Sthlm, Gbg, Malmö). I resten av landet kan du utan större svårigheter komma undan med ett meritvärde på <310 p.

Jag vet. Jag försökte mest göra narr av betygshetsen.

Har någon siffror för Eksjö tingsrätt?
Citera
2013-04-03, 22:17
Medlem
hoodogs avatar
Citat:

Aha, okej. Då är jag med. Ironi är svårförstådd i den här tråden ibland...
Citera
2013-04-03, 23:45
Medlem
Citat:

Har någon siffror för Eksjö tingsrätt?

Hörrö, Eksjö ska du skita i den ska jag söka till i höst! När går du ut och vad kommer du ha för poäng?
Citera
2013-04-03, 23:52
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronben
Hörrö, Eksjö ska du skita i den ska jag söka till i höst! När går du ut och vad kommer du ha för poäng?

Om 3,5 år och sannolikt inte tillräckligt för en större stad än Eksjö, som dock råkar vara min födelseort.

Mysigt ställe. Möjligtvis kan du känna dig ensam om du är mellan 20 och 35..
Senast redigerad av Sobofied 2013-04-03 kl. 23:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in